GiantElectrobikeGarminHepha
Sivu 236 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 136 186 226 234 235 236 237 238 246 286 336 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 7.051 - 7.080 / 10546

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #7051
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.282
    ^Tuskin menee siltikään lähelle ja kyllä saksalaiset käyttää kiloja ja grammoja mittayksikköinä. Voi olla että joku laiskuri tosiaan punninnut laatikoineen.

  2. #7052
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Zykkel Katso viesti
    Olisiko 20,5 lbs, eli noin 9,3kg? Se taas tuntuu aika pieneltä. Ehkä riisuttuna lokarit, tavarateline jne.. voisi olla aika lähellä tuota?
    Jep. Pelkkä raaka pyörä ja ehkä vielä 1x ei enempää kyllä paina.

  3. #7053
    Liittynyt
    04/2016
    Paikkakunta
    Kirkkonummi
    Viestit
    284
    Tuossa on punnittu Sirrus X 3.0 2022 11.13kg.
    https://road.cc/content/review/speci...us-x-30-292923

    Siihen kun lisätään toinen eturatas+vaihtaja, polkimet, napadynamo, tarakka, lokasuojat ja valot niin painavalta 20kg kuulostaa edelleen. Laatikon kanssa tosiaan hyvin mahdollisesti.

  4. #7054
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.282
    ^Ei paha paino ja tuosta helppo tiputtaa.

  5. #7055
    F. Kotlerburg Guest
    No kai sen parin viikon sisään näkee mitä se painaa.

  6. #7056
    Ajattelin kokeilla laittaa maastopyörään droppitangon ja tangonpäävaihtajat. Mikähän olisi halvin ratkaisu jarrukahvojen suhteen? Pyörässä on hydrauliset BR-MT420 jarrut ja ei huvittaisi ostaa STI-kahvoja kun ovat niin kalliit. Saisko jostain halvalla pelkät noiden jarrujen kanssa yhteensopivat kahvat, ilman integroitua vaihtajaa?

  7. #7057
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.282
    https://r2-bike.com/SHIMANO-GRX-Brak...-BL-RX812-left Ei pienintäkään aavistusta mutta pystyykö noita käyttämään pelkästään? Tod.näk. ei mutta kannattaa selvittää kuitenkin.

  8. #7058
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.686
    Varmaan halvempi on siirtyä mekaanisiin levareihin, niihin löytyy jarrukahvoja myös droppitankoon.

  9. #7059
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Varsinais-Suomi, Baskimaa
    Viestit
    3
    Ostin käytetyn maantiepyörän, jossa on (ajettujen kilometrien ja ulkoisten jälkien perusteella lähes uusi) Shimanon 105-osasarja viime vuosikymmenen puolivälistä. Vaihteista myyjä sanoi, ettei hänellä ole aivan kaikki vaihteet toimineet ja kotona vaijeria aavistuksen kiristämällä sain parannettua vaihteista 10/11 toimimaan aiemmasta 8/11 tilanteesta, jolloin vaihtaja ei nostanut ketjua kolmelle isoimmalle rattaalle. Nyt vaijerin kiristämisen jälkeen vaihtaja liikuttaa ketjua toiseksi pienimmältä rattaalta isoimmalle, mutta isoimmalle vaihtamisen jälkeen kuuluu vielä yksi naksahdus vaihdetta isommalle rattaalle päin vaihdettaessa ketjun jo ollessa isoimmalla rattaalla ja toisaalta pienimmälle pakan rattaalle vaihtaja ei suostu ketjua vaihtamaan. Eli ihan kuin koko vaihtaja olisi vaihteen verran sivussa. Miten tuon vaihtajan sivussa olemisen voisi mahdollisesti saada korjattua? Minkäänlaista ulkoista osumaa ei takavaihtaja näytä ottaneen.

  10. #7060
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tyypillisin selitys on takavaihtajan korvakkeen pieni vinous, vaihtoon tai oikaisu.
    Toinen selitys on pieni jumi vaijerissa tai vaihtajan nivelissä, öjyä sopivasti.

    Kaiken ollessa kunnossa noilla vaihteilla ajaa huoleti pitkään.

  11. #7061
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    522
    ^ Skippaako rattaan jossain vaiheessa vaihdettaessa isommalle vai lähteekö alunperinkin vasta 2. pienimmältä?

  12. #7062
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Varsinais-Suomi, Baskimaa
    Viestit
    3
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Tyypillisin selitys on takavaihtajan korvakkeen pieni vinous, vaihtoon tai oikaisu.
    Toinen selitys on pieni jumi vaijerissa tai vaihtajan nivelissä, öjyä sopivasti.

    Kaiken ollessa kunnossa noilla vaihteilla ajaa huoleti pitkään.
    Täytyykin katsoa tuo korvakkeen tilanne ja kokeilla jos öljyäminen auttaisi.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J3K Katso viesti
    ^ Skippaako rattaan jossain vaiheessa vaihdettaessa isommalle vai lähteekö alunperinkin vasta 2. pienimmältä?
    Ei skippaile vaan vaihtaa kauniisti rattaan kerrallaan. Ja lähtee toiseksi pienimmältä. Ennen vaijerin kiristämistä lähti pienimmältä ja jätti nuo kolme isointa kokonaan vaihtamatta. Eli voi tietysti olla, että siinä kohtaa tuli itse sössittyä jotakin.

  13. #7063
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.282
    ^ Tuo vaihtajan säätäminen sellaista Teletappi meininkiä joskus, uudestaan!

  14. #7064
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^ Tuo vaihtajan säätäminen sellaista Teletappi meininkiä joskus, uudestaan!
    Eikä ole. Kun kaikki on kunnossa vaijeri vaan nykäistään kireälle ja yleensä säätörullaan ei tarvitse edes koskea.

  15. #7065
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Kaiken ollessa kunnossa on säätäminen juuri noin helppoa. Parempi olla tekemättä mitään ja pidettävä pieni mietintätauko, jos ei rupea pelaamaan oikein. Helpot jutut menevät myös helposti solmuun.

  16. #7066
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    586
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagulaari Katso viesti
    Ei skippaile vaan vaihtaa kauniisti rattaan kerrallaan. Ja lähtee toiseksi pienimmältä. Ennen vaijerin kiristämistä lähti pienimmältä ja jätti nuo kolme isointa kokonaan vaihtamatta. Eli voi tietysti olla, että siinä kohtaa tuli itse sössittyä jotakin.
    Jos vaihtaja lähtee liikkeelle toiseksi pienimmältä rattaalta aiemman pienimmän sijaan, etkä ole koskenut äärirajojen säätöruuveihin (H ja L), vaijeri on nyt liian kireällä.Suosittelen, että aloitat säädön ihan alusta. Ohjeita löytyy paljon, tässä yksi https://www.parktool.com/en-int/blog...eur-adjustment .

    Lisäys: Kiva lukea, että jotkut osaavat tehdä tämän aina kerralla oikein.

  17. #7067
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Jos vaihtaja lähtee liikkeelle toiseksi pienimmältä rattaalta aiemman pienimmän sijaan, etkä ole koskenut äärirajojen säätöruuveihin (H ja L), vaijeri on nyt liian kireällä.Suosittelen, että aloitat säädön ihan alusta. Ohjeita löytyy paljon, tässä yksi https://www.parktool.com/en-int/blog...eur-adjustment .

    Lisäys: Kiva lukea, että jotkut osaavat tehdä tämän aina kerralla oikein.
    Ei tuossa pelkkä vaijerin säätö riitä. Täytyy tsekata kaikki. Lähtien siitä onko vaihtaja edes oikea, jos ne näyttävät uusilta ja eivät ole toimineet.

    Mutta korvakehhan se varmaan solmussa on, jos tuo kokoonpano on joskus toiminut. Rajoja jos joutuu säätämään on joku jo vääntänyt.Tai vaijeri rikki. Ei tuota voi etänä sanoa.

  18. #7068
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    586
    Kysyjä varmaan ilahtuisi selvistä ohjeista, mitä tehdä seuraavaksi.

  19. #7069
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    No tarkistaa onko vaihtajat oikeat. Sitten vaihtaa vaijerit. Säätää korvakkeen suoraan. Rajat kohdilleen. Ihan viimeisenä vasta se vaijerin kireys.

    Tuossa voi mättää mikä vaan kun ei tiedä onko vaihteet koskaan edes toimineet.

  20. #7070
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    738
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagulaari Katso viesti
    Nyt vaijerin kiristämisen jälkeen vaihtaja liikuttaa ketjua toiseksi pienimmältä rattaalta isoimmalle, mutta isoimmalle vaihtamisen jälkeen kuuluu vielä yksi naksahdus vaihdetta isommalle rattaalle päin vaihdettaessa ketjun jo ollessa isoimmalla rattaalla ja toisaalta pienimmälle pakan rattaalle vaihtaja ei suostu ketjua vaihtamaan.
    Tuossa tilanteessä lähtisin itse liikkeelle siitä että vapauttaisin vaijerin takavaihtajasta ja katsoisin vaihtaako sitten pienimmälle rattaalle, jos ei vaihda löysäisin high säätöruuvia. Kunhan sen saa tuolle pienimmälle rattaalle niin vaijeri kireälle (varmista että kahva on suurimmalla vaihteella) ja kiinni niin voi alkaa hienosäätämään vaihteita.

    Myös jos vaijeri on jo vanha se voi rispaantua vaihtajan sisältä, mikä aiheuttaa juuri tuota ettei vaihda pienimmille rattaille kunnolla kun vaijeri jumittaa kahvan sisällä. Vaijerin vaihtokaan ei olisi huono idea saisi tuon samalla tarkistettua.

  21. #7071
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ei tuossa pelkkä vaijerin säätö riitä. Täytyy tsekata kaikki. Lähtien siitä onko vaihtaja edes oikea, jos ne näyttävät uusilta ja eivät ole toimineet.

    ...
    Tästä kävi mieleen, että mitkä kahvat kysyjällä on -Tiagra 4700?

  22. #7072
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Tästä kävi mieleen, että mitkä kahvat kysyjällä on -Tiagra 4700?
    Jep. Just tämä kanssa. Jos vaihtaja näyttää uudelta, se voi olla uusi ja sopimaton kahvan kanssa.

  23. #7073
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    586
    Kysyjälle, vaihtajan mallinumero lukee sen 105-tekstin kohdalla pinnojen puolella. Pienellä RD-jotain. Kahvan mallimerkinnän sijaintia en osaa neuvoa.

  24. #7074
    Liittynyt
    06/2014
    Paikkakunta
    Varsinais-Suomi, Baskimaa
    Viestit
    3
    Kiitokset vinkkien antajille. Näemmä oli tuo korvake aavistuksen vääntynyt ja sen oikaiseminen ja pieni h- ja l-ruuvien säätö auttoi. Kiitoksia avusta.

  25. #7075
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagulaari Katso viesti
    Kiitokset vinkkien antajille. Näemmä oli tuo korvake aavistuksen vääntynyt ja sen oikaiseminen ja pieni h- ja l-ruuvien säätö auttoi. Kiitoksia avusta.
    Kannattaa tilata se korvakkeen oikausutyökalu. Ei sitä oikein mitenkään muuten saa kunnolla suoraan.

  26. #7076
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.282
    ^Tai sitten uusi korvake jos vaihdettava.

  27. #7077
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233
    Takakiekosta katkesi pinna. Vaihdoin sen ja kiristin sen verran, että vanne oli silmämääräisesti suorassa. Nyt 20km ajon jälkeen katkesi toinen (eri) pinna. Mikähän tuossa on?

  28. #7078
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.274
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petewow Katso viesti
    Takakiekosta katkesi pinna. Vaihdoin sen ja kiristin sen verran, että vanne oli silmämääräisesti suorassa. Nyt 20km ajon jälkeen katkesi toinen (eri) pinna. Mikähän tuossa on?
    Se kiekko on huono.

  29. #7079
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.282
    ^^Kannattaa viedä rihtattavaksi ammattilaiselle, yleensä tuollainen ei korjaannu pinnoja vaihtamalla.

  30. #7080
    Moro! Meni Meridan cyclocrossista etuvanne kieroon pienen kolarin seurauksena. Nyt pitäisi löytää uusi etukiekko, mutta ei oikein löydy sopivaa.
    Speksejä:
    -koko 700c, nykyinen 22mm profiililla
    -läpiakseli halkaisija 15 mm pituus 135 mm
    - 6-pultti kiinnitys jarrulevylle
    Lisää tietoa pyörästä löytyy täältä

    https://99spokes.com/en-EU/bikes/mer...yclo-cross-400

    Lähinnä tuo läpiakselin pituus hämää. 15milliselle akselille sopivia kiekkoja tuntuu löytyvän, mutta niissä on yleensä merkattu jokin toinen pituus.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7217
    Viimeinen viesti: Eilen, 19.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •