^Tuskin menee siltikään lähelle ja kyllä saksalaiset käyttää kiloja ja grammoja mittayksikköinä. Voi olla että joku laiskuri tosiaan punninnut laatikoineen.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						^Tuskin menee siltikään lähelle ja kyllä saksalaiset käyttää kiloja ja grammoja mittayksikköinä. Voi olla että joku laiskuri tosiaan punninnut laatikoineen.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Tuossa on punnittu Sirrus X 3.0 2022 11.13kg.
https://road.cc/content/review/speci...us-x-30-292923
Siihen kun lisätään toinen eturatas+vaihtaja, polkimet, napadynamo, tarakka, lokasuojat ja valot niin painavalta 20kg kuulostaa edelleen. Laatikon kanssa tosiaan hyvin mahdollisesti.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						^Ei paha paino ja tuosta helppo tiputtaa.
No kai sen parin viikon sisään näkee mitä se painaa.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Ajattelin kokeilla laittaa maastopyörään droppitangon ja tangonpäävaihtajat. Mikähän olisi halvin ratkaisu jarrukahvojen suhteen? Pyörässä on hydrauliset BR-MT420 jarrut ja ei huvittaisi ostaa STI-kahvoja kun ovat niin kalliit. Saisko jostain halvalla pelkät noiden jarrujen kanssa yhteensopivat kahvat, ilman integroitua vaihtajaa?
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						https://r2-bike.com/SHIMANO-GRX-Brak...-BL-RX812-left Ei pienintäkään aavistusta mutta pystyykö noita käyttämään pelkästään? Tod.näk. ei mutta kannattaa selvittää kuitenkin.
Varmaan halvempi on siirtyä mekaanisiin levareihin, niihin löytyy jarrukahvoja myös droppitankoon.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Ostin käytetyn maantiepyörän, jossa on (ajettujen kilometrien ja ulkoisten jälkien perusteella lähes uusi) Shimanon 105-osasarja viime vuosikymmenen puolivälistä. Vaihteista myyjä sanoi, ettei hänellä ole aivan kaikki vaihteet toimineet ja kotona vaijeria aavistuksen kiristämällä sain parannettua vaihteista 10/11 toimimaan aiemmasta 8/11 tilanteesta, jolloin vaihtaja ei nostanut ketjua kolmelle isoimmalle rattaalle. Nyt vaijerin kiristämisen jälkeen vaihtaja liikuttaa ketjua toiseksi pienimmältä rattaalta isoimmalle, mutta isoimmalle vaihtamisen jälkeen kuuluu vielä yksi naksahdus vaihdetta isommalle rattaalle päin vaihdettaessa ketjun jo ollessa isoimmalla rattaalla ja toisaalta pienimmälle pakan rattaalle vaihtaja ei suostu ketjua vaihtamaan. Eli ihan kuin koko vaihtaja olisi vaihteen verran sivussa. Miten tuon vaihtajan sivussa olemisen voisi mahdollisesti saada korjattua? Minkäänlaista ulkoista osumaa ei takavaihtaja näytä ottaneen.
 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						Tyypillisin selitys on takavaihtajan korvakkeen pieni vinous, vaihtoon tai oikaisu.
Toinen selitys on pieni jumi vaijerissa tai vaihtajan nivelissä, öjyä sopivasti.
Kaiken ollessa kunnossa noilla vaihteilla ajaa huoleti pitkään.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						^ Skippaako rattaan jossain vaiheessa vaihdettaessa isommalle vai lähteekö alunperinkin vasta 2. pienimmältä?
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Täytyykin katsoa tuo korvakkeen tilanne ja kokeilla jos öljyäminen auttaisi.
Ei skippaile vaan vaihtaa kauniisti rattaan kerrallaan. Ja lähtee toiseksi pienimmältä. Ennen vaijerin kiristämistä lähti pienimmältä ja jätti nuo kolme isointa kokonaan vaihtamatta. Eli voi tietysti olla, että siinä kohtaa tuli itse sössittyä jotakin.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						^ Tuo vaihtajan säätäminen sellaista Teletappi meininkiä joskus, uudestaan!
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						Kaiken ollessa kunnossa on säätäminen juuri noin helppoa. Parempi olla tekemättä mitään ja pidettävä pieni mietintätauko, jos ei rupea pelaamaan oikein. Helpot jutut menevät myös helposti solmuun.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Jos vaihtaja lähtee liikkeelle toiseksi pienimmältä rattaalta aiemman pienimmän sijaan, etkä ole koskenut äärirajojen säätöruuveihin (H ja L), vaijeri on nyt liian kireällä.Suosittelen, että aloitat säädön ihan alusta. Ohjeita löytyy paljon, tässä yksi https://www.parktool.com/en-int/blog...eur-adjustment .
Lisäys: Kiva lukea, että jotkut osaavat tehdä tämän aina kerralla oikein.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Ei tuossa pelkkä vaijerin säätö riitä. Täytyy tsekata kaikki. Lähtien siitä onko vaihtaja edes oikea, jos ne näyttävät uusilta ja eivät ole toimineet.
Mutta korvakehhan se varmaan solmussa on, jos tuo kokoonpano on joskus toiminut. Rajoja jos joutuu säätämään on joku jo vääntänyt.Tai vaijeri rikki. Ei tuota voi etänä sanoa.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Kysyjä varmaan ilahtuisi selvistä ohjeista, mitä tehdä seuraavaksi.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						No tarkistaa onko vaihtajat oikeat. Sitten vaihtaa vaijerit. Säätää korvakkeen suoraan. Rajat kohdilleen. Ihan viimeisenä vasta se vaijerin kireys.
Tuossa voi mättää mikä vaan kun ei tiedä onko vaihteet koskaan edes toimineet.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Tuossa tilanteessä lähtisin itse liikkeelle siitä että vapauttaisin vaijerin takavaihtajasta ja katsoisin vaihtaako sitten pienimmälle rattaalle, jos ei vaihda löysäisin high säätöruuvia. Kunhan sen saa tuolle pienimmälle rattaalle niin vaijeri kireälle (varmista että kahva on suurimmalla vaihteella) ja kiinni niin voi alkaa hienosäätämään vaihteita.
Myös jos vaijeri on jo vanha se voi rispaantua vaihtajan sisältä, mikä aiheuttaa juuri tuota ettei vaihda pienimmille rattaille kunnolla kun vaijeri jumittaa kahvan sisällä. Vaijerin vaihtokaan ei olisi huono idea saisi tuon samalla tarkistettua.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Kysyjälle, vaihtajan mallinumero lukee sen 105-tekstin kohdalla pinnojen puolella. Pienellä RD-jotain. Kahvan mallimerkinnän sijaintia en osaa neuvoa.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Kiitokset vinkkien antajille. Näemmä oli tuo korvake aavistuksen vääntynyt ja sen oikaiseminen ja pieni h- ja l-ruuvien säätö auttoi. Kiitoksia avusta.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						^Tai sitten uusi korvake jos vaihdettava.
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						Takakiekosta katkesi pinna. Vaihdoin sen ja kiristin sen verran, että vanne oli silmämääräisesti suorassa. Nyt 20km ajon jälkeen katkesi toinen (eri) pinna. Mikähän tuossa on?
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						^^Kannattaa viedä rihtattavaksi ammattilaiselle, yleensä tuollainen ei korjaannu pinnoja vaihtamalla.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Moro! Meni Meridan cyclocrossista etuvanne kieroon pienen kolarin seurauksena. Nyt pitäisi löytää uusi etukiekko, mutta ei oikein löydy sopivaa.
Speksejä:
-koko 700c, nykyinen 22mm profiililla
-läpiakseli halkaisija 15 mm pituus 135 mm
- 6-pultti kiinnitys jarrulevylle
Lisää tietoa pyörästä löytyy täältä
https://99spokes.com/en-EU/bikes/mer...yclo-cross-400
Lähinnä tuo läpiakselin pituus hämää. 15milliselle akselille sopivia kiekkoja tuntuu löytyvän, mutta niissä on yleensä merkattu jokin toinen pituus.
Kirjanmerkit