FillariGiantHephaElectrobike
Sivu 65 / 75 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 15 55 63 64 65 66 67 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.921 - 1.950 / 2247

Aihe: Hiihto: voitelu

Rex ei suosittele harjausta muuten kuin ihan puhtaaseen sukseen. Muu harjaaminen painaa vain epäpuhtaudet syvemmälle sukseen.

Jos ylläoleva oli kommentti edelliseen, niin one-linerina voisi vastata että toisaalta Rex myy messinkiharjaa, joka sen mukaan soveltuu luistopintojen puhdistamiseen joko voiteenpoistoaineen kanssa tai ilman.

Vähän vakavammin: näissä voiteluneuvoissa on usein ongelmana se että annetaan tarkka ohje jostain yksityiskohdasta niin sanotusti ilman kontekstia eli antamatta koko kuvaa tai mainitsematta asioita joita pitää itsestäänselvinä, mutta jotka eivät välttämättä kaikille sellaisia ole tai joista voi olla erilaisia käsityksiä ellei jopa koulukuntaeroja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Opulus Katso viesti
    .... oikeastaan kokenut luiston parantamista tarpeelliseksi kohdallani
    Tämän allekirjoitan täysin ja se mitä täällä keskustellaan menee minulta yli hilseen. Jos hiihto on kuntoilua, niin mitäs väliä sillä luistolla on? En tarkoita, että ehdoin tahdoin pitää huonoa luistoa tavoitella, mutta kannattaako siihen viimeiseen viiteen prosenttiin satsata älyttömästi vaivaa. Voitelee suksen kuntoon ja hiihtää - toisinaan se luistaa enemmän ja toisinaan vähemmän - tärkeintä että hiihtää. Huonommalla kelillä riittää lyhempi lenkki ja paremmalla sitten pidempää. Kisakäyttö, jossa mitataan sekunteja on sitten toinen tarina, jossa tuolla haetaan kilpailuetua, mutta lenkin voi kyllä hiihtää ilmankin maksimaalista luistontavoittelua.

Pito on sitten vähän eri juttu - perinteisen hiihdosta pitämättömällä suksella ei tule oiken yhtään mitään.

F. Kotlerburg Guest
    ^eiköhän se ole jokaisen oma asia mihin haluaa aikansa käyttää. Tuolla laduilla näkee niin kilpailuhenkisiä menijöitä välillä, että heidän mielestään varmaan kannattaa. Itse olen sillä linjalla, että suksen pitää luistaa riittävästi, mutta sitä huippuluistoa ei jaksa tavoitella kuntohiihtäjänä ja en jotenkin ymmärrä niitä jotka jaksaa fluorinappien, -pulverien ja pinnoitteiden kanssa venkslata. Eipä se toisaalta minulta ole pois ja onhan se luistamattomalla suksella hiihtäminen perseestä.

Nyt ollaan aika samoilla linjoilla, eli voitelenhan minäkin lenkkejä varten, mutta sitä vastustan, että kuviohionnat, jäykät Kuzmin terässiklit ja erilaiset pinnoitteet olisivat jotenkin keskeisiä - tai edes tarpeellisia, kuin siellä kisatasolla. Tuo 75% suksesta ja loppu muista on minun vuosikymmenten (myös kilpa)hiihtokokemuksella todellakin edelleen lähellä totuutta ja jos sitä ensimmäistä 75% ei ole oikealla suksella hoitanut kuntoon, niin lopputemput ovat sitten kosmetiikkaa. Toki kyllähän kosmetiikkaankin joku laittaa rahaa, eikä se ole minulta pois, mutta minä en laittaisi, kun on muutakin rahanmenoa - vaikkapa ne kauniit polkupyörät.

F. Kotlerburg Guest
    Niin. Toki siinä voi olla taustalla samanlainen hifistelyn ja viilailun sekä kokeilemisen halu kuin ylihintaisten kuituosien ruuvaamisessa fillariin, joiden niidenkin hyöty kuntoilijalle on hyvin kyseenalainen. Eipä sitäkään voi silleen suoraan tuomita.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    .....Eipä sitäkään voi silleen suoraan tuomita.
    Se mitä tällä kommentoinnillani koetan sanoa on se, ettei kukaan tarraa täällä liikkuvien puheiden perusteella tuohon hionnan välttämättömyyteen ja autuaaksitekevyyteen. Sama pätee siihen siteen siirtelyyn. Kaikella saa aikaiseksi jotain, mutta 75% tulee päätettyä sillä sekunnilla kun sen suksen itselleen ostaa ja se on fakta vaikka mitä temppuja tekisi. Ja onko se tarkka prosenttilukema 60 vai 80% on sitten jokaisen oman uskon asia. Kuten lentopallokaverini aina sanoo, kun pohditaan järjestyksen muuttamista paremman pelin takia - "Ei paska pöyhimällä parane". Eli temppuja voi tehdä jos haluaa, mutta perusasioiden pitää olla kunnossa ja se suksipuolella tarkoittaa juuri itselle sopivaa suksiparia. Jos se on melkein sopiva ei se sopivaksi millään tempulla muutu. Lentopallossa ja muissa pallopeleissä se tarkoittaa sitä, että jos pelaajat ovat huonoja ei niitä millään valmennuksen mahtikäskyllä hyviksi muuteta vaan joukkueen taso on se mitä pelaajat sattuvat olemaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    ^eiköhän se ole jokaisen oma asia mihin haluaa aikansa käyttää.
    Totta hitossa on! Sehän on sanomattakin selvää - ja sen pitäisi kai olla erityisen sanomatta selvää fillarifoorumilla

Enkä minä(kään) jonkun selvästi paremmin luistavilla suksilla hiihtävän ohittaessa minut ajattele että tuokin paskiainen tuhlaa aikaansa voiteluun ihan vaan pelkästään saadakseen tuntea olevansa kovempi hiihtäjä kuin onkaan. Vauhti yksinkertaisesti on kiva juttu niin hiihtäessä kuin fillaroidessa ja niin voiteluun käytetty aika ja raha kuin rullaavampien renkaiden ja aeromman ohjaustangon speksailu voi olla paitsi mielekästä ja palkitsevaa puuhaa myös täysin perusteltua harrastuksen kiinnostavuuden kannalta.

Mutta jos palataan nyt puheena olevaan ongelmaan, niin sen ydin taitaa tosiaan olla siinä että jostain syystä voideltu pohja kerää poikkeuksellisen nopeasti ja/tai paljon likaa. Molybdeenia muistan kehutun sen likaahylkivyyden takia. Ehkä kokeilemisen arvoista?

(Omaa kokemusta ei ole kuin Startin Black Magic -pitovoiteista ja niistä olen tykännyt sekä ainoana voiteena että viimeistelyyn käytettynä.)

F. Kotlerburg Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tikola Katso viesti
    Se mitä tällä kommentoinnillani koetan sanoa on se, ettei kukaan tarraa täällä liikkuvien puheiden perusteella tuohon hionnan välttämättömyyteen ja autuaaksitekevyyteen. Sama pätee siihen siteen siirtelyyn. Kaikella saa aikaiseksi jotain, mutta 75% tulee päätettyä sillä sekunnilla kun sen suksen itselleen ostaa ja se on fakta vaikka mitä temppuja tekisi. Ja onko se tarkka prosenttilukema 60 vai 80% on sitten jokaisen oman uskon asia. Kuten lentopallokaverini aina sanoo, kun pohditaan järjestyksen muuttamista paremman pelin takia - "Ei paska pöyhimällä parane". Eli temppuja voi tehdä jos haluaa, mutta perusasioiden pitää olla kunnossa ja se suksipuolella tarkoittaa juuri itselle sopivaa suksiparia. Jos se on melkein sopiva ei se sopivaksi millään tempulla muutu. Lentopallossa ja muissa pallopeleissä se tarkoittaa sitä, että jos pelaajat ovat huonoja ei niitä millään valmennuksen mahtikäskyllä hyviksi muuteta vaan joukkueentaso on se mitä pelaajat sattuvat olemaan.
    No tuohan on itsestään selvää.

Se on ihan sama asia kuin tällä foorumilla annetaan mielikuva ettei maantielenkkiä voi ajaa kuin 105/Ultegra tai paremmilla osilla varustetulla pyörällä ja graveliin 2500 euron Envet on välttämättömät jne.

Mutta jos palataan nyt puheena olevaan ongelmaan, niin sen ydin taitaa tosiaan olla siinä että jostain syystä voideltu pohja kerää poikkeuksellisen nopeasti ja/tai paljon likaa. Molybdeenia muistan kehutun sen likaahylkivyyden takia. Ehkä kokeilemisen arvoista?
    No kun tästä olen täsmälleen eri mieltä. Nyt olen mennyt melkein satasen joulun alla halvimmalla sinisellä Rambovahalla voidellulla perinteisen suksella enkä ole huomannut sen mitenkään hiipuvan tai olevan huonompi kuin muilla kanssahiihtäjillä. Pikemminkin parempi kuin kanssahiihtäjillä se tuntuu koko ajan olevan. Tuo ongelma on jotenkin suksi&voitelu&keli&lumiriippuvainen asia ja likaisella lumella nimenomaan noita molybdeenejä voi kokeilla. Se ei minun kokemuksen mukaan pidä paikkaansa, että voideltu suksi yleisesti keräisi poikkeuksellisen paljon likaa verrattuna voitelemattomaan. Minun kokemus on täsmälleen päinvastainen - eikä se minunkaan suksi enää mitään priimaa ole.

Toki myönnetään, että itselle on nyt viime viikkoina sattunut koko ajan sitä sinisen rexin keliä, eli selkeää pakkasta ja sillä kelillä tuollaiset ongelmat ovat vähäisempiä.

Minun väite on, että sitä paremmin suksi toimii mitä enemmän/useammin sitä on voideltu. Se millä se on voideltu ei niin kauhean nuukaa ole, kuin ainoastaan siinä huippuluiston hakemisessa. Tätä näkemystä olen neljäkymmentä vuotta kerännyt enkä siitä ole ihan valmis siirtymään mihinkään toiseen näkemykseen, kun mikään oma käytännön kokemus ei mitään muuta kerro. Yhdessä vaiheessa hoidin luistovoitelut lenkille pelkällä huoltovahalla kelistä riippumatta ja hyvin sekin pelasi. Nyt käytän hinnan takia Rambovahan tuotteita, koska niissä se kelivoide on jokseenkin saman hintaista huoltovahaan verrattuna.

Toki myönnän, että minulla on päässä naksahtanut tuon rahan säästämisen suhteen, eli haen koko ajan valintaa, jossa saan mahdollisimman hyvän tuloksen mahdollisimman vähällä rahalla. Toisilla voi olla toisenlaisia päähänpinttymiä, joka meille jokaiselle suotakoon.

Täsmennettäköön että tarkoitin voidellulla pohjalla nimenomaan, vain ja ainoastaan kysyjän suksen pohjaa niillä voiteilla ja sillä käsittelyllä mikä niissä on ollut.

Muuten uskallan pitää kiinni siitä käsityksestäni että voitelematon pohja kerää vähemmän likaa kuin voideltu - mutta silloin voitelemattomalla pohjalla tarkoitetaan esimerkiksi Kuzminin siklillä käsiteltyä suksea.

En ole kysyjän kaltaista kokeilua tehnyt enkä menisi väittämään että huomaisin kympin tai kahden lenkillä voidellun suksen luiston heikkenevän, mutta uskon esimerkiksi kuvauksiin missä voitelemattomilla hiihtänyt Vaasa-hiihtäjä kertoo miten hänen suksiensa luisto parani loppua kohden muiden suksiin verraten.

F. Kotlerburg Guest
    Minun väite on, että sitä paremmin suksi toimii mitä enemmän/useammin sitä on voideltu.
    Onhan se varmaan noin, kun varsinkin se kuumavoitelu poistaa myös sitä likaa pohjasta.

mutta uskon esimerkiksi kuvauksiin missä voitelemattomilla hiihtänyt Vaasa-hiihtäjä kertoo miten hänen suksiensa luisto parani loppua kohden muiden suksiin verraten.
    Jollain kelillä minäkin tämän uskon. Eli olikohan se Thunder Bay tai joku muu MM hiihdot silloin muinoin, niin siellähän pistetiin voiteenpoistorättejä kakkosnelosiin ja niiden yli sitten hiihdeltiin kisan aikana. Eli lian pitäminen poissa suksesta on tärkeää ja varmaan on kelejä, jossa voitelematon ottaa vähemmän likaa kuin voideltu. Mikään yleispätevä sääntö se ei ole vaan on kelejä ja toisenlaisia kelejä ja niissä parhaaksi ratkaisuksi osoittautuu erilaisia vaihtoehtoja. Minä uskon voiteluun ja nimenomaan siihen kuumavoiteluun, muunlaisia en käytännössä teekkään luistopuolelle, jos ei jotain satunnaisia nestehommia lasketa. Ehkä alkuperäiseen kysyjään merkittävä ero on minulla, että en käytä voiteenpoistoja kuin liisterille ja muille sotkuille. Luistelusuksia en voiteenpoistolla putsaile kuin korkeintaan kauden päätteeksi - jos silloinkaan riippuen siitä onko jotain likaa sotkeutunut suksiin.

Olen vanhan koulukunnan hiihtäjä, jossa suksien pohjustus tarkoitti kahtakymmentä kuumavoitelua ja voiteenpoistoa pelättiin hullun lailla sen kuivattavan/pohjustuksia pilaavan ominaisuuden takia. Eli se mitä minä tekisin alkuperäiseen kysyjään nähden toisin olisi se että jättäisin voiteenpoistot ja muut clenerit pois ja toistaisin vain kuumavoitelua useammin. Itse olen järkeillyt, että se suksen harmaantuminen on aina merkki lisävoitelun tarpeesta, eli sitten kun ne eivät pääse harmaantumaan lenkillä on voideltu tarpeeksi ja voide on kestänyt koko lenkin.

Tässä koulukunnassa luistelusuksen puhdistus tarkoitti käytännössä kuumavoitelua ja sen päällee siklausta kuumana pois - siinä kuulemma lähtee epäpuhtaudet ja siihen olen uskonut jo vuosikymmeniä.

Jos haluaa kuntoilla, niin miksipä hakea seinäpitoa? Työntelee tasatyöntöä lyhyemmän lenkin. Miksi tarkistaa rengaspaineita pyörästä? Polkee lyhyemmän lenkin. Jne.

Onhan siinä järkyttävä ero lenkin nautittavuudelle, jos hiihtäessä tulee kesken lenkin esimerkkini ~20% ero luistossa. Vähän se sylettää, kun alkumatkasta alamäessä luistaa paremmin kuin lenkkikaverilla, viiden kilsan päästä ollaan tasoissa ja lopulta ollaan tilanteessa että joudun pukkaamaan tasuria että pysyn kaverin perässä alamäessä.

Luiston aikaansaaminen ei siis ole ollut mikään ongelma. Pohjilla pari kerrosta lf rexiä. Kelinmukaista rcf:ää pintaan, kunnon harjaus ja luisto on huippu. Onko ongelma tuo rcf? Nyt tuli mieleen että miksiköhän olen vain hakannut päätä seinään enkä ole kokeillut pelkällä sulatetulla lf voiteella...

Likaa tuossa esimerkissäni ei ollut suksen pohjassa yhtään. Glide cleanerilla ei irronnut yhtään mitään. Pohjat menevät vain aivan harmaiksi painealueilta. Laittaisin kuvan, mutta eipä jostain syystä suostunut uploadaamaan albumiin. Harmaus ei ole aivan tasaista vaan laikukasta. Siklatessakin huomasi, että suksien pohja ei ollut kovinkaan tasainen. Nyt on. Lähden tästä kokeilemaan alkaen täysin voitelemattomista. Kerrosvoitelua testaan vaiheittain. Seuraavalle lenkille laitan pelkkää glide cleaneria, seuraavalle lf:ää, seuraavalle lisään rcf:ää. Jne.

Tuntus että kovan alustan suksella hyytyy toi luisto helposti.
    Paitsi kovalla alustalla ja suht vanhalla lumella.

Ja tietenki kostealla kelillä hyytyy heleposti suksi ku suksi

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_P_P Katso viesti
    J....hiihtäessä tulee kesken lenkin esimerkkini ~20% ero luistossa
    20% muutos luistoon lenkin aikana kuulostaa järkyttävältä muutokselta. Sen voisi uskoa kosteilla keleillä, mutta että pakkaskelillä - se kuulostaa aika rajulta. Harmaantuminen on minusta ihan selvä voidepuutostila, eli minä pistäisin vaan kylmästi enemmän (=useampia kerroksia) voidetta ja katsoisin muuttuuko tilanne. Harmaantuminen voi myös kieliä huonoista painealueista, eli paine osuu liiaksi siihen yhteen paikkaan. Minulle se on usein ollut merkki liian löysästä suksesta.

F. Kotlerburg Guest
    Hyytyykö suksi, hyytyykö hiihtäjä vai muuttuuko olosuhde? Itse en ole suuria muutoksia koskaan luistossa onnistunut havaitsemaan ja muutokset luistossa on johtuneet enemmän olosuhteen muuttumisesta (aurinko lämmittää, lunta sataa jne.) mutta en hiihdäkään mitään ultramatkoja vaan maksimissaan jotain viiskymppisiä.

Helpoista ratkaisuista voitelun hyytymiseen tulee mieleen että eräät kierot M-merkkiset kapulat oli sellaiset että niihin jäi yllättävän paljon voidetta pohjaan ja se tuntui keräävän likaa. Just painealueiden reunat oli ongelmana.
    Vika oli tietysti eniten laiskassa harjaajassa (ja koneharjan puutteessa).

Tämän allekirjoitan täysin ja se mitä täällä keskustellaan menee minulta yli hilseen. Jos hiihto on kuntoilua, niin mitäs väliä sillä luistolla on? En tarkoita, että ehdoin tahdoin pitää huonoa luistoa tavoitella, mutta kannattaako siihen viimeiseen viiteen prosenttiin satsata älyttömästi vaivaa. Voitelee suksen kuntoon ja hiihtää - toisinaan se luistaa enemmän ja toisinaan vähemmän - tärkeintä että hiihtää. Huonommalla kelillä riittää lyhempi lenkki ja paremmalla sitten pidempää. Kisakäyttö, jossa mitataan sekunteja on sitten toinen tarina, jossa tuolla haetaan kilpailuetua, mutta lenkin voi kyllä hiihtää ilmankin maksimaalista luistontavoittelua.

Pito on sitten vähän eri juttu - perinteisen hiihdosta pitämättömällä suksella ei tule oiken yhtään mitään.
    Olen täysin samaa mieltä. Ilman luistovoiteita lasikuitusuksi luistaa kuntoilijan tarpeisiin ihan riittävästi. Itse hiihdän välillä puisilla latusuksilla, joiden luisto on selvästi huonompi kuin lasikuitusuksien, eron huomaa selvimmin laskuissa. Noilla puusuksilla meno on hitaampaa, mutta ei se vähennä hiihdon nautittavuutta. Ja joskus joku pysähtyy ihmettelemään/ihailemaan, että mitkäs sukset nuo on. Noilla hiihtämiseen pitää asennoitua eri tavalla. Vähän sama juttu kuin tutullani, joka pyöräilee lähes samat kilometrit mitä kovimmat foorumistit täällä. Ja joka päivä käy ajamassa vanhalla mummopyörällä ja nauttii ajamisesta.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti m-52 Katso viesti
    O Vähän sama juttu kuin tutullani, joka pyöräilee lähes samat kilometrit mitä kovimmat foorumistit täällä. Ja joka päivä käy ajamassa vanhalla mummopyörällä ja nauttii ajamisesta.
    Minullakin on tuttu joka ajaa enemmän ja kovempaa kuin minä ja välineenä on paljon parjattu on Bilteman Yosemite - hyvin silläkin pääsee.

Suomi on täynnä hiihtäjiä jotka ovat erinomaisen tyytyväisiä karvapohjasuksiinsa, hiihtäjiä joiden karvapohjasukset eivät luista ja hiihtäjiä joiden karvapohjasukset eivät pidä, Semmoisiakin varmaan on joiden karvapohjasuksegt eivät luista eivätkä pidä, ainakaan kaikissa olosuhteissa.

Koska en arvaa lähteä analysoimaan kenenkään suksien jäykkyyttä tai hiihtotekniikkaa, laitan tällaisen videon:

En tiedä voisiko siitä olla apua, mutta epäilen vahvasti ettei.

PS Yläoleva tekniiikkavideo oli minusta erinomainen.
    Tuosta oli apua. Putsasin karvat kunnolla ja kyllästin tuolla voiteluaineella. Ei niissä nyt mitään seinäpitoa vieläkään ole, mutta Tampereella Kauppi-Tasanne väli menee kaikki mäet ylös hiihtämällä, ilman haarakäyntiä. Lipsuu välillä, mutta kuitenkin ero aiempaan on selvä.

Nyt karva tökkii vähän, eli olen siirtänyt sidettä taaksepäin. Epäilen että aiemmin karva jäätyi heti, siksi ei ollut pitoa eikä tökkinyt.

Hiihtotekniikkakin alkoi paranemaan paremman pidon myötä

Kun karva jäätyy alkaa se kerätä jääpattia ja laahata latua…
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

20% muutos luistoon lenkin aikana kuulostaa järkyttävältä muutokselta. Sen voisi uskoa kosteilla keleillä, mutta että pakkaskelillä - se kuulostaa aika rajulta. Harmaantuminen on minusta ihan selvä voidepuutostila, eli minä pistäisin vaan kylmästi enemmän (=useampia kerroksia) voidetta ja katsoisin muuttuuko tilanne. Harmaantuminen voi myös kieliä huonoista painealueista, eli paine osuu liiaksi siihen yhteen paikkaan. Minulle se on usein ollut merkki liian löysästä suksesta.
    Kyllähän se hurjalle tuntuu. Hankaloittaa tekniikan kasassapysymistäkin.

Lähden tosiaan testaamaan voiteluja lähtien ilman voitelua olevasta suksesta edeten kerrosvoiteluun.

Sukset oli mittailtu mun painolle sopevaksi myyjän mukaan. Luotin asiantuntevan maineessa olevaan myyjään. En ole sen kummemmin itse mittaillut. Nyt tein paperitestin ja saattaapa olla että löysänpuoleiset ovat. Takana paperi ottaa kiinni jo kantapään kohdilla. Toki paperitesti ei kerro painejakaumasta mitään. Harmaantuminen oli kyllä pari-kolmekymmentä senttiä pitkästi takana. Ei nuo nyt mitenkään erityisen vikuroilta tunnu vaikka eikös tuo takapainealueen paikka sillä tavalla pitäisi vaikuttaa? Epävakaat kovalla? Parhaat hiihdot on kyllä olleet kevään jääkovilla lentoladuilla.

Lopeta kuumavoitelu niin harmaantuminenki vähenee.

Sen havainnon olen itse tehny ku ku aloin käyttään noita nesteluistoja. RG22 yms

F. Kotlerburg Guest
    ^en ole kyllä moista havaintoa tehnyt. Noita nesteluistoja tullut käytettyä, mutta tuntuu vaativan kuumavoitelun aina väliin, että ei harmaannu heti.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti J_P_P Katso viesti
    Nyt tein paperitestin ja saattaapa olla että löysänpuoleiset ovat. Takana paperi ottaa kiinni jo kantapään kohdilla. Toki paperitesti ei kerro painejakaumasta mitään. Harmaantuminen oli kyllä pari-kolmekymmentä senttiä pitkästi takana. Ei nuo nyt mitenkään erityisen vikuroilta tunnu vaikka eikös tuo takapainealueen paikka sillä tavalla pitäisi vaikuttaa? Epävakaat kovalla?
    Nyt aletaan puhua samaa kieltä. Sinulla on todennäköisesti vähän löysänlainen suksi, jossa sinne kantapään seudulle tulee vahvasti painetta, joka harmaannuttaa suksen (=syö voiteen pois). Jos se menee oikein pahaksi suksi alkaa "pyöriä" sen painealueen ympäri ja alkaa vikuroimaan. Löysyys voi myös olla osatekijä luiston hiipumiseen, joskin minusta sen pitäisi liian löysällä olla aika tasaisen huonoa. Paine painaa liikaa johonkin kohtaan ja suksi jotenkin kyntää siltä kohtaa enemmän joka syö sitä luistoa.

Älä nyt lähde tällä puheella vielä suksikauppaan vaan hiihdä vaan - kyllä se sen kestää ja samalla tulee kalustosta oppia. Jos tuntuu, että haluat kokeilla jotain muuta niin ota nykyinen pari kauppaan mukaan ja etsitte sitten sinulle sopivan ja samalla vertaatta minkä verran vanhaan on jäykkyyseroa. Oma näkemys jäykkyydestä on se, että luistelussa liika jäykkyys ei kovin paljoa haittaa, mutta löysyys haittaa. Perinteisessä sitten homma on tarkempaa, että se pito ja luisto käyttäytyy kuten pitääkin.

Nyt aletaan puhua samaa kieltä. Sinulla on todennäköisesti vähän löysänlainen suksi, jossa sinne kantapään seudulle tulee vahvasti painetta, joka harmaannuttaa suksen (=syö voiteen pois). Jos se menee oikein pahaksi suksi alkaa "pyöriä" sen painealueen ympäri ja alkaa vikuroimaan. Löysyys voi myös olla osatekijä luiston hiipumiseen, joskin minusta sen pitäisi liian löysällä olla aika tasaisen huonoa. Paine painaa liikaa johonkin kohtaan ja suksi jotenkin kyntää siltä kohtaa enemmän joka syö sitä luistoa.

Älä nyt lähde tällä puheella vielä suksikauppaan vaan hiihdä vaan - kyllä se sen kestää ja samalla tulee kalustosta oppia. Jos tuntuu, että haluat kokeilla jotain muuta niin ota nykyinen pari kauppaan mukaan ja etsitte sitten sinulle sopivan ja samalla vertaatta minkä verran vanhaan on jäykkyyseroa. Oma näkemys jäykkyydestä on se, että luistelussa liika jäykkyys ei kovin paljoa haittaa, mutta löysyys haittaa. Perinteisessä sitten homma on tarkempaa, että se pito ja luisto käyttäytyy kuten pitääkin.
    Mulla oli kans vähän samankaltainen oire että luisto katoaa nopeasti. Siihen auttoi kun käytin hiotuttamassa pohjat. Suora 7 yleiskelin laitoin. Nyt on ollu parempi. Oli päässyt kuivahtamaan pohja ja ei ottanut voidetta vastaan. Silloin omaa tyhmyyttä kun en kesäksi laittanut suojavahaa pohjaan

Menee nuo harmaaksi etupuolenkin painealueelta. Testeissä on s-labeista mainintaa että ovat haastavat sukset hiihtää. Ei nämämitkään hirmu hankalat ole. Hieman nämä on tarkemmat tekniikalle, kuin wanhat kneissl ergo skatet oli. Siinä vasta olikin hyvät sukset. Ne tuli hiihdettyä vimosen päälle loppuun. Rapsahti pohja irti, niin yhden talven hiihdin vielä pohja takaisin liimattuna.

En todellakaan lähde suksikaupoille. Oli niin kalliit, että näillä mennään. Muuten nämä on kyllä oikein hyvät. Kunhan saan tuon luiston pysymään edes tuon parikyt kilsaa, mitä normaalisti ehtii yhdelle lenkille pyhittää.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Mulla oli kans vähän samankaltainen oire että luisto katoaa nopeasti. Siihen auttoi kun käytin hiotuttamassa pohjat. Suora 7 yleiskelin laitoin. Nyt on ollu parempi. Oli päässyt kuivahtamaan pohja ja ei ottanut voidetta vastaan. Silloin omaa tyhmyyttä kun en kesäksi laittanut suojavahaa pohjaan
    Jos ei tällä siklatulla pohjalla pärjää, käytän hionnassa.

Oma parisenttinen:

Lisää harjausta. Jouhi- ja rosteriharjat ovat melkein pakolliset kovien parkkujen kanssa, pelkkä nylon ei riitä. Itsellä nylonharja on käytössä vain pulvereiden ja nesteiden kanssa. Nuo uudet nestemäiset luistot ovat siitä hyviä, että niiden kanssa kuntoilijat pärjäävät aika hyvin pelkällä nylonilla. Roto helpottaa ja nopeuttaa tekemistä, mutta hyvillä käsiharjoillakin pohjan saa kuntoon. Liialla harjauksella ei helpolla pohjaa pilaa.

Suksen kivihionta. Tietyillä suksimerkeillä tehdashionnat ovat aika heikkoja tai pohjat kuperia jo uutena. Siis ihan kilpamalleissa. Nämä on käytännössä pakko viedä kivihiontaan ennen käyttöönottoa jos haluaa pohjan toimivan hyvin. Muutamalla merkillä tehdashionnat ihan ok, mutta usein niitäkin voi hieman parantaa paikallisiin olosuhteisiin valitulla hionnalla.

Jos ylläolevat ovat kunnossa, sanoisin että suksen profiili tekee yli 80% luistosta riippumatta valitusta voiteista.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •