EfatElectrobikeGarminGiant
Sivu 13 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 3 11 12 13 14 15 23 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 361 - 390 / 746

Aihe: Tiesuolojen ja muiden kemikaalien käyttö kevyen liikenteen väylillä

  1. #361
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    588
    ^Luulen, että Helsingin Keskuspuiston hyvään tasoon vaikuttaa myös vakaammat olosuhteet ja paremmat resurssit. Metsä tasaa lämpötiloja, eikä ajoradalta aurata tai lennä mitään noille väylille. Nuo ovat, kai, liikuntapuolen hoidossa.
    Olli L muokkasi tätä : 01.02.2023 at 07.54 Syy: Muutin "kadulta" muotoon "ajoradalta".

  2. #362
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    ^Luulen, että Helsingin Keskuspuiston hyvään tasoon vaikuttaa myös vakaammat olosuhteet ja paremmat resurssit. Metsä tasaa lämpötiloja, eikä kadulta aurata tai lennä mitään noille väylille. Nuo ovat, kai, liikuntapuolen hoidossa.
    Jep. Taitaa mkpaa puhua ydinkeskustasta, jonne itsekkin pidän suolausta parhaana ratkaisuna.

    Näiden pyörille tarkoitettujen baanojen suolauksen saisi kyllä lopettaa heti.

  3. #363
    Liittynyt
    06/2009
    Viestit
    426
    Varmaankin on Liikuntavirastolla paremmat resurssit, tai ehkä niin, että kaupungin alihankkijat tekevät niin vähän kuin vain mahdollista ilman sanktioita, että viivan alle jäisi mahdollisimman paljon. Tänään poljin keskuspuistossa traktorin perässä, joka levitti hiekkaa ja samalla veteli jääpaikkoja tasaiseksi lanalla. Oli jotenkin huvittavaa touhua, kun minun mielestä siinä ei edes mitään tasoitettavaa ollut, vaan väylä oli jo valmiiksi ihan mintissä kunnossa. Olisin mennyt kehumaan kuskia mainiosta työnjäljestä viime vuosina, mutta tiemme erosivat Pirkkolassa.

  4. #364
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.888

  5. #365
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    HePo ei ole tyytyväinen pyöräilyväylien kunnossapitoon
    https://yle.fi/a/74-20017656

  6. #366
    Liittynyt
    08/2013
    Viestit
    1.806
    Tänään oli taas kiva painaa suolaamatonta täysin sileää lumipintaa duuniin, en kaivannut suolaa.

  7. #367
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.772
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    HePo ei ole tyytyväinen pyöräilyväylien kunnossapitoon
    https://yle.fi/a/74-20017656
    joskushan tuosta HePo:n kannasta tuohon väylien suolaamiseen on tälläkin palstalla keskusteltu, mutta kyllähän se kanta tuonkin jutun mukaan on hyvin, hyvin selvä. Eli suolaa VATIVAT väylille.

  8. #368
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.307
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    HePo ei ole tyytyväinen pyöräilyväylien kunnossapitoon
    https://yle.fi/a/74-20017656
    Muokkasin Hepoface-kirjoituksen mielipidekirjoitukseksi, kun aihe kerran on tapetilla. Katsotaan meneekö läpi.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #369
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.400
    Hienoa. Onhan tuo aika naurettavaa, että jääräpäisesti puolletaan valittua mielipidettä, vaikka se on jo todettu huonoksi.

  10. #370
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.772
    Yhtenä perusteena HePo:n kannalle olen lukenut ”tasa-arvoisuuden”, kun kaikki pyöräilijät eivät haluaisi, pystyisi, ei ole varaa hankkia pyöräänsä talviselle lumipinnalle sopivaa rengastusta, niin sitten kaikki saa ajaa ”loskapaskassa” tasapuolisesti.

  11. #371
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Tästä otti joku naispuolinen hepolainen kantaa (lehdessä tai verkkojuokaisussa, en muista kummassa tai missä), että on liikuntarajoitteinen ja ei omaa tarpeeksi voimaa polkea lumessa ja siksi vaatii suolausta ratkaisuksi. Minusta tuossa ratsastetaan ajan hengessä inkluusiolla asiassa, josta on ihan aidosti haittaa pyörille ja useimmille pyöräilijöille. Hieman hankalaa on, jos ns. etujärjestöt ajavat yksittäisten yksilöiden etua.
    Roots, bloody roots

  12. #372
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Minusta tasaa-arvon nimissä kaikkea ei voi kaataa yhteiskunnan tai julkisen instituution vastuulle. Yksilölläkin tulisi joku vastuu olla. Tuskin talvipyöräilijät niin varattomia ovat etteivät voisi nastarenkaita hankkia ja tarvittaessa asennuttaa pyöriinsä alan liikkeessä.
    Roots, bloody roots

  13. #373
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.456
    Eilen vaihdoin kenkiä ja ihmettelin kun klossin rautaruuvit kukkivat ruostetta. Kalenterista katsoen oli niillä viimeksi ajeltu yli viikko sitten. Suolatulla reitillä hyvän pätkää. Täytyy avata ja rasvata ruuvit etteivät jämähdä kiinni.
    Pitääkö kengätkin pestä suolasta, etteivät mene pilalle?

  14. #374
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.772
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Tästä otti joku naispuolinen hepolainen kantaa (lehdessä tai verkkojuokaisussa, en muista kummassa tai missä), että on liikuntarajoitteinen ja ei omaa tarpeeksi voimaa polkea lumessa ja siksi vaatii suolausta ratkaisuksi. Minusta tuossa ratsastetaan ajan hengessä inkluusiolla asiassa, josta on ihan aidosti haittaa pyörille ja useimmille pyöräilijöille. Hieman hankalaa on, jos ns. etujärjestöt ajavat yksittäisten yksilöiden etua.
    Juu, tämä kyseinen HePo:n henkilö josta puhut ja joka kyseisiä lausuntoja antaa on HePo:n toiminnanjohtaja Henni Ahvenlampi.

  15. #375
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pturunen Katso viesti
    Tästä otti joku naispuolinen hepolainen kantaa (lehdessä tai verkkojuokaisussa, en muista kummassa tai missä), että on liikuntarajoitteinen ja ei omaa tarpeeksi voimaa polkea lumessa ja siksi vaatii suolausta ratkaisuksi. Minusta tuossa ratsastetaan ajan hengessä inkluusiolla asiassa, josta on ihan aidosti haittaa pyörille ja useimmille pyöräilijöille. Hieman hankalaa on, jos ns. etujärjestöt ajavat yksittäisten yksilöiden etua.
    Mites olisi sähköpyörä, vaikka yhteiskunnan tuella, tälläisille liikuntarajoitteisille henkilöille? Eikös sitä autoonkin saa verohelpotuksia (tai ainakin joskus sai) liikuntarajoitteisena?

  16. #376
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.104
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Mites olisi sähköpyörä, vaikka yhteiskunnan tuella, tälläisille liikuntarajoitteisille henkilöille? Eikös sitä autoonkin saa verohelpotuksia (tai ainakin joskus sai) liikuntarajoitteisena?
    Tätä pitänee verrata esteettömyyssäännöksiin ylipäänsä. Vaikka rakennat miniyksiön, niin vessassa pitää voida pyöriä pyörätuolilla, vaikkei pyörätuoli edes mahtuisi kyseiseen minikämppään.

  17. #377
    Liittynyt
    03/2005
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.803
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Eilen vaihdoin kenkiä ja ihmettelin kun klossin rautaruuvit kukkivat ruostetta. Kalenterista katsoen oli niillä viimeksi ajeltu yli viikko sitten. Suolatulla reitillä hyvän pätkää. Täytyy avata ja rasvata ruuvit etteivät jämähdä kiinni.
    Pitääkö kengätkin pestä suolasta, etteivät mene pilalle?
    Ainakin Laken talvikengät ovat pysyneet funktionaalisesti kunnossa suolasta riippumatta 10 vuotta. Yksi ruuvireikä spd:stä on entinen, kun siitä piti porata ruuvi irti. Se näkyvä ruoste on erittäin ohut kerros, että ketjuista, klosseista, yms. lähtee ihan pesuaineilla pois. Pesuvesi on aika rujon näköistä, että kannattaa tehdä ulkona/parkkihallissa.

  18. #378
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    ^oliko tämä nyt puolustuspuhe suolaukselle?
    Roots, bloody roots

  19. #379
    Liittynyt
    08/2014
    Viestit
    439
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Yhtenä perusteena HePo:n kannalle olen lukenut ”tasa-arvoisuuden”, kun kaikki pyöräilijät eivät haluaisi, pystyisi, ei ole varaa hankkia pyöräänsä talviselle lumipinnalle sopivaa rengastusta, niin sitten kaikki saa ajaa ”loskapaskassa” tasapuolisesti.
    Kalliimmaksihan se tulee, kun pyörää täytyy korjata useammin suolan ruostuttamien osien takia. Vanhalla teräsrunkoisella pyörällä en uskalla ajaa enää lainkaan talvella. Se oli vielä opiskeluaikoina ainoa omistamani pyörä.

  20. #380
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    218
    Suolaushan on ihan perseestä, pyöräteillä ja autoteillä.

  21. #381
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Oulun eteläpuoleisille teille, esimerkiksi Kempeleessä, on levitetty punertavan ruskeaa luonnonsoraa, jossa on jotain tarttumista lisäävää, osittain sulattavaki ainetta, ikävä kyllä tulee suola mieleen.
    Liukkautta estää mutta sotkee välineet pahoin!

  22. #382
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    588
    ^Vai voisiko olla kyse vain lämpimästä (maanalaisesta) siilosta tuodusta sepelistä? Sulattaa, mutta sotku on vain rapaa?

  23. #383
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Ferrokromikuonaa, sitä okto-mursketta joka rikkoo autojen jakopäänhihnatkin sielläpäin.

    En siis tiedä, arvelen vaan. Luulisi, että jonnekin se tavara tungetaan niin jospa "laitetaan jonnekin missä ei ole niin väliä"?


  24. #384
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Joo tuota on autojen rikkomiseen, tämä on kevareilla ja tarttuu rollaattoriin, lastenvaunuihin, potkulautoihin ja kenkiin. Nopeammin pyörivillä rattailla tuo leviää välineesiin renkaiden lisäksi ympäriinsä.
    Hankalaa tuo liukkauden esto.

  25. #385
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tupoksen ABClle juuri viitsi ajaa, kun tiellä ohut räntäkerros ja alla sohjoa, jossa runsaasti tuota ruskeaa soraa. Tarttuu ja leviää kaikkialle, jarruina levarit vähän lohtua tuottaa...
    Saa riittää, palaan takaisin!

  26. #386
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Ikan käsittämätöntä tuo Oulun meininki aikakautena, jolloin nastarenkaat ovat parempia kuin koskaan.
    Roots, bloody roots

  27. #387
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Nastarenkaat ja kengätkin jo keksitty, mutta on kulkijoita joilla ei noita ole ja nuo haluaisivat jokaisen oman askeleensa alle yhteiskunnan kustannuksella levitetteävän ihan liukumatonta soraa tai sepeliä. Kaatuminen tuottaa korvausvaatimuksen.

    Pientä kärjistystä tässä ja joitakin luunmurtumia sorauksella estetään, oletan - noitakin yhteisin varoin hoidetaan.

    Ps. On täälläpäin kokeltu monenlaista liukastelun estoa, suolatusta sveitsiläisestä puulastusta lähtien - ei sentään perunalastua! Paras on vielä haussa...

  28. #388
    Liittynyt
    12/2019
    Viestit
    218
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Oulun eteläpuoleisille teille, esimerkiksi Kempeleessä, on levitetty punertavan ruskeaa luonnonsoraa, jossa on jotain tarttumista lisäävää, osittain sulattavaki ainetta, ikävä kyllä tulee suola mieleen.
    Liukkautta estää mutta sotkee välineet pahoin!
    Kyllä se valitettavasti suolaa on. Kunta tiedotti loppuvuodesta, että hiekoitussepeliä johon on sekoitettu suolaa, saa hakea entisen kunnantalon tontilta omaan käyttöön.
    Onneksi Köykkyrin alueen polut on hyvin pysyneet auki ja ajettavina Ja erityiskiitos muutamalle aktiiville, jotka vetävät kävellen autonrengasta perässä auraten ja tiivistäen polkuja sateen jälkeen

  29. #389
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.268
    Kysyin tekoälyltä miten kelvien suolauksen saisi loppumaan Helsingissä.

    Helsingin kaupungin kevyen liikenteen väylien suolausta on perusteltu tarpeella turvata liikenneturvallisuus ja saavutettavuus talvella. Kuitenkin, jos henkilö haluaa esimerkiksi vedota suolauksen lopettamisen puolesta, voisi seuraavat keinot olla hyödyllisiä:

    1.
    Ota yhteyttä kaupungin viranomaisiin: Voit ottaa yhteyttä Helsingin kaupungin ympäristöpalveluihin tai kaupunkisuunnitteluvirastoon ja ilmaista huolesi kevyen liikenteen väylien suolaamisesta. Voit esittää perusteluita sille, miksi suolausta tulisi välttää, kuten sen vaikutukset ympäristöön, terveyteen ja infrastruktuuriin. Kaupungin viranomaiset voivat käsitellä asiaa ja ottaa huomioon esitetyt perustelut päätöksissään.

    2.
    Osallistu kaupungin päätöksentekoon: Helsingin kaupungin päätöksentekoon voi vaikuttaa esimerkiksi osallistumalla kaupungin järjestämiin kuulemistilaisuuksiin tai antamalla palautetta kaupungin verkkosivujen kautta. Näin voit vaikuttaa kaupungin päätöksentekoon ja ilmaista huolesi kevyen liikenteen väylien suolaamisesta.

    3.
    Käytä vaihtoehtoisia kulkumuotoja talvella: Voit myös itse vaikuttaa kevyen liikenteen väylien suolaamiseen välttämällä niitä talvella ja käyttämällä vaihtoehtoisia kulkumuotoja, kuten julkista liikennettä tai kävellen rauhallisilla kaduilla. Voit myös suosia kevyen liikenteen väyliä, jotka eivät ole suolattuja.

    On tärkeää muistaa, että kaupungin päätöksenteko perustuu usein erilaisiin tekijöihin, kuten taloudellisiin, ympäristöllisiin ja sosiaalisiin tekijöihin. Siksi huomioon tulee ottaa eri näkökulmia ja perustella hyvin, miksi suolauksen välttäminen on perusteltua.

  30. #390
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Oulun eteläpuoleisille teille, esimerkiksi Kempeleessä, on levitetty punertavan ruskeaa luonnonsoraa, jossa on jotain tarttumista lisäävää, osittain sulattavaki ainetta, ikävä kyllä tulee suola mieleen.
    Liukkautta estää mutta sotkee välineet pahoin!
    Saman oloista punertavaa aika hienoa on ollut kylvettynä Turusta Lietoon päin ajaessa, ainakin muutamina viime talvina: sotkee aivan hirveästi ja sai karttamaan huolella sotkettuja pyöräteitä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •