^^jep. Kaikki oleellinen kirjoittajan annista kiteytyi edelliseen. Ei jatkoon
^^jep. Kaikki oleellinen kirjoittajan annista kiteytyi edelliseen. Ei jatkoon
Roots, bloody roots
Selkeästi epäilee, kun täällä ajatuksena on, että on ihan OK kääntyä auton eteen yllättäen ja esitellään jotain lakipykäliä vielä autoilijan syyksi tästä toiminnasta. Se, että laki antaa oikeuden tehdä jotain ei käytännössä tarkoita, että niin tulisi kuitenkin toimia.
Tässä kirjoittelussa näkyy se pyöräilijöiden kusipäisyys mitä liikenteessä näkee päivittäin. Hävettää välillä ajaa pyörää, kun kanssapolkijoita ei koske punaiset valot, väistämisvelvollisuudet taikka yleinen varovaisuus. Ajetaan törkeästi eteen, aiheutetaan vaaratilanteita ja puidaan nyrkkiä pahalle autoilijalle. Sitten mennään lakipykälien taakse, josta sitten etsitään oikeutus.
Sujuvaan liikenteeseen pitäisi pystyä ilman lakitekstiä ja toisinaan väistämään, vaikka ei siihen velvollisuutta olisikaan. Ilmeisesti tämä on monille kirjoittajille ylitsepääsemätön ongelma?
Roots, bloody roots
Onnettomuustietoistituutin tilastojen mukaan https://www.lvk.fi/document/300856/B...C128E43058A513
Tapahtui vuosien 2016-2020 välisenä aikana 65kpl kuolemaan johtanutta onnettomuutta joissa toisena osapuolena oli polkupyörä ja toisena osapuolena moottoriajoneuvo.
Näistä tapauksista tutkijalautakunta katsoi moottoriajoneuvon kuljettajan olleen syyllinen/aiheuttaja 53%:ssa onnettomuuksissa ja 47%:ssa onnettomuuksissa päädyttiin polkupyöräilijän olleen syyllinen/aiheuttaja onnettomuudessa.
Eli nyt ei tuolla taustalla päde olleenkaan se väittämä että vain autoilijat eivät osaa liikennesääntöjä ja noudata niitä. Kyllä se yhteispeli ja sääntöjen noudattaminen on ehdottoman tärkeää kaikkien osapuolten kesken.
Kun tässä nyt useammankin kirjoittajan toimesta on tuotu esille se, että liikenteessä on syytä noudattaa harkintaa ja huomioonottamista sekä yhteispeliä ja ennakoitavuutta niin yksi älypäämikko vaan toistaa jatkuvasti, että pyöräilijällä on oikeus provosointimielessä töytäillä ja syöksyillä liikenteessä kuin sokea sika amfetamiinipäissään, koska on oikeus.
Toistaiseksi kuitenkin vain autoilijoilta vaaditaan ajo-oikeus jonka minimi vaatimus on liikennesääntöjen osaaminen ja auton ajamiseen riittävät fyysiset kyvyt. Fillarilla liikkuu kaikennäköistä väkeä pikkulapsista vanhuksiin. Sen pohjalta voisi olettaa että se yhteispeli ei tarkoittaisi sitä isomman oikeudella jyräämistä
Onhan se kusipäisyyttä olettaa että "koulutettu" joukko eli autoilijat lähtökohtaisesti olisivat se väistävä osapuoli eikä päälle isommanoikeudella tuleva.Esitän vain faktan realimaailmasta, että törmäystilanteessa pyöräilijä häviää aina ja parempi olla törmäämättä, kuin ajaa nokka pystyssä lakipykälien "turvin".
Itselle ei tuo muiden huomiointi ja varovaisuus ole autoillessa mikään ongelma että pitäisi tuota parempi väistää mantraa hokea.
Kun et kykene noudattamaan velvollisuuksia itket kun muut sitä sinulta odottavat. On se vaan kova paikka kun ei saisi auton suojista ajaa päälle isomman oikeudella.
Missä kohtaa olen puhunut provosoinnista?
Tarkoittaako siis oletus että väistämisvelvollinen auto ei ajaisi päälle siis provosointia. Pienestä sinäkin rattiraivon itsellesi kehität.
Eihän mulla edes ole autoa.
Kuka väitää, että saa ajaa päälle autolla?
Mutta onko siinä kenenkään kannalta järkeä syöksyä auton alle?
Ilmeisesti (jos satut lenkkeilemään) juostessasi jalkakäytävällä ja vieressä menee autojono jotain 30-40km/h niin sinähän mihinkään katsomatta ja mitenkään aikomustasi ilmaisematta syöksyt samalla vauhdilla tarvittaessa suojatielle kun "autojen pitää pysähtyä".
Onko mikko001 sama henkilö, mikä postaa noita twitter videoita? Tuo ulosanti ja kärkkäys on aika samanlaista.
Kummasti oletat asioita mieleselläsi tavalla. Minkälainen tanssi kävelijän/juoksijan pitäis suorittaa että se tulkitaan suojatielle menoksi.
Miksi autoilija ajaa suojatien kohdalla nopeutta joka estää liikennesääntöjen noudattamisen?
Onko tosiaan niin yllättävä asia että suojatien kohdalla oleva ihminen voi todella mennä suojatielle?
Miksi autoilijalta ei voi odottaa yksinksertaisen säännön noudattamista? Ja toisiaan se parempi väistää isompaa jargoni on nyt turhaa lässytystä.
Tosiaan näiden asioiden hallinta pitäis olla jokaisella autoilijalla hallussa(ajokortti).
27 §
Ajoneuvon ajaminen suojatien yli
Ajoneuvolla suojatietä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta ja ajettava sellaisella nopeudella, että ajoneuvon voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai valmistautuu menemään sille, on annettava esteetön kulku.
Jos ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen, sitä ei saa ohittaa ajoneuvolla pysäyttämättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.
Jos näkyvyys suojatielle on rajoittunut muulla tavoin, ajoneuvolla on hidastettava ja tarvittaessa pysäytettävä ennen suojatietä.
Juu, noinhan se menee. Ei tuossa ole mitään epäselvyyttä.
Mutta nämä pikahypyt pyörän päältä pois noin miten tuossa videossa, eivät vaan ole fiksuja. Tosi hipsterithän tekee tuossta tilantessa vielä niin, että laahaavat satulassa istuessa vasenta jalkaa maassaa ja muuttuvat jalankulkijoiksi. Vauhti ei salettiin hiljene yhtään.
Ja sitten postataan twitteriin videota miten autot kiusaa taas.
No jos noudattaa tuota yksinkertaista sääntöä niin ei tuota ongelmaa autoilijalle.
Kannattaa kaikkien kokeilla joskus autoillessa tuota ennakointia ja hiljentämistä ennen suojatietä niin huomaa itsekin että ei ole mahdoton tehtävä.
Tuossa samasta ketjusta löytyi toinen video jossa suojatielle aikova kävelijä ja tulos sama.
https://twitter.com/fillarointi/stat...94224652374016
Kun pitää mielessä, että vain omaan toimintaan voi suoraan vaikuttaa, pärjää pitkälle.
Se alkuperäinen video osoitti pyöräilijän kusipäisyyttä ja täydellistä piittaamattomuutta liikenteen yhteispelistä. On vain ajan kysymys, milloin darwinismi hoitaa hänet joukostamme.
Ja pöh. Sinä toimit typerästi.
Mä ajan pyörällä tosi paljon. Enkä autolla väistele pyöräilijöitä turhaan, koska suojatien yli ei saa ajaa. Oletan tuossa tilanteessa ihan samaa pyöräilijänäkin, eli jos olen menossa ajamalla suojatien yli, niin oletan autojen menevän ensin.
Siitä nyt ei vaan tule mitään jos jokainen autoilija alkaa hidastelemaan ja arpomaan kuka väistää milloinkin. Sitähän tuo sinun toiminta saa aikaan. Vedät kelveille poikittain ja hyppäät vauhdissa pyörän päältä juoksuun. Haloo.
Olet ihan hyvällä asialla twitterissä, mutta jos haluat autoilijoiden ja päättäjien huomiota ja arvostusta, niin vedä vähän happea ja toimi fiksusti. Nyt tuo on ihan puhdasta hipsterikamaa.
Klassikko argumentti autoilija tietoisesti rikkoo liikennesääntöjä ja muut väistävät. Mutta koska autoilijan toiminta jäi videolle niin syy onkin videon kuvaajan
Kummasti puhutaan yhteispelistä vain silloin kun autoilija pyyhii persettä pelin säännöillä.
Oliko vielä jotain muita iskulauseita ja viisaukisa suoraan sieltä elämän_koulu välituntipihalta![]()
Pitää varmaan napata joskus gopro myörän stongaan. Kiinnostaisi nähdä millaista kommentointia kusipäisestä autoilijoiden kyykyttämisestä ja syöksyilystä mun mummomainen ajotyyli synnyttäisi täällä.
Jalankulkijoita ei koske väistämisvelvollisuudet. Jalankulkijaa on aina väistettävä klv:llä tai pyörätiellä, nehän kulkeekin ihan miten sattuu.
Suojatiellä ei ole erikseen mitään väistämisvelvollisuutta ellei ajoneuvo käänny sen yli tai liikennemerkillä ole sitä osoitettu. Jalankulkijalle täytyy suojatiellä antaa aina esteetön kulku. Mutta tuossa esimerkkikohdassa jos kaksi pyöräilijää kohtaa siinä kahden klv:n risteyksessä, niin mun mielestä mennään tasa-arvoisen risteyksen säännöillä.
Gopron tai dashcamin avulla voi parantaa omaa oikeusturvaansa kun on todisteet eikä kaikki jää sana sanaa vastaan varaan.
Tässäkin päälle ajanut ei nähnyt kun ei katsonut mutta takana tullut katsoi ja näki. Ilman takana tulleen todistusta vaikeampi löytää oikea syyllinen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5...8-f37c87d9b0ed
Tämä asia on nyt loppuun käsitelty. Sekä liikenteessä että somessa kannattaa huomioida myös muut.
Markku Pulkkinen
moderaattori
Kirjanmerkit