Kiitos.
Se unohtui mainita, että kun alueeksi on valinnut USA, pitää sen jälkeen käydä vielä etube apissa ja nostaa sieltä avustuksen yläraja tuohon 32:een.
Tätä ei lukemissani ohjeissa muistettu mainita ja jonkun aikaa itse ajelin ja pähkäilin että missä mättää, kun avustus katkeaa edelleen liian aikaisin.
Tämän jälkeen arvon raatia täällä tottakai kiinnostaa, paljonko tuo virittäminen nyt sitten oikeasti lyhentää akun ja moottorin käyttöikää sekä lisää niitä huoltomääriä. Eli kommenttia matkan varrelta, itse toki epäilen että 32 km/h avustukseen suunniteltu moottori kyllä kestää hyvin samoin akku.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
^ Takuuaikana tuskin kannattaa viritellä, vian sattuessa myyjän/maahantuojan asenne voi olla penseä. Muutenkaan nyt en lähtisi tekemään lainvastaisia virityksiä tai kannustamaan niihin, mutta se tuskin näiden tekijöitä kiinnostaa.
A Gentleman will walk but never run
Jos onnistuu USA-moodeilla ja vastaavilla saamaan pyörän jumituksiin, niin tuskin huolto/maahantuoja ainakaan veloituksetta palauttaa firmistä. Eli sinne ajetaan sitten EU-asetuksilla uusin firmis sisään ja kassan kautta. Tai vaikka itse jumitus johtuisikin muusta, mutta jos nähdään, että on menty tekemään jotain luvatonta, niin eiköhän se ole sitten artisti joka maksaa.
Mutta kuten totesit, niin eipä se näitä kiinnosta. Mutta toki aina voi sitten avautua, että kuinka ilkeitä olivat.
^ Niinpä.
Menee ehkä vähän ohi aiheen, mutta ei ole kauaakaan, kun kuuntelin erästä suunnitelmaa tilata Kiinasta moottori ja akku ja sähköistää työmatkanishikihybridi. Harmitteli vielä, että ne hyvät akut ovat kalliita ja mietti mistä saisi edullisimmin. Vienosti kysyin, miten oli ajatellut varmistaa pyörän jarrujen riittävyyden ja sen kestääkö runko lisääntyneen painon ja sähkömoottorin väännön. Tulee varmaan turvallinen ajopeli.
A Gentleman will walk but never run
Toki voi raportoida jos jotain ongelmaa tulee, vaikkakaan ei sitä kukaan pysty sanomaan onko ko ongelma syntynyt siksi, että ajonopeus on paikka paikoin seilannut 25-32kmh välissä. Veikkaanpa että ei.
Sehän on selvää että kun laitteen muuttaa takuuehtojen vastaiseksi, pitää olla valmis avaamaan kukkaroaan huonon tuurin sattuessa. Itse näen että risk/reward suhde on hyvin voimakkaasti positiivinen. Siltikään en lähde muuttelemaan mitään parametreja yhtään tämän enempää, koska ymmärrän että mitä enemmän sorkkii, sitä todennäköisemmin jossain vaiheessa kusahtaa.
Korjasin vähän, kun itsekin olet USA-moodilla ajellut.
^Se on selvä, ettei mielipidettä saa muuttaa. Jos on joskus ajanut autolla/mopolla/polkupyörällä ylinopeutta, ei voi hakea poliisiksi tai ainakaan liikennevalvontaan. Tai jos on kävellyt punaisia päin.
Luovuin siitä USA-moodista pitkälti noista em. syistä & koska ei siitä mitään käytännön iloa ollut. Akkuakin meni siirtymillä tarpeettomasti.
Mutta kuten aiemminkin kirjoitin, ei tuo USA-moodi pyörän kannalta ole mikään "viritys", mutta ongelmia sen kanssa voi syntyä jos pyörää tyrkyttää huoltoon. Sama se on nykyään autojen kanssa: virisoftasta jää autoon jälki ja huolto tekee siitä sitten omat johtopäätöksensä. Toivottavasti sähköpyörissä ei mennä koskaan siihen, että firmispäivityksetkin voi tehdä vain valtuutetussa huollossa.
Se on mielestäni kestämätön perustelu että rajoitetulla ajetaan yli rajoittimen eli pelkällä polkuvoimalla osan aikaa, mutta muuten nopeampi vauhti tottakai lisää akunkulutusta ja on verrattavissa mäen kiipeämiseen hiljaisemmalla vauhdilla. Itse moottorihan pyörii suhteessa kampiin (jos on siis keskiömoottori) joten jos ajat 20km/h kampikierroksilla 80 ja 40km/h kampikierroksilla 80 niin moottorille tuleva kovempi rasitus tulee vain kovemmasta ilmanvastuksesta. Mutta jos ajatkin tuota 20km/h vauhtia jotain vuoristossa olevaa pitkää nousua niin luultavasti kuormitus moottorille pyörii samoissa kuin 40km/h vauhtia ajaessa. Ketjut ja rattaat tuossa tietysti joutuu kovemmille.
Kyllä oon sitä mieltä että 32 vauhti ei lyhennä moottorin tai akun ikää ratkaisevasti mutta se vauhti voi olla liikaa tavalliselle tädille joka on liikenteestä ulkona kuin lumi ukko
Olette te aika lystikkäitä, kun haluatte itsellenne perustella, että moottori ei rasitu enempää, mutta ketjut ja rattaat rasittuu. Kai sen nyt pitäisi olla päivänselvää, että moottorikin rasittuu ihan samassa suhteessa enemmän. Sillä kiivetäänkö vuoristomäkeä vai ajetaanko muuten vaan samalla rasitustasolla ei ole merkitystäLyhenee se moottorin elinikä siellä vuoristossakin tasamaa ajeluun verrattuna.
Jokainen voi tykönänsä miettiä onko tuolla merkitystä.
Koska käyttöhistoriaa on turhan vaikeaa kaivaa esille, niin itse en käytettyä sähkäriä osta, jos sitä ei saa merkittävästi halvemmalla kuin uutta...
Älä osta. En sinulle myisikään. Totuus on että jos meinaa sähköfillareita (keskiömoottorisia, tehdasvalmisteisia) vaihdella usein, vaihto kannattaa tehdä alta vuoden sisään ostosta. Tekniikka kehittyy jatkuvasti ja käytettyjen hinnat tippuu roimasti. Mutta on myös totta että moottori ja akku kuluu ja ostajan on ainakin pohdittava mielessään, onko valmis sijoittamaan uuteen moottoriin tai akkuun. Tilanne on tämä ja sen murehtimisen ja märehtimisen sijaan itse keskityn ajamiseen enkä fillarin jälleenmyyntiarvon pitämiseen kuten jotkut.
Kyllä Tavallinen Täti menee noin lujaa, kun kone vie. Jopa talvella ilman nastoja kyljellään kvl:ltä toiselle ajoradan yli - meni oikealta ohi, edestä yli ja pysähtyi penkkaan. Ei tarvinnut apua, mutta haukkui varomattomia ja hävyttömiä autoilijoita, kun erehdyksessä pysähdyin ja kysyin.
- EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
- EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
- Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta
Kyllä noita nyt on liikkeellä. Tänä aamuna itse todistin, kun mummo huiteli fillarilla ylämäkeen polkematta laisinkaan ja ihan hyvää haipakkaa, mutta kypärä oli kyllä päässä.
Kyllä tavallinen täti yrittäis ajaa sen 32 ja tosiaan parempi että sen pyörä kulkis 20 korkeintaan kun ei mitään käsitystä liikenteestä ja ajotaito on nolla... täti voi tulla jopa väärää puolen vastaan ja vastaantulijan vika kun on sen edessä![]()
Pari kertaa tullut ”iäkkäämpi kansalainen” vastaan ilmeisesti viritetyllä tai rajoittamattomalla sähköfillarilla. Ei ollut Bafangeja alla, jottei nyt ala palstalaisten veri kiehumaan tarpeettomasti. Ilmeisesti oli Brosea ja Shimanoa.
1. Vauhtia 40 km/h ajoradan viereisellä pyörätiellä. Sivutien liittymiä vähän väliä. Sivuteiltä erittäin huono näkyvyys pyörätielle.
2. Ajo hieman haparoivan näköistä. Reitillä kanttareita yms. töyssyjä. Alla kapearenkaiset mummofillarit ja tietysti ilman jousitusta.
3. Maa märkä. Joka paikassa liukkaita lehtiä asfaltilla.
Täytyy kyllä sanoa, ettei järki paljon päätä pakottanut tämän mummon ja papan osalta. Jos on pakko ajaa noin kovaa, niin miksei sitä tee ajoradalla? Tiellä oli 40 km/h rajoitus muutenkin.
Itse en ikinä ajele mitään neljääkymppiä ajoradan viereisellä pyörätiellä taajama-alueella. Autojen vauhti kuuluu ajoradalle. Se on paljon turvallisempaa ajella siellä. Pyöräilijä näkyy sivuteiltä tuleville autoille ja autoilijat ymmärtävät että kohde liikkuu lujempaa, koska se on ajoradalla.
Tässä on nyt oikeasti se sähkömopo, mikä sekoitetaan usein tällä foorumilla sähköavusteiseen polkupyörään:
Tässä alkaa olla jo voimansiirto kohdillaan:
https://youtu.be/6tpmA5KmIiQ
Hihnaveto, 5-vaihteinen takanapa, ja moottorina kustannustehokas toimintavarma Bafangin keskimotti.
Hinta vaan närästää tässä, päälle tulee ilo maksaa rahdeista tulleista jne. Ehkä näitä rantautuu vanhan mantereen puolellekin joskus.
Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla
Oliko täällä ketään kuulolla,joka olis ystävällinen neuvomaan Ep8:n muuttamista nuille Ameriikan asetuksilla?
eTuningilla vaiko sillä boksilla?
Laita vaikka yv:llä viestiä,kiitos
Ja sehän palaa kyllä on tullu tässä topicissa ja elämässä huomattu.
Ja jokamiehenoikeutta koskee velvollisuus olla aiheuttamatta haittaa. Iso mies isolla sähköpyörällä kurakelissä on ihan eri asia, kuin mummo matkalla marjametsään vaikka molempia pyörällä liikkumiseksi nimetäänkin. Eli jos mummon marjaan meno on se pyöräilyn pienin haitta niin viritetty itsevetoinen sähköpyörä kurakelissä onkin jo sitten pörinää vaille motocrosspyörä. Sellaisella ajaminen onkin sitten jo yksiselitteisesti kiellettyä, joten on pyöräilijän vastuulla itse ymmärtää mikä on oikein ja mikä ei. Eiköhän tästä päästä lähivuosina hieman selvempään lakirajoitukseen ja se ei varmasti ole entistä sallivampi, josta voimme kiittää näitä "minulla on oikeus" ajatuksella liikkuvia hahmoja.
Mä en tiedä mikä on "iso sähköpyörä", mutta jos puhutaan polkupyöräksi luokitelluista sähköavusteisista, niin ei niillä saa sen enempää sotkua aikaiseksi kuin mitä se iso mies saa luomupyörällä. Peukkukaasuvehkeellä saattaa sitten jo saadakin hieman enemmän uraa kunttaan, mutta sekin kasvaa kyllä umpeen. Motocrosspyörä sitten ruopii ajossakin tankin tyhjäksi.
Jos jokamiehenoikeuksia polkupyörien osalta lähdetään rajoittamaan, sen pesuveden mukana menee sitten luomupyörätkin. 250W sähköavusteiset pysyvät lainsäädännössä polkupyörinä, jos pyöräilyä halutaan Suomessa edistää.
Kirjanmerkit