Tuon nyt oman kokemukseni noista osasarjoista. Mulla on ajossa kaksi maantiepyörää, toinen on aikoinaan uutena 399 (ovh 800) maksanut 2*8 vaihteistolla (Sora takana vaihtajana edessä ties mikä) ja toinen titaanirunkoinen (about 3k€)105 uudehkolla sarjalla. Molemmat yhä käytössä ja molemmilla ajettu about pallon ympäri. Vannejarrut. Ei noiden osasarjojen ero järisyttävä ole ollut, molemmilla pärjää ihan hyvin. Runkomateriaali tulee esiin kun tien pinta on huonompi, ja kyllä pitkillä (yli 200km) matkoilla kun väsyy niin sen alkaa huomaamaan. Arkilenkit menee yhtä sujuvasti. Ja molempia pitää huoltaa ja palikkaa (rattaissa ja ketjuissa onkin hintaeroa...) vaihtaa samalla tavalla. Vuokrapyörissä ulkomailla on ollut parempaakin osasarjaa, mutta edelleenkään ero ei ole minulle ollut maailmaa mullistava. Toki syynä on se, että en ymmärrä paljoakaan noiden hienouksista kun tykkään enempi ajaa kuin speksata. Se mitä tuossa ylempänä mainittiin on oleellisinta; sopiva kooltaan ja aiheuttaa ajohaluja. Tuon jalkamitan tarkistamista kannattaa suositella, sillä aikoinaan itse ihmettelin, että miksi tuntuu siltä että joudun kurottelemaan kun ajan 'sopivan kokoisella' pyörällä. Selvisi, että on pitkät jalat ja lyhyt selkä (ei siis pelkästään jäykkä+kankea kaveri), eli se vaikuttaa hiukan millasta ajopeliä pitää katsella.
Eli katsele vähän rungon mittoja ja ideaalia olisi että pääsisit kokeilemaan vähän miltä tuntuu ajaa. Minä panostaisin ennen muuta tuon oikean koon löytymiseen ja vasta sitten katsoisin mihin osasarjoihin budjettini riittää.
Joka tapauksessa onnea hantkintaan, luulen että olet lopulta valintaasi aivan tyytyväinen oli se mikä tahansa.