ElectrobikeGarminGiant
Sivu 2 / 4 EnsimmäinenEnsimmäinen 1 2 3 4 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 31 - 60 / 111

Aihe: Rengas ei mene vanteelle

  1. #31
    Liittynyt
    03/2015
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    324
    Käviköhän itsellä tuuri, en ole vaihtanut polkupyörän rengasta varmaan 8 vuoteen. Nyt kun vaihdoin niin tuli ihan sormilla vetämällä vanteelle ja sisurit pysyi ehjinä toki joutui hieman käyttämään voimaa, ei se nyt ihan heittämällä mennyt paikoilleen.

  2. #32
    Liittynyt
    05/2012
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.777
    Minulla ei ole ollut yhtään sisuria, mitä pystyisi rikkomaan 2,4” kokoista rengasta asentaessa. Kaikki sisurit menivät syvälle 2,4” renkaan sisälle, kun niihin pumppaa hiukan ilmaa. Tietenkin jos käyttäisi 26” sisureita 29” renkaan kanssa, niin tilanne olisi toinen.

  3. #33
    Liittynyt
    08/2013
    Paikkakunta
    oobo
    Viestit
    1.838
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stumpe Katso viesti
    Olen useita renkaita asennellut ja naureskellut miten joku ei saa rengasta vanteelle. En naura enää.

    2,4 exo ardent 29 ja flow ex vanne. Kaksi katkennutta muovista rengasrautaa, 10 nippusidettä, yksi puhjennut sisuri ja saippuavesi. Ei mene. Vähän jo hävettää..

    mitä seuraavaksi?
    Tais toi ardentti ollu maanantaikipale. Kun sain sen vanteelle, niin kankaat petti tai jtn, ja siihen tuli iso heitto. Ja kyllä, reunalanka istui nätisti ja tiukasti vanteen reunassa. Oli ollut ennen toisessa pyörässä, ja silloin pyöri suoraan.

    Nyt laitoin butcherin taakse, meni käsin leipomalla, svalpen easy fittiä vähän hieroin vanteen reunaan. Voitteks uskoo kuin hämilläni olin, ku meni noin helposti.

  4. #34
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    JKL
    Viestit
    47
    Laitellaan nyt samaan topicciin negatiivinen rengas ei mene vanteelle eli se ei suostu tulemaan pois sieltä. Eilen työmatkalla onnistuin ekaa kertaa elämässäni puhkaisemaan renkaan ja kotona jumalattoman ähellyksen kanssa sain toisen puolen misukan wild race'r ultimateista pyöräytettyä vanteelta mutta toinen puoli ei hievahtanutkaan hyllyltä mihinkään.
    Revin ja laitoin fairya, väänsin ja käänsin ja kokeilin myös omaa (joskus toimivaakin) keksimääni kikkaa eli heilutat käsiä ja jalkoja ja huudat perk..perusteellisesti ja heität sen vanteen lepikkoon ja vähän ajan päästä kiroillen haet sen sieltä takaisin ja se lähtee kuin itsestään, tämäkään kikka ei toiminut.
    Rengasmuovikaan ei mahdu sinne vanteen reunan ja renkaan väliin että pääsisi vääntämään. Nyt sain onneksi nousemaan toisen puolen vanteelle vaikka toinen puoli oli hyllyllä mut aina ei onnistu ja joskus ne renkaat pitäisi sieltä vielä poiskin saada ja mielellään ehjänä. Lisää fairya ja liukuvoidetta tai muita hyviä konsteja?

  5. #35
    Liittynyt
    11/2012
    Paikkakunta
    Hollola
    Viestit
    3.619
    ^Vanne lattiaa vasten ja tarjoat kenkää vanteen/kumin rajaan painaen kumia lattiaa kohti. Näin pitäisi kumi pudota hyllyltä vanteen keskelle. Sieltä sitten rengas muovien avustuksella pois vanteelta.
    Aina on kivaa, kun pääsee polkemaan...

  6. #36
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Olen nukkunut vähän viimeyönä ja siksi höpötin vahingossa ensin ohjetta miettien renkaan asennusta, enkä poistamista. Eli, poistaessa olen kokenut, että liika liukastaminen tekee vaan renkaan poistosta vaikeampaa koska renkaasta ei saa enää kunnolla kiinni.
    Parhaaksi tavaksi tiukkojen kanssa on omasta mielestä osoittautunut kapean ja littanan välineen (voiveitsi, kapea sentin-kaksi leveä työkalu) käyttö siten, että liukastat sen pään vaseliinilla ja yrität sen saada painettua renkaan ja vanteen väliin samalla rengasta välillä sillä nostaen. Tällä tavalla on irronneet kaikki, eikä putsattavaa vaseliinia ole kuin pienessä kohdassa. Kun yksi kohta irtoaa voi lopun irroittaa ihan rengasmuovilla.
    Nana muokkasi tätä : 29.09.2015 at 13.38
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  7. #37
    Liittynyt
    07/2009
    Paikkakunta
    Keskuspuiston kylki
    Viestit
    1.771
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Teme33 Katso viesti
    Laitellaan nyt samaan topicciin negatiivinen rengas ei mene vanteelle eli se ei suostu tulemaan pois sieltä. Eilen työmatkalla onnistuin ekaa kertaa elämässäni puhkaisemaan renkaan ja kotona jumalattoman ähellyksen kanssa sain toisen puolen misukan wild race'r ultimateista pyöräytettyä vanteelta mutta toinen puoli ei hievahtanutkaan hyllyltä mihinkään.
    Revin ja laitoin fairya, väänsin ja käänsin ja kokeilin myös omaa (joskus toimivaakin) keksimääni kikkaa eli heilutat käsiä ja jalkoja ja huudat perk..perusteellisesti ja heität sen vanteen lepikkoon ja vähän ajan päästä kiroillen haet sen sieltä takaisin ja se lähtee kuin itsestään, tämäkään kikka ei toiminut.
    Rengasmuovikaan ei mahdu sinne vanteen reunan ja renkaan väliin että pääsisi vääntämään. Nyt sain onneksi nousemaan toisen puolen vanteelle vaikka toinen puoli oli hyllyllä mut aina ei onnistu ja joskus ne renkaat pitäisi sieltä vielä poiskin saada ja mielellään ehjänä. Lisää fairya ja liukuvoidetta tai muita hyviä konsteja?
    Tiukat kumit irroitetaan herrasmiesmäisesti kalikalla. Etsi semmonen puolimetrinen klapi, saa olla ihan kirveen jäljiltä. Mitä karheempi sitä parempi. Pienempiin kumeihin sellainen 3-4cm halkaisijaltaan, isompiin isompi. Puulajilla ei oo niin väliä, itse käyttäny koivua. Se eka sivu kumista irroitetaan silviisiin että klapi asentetaan kantilleen vanteen kylkeä vasten kehän vastakkaiselle puolen ja tyhjäks laskettu kumi väännetään molempien käsien myötäotteella sen klapin päälle, ikään kun sen kumin rullais sen kalikan ympäri. Hanska antaa lisää pitoa. Ote kun on riittävän tiukka, irtoaa eka reuna naps. Toinen samalla viisiin päinvastoin.

    disclaimer: tolla saa kumiin niin paljon vääntöä että pari kertaa on reunalanka jääny kehään ja kumi revenny kyljestä - se kalikka sit kiinni siihen kehän
    sivuun; ei viistosti sitä kehän reunavallin kanttia vastaan - muuten särkyy vannekin

  8. #38
    Liittynyt
    09/2009
    Paikkakunta
    JKL
    Viestit
    47

    Viesti

    Näihin ehdotuksiin pohjautuen olen ehkä aliarvioinut renkaiden keston kun koetin vain hellävaroen repiä sitä siirtoleukapihdeillä joten seuraavalla kerralla otan käyttöön kovemmat otteet.

    Kiitoksia!

  9. #39
    Liittynyt
    04/2015
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    3.150
    Se paine pitäisi saada mahdollisimman tarkasti juuri vanteen ja renkaan väliin, jos se kohdistuu myös kylkiin ja reunanauhaan sen kautta on aina isompi riski saada aikaan kylkiin vauriota, venymää tms tai esim katkaista tai venäyttää reunalanka. Siksi itse pysyttelen noissa kapeissa, jotka mahtuvat änkemällä vanteen ja renkaan väliin.
    Porraspelleilijä, treenaa porraspelleilyn amatööricuppiin, sarja -tosi höpöt
    -team Söpöshox


  10. #40
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Nyt kun on nastarenkaiden vaihtoaika, niin nostanpa tätäkin vanhaa säiettä. Lukuunottamatta Schwalben "puurenkaita" kaikki renkaat on nousseet useisiin pyöriin kohtuullisen ketterästi sormin tai paikkasatsien mukana tulevilla muovi-rimpuloilla. Nyt tään SähköLäski-projektin-takatuupparin mukana tuli "tupla-kuorinen" takakiekko. Ensimmäinen jonka kanssa meinasi kirjaimellisesti itku päästä (varsinkin kun en heti alussa tajunnut vetää kunnon työhanskoja käteen ja rystyset aukesivat). Tuossa humpassa tuli kokeiltua nippusiteet, kuormaliinat, fairy, kirosanat, huuto ja vaimonkin haukkuminen kun tuli ihmettelemään mitä mesoan. Parin päivän ähellyksellä rengas viimeksi päälle. Nyt valmistaudun taas (henkisesti asennusoluella) lähtemään talliin renkaanvaihtoon. Tällä kertaa (lisä)apuna "Crankbrothers - Speedier lever". https://larunpyora.com/tuote/crankbr...IaAsFEEALw_wcB

    Jotenkin olen valmistautunut siihen, että tuokin porsii ja taas on rystyset auki ja mietin riittääkö tuollainen 750W moottorilla ryyditetty takakiekko poijun painoksi. Story continues...
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  11. #41
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.676
    Onha ne swalpet vittumaisia, mut menee kun on keskellä vannetta, joissain se keskiosa vaan kovin matala ja paksu teippaus korottaa entisestään.

  12. #42
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.166
    Joskus en ole jaksanut säätää ja olen turvautunut näihin. 20cm rengasRAUDAT. Pientä naarmua jättää vanteen reunaan kyllä. Sähköteippiä tms voi laittaa suojaksi siihen työkaluu Ja en ihan ykkösvanteiden kanssa käytä.
    https://www.parktool.com/product/hea...lever-set-tl-5

  13. #43
    Liittynyt
    07/2015
    Paikkakunta
    Espoon erityistalousalue
    Viestit
    2.081
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kauris Katso viesti
    Joskus en ole jaksanut säätää ja olen turvautunut näihin. 20cm rengasRAUDAT. Pientä naarmua jättää vanteen reunaan kyllä. Sähköteippiä tms voi laittaa suojaksi siihen työkaluu Ja en ihan ykkösvanteiden kanssa käytä.
    https://www.parktool.com/product/hea...lever-set-tl-5
    Heti rupes tekemään mieli... Ja nousihan tuo nastarengas vanteelle.
    Vaihtelevaa vastatuulta...

  14. #44
    Uus pyörä tuli kotiin ja aloin ensitöikseni vaihtamaan nastarenkaita siihen että pääsis ajelemaan. Kaikki menee muuten hienosti mutta jostain helvetin syystä joku osa renkaasta aina uppoaa tuonne vanteen keskikuiluun eikä nouse siihen reunalle. On fairia ja on painetta ja vaikka mitä kokeiltu. Mikä avuksi

    Kokeilimpa jonkun ehdottamaa venyttämistäkin ja siitähän kuului aika ikävähkö naps -ääni, olikohan se sitten se reunalanka? Onks se paha?

  15. #45
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.879
    ^ Kysymyksiä:

    Sisurin kanssa vai ilman?

    Millainen vanne?

    Millä menetelmällä venytetty?


    Olen siinä käsityksessä ettei reunalanka veny vaan katkeaa. Se että rengas usein on helpompi asentaa tai asentuu helpommin vanteelle toisella kertaa, kun sillä on jo ajettu, johtuu jostain muusta (mistä en halua esittää arvauksia), Joskus riittää myös että saa renkaan vanteelle ilman sisuria tai jollekin toiselle, helpommalle vanteelle ja antaa sen olla yön tai parinkin yli.


    Rengas, jonka reunalanka on katkennut, taitaa olla entinen. Tai ainakin sen käyttöön liittyy riski siitä että se pahimmassa tapauksessa lähtee varoittamatta vanteelta. (Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä tai tarpeettoman pelokas!)


    Itse ongelmaan minulla ei ole tarjota hyviä neuvoja, koska minusta olet jo kokeillut kaikkea. Siksi takerrunkin siihen että minusta rengas on kyllä mennyt vanteelle, muttei sitten noussut Voi tosin olla että olen käsittänyt näiden kahden termin eron ihan omalla tavallani tai ettei eroa olekaan ja niitä voidaan käyttää vapaasti kummastakin renkaan asentumisen vaiheesta...

  16. #46
    Sisurin kanssa. Ulkokumi on ollut yhden talven käytössä jo toisessa pyörässä joten toisen vanteen käytön yön yli voinee ohittaa.

    Uusi vanne on Bontrager Paradigm.

    Mä siis saan ihan ongelmitta renkaan molemmat reunanauhat vanteen sisäpuolelle, mutta kun laitan painetta renkaisiin niin jokin osa kumista jää aina paljon syvemmälle kuin muu osa renkaasta. Tämä näkyy erityisen hyvin kun laittaa renkaan pyörimään niin tämä yksi syvemmälle jäänyt osa näkyy selvänä "kuoppana". Lisäksi rengas on ihan vinossa siltä kohdin, sen näkee selvästi nastarivistöstä joka tekee mutkan. Reipas fairyvesi molempiin reunoihin ei ole auttanut, eikä muljuttelu pienemmillä paineilla. Eikä myöskään ylisuuret paineet.

    Mietin että voiko vannenauha, ja erityisesti tuo pyörän mukana tullut tubeless vannenauha vaikuttaa asiaan? Mulla on nyt jo ennestään nuo oikein hyvät Continental contacts nastarenkaat niin en jaksais ostaa tubelessia talveksi, ainakaan vielä. Tai siis oli, nyt on varmaankin sit enää yks jos toisesta tosiaan meni se reunalanka poikki.

    Pitänee kokeilla vaihteeksi etuvanteelle, josko siinä olis joku maaginen eroavaisuus joka onnistuisi.

  17. #47
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Takku Katso viesti
    ...
    eikä muljuttelu pienemmillä paineilla.
    ...
    Paa painetta, muttet liikaa, ja hanskat kädessä väännät rengasta: jotkut renkaat ovat vaatineet sisureilla tämän.

    Vastaan on tullut myös tilanne, että tubeless-kiekolle ei rengas sisurilla nouse, vaan jää aina jostakin kohtaa vanteen keskiuralle.

  18. #48
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Jumppasin kans melkoisesti Contin 37-622 nastarenkaiden saamiseksi juuri samasta kumman syystä kauttaaltaan kunnolla vanteelle. Vaihdoin vannenauhat, useta kertoja renkaat vanteille ja pois, ilmaa lisää ja pos, mutjuttelua jne. Yhdellä lenkillä mietin mitä gluidii noihin arvaisi laittaa ja päädyin Tummellin. Sipasin vanteen ja renkaan väliin, niin johan asettuivat kuten pitääkin. Ovat äärimmäisen tarkasti mitoitetut nuo vanteet ja renkaat, uusi ongelma tämä mullekin.

  19. #49
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.676
    Rengasraudalla/muovilla voi nostaa rengasta hyllylle ennen kuin laittaa ilmaa.

  20. #50
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Joskus kyse on ihan viallisesta renkaasta. Viallisella tarkoitan tässä sitä, että renkaan reunojen valu on epätasainen. Muutama vuosi sittern ISP:den kanssa oli tätä ongelmaa. Talossa on 3 paria renkaita, joita vaihtelin perheen pyöriin. Viisi noista meni sormilla painelemalla, mutta yksi tarvitsi aina rengasaraudalla suostuttelua. Taisin katkoa useamman muovisen kyseisen yksilön kanssa. Lopulta heitin sen menemään ja ostin tilalle uuden, jonka kanssa ei enää ollut tätä ongelmaa.
    Roots, bloody roots

  21. #51
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.326
    Vanteissa on eroja. Jollekin CrossMaxille ei RalliKunkku suostunut menemään, kolme rengasrautaa meni ja kärsivällisyys. Newmanin vanteelle meni taas suht luonnikkaasti.

  22. #52
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Jumppasin kans melkoisesti Contin 37-622 nastarenkaiden saamiseksi juuri samasta kumman syystä kauttaaltaan kunnolla vanteelle. Vaihdoin vannenauhat, useta kertoja renkaat vanteille ja pois, ilmaa lisää ja pos, mutjuttelua jne. Yhdellä lenkillä mietin mitä gluidii noihin arvaisi laittaa ja päädyin Tummellin. Sipasin vanteen ja renkaan väliin, niin johan asettuivat kuten pitääkin. Ovat äärimmäisen tarkasti mitoitetut nuo vanteet ja renkaat, uusi ongelma tämä mullekin.
    Kiitos Tummeli-vinkistä! Omat 37mm Conti Contact Spiket vispaavat hiukan, minkä huomaa asvalttia alamäkeen laskiessa "periodisena tärähdyksenä" mutta ei muuten ajossa. Kiekkoa pyörittäessä vispauksen kyllä näkee kun tarkasti katsoo. Sisurit ja Fulcrum Racing 6 DB kiekot.

  23. #53
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.620
    https://yle.fi/a/3-9908813

    Kyllä, tässä voidellaan utarerasvaa siltapalkin liukastamiseksi – "Olemme kokeilleet kaikkea, tämä on paras"

  24. #54
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei pentele, tuo mun ideahan on aivan mykistävä - vaikka jälkijunassa tuleekin!

  25. #55
    Tässähän kävi niin että kolme iltaa rehkittyäni tuloksetta, marssin tänään liikkeeseen josta pyörän ostinkin ja he hoitivat homman noin kahdessa minuutissa...

    Mä olin siis yrittänyt saippuavettä, enemmän saippuavettä, tummeli-ideasta innostuneena liukkaria (kun tummelia ei ollut käsillä), hanskojen kanssa vääntelyä isoilla ja pienillä paineilla, ylisuuria paineita, rengasraudoilla nostoa, kiroilua, kaikkia edellämainittuja kaikissa mahdollisissa järjestyksissä ja asennoissa. Mikään ei auttanut, mutta onneksi ammattilaiset auttoivat.

    Jospa vaikka huomenna pääsis jo ajamaan, eihän tuo ole vasta kuin viikon poltellut tuolla varastossa.

  26. #56
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.879
    ^ Tarina ei valitettavasti kerro ammattilaisten tässä tapauksessa käyttämää niksiä tai tarvittiinko sellaista ylipäätään.

    Minullekin on joskus sattunut että olen vienyt fillarin luottomekaanikolleni jonkun pienen, mutta minulle päänvaivaa tuottaneen ja hiljaista raivoa vähitellen synnyttäneen ongelman takia - ja sitten mekaanikon käsittelyssä ongelmasta ei ole ollut tietoakaan vaikka hän ei tehnyt mitään mitä en olisi itse yrittänyt tehdä eikä mitään nähdäkseni eri tavalla kuin olin itse tehnyt.



  27. #57
    Mites ne sen siellä liikkeessä sai nousemaan vanteelle?

  28. #58
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.302
    No laittoivat renkaaseen painetta. Liukkarin ja paineen kanssa ne nousee oikeastaan väkisin. Jos ei nouse, niin joku pettää jostain kohtaa.

  29. #59
    Sanoivat että saippuavesi on se maaginen asia joka asettaa kaikki paikoilleen, mut mä veikkaan että todellisuudessa se oli se paineilma jota he tuuttaavat vähän isommin kerrallaan verrattuna mun jalkapumppuun.

  30. #60
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    112
    Aikani tappelin jalkapumpun kanssa, mutta täytyy todeta että elämänlaatu parani napsauttimella (boosteri). Joskus voisi sitten XXLn alesta ehkä 50e. Kun ei kompuraa ole mahdollista pitää

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •