ElectrobikeGiantGarmin
Sivu 34 / 56 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 24 32 33 34 35 36 44 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 991 - 1.020 / 1670

Aihe: Flatbar Gravel...

  1. #991
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.879
    Ehkä voisi ajatella niinkin että millimetriheikkejäkin kiinnostavat ennen kaikkea pyörän ajettavuus ja mukavuus eikä niinkään millntarkka mittaaminen. Sen on vain havaittu olevan h-tin hyvä apukeino kun haetaan - vanhaa hillomainosta hiukan muunnellen - anteeksi vain vieläkin parempaa säätöjä kuin mihin mielestään tarpeetonta mittailua vältellen ja pelkästään kokeilemalla miltä pyörä tuntuu yleensä päästään muuten kuin sattumalta.

    Uskaltaisin väittää että millimetriheikkejä yhdistää se että heillä kaikella on kokemus siitä miten joillain muutoksilla tai toisella geometrialla tuloksena on ollut ajoasento, joka on antanut sellaisen "Wow!" - ja "Ahaa!" -elämyksen, kun on tajunnut ettei se entinen, ihan hyvältä tuntunut ajoasento ollutkaan ihan niin hyvä kuin oli ehkä kuvitellut.

  2. #992
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.037
    Stack ja reach luvut on tehty minusta myös "ei-insinööreille".

    Kahdesta luvusta näkee helposti pyörän koon/emäputken yläkohdan suhteessa keskiöön/ ja omaan istumapaikkaan, oletuksella että penkki on samassa paikassa. Kaikki kontaktipisteet on näkyvissä tai helposti laskettavissa, myös sen saako pyörästä sellaista minkä haluaa ajoasennon puolesta.

    Tämä pätee saman genren pyörissä. Jos pyörä vaihtuu kippurasta suoraksi, niin muuttujiksi tulee myös käsien eri asento, leveämpi ohjaustanko yms. Tällöin voi esim. tutkailla valmistajien geometrioita sen suhteen, tehdä koeajo ja esim. Kurosen esittämä mallaus on tosi hyvä.


    ^ jeps. Esimerkiksi viime syksynä ostamani gravelin korkeampi ajoasento tuntuu sen verran hyvältä, että pitää kokeilla nostaa myös maantiepyörän ohjaamoa sen sallimissa puitteissa

  3. #993
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    Kyllä niitä mittojakin vertaillut, varsinkin edelliseen Veltrixiin ja ei suunnatonta eroa loppupeleissä ole. Jää muutaman sentin lyhyemmäksi kun verrataan suoran asentoa kahvoilta ajamiseen.

  4. #994
    Tässä ihan mielenkiintoista hassuttelua aihetta sivuten, Canyon Grizl muokatttuna suoralle tangolle vastaan old-school jäykkäperämaasturi muokattu droppitangolle.

    https://www.youtube.com/watch?v=0wC9nbrKGOs

  5. #995
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^ Mutta eihän tuollaista voi/saa tehdä!

  6. #996
    No siinä juurikin viitattiin, että droppitangolle suunniteltuun runkoon kun vaihtaa suoran tangon, niin pitää pidentää stemmiä jne. Ja hassutteluahan se muutenkin oli.

    Suoratankoinen graveli vastaisi itselläni ideaalia arkipyörää, jolla voisi ympärivuotisen työmatkan lisäksi jotain lyhyitä, maks 50km soratie- ja polkulenkkejä vetää. 45-50mm rengastilavuus (tai 55mm jos 584 kiekot) lokarien kanssa, tarakkaa kiinni, mieluiten eteen ja hauska ajaa. Joku Surlyn Bridge Club voisi olla aika lähellä ja meinasinkin sellaisen pari vuotta sitten ostaa, kunnes lopulta hankin Kona Sutra LTD:n. Kona Unit X ehkä tai sitten ketjussakin mainuttu Marin DSX voisivat olla toimiva ratkaisuja.

  7. #997
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    flatbargravel on hybridipyörä. Piste.
    https://www.youtube.com/watch?v=lqSbc0qjVZk
    Jos on vielä tuon värinen niin kelpaa.
    Mutta ainoa järkevä ote tuollaisesta leveästä tangosta on tietty tämä

  8. #998
    Kylä näi o! Hybridien maine on vaan pilattu paskoilla ja turhilla pomppukeuloilla ja 3x etuvaihtajilla. Rengastilavuus myös monesti vähän kapea. Samahan miksi sitä kutsuu, mutta noilla mainituilla spekseillä täytyy mielestäni käyttö- ja arkipyörän kriteerit nimestä riippumatta.

  9. #999
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.297
    Grizlin rungot on sen verran pitkiä, että se näyttää jotakuinkin järkevältä suorankin tangon kanssa. Vaakaputket on lähes ysäri-mtb mitoissa. Kuskikin on kyllä ihan pyöräilijän geeneillä varustettu. Tällainen puolipersjalkainen tarttis pari senttiä lisää mittaa stemmiin.

    Nurelle inspiraatioksi villi Cannari-viritys.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  10. #1000
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.101
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Grizlin rungot on sen verran pitkiä, että se näyttää jotakuinkin järkevältä suorankin tangon kanssa. Vaakaputket on lähes ysäri-mtb mitoissa. Kuskikin on kyllä ihan pyöräilijän geeneillä varustettu. Tällainen puolipersjalkainen tarttis pari senttiä lisää mittaa stemmiin.
    Eikö toi pätisi moniin nykyhypen nysästemmi-graveleihin?

  11. #1001
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    Grizl on 24 milliä pidempi M kokoisena kuin Cinelli ja ja kyllä korjaantuu helposti.

  12. #1002
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Runko jää keulasta lyheksi suoratankoiseen, ei tuota stemmillä korjaa, mutta maantietankoisena tuosta syntyy oikean kokoinen.
    Tuota rungon mitoitusta katselin:
    https://cinelli.it/en/prodotti/superstar-disc-en/

  13. #1003
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^En suhtaudu noin epäilevästi asiaan. Ei kylläkään ole haussa mikään matalan ajoasennon ohjus. Käytin verrokkina Canyon Roadliteä S kokoisena mitä suositeltiin niin kriittisissä mitoissa 2-3sentin heittoja ja veikkaan ettei aiheuta sen kummempia ongelmia.

    No katsotaan kun valmistuu ja rakennetaan sitten syksyllä uudelleen, on ainakin jotain tekemistä sitten.

  14. #1004
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    Kerrankin tuli sellaisen painoinen että heti täytyy alkaa miettimään keventämistä jos tuntuu hyvältä. Siis pitäisikö sanoa hybridiksi tai fitness pyöräksi...?

  15. #1005
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Joko tuota pääsee tunnustelemaan sopiiko mies päälle?

    Tosin pidemmässä ajossahan sen vasta tuntee alkaako pituus ahistamaan. Koko on ainakin näppärä yhdellä sanalla luonnehdittuna.

  16. #1006
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^Polkimet pitäis kiertää kiinni. Veikkaan ettei ahdista kun ei tuo niin ahtaalta tunnu kun loppupeleissä on pitempi kuin FBG. Mutta mistään ei voi olla varma.

  17. #1007
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    444
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kerrankin tuli sellaisen painoinen että heti täytyy alkaa miettimään keventämistä jos tuntuu hyvältä. Siis pitäisikö sanoa hybridiksi tai fitness pyöräksi...?
    It's a flat bar road bike.

  18. #1008
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^Niinpä, se tavoite mutta loppupeleissä nimityksellä ei merkitystä.

  19. #1009
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Polkimet pitäis kiertää kiinni. Veikkaan ettei ahdista kun ei tuo niin ahtaalta tunnu kun loppupeleissä on pitempi kuin FBG. Mutta mistään ei voi olla varma.
    Satulan nokalta tangon keskelle 53 cm (174/83 mitoillani), kun satula on oikeassa kohtaa ja tanko muutaman sentin satulalinjan alapuolella omassa suoratankoisessa. Ajoasento mallia komppis, ei saa ahistaa, mutta kurottelua kroppa ei siedä yhtään.

    Monta senttiä tuohon lisää täytyis olla mitoillasi jottei ihan mummispysty selkä tulisi ajaessa.

  20. #1010
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^59cm satulannokasta tankoon ja tanko noin 7cm alempana satulaa. Mittaan mielummin satulankiinnityksen keskeltä koska satulan noka pituudet poikkeaa toisistaan. Se tuossa on 72cm. Hajonneen olkapään vuoksi muinainen matala käsipainotteinen ajo-asento on vain muisto ja siksi tälläiseen projektiin päädyin kuten jo aikaisemmin olen maininnut ja kuitenkin halusin lenkkikaveriksi hieman nopeamman kuin tuon FBG:n.

  21. #1011
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.202
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ...muinainen matala käsipainotteinen ajo-asento...
    Käsipainotteinen? Onko sulla ollut paino käsillä?


  22. #1012
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^Siis yleensä matalassa ajo-asennossa paino enemmän käsillä kuin perseellä, en kuitenkaan mitään käsillä seisontoja tehnyt tangossa. Ymmärrä väärin jos haluat...

  23. #1013
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Hyvinhän tuossa on tilaa, olenks kattonu väärää runkoa, vai onko satula vedetty paljon koipimitan suositusten yli?

  24. #1014
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    ^Siis satula suht takana, tolppa 25mm offsetillä ja ajoasentoa en tosiaan vielä päässyt sovittamaan. Kun saan polkimet ja ketjut paikalle niin määritetään satulan paikka sitten katsotaan kuinka ahdas siitä tulee.

  25. #1015
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Satulan nokka keskiön taakse neljä-viisi senttiä, tuossa hyvä suositus. Kaikissa omissa pelannut hyvin.
    Ajo pidempään vasta paras tae hyvälle ajolle...

  26. #1016
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    Itse noudattanut tuota polven etuosaa kammen ollessa vaaka asennossa leikkaa polkimen akselia +/-jotain.

  27. #1017
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    "Epäpyhä" voimansiirto asennettu ja säädetty. Vielä pientä hienosäätöä ja "mikä lie" valmis. Toisaaltaan voihan tuota hieman vielä modata ja vaikka keventää.

  28. #1018
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.345
    Tuossa muuten aika vekkuli systeemi malliksi kaikille stemmien ja tankojen vertailijoille. https://www.bikeradar.com/features/p...opstone-lefty/ Ei tarvi olla aina niin fundamentaalinen.

  29. #1019
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei kaiken tarvi olla kaavamaisesti prikulleen, mutta niiden voimien käyttöönsaanti mitä kuskilta löytyy edellyttää keskiön suhteen satulan paikalleen ja sitten tangon edellisten suhteen jokseenkin paikalleen, no tangon korkeuden ja etäisyydenkin puolesta mieltymykset merkitsee jotain.
    Olemassa olevat suositukset vievät hyvin lähelle parhainta asentoa, josta pienin askelin löytää oman parhaansa.

    Noita ammattikuskeja on suorastaan ihanaa katsoa kuinka rennosti ajavatkin lähes nejääkymppiä matkavauhtinaan neljä/kuusikin tuntia päivittäin.
    Ajoasennon rentouden osalta tavoittelen samaa, mikään muu ei sitten täsmääkään omassa ajossani noiden kanssa.

  30. #1020
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.692
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Ei kaiken tarvi olla kaavamaisesti prikulleen, mutta niiden voimien käyttöönsaanti mitä kuskilta löytyy edellyttää keskiön suhteen satulan paikalleen ja sitten tangon edellisten suhteen jokseenkin paikalleen...
    Yhdellä valmennusluennolla kysyin että mitä nämä uudet geometriat vaikuttaa tuohon vanhaan pyhään yhtälöön, mutta luennoitsija ei ymmärtänyt kysymystä ollenkaan.

    Eli kääntäen voi kysyä että mitä merkitystä on rungon satulakulmalla ja sen muutoksilla , jos satulan paikka keskiöön nähden säädetään aina samaksi.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



Samanlaisia aiheita

  1. Gravel Grinding ja Gravel Racing
    By stenu in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 1353
    Viimeinen viesti: 22.10.2025, 22.02
  2. Gravel vs Cyclocross
    By narg142 in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 7
    Viimeinen viesti: 28.03.2020, 11.03
  3. White gravel gx lite 18 vs white gravel gx pro 18
    By Jmh in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 11.12.2019, 22.01
  4. Cyclocross vai Gravel
    By Kristo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 38
    Viimeinen viesti: 19.06.2019, 10.42
  5. SUP X-Mud Gravel Disc
    By teejhoo in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 16
    Viimeinen viesti: 07.05.2019, 17.43

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •