GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 231 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 131 181 221 229 230 231 232 233 241 281 331 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.901 - 6.930 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #6901
    Liittynyt
    07/2007
    Paikkakunta
    Helsingissä
    Viestit
    257
    Se täytyy sanoa, että lukuunottamatta tätä jarruongelmaa Whiten AX+ on enemmän kuin hintansa (499) väärti. Yllättävän kevyt kookkaaksi 29" hybridiksi: 13,9kg ja palikat on samaa tasoa kuin noin 1000:n euron merkkipyörissä. Jos on hakusessa pyörä rentoon yleis-ajeluun, niin suosittelen. Renkaat on sopivan paksut ja aika pitävät myös hiekkateillä. Rullaa itseasiassa törkeen hyvin. Tähän tuli mukaan WTB Riddler-renkaat -tykkään. Ongelmana on, että pyörän mukana voi tulla ihan eri osat mitä sanotaan. Mulle kävi tuuri, mut se on melkosta lottoarvontaa.

  2. #6902
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Jarujen kanssa ei kauheasti kannata tapella jos ei ole tyytyväinen, esim. SLX:n jarrut suht edulliset ja toimivat mainiosti.

  3. #6903
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti formulastara Katso viesti
    ...
    Säädän siis jarruja niin, että avaan ensin jarrukaliiberin liikkuvaksi, laitan sitten jarrukahvalla jarrut "kiinni" ja sitten kiristän kaliiberin. Mitä muuta voisi tehdä? Siellähän näyttää olevan vaikka minkälaista ruuvia kaliiberissa, joista en tiedä, mitä ne tekee.

    Kiitos kaikistas vinkeistä ja Hyvää Joulua
    Katsomalla edestä vaikka lamppua apuna käyttäen näet, onko satula suorassa ja onko jarrulevy keskellä satulaa. Kun puristat jarrukahvasta, niin levyn ei tulisi taipua ollenkaan, vaan kummankin jarrupalan tulisi painua kiinni levyyn yhtä aikaa.

    Jos pinnat, joihin jarrusatula haarukassa kiinnittyy ovat vinot, niin satulaa ei oikein saa suoraan.

  4. #6904
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.616
    Mt200 on oikein toimiessaan erinomainen jarru peruspyörään ja periaatteessa ihan yhtä helppo säätää ja huoltaa kuin kalliimmatkin Shimanot. Jokin tuossa on vialla.

  5. #6905
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Palat irti, kevyt hionta, palat takas ja kovaa jarruttelua?

  6. #6906
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Katsomalla edestä vaikka lamppua apuna käyttäen näet, onko satula suorassa ja onko jarrulevy keskellä satulaa. Kun puristat jarrukahvasta, niin levyn ei tulisi taipua ollenkaan, vaan kummankin jarrupalan tulisi painua kiinni levyyn yhtä aikaa.

    Jos pinnat, joihin jarrusatula haarukassa kiinnittyy ovat vinot, niin satulaa ei oikein saa suoraan.
    Tämähän kannattaa uudesta fillarista tarkistaa. Aika monessa huollossa on tuo parktoolin laite, jolla oikaistaan tuo virhe rungosta.

    Ja tosiaan ei ne vaan aina noin yksinkertaisesti keskity, eli katsoo valolla kuten kuronen neuvookin...

  7. #6907
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    Ihan kuriositeettina, kun keskittää tuolla pultit auki, puristus ja pultit kiinni niin siinä vaiheessa satula kyllä saattaa hieman liikkua. Hieman kärsivällisyyttä vaativaa hommaa.

  8. #6908
    Liittynyt
    05/2001
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    4.691
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti K.Kuronen Katso viesti
    Jos pinnat, joihin jarrusatula haarukassa kiinnittyy ovat vinot, niin satulaa ei oikein saa suoraan.
    Tuollaisessa tilanteessa voi usein käyttää aluslaattaa, joka oikaisee satulan levyn suuntaiseksi. Löytyy nimellä spherical washer. Sama systeemi, jolla vannejarru säädetään oikean suuntaiseksi vanteeseen nähden.

  9. #6909
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Tuollaisessa tilanteessa voi usein käyttää aluslaattaa, joka oikaisee satulan levyn suuntaiseksi. Löytyy nimellä spherical washer. Sama systeemi, jolla vannejarru säädetään oikean suuntaiseksi vanteeseen nähden.
    Käykö tuo flatmountin kanssa? Postmounteissahan noita on.

  10. #6910
    Mulla oli parissa lastenpyörässä tuollaiset mt200 jarrut. Niissäkin kannattaa painella ensin kahvasta ilman paloja männät liikkeelle. Silleen että jos toinen mäntä ei lähde liikkeelle niin pitää sitä liikkuvaa mäntää jollain meisselillä tai pihdellä paikallaan. Kun molemmat männät liikkuu reilusti niin sitten kasaa palat paikoilleen. Satulan pultit löysällä ravistelee toisella kädellä satulaa ja toisella painaa jarrukahvasta että palat ottaa levyyn. Sitten kiristää jarrusatulan pultit samalla kahvaa kevyesti puristaen. Sen jälkeen vaan toivotaan ettei pahasti kihnuta. Tämä on yleensä auttanut.

  11. #6911
    Liittynyt
    10/2012
    Paikkakunta
    Lieto
    Viestit
    160
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti formulastara Katso viesti
    Hankin yleispyöräksi white ax+ 290 ff. mukana tuli Shimanon bl-mt200 hydrauliset jarrut ilmoitetun Tektron sijaan.

    Ongelma on, etten saa etujarrua säädettyä niin, että se toimisi kunnolla. Nyt käy niin, että kun jarrutan kunnolla, niin yhtäkkiä jarru alkaa vaan rämisemään ja menettää tehon täysin. Olisiko vinkkejä asiaan?

    Säädän siis jarruja niin, että avaan ensin jarrukaliiberin liikkuvaksi, laitan sitten jarrukahvalla jarrut "kiinni" ja sitten kiristän kaliiberin. Mitä muuta voisi tehdä? Siellähän näyttää olevan vaikka minkälaista ruuvia kaliiberissa, joista en tiedä, mitä ne tekee.

    Kiitos kaikistas vinkeistä ja Hyvää Joulua
    Hyviä vinkkejä tulikin jo, lisätään vielä tämä: Jos oikein katsoin xxl sivuilta, niin kiekkosi ovat kiinni pikalinkuilla. Mielestäni kiekon kiinnitys haarukkaan kannattaa aina tehdä huolellisesti ja senkin voisi nyt tarkistaa. Itse olen joskus kiireessä hutiloinut kiekon takaisin kiinni niin, ettei pikalinkku ollutkaan tasaisesti haarukan dropouteissa. Ilmeni muistaakseni jarrun hankauksena ja keskittämishaasteina.

  12. #6912
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Suoraan ja tarpeeksi kireälle ettei kiekko notku. Itse vihoviimeiseen pikalukolliseen vaihdoin heti kuuskololliseen "läpiakseliin" niin saa vaivattomasti tarpeeksi tiukkaan.

  13. #6913
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Jos sinä nure käytät oikeasti jotain 5mm kuusiokolo akseleita, niin ne ei kyllä kiri pikalinkullista enempää.

    Täytyy olla vain laadukas pikalinkku.

  14. #6914
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Käytin, olivat vihoviimeiset... Myös varmaan tiedät että tuon tason pyörästä niin kovin laadukasta komponenttia löytyy, saati pikalukkoja.
    Sinun mielipide on sinun ja minun eri ja ne ei koskaan kohtaa, Kiplingiä mukaillen.
    Toisaaltaan itsellä ei ole niin suurta tarvetta todistaa oikeassa oloa tai toisen väärässä oloa, Sheldon...

  15. #6915
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.877
    Joskus sillä jolla ei mielestään ole suurta tarvetta todistaa olevansa oikeassa on nimenomaan vahva tunne oikeassa olemisestaan.


    Mutta mitä oikein halusit sanoa Sheldonilla ja kolmella pisteellä?

    Oma kokemus pikalinkuista on että tällainen on syytä heittää mereen:

    Opulus muokkasi tätä : 28.12.2022 at 11.50

  16. #6916
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.616
    Kuusiokolokiristettävissä on ainakin ylikiristämisen mahdollisuus ja oon aika paljon lukenut räjähtelevistä semmoisista, että on alkanut itseänikin huolettaa. Momenttiavainta joutuu ainakin käyttämään ja se on vähän ikävä ominaisuus, jos kiekkoa pitää joskus tien päällä irrotella ja kiinnittää.

    Whitessä on tuollainen Opuluksen linkkaaman kuvan tyyppinen linkku, mut ainakin siinä halvemman mallin mekaanisilla jarruilla homma toimi niilläkin ihan hyvin, eli ei hankaamista. Hydraulisilla pitäisi olla vielä vähemmän ongelmaa, jos homman tekee oikein. Shimanon linkut on tietenkin parhaat, mut rehellisesti sanottuna tuollaisten huonojen linkkujen kanssa mulla on ollut ongelma ainoastaan Kona Roven kanssa, jossa oli mekaaniset Hayes Cx Expertit.

  17. #6917
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Noin just. Jos paikallaan on edelleen se 5mm qr akseli, niin ei tuota saa sen tiukempaan vetää. 5mm kierteen kesto on aika rajallinen.

    Noi nuren neuvot on välillä jo vaarallisia.

  18. #6918
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Oletkos kuullut momenteista ja onhan pikalinkuissakin kierteet...? Pikalinkuissa myös se puoli että niiden "Pre"kireys on oltava oikea jo ennen kiristämistä ja kuuskolollisissa ei tätä ongelmaa. Lisäksi kuuskololliset hieman hidastaa pitkäkyntisiä.

  19. #6919
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Olet kyllä maininnut ettet käytä momenttia missään. 5mm pultin momentti on tosi pieni. Ei siinä oikeasti kärsi ison avaimen kanssa kiriä akselia.

  20. #6920
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.435
    Noissa 5mm ruodoissa, oli sitten qr tai pultti, on venymää sen verran ettei ne ihan noin vaan napsu poikki. Materiaali on sen verran joustava että kestää tuossa käytössä.
    Hyvä näppituntuma toki tarvitaan.

  21. #6921
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Pystyykö QR:n ylikiristämään käsin? Minä olen sellainen narukäsi, että tuommoisen Opuluksen linkissä olevan mallista en pysty(ne) ylikiristämään, kun vipuvarsi on tynkä.

  22. #6922
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^^^Sheldon, kyllä momentin tuntee sentään jollakin tasolla kun ei kovastikaan pitkää jatkovartta käytä ja toisaaltaan, miten varmistat pikalukon momentin?

    ^^Yli neljän vuosikymmenen aikana en ole yhtään saanut poikki tai kierteitä pettämään vaikka ei olisi kyse edes voiman puuttesta.

  23. #6923
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Saisko väliin kysyä, millä hillitsette ruuvien pyörimistä, kun liian helposti, suorastaan holtittomasti pyörii? Vaikeuttaa erään hienomekaanisen työkalun säätöä kahden säätöruuvin pyöriessä liuan herkästi. Ei kait siirappia kuitenkaan?
    Jotain pyörimistä tahmaavaa tarttis.

  24. #6924
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    3.902
    Ruuvilukite on hyvä, mutta vaikka hammastahna, hiuslakka tjms käy hätätilassa hyvin.

  25. #6925
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Joskus käytettiin punaista kynsilakkaa. Se toimii myös indikaattorina jos ruuvi alkaa pyörimään. Pelasi hienosti ainakin kasettisoittimen äänipään säädöissä, silloin 80 luvulla.

  26. #6926
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Noita vois kokeillakin, ei noista vahinkoa ainakaan. Kokonaan ei voi lukita, kun säätöjen pitää toimia, sopivasti vastusta tavoite.

  27. #6927
    Mulla on divergessä 11s XT. Siinä pyöri itsekseen se ruuvi millä säädetään etäisyyttä pakkaan. Siihen ruuvien laitoin tipan sinistä lukitetta ja annoin kuivua ennen kuin kiersin sisään. Nyt on pysynyt säätö.

  28. #6928
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Löytyi Bikesterin alesta joulukuussa tällainen 50T Stronglight eturatas Ultegra-kampiin Shimanon 110 BCD pulttijaolla. Ks. linkki PLATEAU (stronglight.com)

    Asennuksessa tulikin vastaan sellainen ongelma, että tähän ei mene normaalin M8-kokoiset pultit. Tilasin sitten Stronglightin Shimano-yhteensopivat pultit, jotka nekin olivat tavallista M8-kokoa. Ks. linkki STRONGLIGHT Chainring bolt FC-9000, 6800, 5800 SHIMANO - Cycle Service Nordic FI

    Mittasin tuon rattaan pultin reiän ja näytti olevan M6-kokoinen, mikä vaikuttaa varsin epätavalliselta koolta. Mitään kierteitä tuossa pultin reiässä ei ole. Uskaltaako tuota pultin reikää porata suuremmaksi, jotta saan tuon asennettua? Mistään ei löydy tuon kokoisia pultteja.

  29. #6929
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Eli tuo on nyt ihan suora lätkä, eikä sellainen jossa on ne integroidut mutterit? Suoraan rattaasen tietystikkin uskaltaa porata.
    Keittiönpöytään vain puristimella kiinni ja poraamaan. Voi haukata helposti läpimennessä, jos ei ole kunnolla kiinni.

    Pienempi reikähän on sen vuoksi ihan hyvä, että voit porata siihen nyt sopivat. Minulla on ainakin laatikoihin kertynyt jo muutamaakin erikokoista shimanon muotomutteria. Noitahan saa rotorilta, shimanolta ja monelta muultakin valmistajalta.

  30. #6930
    Liittynyt
    09/2020
    Viestit
    1.153
    Mites tällaisia kuuluu käyttää? Vaihtelen tässä dropperin vaijeria ja tulipa mieleen että voisiko näillä vähentää veden kulkua kuoren sisään?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •