Alkujaan tämän lähetti
moukari
Tänä vuonna tuo pidempi matka on 240 km ja jostain syystä se on alkanut kiinnostaa. Googlettelin nopeasti kahvitauolla ne kokemukset, mitä siitä oli kirjoitettu, mutta en ehdi millään lukea koko tätä ketjua läpi.
Muutama ajatus nousee tässä esille, joista olisi kiva kuulla kokemuksia ja ajatuksia.
1. Yön yli ajaminen
2. Reitin ominaisuudet
3. Kilpailun kesto
Pimeässä ajaminen ei ole sinänsä ongelma, oikeastaan koko talven olen tässä ajellut 3-4 h lenkkejä viikollakin pimeässä ja pyörään löytyy hyvät valot. Olen ajanut pari kertaa koko yön moottoripyörällä, en kuitenkaan polkupyörällä kello neljää pidemmälle. Yhden klo 22-02 ajetun tapahtuman olen ajellut ilman ongelmia. Väsymyksen myötä reaktioaika kuitenkin pitenee ja tämä tulisi varmaan ottaa huomioon. Miltä tuollainen koko yön ajo tuntuu, kun unet jäävät väliin? Ilmeisesti edellispäivänä kannattaisi makoilla vaan sängyllä niin kauan kuin mahdollista ja olla rasittamatta päätään, jotta kilpailuun lähtee riittävän levänneenä. Tällä kertaa onneksi ei tarvitsisi herätä aikaisin kilpailua varten.
En ole käynyt Tahkolla ennen ja videoiden perusteella polut ovat paikoin kivikkoisia, mutta ei valtavan teknisiä. Joitakin paikkoja on tasoitettukin. Täällä missä asun polut ovat pääasiassa kivikkojuurakkojumppaa, neulasbaanaa tai pusikoita. Olen opetellut ajamaan pahimpia kivikkopaikkoja myös läskipyörällä ja gravelilla, joten tekniset ajotaidot pitäisivät olla ainakin perusteiden kannalta kunnossa. Maastossa olen ajanut pari vuotta, mutta en ole mikään erityisen taitava tai kokenut kuski maastossa. Pitkiä alamäkiä ei meiltä löydy, joten kovaa alamäkeen ajamista lienee järkevä treenata vaikkapa jossain laskettelurinteessä, jotta saa tuntumaa pyörään. Reisistä löytyy jerkkua ajaa ylämäkiä. Pyöränä tulee olemaan kevyehkö 120/110 mm täysjousto modernilla geometrialla ja tehomittarilla.
Yhdistettynä yöllä ajamiseen kilpailun kesto on oma kysymyksensä. Olen ajanut jonkun verran pitkiä sorakisoja, joten pitkistä kisoistakin on jo kokemusta. On tullut tehtyä myös joitain 10 h maastolenkkejä ja oikeastaan joka viikonloppu 5-6 h pituisia lenkkejä sekä tiellä että metsässä. Pystyn ajamaan kovaa koko päivän ja hyvin harvoin käy niin, että tulee seinä vastaan. Kunto on sinänsä aika kova ja fyysisiltä ominaisuuksiltani olen ehkä enemmän rekikoira kuin ajokoira. Toisin sanoen yleensä lähdössä häviää hieman ja lopussa tulee selkiä vastaan. Mitä kannattaisi laittaa viitteelliseksi kierrosajaksi? Näin pitkässä kisassa kunto ratkaisee kuitenkin enemmän kuin erityistilanteiden ja lyhyiden mäkien ajaminen kovaa, eli hyvään lopputulokseen päässee tasaisella höyläämisellä.
Kirjanmerkit