GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 128 / 148 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 28 78 118 126 127 128 129 130 138 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.811 - 3.840 / 4420

Aihe: Nastarenkaat näin yleensä ottaen

  1. #3811
    Liittynyt
    03/2014
    Viestit
    2.115
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    Muistan hyvin miten ensimmäisinä cyclotalvinani ajoin 35-millisillä Marathon Wintereillä 4 bar paineilla silloin normaaleilla 15 mm sisämitaltaan leveillä vanteilla ja opin pelkäämään pienintäkin kuperuutta jäisellä tiellä. Kombo tarkoitti (ainakin kevyehkön kuskin alla) sitä, ettei reunanastoja käytännössä ollut...

    ...joten ihan tasaisella tielläkin siirtymä sivusuunnassa esimerkiksi autonrenkaiden jäljiltä paljaalta asfaltilta ihan matalallekin jääharjanteelle - polanteeksi sellaista kai sanotaan - saattoi johtaa välittömään kyljelleen menoon. Pari kertaa kävi myös niin että kun hiljaisessa vauhdissa nousi putkelle polkemaan, pyörä samalla kallistui ja taas oltiin kyljellään.

    Taipumus väheni hieman tai oikeastaan vain melko marginaalisti, kun maantiemies uskoi ettei renkaan pidä tuntua kivikovalta. Vaihdoin jossain välissä 40-milliseen, koska ajattelin että vielä pikkaisen matalammilla paineila ulommatkin nastat purevat heri - eikä vasta sitten kun maantien pnta on kutsunut - mutta parempaan tulokseen pääsemiseksi olisi pitänyt samalla vaihtaa vanteetkin hieman leveämpiin.


    Jäisellä alustalla ajamisesta opin mielestäni sen että sillä mennään vähän kuin Pariisi-Roubaix'n liukkailla mukulakivilla; ajetaan suoraan, sillä vauhdilla millä on siihen tultu eli pitämällä pyöritysnopeus tasaisena ja välitys vähän raskaampana kuin mitä se asfaltilla olisi.

    Ja tietysti ollaan jarruttamatta; pari kertaa kävi sellainenkin typeryys että T-risteyksessä (jossa pysähdyksistä liikkeelle lähteneet autot olivat kiillottaneet jäisen tienpinnan liukkaaksi) käännyin unohtaen ettei ollut kesä eli kallistin huomaamattani pyörää - ja silloinhan reunanastat menettivät kriittiseksi hetkeksi kosketuksen tienpintaan. Takapyörähän siinä lähti luisuun eli sisäkaarteen puoleinen jalka olisi ollut hyvä olla valmiiksi irti polkimesta. Tyhmimmillään reaktioni oli kuitenkin painaa etujarrua, jolloin pyörä kyllä oikeni, mutta liike heitti sitten pyörän ja miehen nurin toiseen suuntaan...

    En varmuudella osaa sanoa, oliko renkaissa vähän liian kovat paineet, mutta huomattavan löysilläkin olen ajanut, enkä ole ollut sen vakuuttuneempi. Kuskin ja pyörän yhdistelmä taitaa olla noin 100 kg. Nyt renkaat ovat sisäleveydeltään 23-millisillä vanteilla, enkä ole huomannut mitään eroa aiemman pyörän 17-millisiin verrattuna.

    Varovasti, hissukseen sekä hätäilemättä käännösten ja jarrutusten kanssa pyrin aina liukkailla ajamaan. Marawintterplussat tuntuvat olevan renkaat, jotka sopivat sepelikelveille ja satunnaiseen liukkauteen, mutta jäisellä alustalla vaikuttaa toisinaan olevan vaikea päästä edes eteenpäin. Ihmeellistä sutimista riitti ainakin eilen tämän tästä.

    Tämänkertainen nurin meno tapahtui Otaniemen rantaraitilla, joka oli paikoin aivan peilijäässä, mutta pinnaltaan sileää. Pienestä ulkoilureitin poikkileikkauksne sivukaltevuudesta huolimatta näytti siltä, että jäästä pääsee kyllä hissukseen rullaamaan yli, mutta pyörä vain jotenkin hassusti katosi alta ja päädyin maahan istualteni.

  2. #3812
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Contin contact spike 240 on saman kategorian rengas kuin tuo mara winter, oma tuntuma on se, että se toimii kaikissa oloissa paremmin.
    Jäisillä ulkoilureiteilläkin pärjää, kun ne nastat puree paremmin. Lisäksi toimii tubeleksena hyvin ja korkeaprofiilisena tuolla renkaalla uskaltaa ajaa hiukan pienemmilläkin paineilla ilman läpilyöntejä.

    Tänään muuten oli keli jossa ISP toimii paremmin kuin piikkisika, muhkuraisen jään päällä lumikerros, niin ISP:n nastat puree paremmin sen läpi jäähän. Piikkisioilla tuntui välillä aika liukkaalta jopa.

  3. #3813
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.892
    ^

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Talvisetuppi melkein ilmaisilla alukiekoilla ja nastarenkailla. Ekan lenkin perusteella nuo contin 240 nastaiset ovat kyllä hinta/laatusuhteeltaan ihan pätevät kumit. Rullaavat semi ok ja pitää ilmat myös tubelessina. Ei tietenkään voi verrata mihinkään 120tpi gravdaleihin, mutta jos vaikka vertaa marathon winteriin.. Olipas kiva ajella parin vuoden tauon jälkeen käyrällä ohjaamollakin talvella.

    Lauantaina kirjoitin pyöräsi kuva ketjuun juuri aihetta sivuten. Kärkkäiseltä ostin nuo contit 39.90€/kpl hintaan ja mielestäni ihan pätevä rengas ainakin pk-seudulle talveen. Marathon winterillä en ole ajanut varmaan kymmeneen vuoteen, mutta eiköhän se ole edelleen yhtä huono kuin silloin.

  4. #3814
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J3K Katso viesti
    Onko marawintereiden ominaisuus vai ovatko elinkaarensa lopussa? Kumi kyllä tuntii vielä pehmeältä ja nastojen kärjetkin vielä ulkonevat.

    Ongelmana siis se että kovemmilla paineilla tuntuu etteivät nastat pure jäähän, pienemmillä paineilla taas tuntuu että kiemurtelee. 35-622 kyseessä ja kuskin + pyörän paino 95kg.
    Noin muuten oli positiivinen yllätys miten hyvin rullaavat, tosin viimeiset 5kk tuli ajettua pelkästään läskillä.
    Mulla on cyclossa aika loppuun kulunut edessä (takana cyclo/gravel kumi) ja romu-hypriitissä vähän tuoreemmat mutta kuitenkin käytettynä saadut tai halvalla ostetut ja ei ne ehkä kovaan jäähän pure mutta oon kuitenkin edennyt muhkurajäälläkin. Noihin kulkineisiin laittanut kun ei viitsi kalliita renkaita sepelillä ja asvaltilla tuhota ja Espoon väylät olleet ihan kohtuukunnossa.

    Toissapäivänä kovatuulisena päivänä luistelemaan mennessä meinasi tuuli kyllä puhaltaa pyörän alta, sileää kovaa jäätä alla ja keula lähti luistamaan. Tankolaukku pienellä painolla olisi auttanut tuohon.

  5. #3815
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    511
    ^ Olin vähän kahden vaiheilla laittaako nappulat vai nastat, ajattelin sitten nastoja kokeilla kun fillarin mukana tuli. Kai noilla paremmin pärjää kun muutaman päivän ollaan taas plussan puolella, odotan mielenkiintoisia olosuhteita paikallisen tienhoidon tuntien. Nyt on pienimmillä teillä ajourissa peilijäätä ja pehmeää muutaman sentin lumipöperöä niiden välissä.

    Täytyy vaan kokeilla edelleen pienemmällä paineella. yllätyin miten hyvin slicksi pitää suojalumella kun on kumi lytyssä reilummin.

  6. #3816
    Liittynyt
    11/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.532
    ^Sliksien jääpito joskus yllättänyt, alkutalvesta yllätti 25mm GP 5000 lumipito mutta ei sillä sepeliä kovin pitkään viitsinyt uhmata

  7. #3817
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.665
    Nyt sioista kymmenunta nastaa irti takarenkaasta ja puolet nappuloista halki, ei nuo taida oikein ajoa kestää.

  8. #3818
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Nyt sioista kymmenunta nastaa irti takarenkaasta ja puolet nappuloista halki, ei nuo taida oikein ajoa kestää.
    Mulla on joku 200 km ajoa maastossa takana ja kaikki nastat tallella. Muutenkin renkaat on kuin uudet. Melko paljon ajoa myös paljaille kallioilla, joiden luulisi kuluttavan rengasta enemmän.

  9. #3819
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Nyt sioista kymmenunta nastaa irti takarenkaasta ja puolet nappuloista halki, ei nuo taida oikein ajoa kestää.
    Sä ajat selkeesti liian kovaa. Ei saa kaahailla siellä maastossa. Nastoja kuuluu säästää ja kanttailla sillain varovasti

  10. #3820
    Liittynyt
    01/2018
    Viestit
    290
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Sä ajat selkeesti liian kovaa. Ei saa kaahailla siellä maastossa. Nastoja kuuluu säästää ja kanttailla sillain varovasti
    Mcarbonin setillä itse tehdyistä kumeista on myös ropissut nastoja reilusti tänän talvena takarenkaasta. Eturengas taas selviää kohtuullisesti. Mietinnässä päivitys tehdasnakkeihin, mutta nekään vissiin eivät kestä tätä tämän talven puolisulaa kalliokolistelua?

  11. #3821
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.665
    Veikkaan kans, että tänä talvena rasittanu paljas maa vähän normaalia enemmän. Nastoille optimaalisia ajokertoja mulla ollut ehkä kaks tänä talvena. Muut ollu sohjoo tai tai paljasta maata. Viime talvena ajoin enemmän ja yhtäkään nastaa ei irronnut.

  12. #3822
    K.Kuronen Guest
    Taitaa vaihtelevat kelit kurittaa nastarenkaita. Nastan alta eivät Gravdalit ole muistaakseni ennen vuotaneet, mutta nyt vuotavat ja päivällä sai pysähtyä pari kertaa eturengasta pumppailemaan, että ei olisi käynyt liian pehmeäksi. Vaikuttaisi, että lopulta litku vuodon paikkasi, mutta vähän epäilyttää, kuinka mahtaa pitää seuraavan kerran ajaessa.


  13. #3823
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Ei pidä litkulla. Nykäise tuo nasta pois, niin sitten pitää. Se heiluva nastahan tietysti avaa litkun paikkaaman reiän uudelleen.

  14. #3824
    K.Kuronen Guest
    ^vähän näin itsekin ajattelin, pitää vain ensin löytää sen vuotava.

  15. #3825
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    ^vähän näin itsekin ajattelin, pitää vain ensin löytää sen vuotava.
    Mulla meni 120tpi gravdallit muutama vuosi sitten sisäpuolelta tosi karuun kuntoon. Varmaan puolet nastojen kannoista oli puhkonut reiät kumiin. Tuon jälkeen ei oikein ole nastarenkailla karkeamman gravellin ajo kiinnostellut. Nätisti vaan kelvejä pitkin.

    Edit: Katso se vuotava nasta tuosta kuvasta, se on tuossa vasemmalla puolella aika keskellä

  16. #3826
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.482
    Eka lenkki ajettu tänään 50mm Suomi Tyres Roudilla Canyonin Grizlillä. Tykkäsin kyllä. Hyvin noi rullaa nastarenkaaksi. Laitoin tubeleksena ja helposti nousi vanteelle. Effetto Mariposan mehut, ei tihku mistään.

    Dt Swiss G1800 kiekoilla jäivät n.47mm leveiksi.

  17. #3827
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Mulla meni 120tpi gravdallit muutama vuosi sitten sisäpuolelta tosi karuun kuntoon. Varmaan puolet nastojen kannoista oli puhkonut reiät kumiin. Tuon jälkeen ei oikein ole nastarenkailla karkeamman gravellin ajo kiinnostellut. Nätisti vaan kelvejä pitkin.

    Edit: Katso se vuotava nasta tuosta kuvasta, se on tuossa vasemmalla puolella aika keskellä
    Mä en ole juuri säästellyt: koppuraisiksi jäätyneet soratiet, joissa törröttää kiviä on tosiaan aika julma alusta nastarenkaille.

    Ensin ajattelin nostaa paineet maksimiin, mutta sitten en kumminkaan.

    Kuva kylläkin vei oikean nastan jäljille:



    Sattui olemaan vain yksi samoin kaatunut reunanasta, joten syyllinen pois ja nastan pesän painallus ruiskautti litkua. Kokemuksesta tiedän, että tyhjä nastan kohta imee kiviä, joten puhdistuksen jälkeen täyttänen aukon sopivalla liimalla.

    Samalla tarkastuksessa löytyi kolme revennyttä nappulaa: ehkä laitan liimaa ja uuden nastan.

  18. #3828
    Liittynyt
    01/2012
    Paikkakunta
    Satakunta
    Viestit
    511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti casanova Katso viesti
    En varmuudella osaa sanoa, oliko renkaissa vähän liian kovat paineet, mutta huomattavan löysilläkin olen ajanut, enkä ole ollut sen vakuuttuneempi. Kuskin ja pyörän yhdistelmä taitaa olla noin 100 kg. Nyt renkaat ovat sisäleveydeltään 23-millisillä vanteilla, enkä ole huomannut mitään eroa aiemman pyörän 17-millisiin verrattuna.

    Varovasti, hissukseen sekä hätäilemättä käännösten ja jarrutusten kanssa pyrin aina liukkailla ajamaan. Marawintterplussat tuntuvat olevan renkaat, jotka sopivat sepelikelveille ja satunnaiseen liukkauteen, mutta jäisellä alustalla vaikuttaa toisinaan olevan vaikea päästä edes eteenpäin. Ihmeellistä sutimista riitti ainakin eilen tämän tästä.

    Tämänkertainen nurin meno tapahtui Otaniemen rantaraitilla, joka oli paikoin aivan peilijäässä, mutta pinnaltaan sileää. Pienestä ulkoilureitin poikkileikkauksne sivukaltevuudesta huolimatta näytti siltä, että jäästä pääsee kyllä hissukseen rullaamaan yli, mutta pyörä vain jotenkin hassusti katosi alta ja päädyin maahan istualteni.
    Itseasiassa matalemmilla paineilla pito on "ihan OK", tyhmänä en mitannut kun vatuttaa Schwalben digimittari-presta -yhdistelmä vaan empiiirisesti suhauttelemalla pois paineita löysin optimin.

    No, rullaavuus sitten on mitä on ja taisi sen verran olla paljaalla asfaltilla vauhtia että pari nastaa siirtyi maarta kiertävälle radalle. Niin ja vähänkin kalteva pinta tuntuu olevan silti myrkkyä.

    Toivoin että kevät olisi tullut ja päässyt vaihtamaan nappuloihin mutta ei hyvältä näytä. Nytkin oli varjopaikoissa tien reunassa 1-1,5m röpelöistä jäätä joka tuskin sulaa ennen toukokuuta.

  19. #3829
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Mä en ole juuri säästellyt: koppuraisiksi jäätyneet soratiet, joissa törröttää kiviä on tosiaan aika julma alusta nastarenkaille.

    Ensin ajattelin nostaa paineet maksimiin, mutta sitten en kumminkaan.

    Kuva kylläkin vei oikean nastan jäljille:

    Sattui olemaan vain yksi samoin kaatunut reunanasta, joten syyllinen pois ja nastan pesän painallus ruiskautti litkua. Kokemuksesta tiedän, että tyhjä nastan kohta imee kiviä, joten puhdistuksen jälkeen täyttänen aukon sopivalla liimalla.

    Samalla tarkastuksessa löytyi kolme revennyttä nappulaa: ehkä laitan liimaa ja uuden nastan.
    Minä koetin liimallakin. Ei toiminut. Liima teki vaan sellaisen kontsän ja reikä levisi entistä isommaksi. Tuo kumi on tosi pehmyttä ja kuluu nastaa nopeammin, eli nastan reiästä tule vaan liian matala. Reikä myös leviää nastan heiluessa.

    Kokeilin itseaisassa ihan kaikkijutut. Paikkailin rengasta sisäpuolella vaikka millä tapaa. Ei auttanut kuin laittaa kättä taskuun ostaa uusi...

  20. #3830
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Kelit meni niin mielenkiintoseksi täällä päin että kaksi pyörää sai nastakumit.. ei viitti enään taluttaa

  21. #3831
    Liittynyt
    08/2019
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    1.113
    Tää on kyllä ollut jännä talvi kelien suhteen. Etelässä alkais olla monin paikoin taas sulat polut metsissä. Piti mennä tänään polkulenkille, mutta satoikin vettä melkein koko päivän. Huomenna taas 15 cm lunta ja sitten pakkaset päälle alkuviikosta. Ens viikon loppupuolella taas plussalle. Jäisiä polkuja taas sitten tarjolla…

  22. #3832
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Ei montaa päivää täällä päin kyllä oo liukasta ollut ja nyt näyttää tulevan kesäkumin polut metsään muutamaksi viikoksi... mutta tuolla kevytliikenväylällä tuntuu nastakumi olevan parempi valinta vaikka tuntuu että menee kuin lehmä suossa

  23. #3833
    Liittynyt
    10/2011
    Paikkakunta
    Oulu
    Viestit
    472
    Uudemmat kruunupäänastalliset piikkisiat oli yllättäen tyhjänä. Tai no takarengasta on jostain syystä saanu pumppailla vähän väliä...
    Aika kehnoon kuntoon menny kyljet. Edessä pahempi, joka kuitenkin tähän asti pitänyt ilmat. No sisurit paikalle ja ajoa. Ei jaksa/uskalla alkaa näillä tappeleen tubelesshommia.

    Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla

  24. #3834
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Minä koetin liimallakin. Ei toiminut. Liima teki vaan sellaisen kontsän ja reikä levisi entistä isommaksi. Tuo kumi on tosi pehmyttä ja kuluu nastaa nopeammin, eli nastan reiästä tule vaan liian matala. Reikä myös leviää nastan heiluessa.

    Kokeilin itseaisassa ihan kaikkijutut. Paikkailin rengasta sisäpuolella vaikka millä tapaa. Ei auttanut kuin laittaa kättä taskuun ostaa uusi...
    Mä uhkasin luonnonvoimia ja liimasin uudet nastat kera rubberfixin. Tolla tökötillä olen vaihtelevalla menestyksellä korjannut renkaiden vikoja: toisissa on pysynyt todella hyvin ja toisissa sitten taas ei.

    Uusia en tälle kaudelle hanki, on tuo budjetti vähän levinnyt muutenkin.

  25. #3835
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Tänään piikkisika koe ajossa 74 km Tampereen ympäristön metsissä sähköpyörässä ja heti huomasin pyörä raskaan etenemisen verrattuna kesäkumiin ja aattelin jo alussa että akku ei tuu riittämään koko matkaa mutta ei palkki tippunut vasta kuin ihan loppumatkasta yhden pykälän ja range näytti 120 km

  26. #3836
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    280
    se on kummajuttu nykyään kaikkien kumituotteiden kanssa kun ei tunnu kestävän mitään. autossakin 20v vanhat puslat paljon paremmassa kunnossa kuin nykyiset jotka olleet pari vuotta alla. se on ainakin noissa puslissa se kierrätyskumin käyttö, ei vaan taida olla niin sitkeätä tavaraa. lieköhän pyörän renkaissakin saman tyylistä vikaa...

  27. #3837
    Liittynyt
    06/2016
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4.665
    Se on ku poistetaa ne kaikki myrkylliset aineet muuten toimivista tuotteista samaa voi sanoa vaikka maaleista.

  28. #3838
    Liittynyt
    03/2010
    Viestit
    369
    Pohdintaa, haluttu lopputulema:

    - Mitattu leveys id17 vanteella noin 34mm
    - Rullaa kohtalaisesti
    - Pito jäällä hyvä, lumella riittää välttävä
    - Ei tarvitse toimia tubelessina

    Onko muita vaihtoehta kuin 35mm Routa joka tosin jää ilmeisesti jonkin verran alle 34mm.

  29. #3839
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.140
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jakkok Katso viesti
    Uudemmat kruunupäänastalliset piikkisiat oli yllättäen tyhjänä. Tai no takarengasta on jostain syystä saanu pumppailla vähän väliä...
    Aika kehnoon kuntoon menny kyljet. Edessä pahempi, joka kuitenkin tähän asti pitänyt ilmat. No sisurit paikalle ja ajoa. Ei jaksa/uskalla alkaa näillä tappeleen tubelesshommia.

    Lähetetty minun SM-G781B laitteesta Tapatalkilla
    Mulla näyttää kyljet aika samalta, mutta pitivät ilmaa kyllä. Tuo renkaan ja vanteen väli ei sitten pitänytkään, mutta en koe noista sisureista mitään haittaa talviajossa. Joku gravelin rengas ehkä alttiimpi sepelille, mutta tuo piikkisika on ollut sille aika immuuni.

  30. #3840
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    ^^ Kokemukseni mukaan renkaat ovat niin tarkasti mitoitettuja, että "hyllylle" nouseminen vaatii hommia toisinaan. Aiemmin olivat helpompia asennukseltaan.
    Jumppaamista lisää, renkaan leipomista matalammilla paineilla, jospa tuo asettuis.
    Jo piti "jumpata" ennenkuin sain tavallisen contin nastarenkaan kauttaaltaan hyllylle.
    Viimeinen keino, jolla nuo sai täysin suoraan on uskomaton, Tummeli-lypsyvoide!
    Näin rajuun keinoon ei ole aiemmin tarvinnut turvautua. On nuo vanteet ja renkaat tarkasti mitoitettu, ei millään meinannut saada tyydyttävästi joten pyyhkäisin Tummelia renkaan ja vanteen väliin ja nyt on tasan tarkasti nastarenkaat paikoillaan. Nyt jännittämään onko tuosta voitelusta joskus haittaa...

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •