Lainaus Alkujaan tämän lähetti Genesis Katso viesti
Ruotsissa on käynnissä myös tuollainen hanke jonka hallitus nyt kertoi tulevan suomeen.

Hybrit (hybritdevelopment.se)

Hankkeen on laskettu maksavan maltaita. Ruotsin valtio on jo lupautunut työntää siihen miljardeja euroja ja LKAB itse sanoo sijoittavansa 2 miljardia euroa / vuosi 20 vuoden ajan. Hintalappu on siis yhteensä kymmeniä miljardeja euroja, mutta tämä ei suinkaan ole suurin ongelma vaan se mistä sähkö otetaan.

LKAB:n tarve, joka pääasiassa koskee vetytuotantoa, arvioidaan olevan 20 TWh / vuosi vuonna 2030, nousee 50 TWh:n / vuosi vuonna 2040 ja on lopulta 70 TWh / v. kun koko laajennus on tehty ennen 2050. Sähkön kulutus on siis tähtitieteellinen ja on 2050 jo puolet Ruotsin koko sähkön käytöstä 2021 (140 TWh) ja lähes yhtä paljon kun koko Suomen sähkön kulutus (87 TWh). Ruotsi tuottaa 166 TWh ja ylijäämä 26 TWh menee vientiin, mm. Suomeen.
Tälläkin puolen lahtea on jo käynnissä vastaava hankea SSAB toimesta. Yksistään SSAB osuus Suomen CO2 päästöistä on 7,5% et ihan merkittävä tekijä ilmastotavoitteiden suhteen.

Lindqvist korostaa myös fossiilivapaan tuotannon merkitystä ilmastolle. Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja Merit Economicsin keväällä 2022 julkaiseman raportin mukaan Suomen on vaikea päästä asetettuihin ilmastotavoitteisiin ilman SSAB:n toimia.

SSAB:n esimerkki on saanut muutkin teräksentuottajat kiinnostumaan fossiilivapaasta teräksestä. Kiinnostusta vauhdittaa asiakkaiden, kuten Volvon, Mercedeksen ja Cargotecin halu saavuttaa ilmastotavoitteet.


– Fossiilivapaan teräksen tuotanto ei ole kannattavaa yksin SSAB:lle, vaan se on kannattavaa myös ilmastolle ja loppukäyttäjille. Tämä on win-win-win-tilanne, sanoo Martin Lindqvist.


https://yle.fi/a/3-12672407