MPMessutGiantGarminElectrobike
Sivu 21 / 22 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 11 19 20 21 22 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 601 - 630 / 650

Aihe: Sähkömoottorien "viritys"

  1. #601
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti runttaa-ja Katso viesti
    Kunhan eivät puutu minun vähäisiin ylityksiini, missä on kuitenkin tolkku mukana
    Pikkuporvarilliseen elämän tapaan hyvää ja tolkullista jatkoa.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  2. #602
    Kiitos.

    Se unohtui mainita, että kun alueeksi on valinnut USA, pitää sen jälkeen käydä vielä etube apissa ja nostaa sieltä avustuksen yläraja tuohon 32:een.

    Tätä ei lukemissani ohjeissa muistettu mainita ja jonkun aikaa itse ajelin ja pähkäilin että missä mättää, kun avustus katkeaa edelleen liian aikaisin.

  3. #603
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti runttaa-ja Katso viesti
    Nyt on uusi ep8 moottorillinen sähkäri "vapautettu" avustamaan aina 32kmh saakka. Nyt tuntuu varsin asialliselta työmatkalaitteelta, eikä ole tarvetta ajella lujempaa.
    Tämän jälkeen arvon raatia täällä tottakai kiinnostaa, paljonko tuo virittäminen nyt sitten oikeasti lyhentää akun ja moottorin käyttöikää sekä lisää niitä huoltomääriä. Eli kommenttia matkan varrelta, itse toki epäilen että 32 km/h avustukseen suunniteltu moottori kyllä kestää hyvin samoin akku.

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  4. #604
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    ^ Takuuaikana tuskin kannattaa viritellä, vian sattuessa myyjän/maahantuojan asenne voi olla penseä. Muutenkaan nyt en lähtisi tekemään lainvastaisia virityksiä tai kannustamaan niihin, mutta se tuskin näiden tekijöitä kiinnostaa.
    A Gentleman will walk but never run

  5. #605
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti p bonk Katso viesti
    ^ Takuuaikana tuskin kannattaa viritellä, vian sattuessa myyjän/maahantuojan asenne voi olla penseä. Muutenkaan nyt en lähtisi tekemään lainvastaisia virityksiä tai kannustamaan niihin, mutta se tuskin näiden tekijöitä kiinnostaa.
    Jäikö tuosta softalla muuttamisesta jälki, taisi jäädä? No erillisten moduulien kanssa jää korkeintaan kosmeettisia jälkiä.

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  6. #606
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.938
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti p bonk Katso viesti
    ^ Takuuaikana tuskin kannattaa viritellä, vian sattuessa myyjän/maahantuojan asenne voi olla penseä.
    Jos onnistuu USA-moodeilla ja vastaavilla saamaan pyörän jumituksiin, niin tuskin huolto/maahantuoja ainakaan veloituksetta palauttaa firmistä. Eli sinne ajetaan sitten EU-asetuksilla uusin firmis sisään ja kassan kautta. Tai vaikka itse jumitus johtuisikin muusta, mutta jos nähdään, että on menty tekemään jotain luvatonta, niin eiköhän se ole sitten artisti joka maksaa.

    Mutta kuten totesit, niin eipä se näitä kiinnosta. Mutta toki aina voi sitten avautua, että kuinka ilkeitä olivat.

  7. #607
    Liittynyt
    07/2005
    Paikkakunta
    Ankka - Ankans
    Viestit
    3.491
    ^ Niinpä.

    Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta ei ole kauaakaan, kun kuuntelin erästä suunnitelmaa tilata Kiinasta moottori ja akku ja sähköistää työmatkanishikihybridi. Harmitteli vielä, että ne hyvät akut ovat kalliita ja mietti mistä saisi edullisimmin. Vienosti kysyin, miten oli ajatellut varmistaa pyörän jarrujen riittävyyden ja sen kestääkö runko lisääntyneen painon ja sähkömoottorin väännön. Tulee varmaan turvallinen ajopeli.
    A Gentleman will walk but never run

  8. #608
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebike-harrastelija Katso viesti
    Tämän jälkeen arvon raatia täällä tottakai kiinnostaa, paljonko tuo virittäminen nyt sitten oikeasti lyhentää akun ja moottorin käyttöikää sekä lisää niitä huoltomääriä. Eli kommenttia matkan varrelta, itse toki epäilen että 32 km/h avustukseen suunniteltu moottori kyllä kestää hyvin samoin akku.
    Toki voi raportoida jos jotain ongelmaa tulee, vaikkakaan ei sitä kukaan pysty sanomaan onko ko ongelma syntynyt siksi, että ajonopeus on paikka paikoin seilannut 25-32kmh välissä. Veikkaanpa että ei.

    Sehän on selvää että kun laitteen muuttaa takuuehtojen vastaiseksi, pitää olla valmis avaamaan kukkaroaan huonon tuurin sattuessa. Itse näen että risk/reward suhde on hyvin voimakkaasti positiivinen. Siltikään en lähde muuttelemaan mitään parametreja yhtään tämän enempää, koska ymmärrän että mitä enemmän sorkkii, sitä todennäköisemmin jossain vaiheessa kusahtaa.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Jos onnistuu USA-moodeilla ja vastaavilla saamaan pyörän jumituksiin, niin tuskin huolto/maahantuoja ainakaan veloituksetta palauttaa firmistä. Eli sinne ajetaan sitten EU-asetuksilla uusin firmis sisään ja kassan kautta. Tai vaikka itse jumitus johtuisikin muusta, mutta jos nähdään, että on menty tekemään jotain luvatonta, niin eiköhän se ole sitten artisti joka maksaa.

    Mutta kuten totesit, niin eipä se MEITÄ kiinnosta. Mutta toki aina voi sitten avautua, että kuinka ilkeitä olivat.
    Korjasin vähän, kun itsekin olet USA-moodilla ajellut.

  9. #609
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.938
    ^Se on selvä, ettei mielipidettä saa muuttaa. Jos on joskus ajanut autolla/mopolla/polkupyörällä ylinopeutta, ei voi hakea poliisiksi tai ainakaan liikennevalvontaan. Tai jos on kävellyt punaisia päin.

    Luovuin siitä USA-moodista pitkälti noista em. syistä & koska ei siitä mitään käytännön iloa ollut. Akkuakin meni siirtymillä tarpeettomasti.

    Mutta kuten aiemminkin kirjoitin, ei tuo USA-moodi pyörän kannalta ole mikään "viritys", mutta ongelmia sen kanssa voi syntyä jos pyörää tyrkyttää huoltoon. Sama se on nykyään autojen kanssa: virisoftasta jää autoon jälki ja huolto tekee siitä sitten omat johtopäätöksensä. Toivottavasti sähköpyörissä ei mennä koskaan siihen, että firmispäivityksetkin voi tehdä vain valtuutetussa huollossa.

  10. #610
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ebike-harrastelija Katso viesti
    Tämän jälkeen arvon raatia täällä tottakai kiinnostaa, paljonko tuo virittäminen nyt sitten oikeasti lyhentää akun ja moottorin käyttöikää sekä lisää niitä huoltomääriä. Eli kommenttia matkan varrelta, itse toki epäilen että 32 km/h avustukseen suunniteltu moottori kyllä kestää hyvin samoin akku.

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
    Se on mielestäni kestämätön perustelu että rajoitetulla ajetaan yli rajoittimen eli pelkällä polkuvoimalla osan aikaa, mutta muuten nopeampi vauhti tottakai lisää akunkulutusta ja on verrattavissa mäen kiipeämiseen hiljaisemmalla vauhdilla. Itse moottorihan pyörii suhteessa kampiin (jos on siis keskiömoottori) joten jos ajat 20km/h kampikierroksilla 80 ja 40km/h kampikierroksilla 80 niin moottorille tuleva kovempi rasitus tulee vain kovemmasta ilmanvastuksesta. Mutta jos ajatkin tuota 20km/h vauhtia jotain vuoristossa olevaa pitkää nousua niin luultavasti kuormitus moottorille pyörii samoissa kuin 40km/h vauhtia ajaessa. Ketjut ja rattaat tuossa tietysti joutuu kovemmille.

  11. #611
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Kyllä oon sitä mieltä että 32 vauhti ei lyhennä moottorin tai akun ikää ratkaisevasti mutta se vauhti voi olla liikaa tavalliselle tädille joka on liikenteestä ulkona kuin lumi ukko

  12. #612
    Liittynyt
    05/2012
    Viestit
    1.735
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ElBike Katso viesti
    Se on mielestäni kestämätön perustelu että rajoitetulla ajetaan yli rajoittimen eli pelkällä polkuvoimalla osan aikaa, mutta muuten nopeampi vauhti tottakai lisää akunkulutusta ja on verrattavissa mäen kiipeämiseen hiljaisemmalla vauhdilla. Itse moottorihan pyörii suhteessa kampiin (jos on siis keskiömoottori) joten jos ajat 20km/h kampikierroksilla 80 ja 40km/h kampikierroksilla 80 niin moottorille tuleva kovempi rasitus tulee vain kovemmasta ilmanvastuksesta. Mutta jos ajatkin tuota 20km/h vauhtia jotain vuoristossa olevaa pitkää nousua niin luultavasti kuormitus moottorille pyörii samoissa kuin 40km/h vauhtia ajaessa. Ketjut ja rattaat tuossa tietysti joutuu kovemmille.
    Olette te aika lystikkäitä, kun haluatte itsellenne perustella, että moottori ei rasitu enempää, mutta ketjut ja rattaat rasittuu. Kai sen nyt pitäisi olla päivänselvää, että moottorikin rasittuu ihan samassa suhteessa enemmän. Sillä kiivetäänkö vuoristomäkeä vai ajetaanko muuten vaan samalla rasitustasolla ei ole merkitystäLyhenee se moottorin elinikä siellä vuoristossakin tasamaa ajeluun verrattuna.

    Jokainen voi tykönänsä miettiä onko tuolla merkitystä.


    Koska käyttöhistoriaa on turhan vaikeaa kaivaa esille, niin itse en käytettyä sähkäriä osta, jos sitä ei saa merkittävästi halvemmalla kuin uutta...

  13. #613
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Olette te aika lystikkäitä, kun haluatte itsellenne perustella, että moottori ei rasitu enempää, mutta ketjut ja rattaat rasittuu. Kai sen nyt pitäisi olla päivänselvää, että moottorikin rasittuu ihan samassa suhteessa enemmän. Sillä kiivetäänkö vuoristomäkeä vai ajetaanko muuten vaan samalla rasitustasolla ei ole merkitystäLyhenee se moottorin elinikä siellä vuoristossakin tasamaa ajeluun verrattuna.

    Jokainen voi tykönänsä miettiä onko tuolla merkitystä.


    Koska käyttöhistoriaa on turhan vaikeaa kaivaa esille, niin itse en käytettyä sähkäriä osta, jos sitä ei saa merkittävästi halvemmalla kuin uutta...
    Älä osta. En sinulle myisikään. Totuus on että jos meinaa sähköfillareita (keskiömoottorisia, tehdasvalmisteisia) vaihdella usein, vaihto kannattaa tehdä alta vuoden sisään ostosta. Tekniikka kehittyy jatkuvasti ja käytettyjen hinnat tippuu roimasti. Mutta on myös totta että moottori ja akku kuluu ja ostajan on ainakin pohdittava mielessään, onko valmis sijoittamaan uuteen moottoriin tai akkuun. Tilanne on tämä ja sen murehtimisen ja märehtimisen sijaan itse keskityn ajamiseen enkä fillarin jälleenmyyntiarvon pitämiseen kuten jotkut.

  14. #614
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti izmo Katso viesti
    Kyllä oon sitä mieltä että 32 vauhti ei lyhennä moottorin tai akun ikää ratkaisevasti mutta se vauhti voi olla liikaa tavalliselle tädille joka on liikenteestä ulkona kuin lumi ukko
    Ei tavallinen täti aja noin lujaa vaikka kone auttaisi.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  15. #615
    Liittynyt
    03/2001
    Paikkakunta
    koti?
    Viestit
    7.479
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti lansive Katso viesti
    Ei tavallinen täti aja noin lujaa vaikka kone auttaisi.
    Kyllä Tavallinen Täti menee noin lujaa, kun kone vie. Jopa talvella ilman nastoja kyljellään kvl:ltä toiselle ajoradan yli - meni oikealta ohi, edestä yli ja pysähtyi penkkaan. Ei tarvinnut apua, mutta haukkui varomattomia ja hävyttömiä autoilijoita, kun erehdyksessä pysähdyin ja kysyin.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

  16. #616
    Liittynyt
    11/2014
    Paikkakunta
    Lpr:n kupeessa
    Viestit
    1.641
    Kyllä noita nyt on liikkeellä . Tänä aamuna itse todistin, kun mummo huiteli fillarilla ylämäkeen polkematta laisinkaan ja ihan hyvää haipakkaa, mutta kypärä oli kyllä päässä.

  17. #617
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tinke77 Katso viesti
    Kyllä noita nyt on liikkeellä . Tänä aamuna itse todistin, kun mummo huiteli fillarilla ylämäkeen polkematta laisinkaan ja ihan hyvää haipakkaa, mutta kypärä oli kyllä päässä.
    Sama havainto täältä vähän pienemmältä paikkakunnalta, maaseudun rauhasta - vuosi vuodelta näkyy yhä enemmän sähkövetoisia kulkineita kelveilläkin.

    Tuo hirvittää itseäni eniten, nuoret junnut ajelee ilman kypärää.

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  18. #618
    Liittynyt
    12/2000
    Paikkakunta
    Birkala
    Viestit
    11.969
    Kyllä tavallinen täti yrittäis ajaa sen 32 ja tosiaan parempi että sen pyörä kulkis 20 korkeintaan kun ei mitään käsitystä liikenteestä ja ajotaito on nolla... täti voi tulla jopa väärää puolen vastaan ja vastaantulijan vika kun on sen edessä

  19. #619
    Liittynyt
    09/2021
    Paikkakunta
    Ssssstadi
    Viestit
    119
    Pari kertaa tullut ”iäkkäämpi kansalainen” vastaan ilmeisesti viritetyllä tai rajoittamattomalla sähköfillarilla. Ei ollut Bafangeja alla, jottei nyt ala palstalaisten veri kiehumaan tarpeettomasti. Ilmeisesti oli Brosea ja Shimanoa.

    1. Vauhtia 40 km/h ajoradan viereisellä pyörätiellä. Sivutien liittymiä vähän väliä. Sivuteiltä erittäin huono näkyvyys pyörätielle.

    2. Ajo hieman haparoivan näköistä. Reitillä kanttareita yms. töyssyjä. Alla kapearenkaiset mummofillarit ja tietysti ilman jousitusta.

    3. Maa märkä. Joka paikassa liukkaita lehtiä asfaltilla.


    Täytyy kyllä sanoa, ettei järki paljon päätä pakottanut tämän mummon ja papan osalta. Jos on pakko ajaa noin kovaa, niin miksei sitä tee ajoradalla? Tiellä oli 40 km/h rajoitus muutenkin.

    Itse en ikinä ajele mitään neljääkymppiä ajoradan viereisellä pyörätiellä taajama-alueella. Autojen vauhti kuuluu ajoradalle. Se on paljon turvallisempaa ajella siellä. Pyöräilijä näkyy sivuteiltä tuleville autoille ja autoilijat ymmärtävät että kohde liikkuu lujempaa, koska se on ajoradalla.

  20. #620
    Liittynyt
    02/2021
    Viestit
    1.647
    Tässä on nyt oikeasti se sähkömopo, mikä sekoitetaan usein tällä foorumilla sähköavusteiseen polkupyörään:


  21. #621
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ruuduntakaa Katso viesti
    Tässä on nyt oikeasti se sähkömopo, mikä sekoitetaan usein tällä foorumilla sähköavusteiseen polkupyörään:

    Jep, polkimet puuttuu!

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  22. #622
    Liittynyt
    10/2019
    Paikkakunta
    Hese
    Viestit
    1.355
    Tässä alkaa olla jo voimansiirto kohdillaan:
    https://youtu.be/6tpmA5KmIiQ

    Hihnaveto, 5-vaihteinen takanapa, ja moottorina kustannustehokas toimintavarma Bafangin keskimotti.

    Hinta vaan närästää tässä, päälle tulee ilo maksaa rahdeista tulleista jne. Ehkä näitä rantautuu vanhan mantereen puolellekin joskus.

    Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

  23. #623
    Liittynyt
    05/2014
    Paikkakunta
    Iisalmi
    Viestit
    41
    Oliko täällä ketään kuulolla,joka olis ystävällinen neuvomaan Ep8:n muuttamista nuille Ameriikan asetuksilla?
    eTuningilla vaiko sillä boksilla?
    Laita vaikka yv:llä viestiä,kiitos

  24. #624
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti justus6969 Katso viesti
    kohta päästään keskustelemaan lain ja moraalin suhteesta. Tai on jo ajauduttu siihen

    Kova on meno netissä eikä vain ulkona reikäpäisenä viritetyillä sähkiksillä. Toivottavasti tulee kansanäänestys nopeusrajoituksista, äänestän 20 km/h rajoituksen puolesta
    Ehdottomasti yleisrajoitus ei yli 20kmh millään ei autolla eikä veneeläkään edes kisoissa. Pikajuksukin on lopetettava.

  25. #625
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti marmar Katso viesti
    Mopoilijoilta se suhteellisuudentaju on hukassa. Onko metsänomistja joku, jonka omaisuuttaa saa käyttää ja kuluttaa surutta ilman lupia.

    Mitä mieltä olet, jos vaikka sun kämpään tulee joku asumaan poissaolosi ajaksi. Ei kai se haittaa, jos joudut kotiin palatessasi hieman odottamaan, että vierailija siivoaa jälkensä, kunhan vierailija jättää lähes yhtä siistiin kuntoon paikat, kuin ne oli sun lähtiessä. Sisään pitää osata tulla toki lukkoja rikkomatta

    Kaahailoijoiden takia kaupungit pystyttelee kilvan kieltokylttejä. Yksityisillä maanomistajilla ei ole tuota mahdollisuutta, mutta muita keinoja kyllä löytyy varmasti, jos vaan metsänomistajat niin päättää. Osalla on jo nyt erittäin kielteinen suhtautuminen pyöräilijöihin.
    Kyllä metsänomistajan omaisuutta saa käyttää sitähän se jokamiehenoikeus on. Tietysti on metsänomistajia jotka poistaisivat nekin ja tekisi metsistä yksityisiä jotka vois hakata vaikka aukoksi joka vuosi. Onneks ne ei asioista päätä.

  26. #626
    Ja sehän palaa kyllä on tullu tässä topicissa ja elämässä huomattu.

  27. #627
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Duutsoni Katso viesti
    Oliko täällä ketään kuulolla,joka olis ystävällinen neuvomaan Ep8:n muuttamista nuille Ameriikan asetuksilla?
    eTuningilla vaiko sillä boksilla?
    Laita vaikka yv:llä viestiä,kiitos
    youtubesta löytyy video jossa muuttaa sillä äpillä maatunnuksen.

  28. #628
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.938
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti eJOPO Katso viesti
    Kyllä metsänomistajan omaisuutta saa käyttää sitähän se jokamiehenoikeus on.
    Mopoksi luokiteltua laitetta ei jokamiehenoikeudet koske. Mutta senhän jo tiesitkin.

  29. #629
    Ja jokamiehenoikeutta koskee velvollisuus olla aiheuttamatta haittaa. Iso mies isolla sähköpyörällä kurakelissä on ihan eri asia, kuin mummo matkalla marjametsään vaikka molempia pyörällä liikkumiseksi nimetäänkin. Eli jos mummon marjaan meno on se pyöräilyn pienin haitta niin viritetty itsevetoinen sähköpyörä kurakelissä onkin jo sitten pörinää vaille motocrosspyörä. Sellaisella ajaminen onkin sitten jo yksiselitteisesti kiellettyä, joten on pyöräilijän vastuulla itse ymmärtää mikä on oikein ja mikä ei. Eiköhän tästä päästä lähivuosina hieman selvempään lakirajoitukseen ja se ei varmasti ole entistä sallivampi, josta voimme kiittää näitä "minulla on oikeus" ajatuksella liikkuvia hahmoja.

  30. #630
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.938
    Mä en tiedä mikä on "iso sähköpyörä", mutta jos puhutaan polkupyöräksi luokitelluista sähköavusteisista, niin ei niillä saa sen enempää sotkua aikaiseksi kuin mitä se iso mies saa luomupyörällä. Peukkukaasuvehkeellä saattaa sitten jo saadakin hieman enemmän uraa kunttaan, mutta sekin kasvaa kyllä umpeen. Motocrosspyörä sitten ruopii ajossakin tankin tyhjäksi.

    Jos jokamiehenoikeuksia polkupyörien osalta lähdetään rajoittamaan, sen pesuveden mukana menee sitten luomupyörätkin. 250W sähköavusteiset pysyvät lainsäädännössä polkupyörinä, jos pyöräilyä halutaan Suomessa edistää.

Samanlaisia aiheita

  1. Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 13.04.2017, 11.02
  2. Mistä vahattu lanka "boa lacing system":ille?
    By KonstantinShemyak in forum Varusteet
    Vastaukset: 6
    Viimeinen viesti: 24.03.2017, 18.55

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •