FillariHephaElectrobikeGiant
Sivu 67 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 17 57 65 66 67 68 69 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.981 - 2.010 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

  1. #1981
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_P_P Katso viesti
    Kaikki SEM kuvat mitä olen nykysuksien pohjista nähnyt on kyllä täysin huokosetonta. Ainoastaan pinnankarheutta ja muotoa niissä näkyy. Eli ei voide mihinkään huokosiin imeydy. Minkä verran sitten voidetta edes kerrostuu? Siitä en ole köytänyt mitään mittauksia. Luulisi, että kertostuminen on vähäistä. Ennemminkin lämmityksissä tulee sekoittuminen. Toki syvimmät onkalot voivat kerrostaakin voidetta. Ja täysin erilaisen vahan kerrostaminen nestemäisenä ja pulverien yms lisääminen varmastikin luo kerroksia.

    Oli tänään tarkoitus käydä testaamassa paljaiden suksien pakkasluistoa, mutta ei ollut lähiladulle menemistä. Aivan hiekka, sora ja muu moska pinnassa. Ei kannattanut lähteä suksia naarmimaan pilalle. Huomenna pitää ottaa auto alle ja lähteä etäämmälle etsimään hiihtokuntoista baanaa.

    REXin miehiltä odottelen minäkin vinkkejä! Paljon on varmasti sellaista tietoa voidetehtailla, mitä ei voida julkistaa, mutta yleistä tutkittua tietoa voisi varmaan kertoa?
    Menneinä vuosikymmeninä uusien suksien pohjat saattoivat olla hiomanauhan jäljiltä, ja silloin niitä pohjustaa kuumavoitelemalla ja siklaamalla useaan otteeseen. Suksien hionnat ovat kehittyneet koko ajan, samalla materiaali on aina vaan kovempaa. Suksien voitelu on nykyään enemmän kuin auton vahausta, ja vaha kiinnittyy kuten auton pintaan. Eli tehdään ohuita ja niukkoja kerroksia kovilla vahoilla ja laitetaan pinnoitteita, jotka parantavat vesipakoisuutta ja estävät likaantumista. Rexin nestevahoissa ja kuumavahoissa koostumus on sama, mutta lämpö kyllä kiinnittää kuumavoidellessa tehokkaammin. Harjauksen mekaaninen vaikutus kiinnittää nestevahoja. Vinkkejä ja kikkoja on monia. Voi esim. harjata ensin kuituliinan läpi, ja sitten normaalisti. Kuumavahapalikkaa voi hangata pohjaan ja siten sitten hölvätä Glide Cleaneria päälle, ja antaa kuivua ja kovettua yhdessä.


  2. #1982
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.856
    ^
    Mitäpä ollaan Rexi:in tallissa mieltä kovan grafiitin käytöstä nykyisin?
    Kävin eilettäin la hakemassa paikallisesta Kesportista Rossarin luikkarit ja sain siltä taholta viestiä välttää grafitin käyttöä.
    Perusteena: lasittaa luistopinnan ja siitä seurauksena suksi ei toimi varsinkaan kostealla.

    Itse olen käyttänyt kovaa grafiittia kuivilla vitikeleillä pohjustukseen ja jopa pelkkänä luistona.

  3. #1983
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Kuulostaa siltä että suksessa on melkoisia painepiikkejä, joista mikä tahansa voitelu kuluu. Jos suksen hionta pohja on nukkainen, se näkyy harmautena painepiikkien kohdalta hyvin pian. Kuzmin-siklaaminen poistaa nukan, niin voiteetonkin pohja näyttää siistiltä jonkin aikaa. Kuumavoitelu sinisellä ja mustalla kuulostaa kyllä perusteellisesti tehdyltä.
    Kiitoksia vastauksesta! Sukseen tämä varmastikin liittyy. Pohja oli tosiaan epätasainen (kupera ja aaltoiluakin). Sen huomasin työkaluterässiklillä lastua vedellessäni. Pohjan nukkaisuudesta on vaikea sanoa. Ei se voiteenpoiston jälkeen ole ainakaan nukkaiselta vaikuttanut. Selkeä homma, miksi nuo oli joltain kilpahiihtäjältä tulleet palautuksena kauppaan. Vähän löysänlaisetkin ovat nykymassalleni. Mätsäilen tässä kroppaa suksien suuntaan, niin ei tarvi kalustoa uusia. Pahastihan tuo näyttää alaspäin muuttuvankin.

    Tänään kävin pelkällä glide cleanerilla käsitellyillä suksilla ylikevyen palauttavan lenkin (osa matkasta lasten kanssa kävelyvauhtia). Luisto oli aivan hyvällä tasolla eikä muuttunut tällä lyhyellä matkalla.

    Seuraavana testiin menee glide cleaner +rcf kelin mukaisena.

  4. #1984
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Plus Katso viesti
    Menneinä vuosikymmeninä uusien suksien pohjat saattoivat olla hiomanauhan jäljiltä, ja silloin niitä pohjustaa kuumavoitelemalla ja siklaamalla useaan otteeseen. Suksien hionnat ovat kehittyneet koko ajan, samalla materiaali on aina vaan kovempaa. Suksien voitelu on nykyään enemmän kuin auton vahausta, ja vaha kiinnittyy kuten auton pintaan. Eli tehdään ohuita ja niukkoja kerroksia kovilla vahoilla ja laitetaan pinnoitteita, jotka parantavat vesipakoisuutta ja estävät likaantumista.
    Minä olen vanhan liiton miehiä ja kalustokin on vanhaa, joten siitä se vimma kuumavoiteluun ja pohjustukseen tulee. Tuo vastaus käy todella hyvin järkeen ja asia on varmasti noin. Eli me vanhan liiton miehet saamme pitää kuumavoitelua edelleenkin ykkösvaihtoehtona, mutta kun kalusto modernisoituu vaihtoehtoiset tavat kunnostaa suksea nousevat varteenotettaviksi vaihtoehdoiksi.

  5. #1985
    Liittynyt
    05/2004
    Paikkakunta
    pönde
    Viestit
    1.957
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    ^
    Mitäpä ollaan Rexi:in tallissa mieltä kovan grafiitin käytöstä nykyisin?
    Kävin eilettäin la hakemassa paikallisesta Kesportista Rossarin luikkarit ja sain siltä taholta viestiä välttää grafitin käyttöä.
    Perusteena: lasittaa luistopinnan ja siitä seurauksena suksi ei toimi varsinkaan kostealla.

    Itse olen käyttänyt kovaa grafiittia kuivilla vitikeleillä pohjustukseen ja jopa pelkkänä luistona.
    Lasittuminen on hyhmäinen termi johon törmää voitelukeskusteluissa. Jos sillä tässä tapauksessa tarkoitetaan tiivistä pintaa jonka kova grafiittivaha jättää varsinkin vähäisemmällä harjauksella, on varmasti kostealla huonompi. Sama pätee vihreään. Kylmällä ja kuivalla tuosta on etua, mutta kostealla päin vastoin. Lämpöisempänä siklaamalla ja ottavalla harjalla harjaamalla (rosteri/messinki/luonnonjouhi mieltymysten mukaan), sitä "lasittumista" ei tapahdu.


  6. #1986
    Liittynyt
    09/2018
    Viestit
    1.075
    Onko kommentoijista kellään käytössä porakoneeseen kiinnitettävä merinovillatela, jolla voide laitetaan sukseen. Tuttu voiteluun perehtynyt entinen kilpahiihtäjä suositteli tuota menetelmää pakkaskeleille (Swixin valkoinen parafiini voiteena). Harkitsin jossain vaiheessa tuon hankkimista, mutta pidin liian kalliina insvestointina itselleni.

  7. #1987
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328

    Hiihto: voitelu

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti m-52 Katso viesti
    Onko kommentoijista kellään käytössä porakoneeseen kiinnitettävä merinovillatela, jolla voide laitetaan sukseen. Tuttu voiteluun perehtynyt entinen kilpahiihtäjä suositteli tuota menetelmää pakkaskeleille (Swixin valkoinen parafiini voiteena). Harkitsin jossain vaiheessa tuon hankkimista, mutta pidin liian kalliina insvestointina itselleni.
    On. Erimerkkinen harja tosin (Rode).

    Toimiiko? En minä tiedä. Tämän talven on ollut hirmuisen vaihtelevat kelit ja suksenkuljettajat usein kipeänä niin ei oikein ole saanut tuntumaa tähän voiteluun. Eipä ainakaan voide kulu kovin paljoa, 7pr viimeistelin tällä tekniikalla ja ei juurikaan näy palassa kulumista.

  8. #1988
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    222
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    On. Erimerkkinen harja tosin (Rode). Toimiiko? En minä tiedä. Tämän talven on ollut hirmuisen vaihtelevat kelit ja suksenkuljettajat usein kipeänä niin ei oikein ole saanut tuntumaa tähän voiteluun. Eipä ainakaan voide kulu kovin paljoa, 7pr viimeistelin tällä tekniikalla ja ei juurikaan näy palassa kulumista.
    Itsellä aikalailla samat mietteet kun eilen kokeilin, voiteena Rexin halvin sininen. Voidepalasta ei tuntunut häviävän mitään, kiiltäväksi kyllä muuttui ja niin muttui pohjatkin. Ei luisto ainakaan huono ollut. Nyt lenkin jälkeen hieman Googlailin niin käsittääkseni tässä olisi pitänyt pistää monta kerrosta ja aina välissä nylonilla harjaus.

  9. #1989
    Tämä on aivan loistava ketju tiedonhankintaan!


    Kysymys pehmeistä (sinisistä) nylonharjoista: riittävätkö nuo glide cleanerin, nestemäistä luistojen ja nappipuuron harjaamiseen? Vai kannattaako suosiolla aloittaa harjaaminen kovemmalla nylonilla?

  10. #1990
    Noniin, alkaakohan katoavan luiston arvoitus selviämään. Ei ole päässyt huippukuntoisille laduille erinäisistä syistä. Alkuviikosta oli reilu 40 astetta kuumetta niin vasta tänään uskalsi käydä kevyen lenkin.

    Suksissa siis siklatut pohjat, glide cleaner ja musta rcf. Keli -4 ladun pinnassa ehkä sentti uutta lunta (päälatu oli kyllä tampattu kovaksi). Lähtiessä aivan huippu luisto. Matkan varrella en huomannut, että luisto olisi huonontunut. Testaan luistoa hieman tuntumaa tarkemmin lähtöpaikan lähellä olevassa mäessä. Mennessä lasku ja tullessa sama lasku. Nopeuden sekä liukumatkan perusteella luisto heikkeni n.7%. elikkä ei juuri mitään. Pohjat edelleen kiiltävän mustat. Ainoastaan aivan reunat hieman harmaantuneet. Reunoissa onkin siklaamatonta, koska en jaksanut rapata kuperuutta pois aivan reunaan asti.

    Elikkä kyllä se näyttää, että täällä kokeneempien veikkailut huonosta hionnasta pitää kutinsa. Hiihdot jatkuu. Saa nähdä miten pysyy karkeammalla kelillä ja pidemmällä lenkillä. Saapa nähdä kehtaanko enää kuumavoiteluhommia tehdä, jos nestemäisetkin alkaa kestämään. Kiitoksia kaikille vinkkejä antaneille!

  11. #1991
    Liittynyt
    04/2009
    Paikkakunta
    savo
    Viestit
    1.104
    Mitä kuvioita olette hiotuttanut jos kyseessä yleiskelin suksi? Nyt Fisukan speed max plus, joka pelasi nollan kahta puolta oikein hyvin. Viimeksi siihen vedettiin suora seiska ja suksi muuttui aika tahmeaksi samalla kelialueella. En ole oikein tyytyväinen tuohon ja hyvän hiojan voisi vinkata ja kuvio suosituksen.
    Toinen kysymys liittyy rotoharjoihin. Kannattaako ostaa vielä hevosenjouhiharja avaavaksi ja sitten nylonilla perään vai ajaako messinki käsiharja saman asian?

  12. #1992
    Toi suora seiska on paljon käytetty yleiskelin kuvio ja kelikohtainen kuviointi käsikuviointi rullalla. Näin ainakin joniorin välineissä. Märälle tosiaan liian sileä kuvio.

  13. #1993
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Mitä kuvioita olette hiotuttanut jos kyseessä yleiskelin suksi? Nyt Fisukan speed max plus, joka pelasi nollan kahta puolta oikein hyvin. Viimeksi siihen vedettiin suora seiska ja suksi muuttui aika tahmeaksi samalla kelialueella. En ole oikein tyytyväinen tuohon ja hyvän hiojan voisi vinkata ja kuvio suosituksen.
    Toinen kysymys liittyy rotoharjoihin. Kannattaako ostaa vielä hevosenjouhiharja avaavaksi ja sitten nylonilla perään vai ajaako messinki käsiharja saman asian?
    Täällä pohjois Savossa hyvä suksen hionta löytyy sporttikojootti Varkaudessa.

  14. #1994
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti m-52 Katso viesti
    Onko kommentoijista kellään käytössä porakoneeseen kiinnitettävä merinovillatela, jolla voide laitetaan sukseen.
    Mikä systeemi se tämä on? Olen luullut että rotoharjalla vain harjataan normaali vanhan tyylin kuumavoitelu. Mutta onko tämä siis joku kuumavoitelun korvaaja?

  15. #1995
    Liittynyt
    07/2006
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    3.856
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mikä systeemi se tämä on? Olen luullut että rotoharjalla vain harjataan normaali vanhan tyylin kuumavoitelu. Mutta onko tämä siis joku kuumavoitelun korvaaja?
    Videolta näkyy mistä kyse. Eli on jossain määrin korvaava menetelmä. Voidehävikki on hyvin pieni vs raudoitus.

    https://www.urheilujakone.fi/maastoh...7045952663548/

  16. #1996
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti usko juntunen Katso viesti
    Videolta näkyy mistä kyse. Eli on jossain määrin korvaava menetelmä. Voidehävikki on hyvin pieni vs raudoitus.
    Mutta eiköhän tuollakin systeemillä saa lattian liukkaaksi, eli noilla pyörimisvauhdeilla luulisi harjan syytävän voidetta jonkin verran pitkin lattioita ja sitäkautta lattiasta tulee liukas kuten kuumavoitelun roskillakin. Eli luulisin, että tässä on samanlainen voitelutilan tarve kuin kuumavoitelussakin ja sitäkautta nesteluiston kaltaista käytön helppoutta ei tuosta tule. Kyseessä on siis perinteinen "hankaa pala kylmänä" voitely, joka on toteutettu nyt tuollaisen harjan kautta. Kaiken järjen mukaan sama tulos saadaan kun hangataan palaa kylmänä sukseen ja sitten harjataan jollain tuon kaltaisella harjalla.

  17. #1997
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Kaiken järjen mukaan sama tulos saadaan kun hangataan palaa kylmänä sukseen ja sitten harjataan jollain tuon kaltaisella harjalla.
    Ei. Tässä villaroto-menetelmässä voidetta kuluu paljon vähemmän kuin sukseen voidetta hangatessa ja sitä harjatessa.
    Mikä menetelmä tuo paremman luiston on vielä itsellä luotettavasti testaamaatta.

  18. #1998
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Ei. Tässä villaroto-menetelmässä voidetta kuluu paljon vähemmän kuin sukseen voidetta hangatessa ja sitä harjatessa.
    Mikä menetelmä tuo paremman luiston on vielä itsellä luotettavasti testaamaatta.
    OK - hankaamisen kuluttavuuteen liittyy olennaisesti voiteen kovuus, eli pehmeämpää menee enemmän. Olettaisin, että villaroto tekee ihan samaa, eli mitä pehmeämpi voide sitä enemmän se kuluu. Jokatapauksessa hankaamalla ja rotolla voiteen kulutus on vähäisempää, kuin kuumana. Josta päästään minun suosikkiaiheeseen, eli näillä hinnoilla sillä kulutuksella ei ole niin väliä (en ole tuolle firmalle muuta kuin tyytyväinen asiakas):

    https://rambovaha.mycashflow.fi/

  19. #1999
    Liittynyt
    02/2023
    Viestit
    43
    Tee-se-itse mies ostaa Tokmannista Mohair maalitelarullan n. 4€. Sitten tarvitaan vain sopivan pitkä 8 mm kierretanko ja kumpaankin päähän mutterit.

  20. #2000
    Mites toi harjausvoitelu, kun kuumavoitelulla nousee pohjasta mustaa siklaustöhnän mukana? Jääkö lika pysyvästi pohjaan?

  21. #2001
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Uantaa
    Viestit
    10.328
    Itse olen ajatellut tuota villavoitelua kelivoiteluna / pinnoitteena eli pohjavoitelut on tehty perinteisesti (osittain siksi kun en muutakaan tapaa opetellut ja voiteita riittää vielä pakissa).

  22. #2002
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Mites toi harjausvoitelu, kun kuumavoitelulla nousee pohjasta mustaa siklaustöhnän mukana? Jääkö lika pysyvästi pohjaan?
    Jäähän se, mutta kyllä sieltä sitä voi sitten seuraavallakin siklauskerralla ottaa pois. Tuo musta töhnä minua vaivaa - miksi se kaikki pitää saada pois ja jos olette päässeet tilanteeseeen, jossa sitä ei enää nouse yhtään niin onko silloin enää suksessa pohjaakaan? Eli minun väite on, että mustapohjasta tulee aina enemmän tai vähemmän mustaa ulos niin kauan kuin jotain mustaa suksessa on jäljellä. Voitelemalla paljon se vähenee, mutta kyllä sieltä jotain mustaa aina nousee.

  23. #2003
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    321
    Suksen pohjien kanssa töitä tekevänä empiirinen havainto. Eri pohjamateriaaleista nousee tota mustaa eri määrät. Osa pohjalaaduista on sellaisia, että niistä tulee sitä hamaan tappiin saakka ja toisista ei käytännössä mitään. Syytä en tiedä, pitäisi olla pohjavalmistajiin yhteydessä, mutta ongelma ei vaivaa itseä (omien suksien) tarpeeksi.
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

    www.rex.fi/bike

  24. #2004
    Liittynyt
    08/2008
    Paikkakunta
    Uusimaa
    Viestit
    448
    ^Samaan tulokseen olen myös tullut tuosta pohjasta irtoavasta mustasta. Lian poistamiseen minulla on vielä varastossa Vauhdin fluorillista Clean & Glideä jolla puhdistan pohjat jokaisen hiihdon jälkeen. Varsinkin keväisin suksien pohjat likaantuvat nopeasti.

  25. #2005
    Jatkohavaintoja siklauksen jälkeiseen voiteluun: kyllä nuo pohjat nyt pysyy hyvänä. Jopa erittäin karkealla jäisellä ja likaisella (oksia, kaarnaa käpyjä yms niin että välillä meinasi nokalleen heittää) pohjat pysyy kiiltävän mustina.

    Alkaa olla nuo rcf purkit tyhjänä ja aloin uusia katselemaan. Silmiin sattui rexin aivan uusi sarja rcx. Siinä on valmis nappipuuro. Onko porukalla jo noista kokemuksia? Suositteleeko rexin ammattilaiset hf sprayta vai tuota rcx:ää? En ala pulvereiden tai nappien kanssa pelaamaan. Kiinnostaisi kyllä teknologisessa mielessä nuo rcx nesteet.

  26. #2006
    Liittynyt
    04/2007
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    321
    RCX on HF-vahaa, missä on sitten kelinmukaista fluoripulveria seassa. Eli "nappipuuro" valmiina seoksena pullossa.
    Sprintterin jalat, mäkimiehen nopeus

    www.rex.fi/bike

  27. #2007
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jeesu Katso viesti
    RCX on HF-vahaa, missä on sitten kelinmukaista fluoripulveria seassa. Eli "nappipuuro" valmiina seoksena pullossa.
    Jep, siellähän se rexin sivuilla lukikin kun otti silmän käteen. Laitoin tilluuseen jokaista versiota. Tuo onkin erittäin hyvä on uutuus. Ihan jo tuo levitystapa on jotain mitä olen hieman karsastanut hf nestevoiteissa. Spray levittää väkisin tavaraa ilmatilaan. Valmis nappipuuro on myös mahtava uutuus.

  28. #2008
    Liittynyt
    11/2015
    Paikkakunta
    Rovaniemi
    Viestit
    4.393
    Varuste.net:ssä oli aika hyviä voidetarjouksia.
    Rex hf41 suihke 33€ ja vauhdin HF mid nesteluisto 15€ tuli ostettuu.

  29. #2009
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_P_P Katso viesti
    Jep, siellähän se rexin sivuilla lukikin kun otti silmän käteen. Laitoin tilluuseen jokaista versiota. Tuo onkin erittäin hyvä on uutuus. Ihan jo tuo levitystapa on jotain mitä olen hieman karsastanut hf nestevoiteissa. Spray levittää väkisin tavaraa ilmatilaan. Valmis nappipuuro on myös mahtava uutuus.
    Kylläpä oli liukas suksi tänään! Pinkki rcx pelitti loistavasti. Testimäessä ennätyspitkä luisto ja ennätysvauhdit. Ja eipä kulunut mihinkään. Toki kelikin oli liukas, mutta ensikokemus on loistava.

  30. #2010
    Rcx voitti pulverisuksen Haapajärvellä veteraanikisoissa, sillä mentiin, joten lenkille liian hyvä voide.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •