ElectrobikeFillariGiantHepha
Sivu 464 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 364 414 454 462 463 464 465 466 474 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 13.891 - 13.920 / 15287

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #13891
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.918
    ^Ei vaan sitä, että ajorata ikäänkuin "päättyy" jalkakäytävän matalaan reunakivetykseen. Tällöin autoilija ylittää jalkakäytävän ennen kuin kääntyy risteävälle tielle, väistää kevyttä liikennettä ja ajoradan liikennettä. Tällaisia on Helsingissä juuri Hämeentiellä ja Telakkakadulla. https://www.verkkouutiset.fi/a/eriko...taan/#35502d95

    Arvaa toimiiko niin kuin on ajateltu kun mitään väistämisvelvollisuutta osoittavaa merkkiä ei ole, kun ei autoilijat ymmärrä väistää edes kolmion takaa tullessaan ?

  2. #13892
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.217
    No tuollaisen kohdan kyllä tajuaa. Aika poikkeuksellinen.

  3. #13893
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.625
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    En minä näe tuossa mitään jäätävää tai välinpitämätöntä. Kreate myöntää virheen, kerrotaan että ongelma on korjattu ja pahoitellaan.
    Joo, mun mielestä se vastaus silloin aamulla oli eri, mutta en tiedä onko se alkuperäinen poistettu vai ymmärsinkö vain totaalisen väärin. Ensi kerralla pitää ottaa kuvaruutukaappaus.

  4. #13894
    Kulosaaren puistotiellä olen meinannut ajoradalla polkiessa jäädä oikealta jalkakäytävän yli tulleen auton alle. Kuljettaja oli aivan vakuuttunut, että minun olisi pitänyt väistää kun hän tuli oikealta eikä hänellä ollut kolmiota. Siinä selvitellessämme tilannetta, toinenkin autoilija päätty pysähtyä, avata ikkunan ja huutaa että "te pyöräilijät että kyllä tajua mitään liikennesäännöistä".

  5. #13895
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.918
    ^Samaa tapahtuu Telakkakadulla, jos ei muuta niin auto ajetaan poikittain pyöräkaistan päälle kun odotetaan että pääseen liittymään ajoradan liikenteeseen.

  6. #13896
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.625
    ^Speranskintien risteyksessä?

    BTW. mikähän mahtaa olla tien ja kadun ero? Vai onko sitä?

  7. #13897
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.918
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    ^Speranskintien risteyksessä?
    Ei niinkään, siinä on hyvä näkyvyys. Enemmänkin siellä Merimiehenkadun risteyksessä.

  8. #13898
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Tuossa tilanteessa tosiaan tulee se ongelma joka itselleni on tullut eteen usempaan otteeseen pyörällä liikkuessa, kun on tarkoitus ylittää ajorata suojatietä pitkin jossa itse olisin väistämisvelvollinen ajoradan liikenteeseen nähden ja autoilija selkeästi toiminnallaan osoittaa että on luopunut omasta oikeudestaan ja päästäisi minut ensin ajamaan suojatien yli, mutta vastakkaisesta suunnasta suojatietä lähetyy auto joka ei näyttäisi vastaavasti aikovan päästää minua yli vaan olisi ajamassa ihan oikean väsitämisjärjestyksen mukaisesti, niin tuo toisen autoilijan käytöshän ai lounnollisesti muutta mitään vaan yhä olisin väistämisvelvollinen toisen auton suhteen...
    Nuo on ärsyttäviä tilanteita. Tämä liikennesäännöistä tietämätön sitten huitoo siellä kovasti ajamaan vastakkaisesta suunnasta tulevan auton alle.

  9. #13899
    Autoilijoille pitäisi ehdottomasti saada joku pakollinen testi liikennesäännöistä, joka pitäisi hyväksytysti suorittaa ennen kuin autoa saa ajaa.

  10. #13900
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.231
    Kyllähän säännöt ovat muuttuneet paljon, jos on ajokortin saanut vaikka 50 vuotta sitten, niin ei varmaan monellakaan ole mitään käsitystä uudemmista uudistuksista. Pitäisi olla joku helppo tapa päivittää osaamistaan liikenteessä. Ei ne medioista tulevat uutiset uusista säännöista tavoita kaikkia. Ajetaan niinkuin ennenkin.

  11. #13901
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti xubu Katso viesti
    Kyllähän Pitäisi olla joku helppo tapa päivittää osaamistaan liikenteessä.

    Kirjalliset + inssi 5 vuoden välein, alku ja loppupäässä vielä vähän useammin.

  12. #13902
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.712
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gambinamiäs Katso viesti
    Autoilijoille pitäisi ehdottomasti saada joku pakollinen testi liikennesäännöistä, joka pitäisi hyväksytysti suorittaa ennen kuin autoa saa ajaa.
    Miten olisi testi kaikille ajoneuvoiksi luettavien liikennevälineitä ajaville?

  13. #13903
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.625
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Miten olisi testi kaikille ajoneuvoiksi luettavien liikennevälineitä ajaville?
    Tämä. Mä en ymmärrä, miksi joitain ajoneuvoja saa ajaa ilman mitään testattua osaamista liikennesäännöistä. Varsinkin kun tuolla liikkuu mopoiksi rinnastettavia vehkeitä. Jo se, että ajaa sellaisella, kertoo piittaamattomuudesta liikennesäntöjä kohtaan.

  14. #13904
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Miten olisi testi kaikille ajoneuvoiksi luettavien liikennevälineitä ajaville?
    Jos tämä nähdään tarpeelliseksi ja kustannus/hyöty-suhteeltaan fiksuksi toimenpiteeksi. Sitten vielä pitää vetää raja, minkä ikäiseltä tämä edellytetään. 6v, 12v vai 18v?

    Koulussa olisi kyllä hyvä opettaa nämä perus väistämissäännöt. Nyt liian moni pyöräilijä kuvittelee rinnastuvansa jalankulkijaan ja liian moni autoilija kuvittelee, että pyöräilijä väistää aina tai että pyörää pitää taluttaa suojatiellä.

  15. #13905
    F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gambinamiäs Katso viesti

    Koulussa olisi kyllä hyvä opettaa nämä perus väistämissäännöt
    Eikö niitä sitten enää opeteta?

  16. #13906
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Eikö niitä sitten enää opeteta?
    Sen perusteella, miten kujalla jengi näistä on, niin ei ainakaan tarpeeksi hyvin.

  17. #13907
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.918
    Kuljettajatutkinnon teoriaosuus tulisi olla pakollinen oppiaine 2.asteen koulutuksessa kaikille.

  18. #13908
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.625
    Sen voisi peruskoulussa yhdistää siihen, että saa tulla pyörällä kouluun. Vähän samaan tyyliin, että piti osata sotilasarvot, ennen kuin pääsi sotkuun. Tosin kai siitäkin on jo luovuttu, ettei mikkopetterille tule paha mieli.

  19. #13909
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Gambinamiäs Katso viesti
    liian moni autoilija kuvittelee, että pyöräilijä väistää aina tai että pyörää pitää taluttaa suojatiellä.
    Niin, nykyinen laki sallii pyörän taluttamisen niin jalkakäytävällä kuin myös suojatiellä, jossa kukaan ei saa pyörällä ajaa ja alle 12-vuotiaat jalkakäytävillä saavat.
    Vanhaan hyvään aikaan ei ajoneuvoja saanut lainkaan kuljettaa jalkakäytävillä eikä suojateillä, aikaan jolloin pyörä oli ajoneuvo ja taluttaminen oli kuljettamista.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  20. #13910
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Sen voisi peruskoulussa yhdistää siihen, että saa tulla pyörällä kouluun. Vähän samaan tyyliin, että piti osata sotilasarvot, ennen kuin pääsi sotkuun. Tosin kai siitäkin on jo luovuttu, ettei mikkopetterille tule paha mieli.
    Ongelma taitaa olla enemmän siinä, ettei koululla ole mitään sanavaltaa siihen, millä kulkuntavalla oppilaat kouluun saapuvat. Joku pakollinen liikennekurssi (vai millä nimellä niitä peruskoulussa, alakoulussa...? kutsutaankaan) jollain luokalla ja kertaukset vuosittain. Ei noiden perussääntöjen opettaminen kovin kauaa voi kestää.

  21. #13911
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.712
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti
    Niin, nykyinen laki sallii pyörän taluttamisen niin jalkakäytävällä kuin myös suojatiellä, jossa kukaan ei saa pyörällä ajaa ja alle 12-vuotiaat jalkakäytävillä saavat.
    Vanhaan hyvään aikaan ei ajoneuvoja saanut lainkaan kuljettaa jalkakäytävillä eikä suojateillä, aikaan jolloin pyörä oli ajoneuvo ja taluttaminen oli kuljettamista.
    Nyt pitää oikein varmistaa tuo kun sanoit että "vanhaan hyvään aikaan" taluttaminen oli (polkupyörän) kuljettamista? Onko tosiaan (ollut) noin ja minkä pykälän perusteella kun en pikaisella etsinnällä tuosta mainintaa löytänyt. Tuohan olisi tehnyt esimerkiksi suojatien ylittämisen polkupyörällä täysin mahdottomaksi...

  22. #13912
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397
    Vaikka liikennesääntöjen opettaminen kouluissa olisi järkevää niin sillä ei ole mitään vaikutusta vanhempaan väestöön eikä tulevaisuuteen kun kun säännöt muuttuvat. Vain asioiden pakollinen kertaaminen sopivin välein muuttaisi tilannetta.

  23. #13913
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.625
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Nyt pitää oikein varmistaa tuo kun sanoit että "vanhaan hyvään aikaan" taluttaminen oli (polkupyörän) kuljettamista? Onko tosiaan (ollut) noin ja minkä pykälän perusteella kun en pikaisella etsinnällä tuosta mainintaa löytänyt. Tuohan olisi tehnyt esimerkiksi suojatien ylittämisen polkupyörällä täysin mahdottomaksi...
    Ja ylipäätään: jos vaikka rengas puhkesi kesken matkan, niin miten sen pyörän olisi saanut laillisesti kotiin. Taluttamalla ajoradalla? Tuskin.

  24. #13914
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.712
    Tieliikennelaki 1981 sanoo seuraavaa:

    11) jalankulkijalla jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin, jalankulkua avustavan tai korvaavan liikkumisvälineen tai vastaavan laitteen kuljettajaa sekä polkupyörän tai mopon taluttajaa;

    Eli varmaan pitää mennä tuota 1981 tieliikennelakiakin pidemmälle?

  25. #13915
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.918
    Milloin tieliikennelaissa on kielletty ajamasta pyörällä suojatiellä?

  26. #13916
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.712
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Milloin tieliikennelaissa on kielletty ajamasta pyörällä suojatiellä?
    Poistui nyt uuden (voimaan 2020) tiliikennelain myötä.

    Vanha laki 1981-2020 sanoin SUOJATIESTÄ seuraavaa:

    5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa


    Eli sen käyttäminen oli sallittua vain jalankulkijoilla taikka heihin rinnastettaviin tahoihin (esim. polkupyörän taluttajiin), siksihän tuli termi "pyörätien jatke" sellaisiin suojatiekohtiin jotka sai ylittää myös polkupyörällä ajaen.

    Tuostahan sitten väännettiin peistä suuntaan ja toiseen ja sitten nykyiseen lainsäädäntöön katsottiin parhaimmaksi kirjata pyöräilijöille oikeus käyttää kaikkia suojateitä ajoradan ylittämiseen, väistämisvelvollisuudet vain vaihtelevat risteyskohatisesti.

  27. #13917
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Milloin tieliikennelaissa on kielletty ajamasta pyörällä suojatiellä?
    Ennen vuoden 2020 uudistusta, sen jälkeen se on sallittua tietyin rajoituksin, jos haluaa ajoradalta poiketa suojatiellä ajaakseen.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Nyt pitää oikein varmistaa tuo kun sanoit että "vanhaan hyvään aikaan" taluttaminen oli (polkupyörän) kuljettamista? Onko tosiaan (ollut) noin ja minkä pykälän perusteella kun en pikaisella etsinnällä tuosta mainintaa löytänyt. Tuohan olisi tehnyt esimerkiksi suojatien ylittämisen polkupyörällä täysin mahdottomaksi...
    Vanhaan hyvään aikaan jalkakäytävilläkin oli oikeanpuoleinen jalankulkuliikenne.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  28. #13918
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.712
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Oatmeal Stout Katso viesti

    Vanhaan hyvään aikaan jalkakäytävilläkin oli oikeanpuoleinen jalankulkuliikenne.
    Ja se vanha hyvä aika oli koska? Kun ainakin tuo 1981- tieliikennelaki rinnasti polkupyörää taluttavan henkilön jalankulkijak kuten yllä laittamani lakiteksti kertoi.

  29. #13919
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Suomen Turku
    Viestit
    1.560
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Poistui nyt uuden (voimaan 2020) tiliikennelain myötä.

    Vanha laki 1981-2020 sanoin SUOJATIESTÄ seuraavaa:

    5) suojatiellä jalankulkijoiden käytettäväksi ajoradan, pyörätien tai raitiotien ylittämiseen tarkoitettua, liikennemerkillä tai tiemerkinnöin osoitettua tien osaa


    Eli sen käyttäminen oli sallittua vain jalankulkijoilla taikka heihin rinnastettaviin tahoihin (esim. polkupyörän taluttajiin), siksihän tuli termi "pyörätien jatke" sellaisiin suojatiekohtiin jotka sai ylittää myös polkupyörällä ajaen.

    Tuostahan sitten väännettiin peistä suuntaan ja toiseen ja sitten nykyiseen lainsäädäntöön katsottiin parhaimmaksi kirjata pyöräilijöille oikeus käyttää kaikkia suojateitä ajoradan ylittämiseen, väistämisvelvollisuudet vain vaihtelevat risteyskohatisesti.
    Mun käsittääkseni pyörätien jatke tuli sen takia, että se pystyttiin laittamaan kahden pyörätien ajoradan ylityspaikaksi. Pyörätiehän voi olla myös ilman yhdistettyä jalkakäytävää.

    En mä myöskään katsoisi, että suojatien ylittäminen olisi pyörällä ollut kiellettyä. Tuolla lainkohdalla osoitetaan lähinnä suojatien tarkoitus. Kiellothan säädetään suorina kieltoina tai toimintavelvollisuuksina. Eli jokin asia voidaan kieltää asettamalla toimintavelvoite, joka velvoittaa toimimaan toisin, kuin kielletyksi tarkoitettu asia.

    Esim. jos tien ylittäminen polkupyörällä haluttaisiin kieltää, voitaisiin säätää pykälä, jonka mukaan polkupyörällä tie on ylitettävä sellaisista paikoista, jotka eivät ole suojatien vaikutusalueella, tjsp.

    Sinänsähän laki ei varsinaisesti kieltänyt ajoradan ylittämistä suojatietä pitkin moottoriajoneuvoillakaan. Mutta moottoriajoneuvojen kanssa suurempi ongelma oli, että suojatien päissä oli harvemmin sellaisia alueita tai tienosia, joilla sai ajaa moottoriajoneuvolla. Ne on aika harvassa sellaiset risteyksettömät paikat, joissa moottoriajoneuvolla saisi ylipäänsä ylittää ajoradan, jollei ole jotain todella hyvää perusteltua syytä.

    Jos suojatietä pitkin pyörällä ajaminen olisi ollut kiellettyä, olisi mm. vanhan lain polkupyörän ja mopon vasemmalle kääntymisen erityissäännöksen noudattaminen muodostunut paikoin vaikeaksi. Pyörällähän sai jatkaa risteyksen yli ja kääntyä vasemmalle risteävän tien oikeaa reunaa pitkin. Riippuen vähän risteysgeometriasta olisi polkupyörä monissa risteyksissä vähintäänkin suojatien vaikutusalueella tai jopa viivoilla.

  30. #13920
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.469
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Ja se vanha hyvä aika oli koska?
    Vanha Hyvä Aika alkoi ennenkuin Kekkosista tuli presidettejä ja päättyi kun satamajätkästä tuli korvike.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •