GarminElectrobikeMPMessutGiant
Sivu 22 / 22 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 12 20 21 22
Näyttää tulokset 631 - 650 / 650

Aihe: Sähkömoottorien "viritys"

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Mä en tiedä mikä on "iso sähköpyörä", mutta jos puhutaan polkupyöräksi luokitelluista sähköavusteisista, niin ei niillä saa sen enempää sotkua aikaiseksi kuin mitä se iso mies saa luomupyörällä.
    Luomumaasturit lienevät jossain 15kg luokassa - sähkömaasturit 30kg luokassa. Lisäksi on taipumus, että niissä sähkömaastureissa on aika usein aika kookasta kuljettajaa, eli kyllä sähköavusteinen maastopyöräily on vähintään 10kg raskaampaa kuin luomupyöräily plus sitten kuskin vaikutus joka aika usein on se, että sähkökuskilla massaakin on enemmän. Lisäksi sähköpyöräilijällä on käytössään enemmän voimaa, jolla silläkin saa jälkeä lisää. Isokokoinen mies sähkömaasturilla tekee takuulla enemmän jälkeä kuin luomupyöräilijä.

Kyllä sen Sipoonkorvessa liikkuessa näkee - pyöräilijöitä näkyy nykyään paljon enemmän kuin aiemmin ja nimenomaan kasvu on tullut niistä sähköavusteisista. Lisäksi sähköpyörällä useampi pääsee paikkoihin joihin aiemmin ei monikaan päässyt. Sähköpyöräily on kiistatta lisännyt pyöräilyn aiheuttamaa maaston kulutusta ja nyt on sitten kyse siitä mihin se raja vedetään. Itse pelkään, että harrastuksen kasvu sulkee alueita enemmän ja enemmän pyöräilyltä ylipäänsä, johon peukkukaasumiehet jokamiehenoikeudella ovat sitten se viimeinen niitti. Peukkukaasumies ei paljon enää eroa motocrossarista - paitsi pörinää ei tule.

Kahden suhteellisen toisiaan muuten teknisesti vastaavan sähköavusteisen- vs luomupyörän painoero on luokkaa 8-10kg. (otetaan laskelmissa painolähtökohdaksi vaikka 25kg vs. 15kg).
    Sitten keskimääräisen kuskin painoksi vaikka 80kg. jolloin koko "yhdistelmien" painoksi tulee 105kg vs 95kg. eli painoeroa yhdistelmillä se suuruusluokkaa 10%:a jolla sitten en näe tuohun ajomaaston kulumaan olevan isoa merkitystä (ja jonka voi sitten tarvittaessa kompensoita sähköavusteisessa aavistuksen leveämmällä rengastuksella joka sitten jakaa paineen samalla tasolla luomupyörän kanssa). Eli jos tuosta painosta aletaan olemaan huolissaan, niin sitten pitäisi kieltää tietyn painorajan ylittävien pyörä+kuski yhdistelmien ajaminen kokonaan.

Jos mietitään eniten maapohjalle aiheutuvaa kulumista maastoajon suhteen, niin se on lähtökohtaisesti alamäissä (taikka sitten vaikka tasamaalla) tapahtuvat takapään lukkojarrutukset, niillä on selkeä maapohjaa kuluttava vaikutus, mutta niille on yhteistä että onko aiheuttaja sähköavausteinen vaiko luomupyörä, niin ei ole isoa eroa (ehkä sen 10%:n painoeron verran).
    Harvassa paikassa on itselläni ollut tilöanne, että sähköavusteinen olisi alkanut "sutimaan" mutta yhä on päästy eteenpäin (tuo "sutiminen" on se jarrutusten lisäksi toinen maastoa selkeästi kuormittava tekijä), kyllä monasti tilanne on se, että jos/kun sutimista alkaa ilmaantumaan, niin pitokin hävinnyt niin paljon että taluttamiseksi se menee sähköavusteisestikkin.
    Pitää muistaa että jos nyt puhutaan yhä noista perus max. 250w avustavista moottoreista, niin ei tuolla avustuksella vielä mitään satojen metrien "sudituksia" tehdä vaikka mopojen tapaan (ellet sitten vartavasten hakeudu sopivaan paikkaan tuota tekemään ja haet kyseiseen touhuun soveltuvan ajoasennon yms. mutta sillä ei enään varsinaisen maastoajon kanssa ole mitään tekemistä).

Mikä sitten aikeuttaa kulumaa luonnossa, no se on aika pitkälti ajettujen ajosuoritteiden määrä, ei niinkään itse "ajoneuvo" ja sähköavusteiset pyörät ovat aivan ehdottomasti nostaneet maastopyöräilyn suosiota aivan todella paljon viime vuosien aikana. Mutta sitähän on haluttukkin eli ihmiset ulos luontoon ja liikkumaan, nytkö se sitten onkin huono asia... (ja on aika turha tulla sanomaan että sähköavusteisesti maastossa ajaminen ei ole liikuntaa, jos näin sanoo, niin sitten sitä ei ole itse oikeasti kokeillut).

F. Kotlerburg Guest
    Sähkömopojen suosion kasvu on ainakin paikallisilla poluilla näkynyt mutkien suoraksi vetämisenä. Moneen paikkaan on tullu viime vuosina täysin uusi ura vanhan viereen, joka oikaisee mukavan mutkan. Tottapa sitä ei vauhdissa jouda kääntämään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Sähkömopojen suosion kasvu on ainakin paikallisilla poluilla näkynyt mutkien suoraksi vetämisenä. Moneen paikkaan on tullu viime vuosina täysin uusi ura vanhan viereen, joka oikaisee mukavan mutkan. Tottapa sitä ei vauhdissa jouda kääntämään.
    Nämä erilaiset lieveilmiöt tulevat enemmän (paljolti uusien) kuskien ajokäyttäytymisestä kuin alla olevasta kalustosta.
    Eli pitää pystyä erottamaan nuo kaksi asiaa, huono/maastoa kuluttava ajokäyttäytyminen ja sitten kaluston vaikutus maaston kulumiseen.

Joka tapauksessa tulevaisuus on sähköinen, ottaen huomioon että ainakin TM:n mukaan sähkömaastureita myydään jo enemmän kuin luomuja. Siihen pitää vaan sopeutua, hyvässä ja pahassa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Luomumaasturit lienevät jossain 15kg luokassa - sähkömaasturit 30kg luokassa. Lisäksi on taipumus, että niissä sähkömaastureissa on aika usein aika kookasta kuljettajaa, eli kyllä sähköavusteinen maastopyöräily on vähintään 10kg raskaampaa kuin luomupyöräily plus sitten kuskin vaikutus joka aika usein on se, että sähkökuskilla massaakin on enemmän. Lisäksi sähköpyöräilijällä on käytössään enemmän voimaa, jolla silläkin saa jälkeä lisää. Isokokoinen mies sähkömaasturilla tekee takuulla enemmän jälkeä kuin luomupyöräilijä.
    Toisaalta voidaan ajatella, että se hintelä kukkakeppi kompensoi heikkoja reisiään sähköllä. Ja kuten tuossa Santtu75:n esimerkissä, niin jo se juomarakko tasaa puntteja.

Kyllä sen Sipoonkorvessa liikkuessa näkee - pyöräilijöitä näkyy nykyään paljon enemmän kuin aiemmin ja nimenomaan kasvu on tullut niistä sähköavusteisista. Lisäksi sähköpyörällä useampi pääsee paikkoihin joihin aiemmin ei monikaan päässyt. Sähköpyöräily on kiistatta lisännyt pyöräilyn aiheuttamaa maaston kulutusta ja nyt on sitten kyse siitä mihin se raja vedetään. Itse pelkään, että harrastuksen kasvu sulkee alueita enemmän ja enemmän pyöräilyltä ylipäänsä, johon peukkukaasumiehet jokamiehenoikeudella ovat sitten se viimeinen niitti. Peukkukaasumies ei paljon enää eroa motocrossarista - paitsi pörinää ei tule.
    Mä en Sipoonkorvessa ihan hirveästi aja, kesällä ehkä kerran-pari kuukaudessa, koko kesäkaudella varmaan 4-6 kertaa, jos lasketaan Kuusijärvi mukaan. Niin en ole siellä törmännyt kuin kerran kanssapyöräilijöihin. Ne oli jotain luomuveikkoja Kainuusta. En toki väitä sitä, etteikö maaston kuluminen tuolla olisi lisääntynyt, kuten se on lisääntynyt muuallakin. Kuinka paljon siitä sitten saa sähköpyörien piikkiin, on toinen asia. Jossainhan he kuitenkin ajavat, se on selvä. Ja kiistatta sähkäreissä on karkeammat renkaat, kun vierintävastuksesta ei tarvitse niin välittää.

Peukkukaasuvehkeistä samaa mieltä. Siihen kun sitten lisätään speedbox, niin hei hulinaa.

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    Nämä erilaiset lieveilmiöt tulevat enemmän (paljolti uusien) kuskien ajokäyttäytymisestä kuin alla olevasta kalustosta.
    Eli pitää pystyä erottamaan nuo kaksi asiaa, huono/maastoa kuluttava ajokäyttäytyminen ja sitten kaluston vaikutus maaston kulumiseen.
    On se jännä, että ennen ne uudet kuskit osasi kääntää mutkaan. Ehkäpä se oli ilman mopottamisen tuomaa vauhtia helpompaa...

Toisaalta voidaan ajatella, että se hintelä kukkakeppi kompensoi heikkoja reisiään sähköllä. Ja kuten tuossa Santtu75:n esimerkissä, niin jo se juomarakko tasaa puntteja.
    Kyllä se enemmän näyttää olevan että lihavat pullukat kompensoi heikkoa hapenottokykyään sähköllä.

Mä en Sipoonkorvessa ihan hirveästi aja, kesällä ehkä kerran-pari kuukaudessa, koko kesäkaudella varmaan 4-6 kertaa, jos lasketaan Kuusijärvi mukaan. Niin en ole siellä törmännyt kuin kerran kanssapyöräilijöihin.
    Minä väitän, että liikenne siellä on selvästi lisääntynyt josta iso osa on sähköavusteista, mutta kyllähän se aika mutua on. Ja sen lisääntyneen liikenteen näen näkyvän siellä nyt. Mutta ei tästä faktaa ole - sunnuntaina taisin hiihtää siellä viimeksi - yhden toisen ihmisen siellä lumituiskussa näin, joten kyllä sinne vielä porukkaa mahtuu.

Kyllä se enemmän näyttää olevan että lihavat pullukat kompensoi heikkoa hapenottokykyään sähköllä.
    Joo, no mitä noilla porukkalenkeillä, esim. MTBCF:n kanssa, olen käynyt, niin ei siellä minua lukuunottamatta muita BMI-kunkkuja tai kinkkuja ole ollut. Sähkärikuskeista siis.

Ja se on jännä miten sähköpyörät tekee pelkkää hallaa ja on läskien ajamia. Sen sijaan porukat, jotka vetää enskaa metsässä ja kääntää jarrulla mutkaan on niitä Oikeita Pyöräilijöitä (tm). Sanoisin, että jälkimmäisten jäljiltä metsä on heikommassa hapessa.

Ja se on jännä miten sähköpyörät tekee pelkkää hallaa ja on läskien ajamia.
    Sille se minusta käytännössäkin näyttää - sähköpyörän päällä on yleensä stereotyyppisesti varakkaamman oloinen insinöörimies. En nyt ole mennyt kysymään mitä ammattia kukin kuski edustaa, mutta kyllähän pikkuisen pönäkät keski-ikäiset miehet ovat vahvasti yliedustettuja maastossa vastaan tulevissa sähköpyöräilijöissä. Sille se silmään näyttää - en osaa sanoa onko se tilastollinen totuus, mutta sille se vahvasti näyttää - ainakin siellä Sipoonkorven nurkilla missä itse liikun.

Minä en tee hallaa - ajan vain kuivilla keleillä, kun se pyörän peseminen on minusta niin ankeaa hommaa.

Joo, no mitä noilla porukkalenkeillä, esim. MTBCF:n kanssa, olen käynyt, niin ei siellä minua lukuunottamatta muita BMI-kunkkuja tai kinkkuja ole ollut. Sähkärikuskeista siis.

Ja se on jännä miten sähköpyörät tekee pelkkää hallaa ja on läskien ajamia. Sen sijaan porukat, jotka vetää enskaa metsässä ja kääntää jarrulla mutkaan on niitä Oikeita Pyöräilijöitä (tm). Sanoisin, että jälkimmäisten jäljiltä metsä on heikommassa hapessa.
    Ja sitten ovatko vielä samoja jotka hieman omatoimisesti kaatavat puita, tekevät hyppyreitä maastoon yms. Mutta tässä ei mitään vikaa kun luomuja ajaa..?

Sähköavusteiset ovat tuoneet tuon maastoajon myös sellaisten ulottuville jota eivät sitä todennäköisesti "luomuna" harrastaisi, onko tuo sitten huono asia, itse sanoisin että ainakaan kansanterveydellisesti ei...
    Itse hommasin ensimmäisen "oikean" maastopyörän (jäykkäperä) tuossa joskus luokkaa 12vuotta sitten, sillä muutaman kesän kävin aika-ajoin maastossa ajamassa ilman mitään isompaa "rakastumista" lajiin, kilometrejä tuli maastossa ehkä luokkaa 100-200km/kesä ihan maksimissaan ja homma sitten pikkuhiljaa hiipui siihen että pyörä jäi varaston perukoille. Sitten tuli ensimmäisen sähköavusteisen hankinta vuoden 2018 syksyllä josta sitten alkoi kiinnostus asiaan joka jatkuu tänäkin päivänä ihan suhteellisen isona osana elämää (suunnittelee lomareissuja pyöräilyn ehdoilla, nykyään "pyöräkokoelma" sisältää jo ihan liialliset 7kpl erilaisia sähköavusteisia pyöriä...).

Eli varmasti sähköavusteiset kuluttavat omalla osallaan maastoa kuten "luomutkin", mutta niiden lisääntynyt määrä on se joka näkyy lisäkulumisena maastossa, ei sinänsä se pyörän tekniikka.

On pelkästään hienoa että hieman huonommallakin kunnolla pääsee nauttimaan metsään. Kun kunto kohenee niin sitten avustusta voi vähentää. Vaikea tuosta on mitään kovin negatiivista löytää.

F. Kotlerburg Guest

Kuka noin väitti ja missä?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Santtu75 Katso viesti
    niiden lisääntynyt määrä on se joka näkyy lisäkulumisena maastossa, ei sinänsä se pyörän tekniikka.
    Tämä on juuri se minun pointtini. Sähköavusteisten pyörien myötä käyttäjiä on tullut paljon lisää - eikä se sähköavusteisuuden tuoma voima takarenkaassa ja kaluston isompi massa ole mitenkään kulumista vähentäviä asioita - päin vastoin.

Kuka noin väitti ja missä?
    Minä väitin, että me läskit ajamme sähköllä - sille se silmään ihan selvästi näyttää. Se että se on kansanterveydelle hyväksi on todellakin positiivinen asia, mutta metsän kulumiselle se ei sitä ole.

Jos se huolettaa niin jokainenhan voi vähentää kulumista sillä että itse ajaa vähemmän.

Minä väitin, että me läskit ajamme sähköllä - sille se silmään ihan selvästi näyttää. Se että se on kansanterveydelle hyväksi on todellakin positiivinen asia, mutta metsän kulumiselle se ei sitä ole.
    Mutta eikö tämä ole se asia minkä eteen on koitettu tehdä vuosia töitä, että pyöräharrastus lisääntyisi, niin maastossa kuin maantiellä, sekä myös tietysti työmatka- ja asiantipyöräilynä.
    Nyt sitten kun etenkin korona-aika räjäytti pyöräharrastuksen kasvuun ja osa siitä ohjautui maastopuolelle, niin nyt se sitten onkin huono asia...

F. Kotlerburg Guest
    Sille se minusta käytännössäkin näyttää - sähköpyörän päällä on yleensä stereotyyppisesti varakkaamman oloinen insinöörimies. En nyt ole mennyt kysymään mitä ammattia kukin kuski edustaa, mutta kyllähän pikkuisen pönäkät keski-ikäiset miehet ovat vahvasti yliedustettuja maastossa vastaan tulevissa sähköpyöräilijöissä. Sille se silmään näyttää - en osaa sanoa onko se tilastollinen totuus, mutta sille se vahvasti näyttää - ainakin siellä Sipoonkorven nurkilla missä itse liikun.
    Itse olen ihan omin silmin maastossa todistanutkin tuollaista käytöstä. Puolenkymmentä tämmöstä paksumpaa "herrasmiestä" sähkömopottimilla veti menemään herkässä harjumaastossa niin että sammalleet ja jäkälät vaan pöllysi. Ei ollut niin tarkkaa, että osuuko polulle ja tosiaan ne pienet ja välillä suuremmatkin mutkat oiottiin.

Onko nämä nykyään luotettavia Bosch gen 4 kanssa ilman sitä smart systeemiä? Vai tuleeko herkästi noita 5xx erroreita?

Enpä enää juurikaan aja maastossa, mutta keskuspuistosta, varsinkin Maunulan korkeudella, olen tehnyt sellaisen havainnon, että maasto on paljon kuluneempaa kuin 20 vuotta sitten (milloin muutin alueelle). Kulumista näkyy kuitenkin myös paikoissa, joissa se ei ole/eikä voi olla maastopyöräilijöiden aikaansaamaa. Syynä lienee siis Kepussa käyttömäärien (käyttäjämäärien tai 'käyttö' (jos tällaista termiä saa käyttää) -kertojen) määrän kasvu. Eri käyttäjäryhmien aiheuttama kuluminen luultavasti vaihtelee ainakin pks:llä seudun mukaan. Kauempana olevilla alueilla pyöräilijät ovat varmaankin vahvemmin edustettuina.

Samanlaisia aiheita

1. Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 13.04.2017, 11.02
  2. Mistä vahattu lanka "boa lacing system":ille?
    By KonstantinShemyak in forum Varusteet
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 24.03.2017, 18.55

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •