HephaGiantElectrobikeFillari
Sivu 230 / 239 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 130 180 220 228 229 230 231 232 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.871 - 6.900 / 7160

Aihe: Pyöräprojekti

  1. #6871
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.200
    ^Niinpä, elämä on täynnä valintoja. Toisaaltaan itsellä suht miesmäisesti massaa niin sekin yksi syy miksi valinta ei kohdistu Aliin, on konkreettisesti tietettävä (luotettavat) painorajat komponenteille.

  2. #6872
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.934
    Joitakin vuosia(kymmeniä) sitten oli aiheellinen haukkumasana made in Japan, made in Hongong, made in China. Vaikkapa työkalut ei kestäneet, jotain tinaseosta lienevä olleetkin.
    Ohi ovat nuo ajat, ammattitason kalujakin noista tulee ja vaikka noita ostaisi halpahallista, niin harrastelijalle ovat toimivia.

    Tähän projektiin varmaan riittää haarukan laatu...

  3. #6873
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.212
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tafi Katso viesti
    Mun lompakolle vaan ei sovi 300€ maksaminen 50€ haarukasta, ei sekään ole niin justiinsa.
    Niin ja eihän tuo niin nuukaa ole, kun menee lapsen käyttöön. Eiks je?

  4. #6874
    Liittynyt
    07/2021
    Paikkakunta
    Karkkila
    Viestit
    182
    Juu, kyllä ne kaikki heikot kohdat löytää, hyvinkin nopeasti. Takavuosina olin varma, että polkupyörän KAIKKI ruuvit on ruuvilukittava, niin paljon niitä tippui ipanoitten pyöristä.

  5. #6875
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.934
    Äskettäin hain uuden suoratankoisen pyörän ulosheittomyynnistä, olisin nakannut pyörän suoraan autoon, mutta penteleet eivät antaneet ilman luovutustarkistusta ja kaikki ruuvit vetivät niin kireälle ettei noita tahtonut saada normaalikireälle. Kävin kaikki kriittiset kohdat läpi.

    Lasten pyörien ruuvit taas vaativat kiristyksen pian ajon alkamisen jälkeen, useinhan nuo hankitaankin marketeista, koska käyttöikä lyhyehkö - lapset kasvavat yltiönopeasti.

  6. #6876
    Liittynyt
    07/2021
    Paikkakunta
    Karkkila
    Viestit
    182
    Laitan tähän itselleni muistiin, että vaihtajankorvake on Marwi GH-009.

  7. #6877
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.200
    Totta että kriteerit haarukoissa ja Ali osissa aivan eri kriteerit +100kiloiselle kuin muksuille.

    Ps. Vaihtajankorvake aika epäolennainen palikka, itse en reiluun 4kymmennen vuoteen yhtään hajoittanut.
    nure muokkasi tätä : 23.12.2022 at 07.44

  8. #6878
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.934
    Samoin täällä, korvake vain kaksi kertaa sujahtanut, oikaisukelpoiseksi noissakin, kerran kaatumisen yhteydessä ja toinen ketjun jumittuessa rissojen hajotessa, oikaisemalla korjaantui tuokin. Yhden palika olen hermostuksissani ostanut yhteen pyörään varalle.
    Tosi harvinaista tiellä ajaville, mutta maastossa ajot noita rikkoo joskus ja omat ajot eivät sisällä oikeata maastajoa.

  9. #6879
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Vaihtajankorvake aika epäolennainen palikka, itse en reiluun 4kymmennen vuoteen yhtään hajoittanut.
    Itse ostan varakorvakkeen aina pyörähankinnan yhteydessä. Ja annan sen tietysti mukaan uudelle omistajalle jos myyn pyörän pois. Minulla on omiin pyöriin aina valmiina se korvake, yhdet jarrupalat, yhdet ketjut, takapakka ja eturatas. Lisäksi vielä yksi keskiö, kiekkoihin varapinnoja ja toki vaijereita, jarrunestettä, sisureita yms korjaustarviketta

  10. #6880
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.160
    Nure, voi sanoa, että vaihtajankorvake vaikuttaa itselle olevan epäolennainen palikka mutta ei, että se ylipäätään on. On eri asia ajaa kaduilla ja maanteillä kaatuilematta kuin metsässä kivikoissa, juurakoissa kantojen keskellä ja kaatua useamman kerran vuodessa. Tuskin sulla vanteitakaan menee klommoille kovin usein, pyörä naarmunnu joskus sieltä täältä, vaatteita repeydy jne. En minäkään mun maantiepyöriin ole koskaan tarvinnut tai varalle ostanut korvakkeita mutta maastopyöriin hankin niitä 1-2 varalle ja käyttöä niille on silloin tällöin ollut. Ei välttämättä joka vuosi mutta kiva se extrakorvake on olla varalla kun hinta on kuitenkin "vain" parikymppiä mutta toisaalta hankkiminen hädän hetkellä kestää huonolla tuurilla viikkoja.

  11. #6881
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.200
    ^Survival Kit!

  12. #6882
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Survival Kit!
    Noin se piti ennen olla, kun maalla asui. Mitään osia ei saanut kotinurkista, ja tosi turhauttavaa jos keskellä kesää pitäisi jotain ketjuja odotella viikko tolkulla. Ja onhan se kätevää, jos vaikka nastarenkaita vaihtaessa huomaa, että onpas jarrupalat ihan loppu. Niin siitä vaan pakista uudet tilalle. Ja tietysti taas uudet sitten ostoslistalle.

  13. #6883
    Liittynyt
    10/2022
    Viestit
    1.873
    Tekee mieli sanoa että jos maantie/cyclo/gravel-fillaristilla ei ikinä ole ollut tarvetta varakappaleelle eikä korvaketta ole tarvinnut koskaan edes oikaista tai oikaisuttaa, niin kyseessä on ollut poikkeuksellisen taitava tai melkoisen onnekas fillaristi - tai sitten sellainen jonka ajot ovat olleet niin tylsän tapahtumattomia ja turvallisia sillä tavalla että on ollut enemmän kyse siirtymästä paikasta toiseen kuin ajamisesta

    Ja sitten tietysti on fillaristeja, joiden korvakkeet saattavat vääntyä tai murtua muulloinkin kuin ajaessa. (Typerin mutta myös koomisin tapaus omalla kohdalla oli kun huolimattomasti nojaamaan jätetty fillari kaatui kun hetkeksi käänsi selkänsä tarttuakseen pesuainepulloon...)

  14. #6884
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.200
    ^^Onneksi nykyään tarvittavat osat tulee nopeasti kotiovella ja jos tiettyjä varastoi niin voi pyörä vaihtua ennen kuin osille tarvetta.

    ^Tietenkin jos on varaosa pakissa niin vahinkoa ei satu. Toisaaltaan kun harrastuksen aloittanut jo vuosikymmeniä sitten niin siihen aikaan ei rungoissa ollut edes vaihdettavia korvia...

  15. #6885
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Mäkin pitkään ajelin mettässäkin ennen ensimmäistä korvakevaurioo , kun heti perään meni toinenkin .
    Muistaakseni molemmilla kerroilla oksa syypää ja kerrasta irti poikki ja kävellen kotio , maasturi kyseessä , toissa talvena meni työmatka cyklosta tiellä , ilmeisesti lumen takia , matka jatkui suorittamisen jälkeen .

  16. #6886
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^^Onneksi nykyään tarvittavat osat tulee nopeasti kotiovella ja jos tiettyjä varastoi niin voi pyörä vaihtua ennen kuin osille tarvetta...
    Korona-aikana taisi tavan kulutusosillakin olla aika pitkät toimitusajat. Ja toisekseen vaihdan pyöriä aika harvoin, joten kulutusosat tulee kyllä käytettyä. Ja on se kiva bonus käytetyn pyörän ostajallekin antaa mukaan vähän tarvikkeita. Luulen ja toivon että se antaa kuvan vastuullisesta omistajasta, eli hyvin hoidetusta pyörästä.

  17. #6887
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.200
    ^Itsellä taas pyörät vaihtuu säännöllisesti joten pyöräkohtaisia osia en keräillyt, tietenkin jotain yleis osaa kaappiin kertyy muttei sen kummempaa.

  18. #6888
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    397
    En nyt keksinyt parempaakaan ketjua, missä kysyä.

    Maastopyöräilyharrastus on nyt ollut vuosia tauolla ja nyt on vähän alkanut houkuttelemaan uudestaan. Kenties vähän hankalampi maastoon sopiva pidempijoustoinen maasturi voisi myös olla mieleen. Pyörien ja joustomatkojen kehitystä en ole kyllä seurannut pitkään aikaan.

    Vanha itse jämäosista kokoamani Scotin 29" täpäri on lojunut kellarissa pölyyntymässä ja huoltoa vailla. Tuohan on ihan nopea ja kevyt pyörä ja loivahkon keulakulman takia ihan ok teknisempäänkin maastoon, mutta joustoa voisi olla enemmän. Kannattaisikohan tuosta lähteä rakentamaan taas toimivaa peliä ja kenties etuhaarukan joustomatka nostaa 120 milliin ja laittaa 2.4" renkaat alle? Käsittääkseni tuohon Sidiin saa palikat, joilla joustomatkaa tulee lisää ja vanteiden leveys pitäisi riittää leveämmille renkaille. Vai paljonkohan tuosta saisi huollettuna myymällä, jos vaihtaisi kokonaan uuteen pyörään? Tuleeko ylipäätään downgrade-fiilis, jos ostan 2 tonnin pidempijoustoisen täpärin tai HT:n tilalle? Käytönjälkiä toki löytyy, tuo pyörä on käynyt kerran varkaidenkin matkassa (poliisi onneksi huomasi, että pultsarilla oli epäilyttävän hieno pyörä alla) ja osa komponenteista taitaa olla vuodelta 2014 asti. Lisäksi ihan uusi pyörä houkuttelisi muutenkin

    Speksejä, jotka muistan ulkoa (pyörä on muualla säilössä):
    DT Swissin AM-sarjan kiekot, muistaakseni aika kalliit ja kevyet
    Vaihteisto sekoitus SRAM XX1:tä ja GX:ää RaceFacen kuitukammilla
    Shimano Deore XT -jarrut
    Rockshox SID XX keula ja kuvasta poiketen joku Rokkarin takaiskari mustilla liukuputkilla
    Scott Scale 940 runko

    Vikoja ainakin tällä hetkellä on välys jousituksessa ja jarrujen vuotavat männät. Olen vaihtanut tuohon kahdesti jarrusatulan eteen ja kerran taakse, mutta nyt huomasin pidemmän seisonnan jälkeen, että männät ovat tihkuneet öljyä ja palat pitäisi vaihtaa. Ja sitten toki täyshuolto tehtävä iskarit mukaan lukien. Kaikki varmaan onnistuu itseltäni, ellei ala laiskottamaan. Silloin nakkaan pyörän korjaamolle.



  19. #6889
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.200
    ^Tuohan on aivan laatukapistus. Kannattaa miettiä hieman budjetti ja laittaa kuntoon.

  20. #6890
    Liittynyt
    12/2010
    Viestit
    232
    Joutuu olemaan nuren kanssa sama mieltä. Hissitolppaahan tuo vähän huutaa persiin alle (CRC:ssä on ihan ok tarjouksia päällä jos sopiva malli sattuu kohdalle), ja jos eteen saa kohtuu vaivalla pari senttiä lisää joustoa niin mikä ettei.

  21. #6891
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    397
    Korjaukseen ei toki varsinaista budjettia ole, eli kuntoon tuo tulee. Täytyy googlailla tuota keulan joustamatkan kasvattamista ja hissitolpan hankintaa. Paljonkohan tuon pyörän arvo suunnilleen nykypäivänä huollettuna ja ehjänä olisi?

    Canyonilta katselin 140mm joustavia täpäreitä ja jäykkäperää. Kieltämättä ihan uusi pyörä ja enemmän trail-henkinen pyörä houkuttelisi. Halvimmat täpärit kuitenkin taitavat painaa sen 14 kiloa ja muistaakseni tuon Scott painoi aikanaan kevyillä tubeless-renkailla alle 11 kiloa. Mutta toisaalta enää ei ole kiire esimerkiksi kisaamaan ja ennemmin seikkailisin mukavalla sohvalla, jolla ryskää mistä tahansa yli. Jäykkäperässä taas huoltovapaus houkuttaa. Scottiin on saanut vaihdella laakereita ja yhden takaiskarinkin.

    EDIT: Kaivoin tarkempaa osalistausta ja kalliita osia uutena kyllä tuossa Scotissa. Kiekot 500€, kammet 450€, keula 700-800€... Ei ihme, että on kevyt.

  22. #6892
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.607
    Kaksimäntäisiä xt-jarruja on ollut rcz:ssa tarjouksessa ihan lähiaikoina. Yläfemmassa olis rallinaaman 31.9/175-millinen hissitolppa.

  23. #6893
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.200
    Taisi olla yksi keveimpiä hyllystä otettuja aikoinaan.

  24. #6894
    Liittynyt
    08/2012
    Paikkakunta
    Jyväskylä
    Viestit
    397
    Laitoinpa tilaukseen seuraavat sälät:
    - Keulan ja takaiskarin tiivistesarjat ja öljyt
    - 120mm ilmajousi nykyisen 100mm:n tilalle ja bottomless token mukaan
    - Uudet jarrupalat
    - Vaihdevaijeri
    - Takaiskarin puslat
    - Uudet tarrat etuhaarukalle ja kammille

    Eli laitetaanpa pyörä projektina kuntoon ja takaisin poluille hieman siistimpänä ja maastokelpoisempana. Kustannukset pysyvät maltillisena itse tehtynä. Välys oli sittenkin takaiskarin puslissa, mutta muistelen yhden linkuston kohdan pitäneen narinaa aiemmin. Sen voi ainakin ensiapuna purkaa, putsata ja rasvata. Renkaat olivat kuitin perusteella alle vuoden vanhat Spessut 2.3" leveänä ja lähes ajamattomat, eli niitä ei tarvitse uusia vielä. Hissitolppaa harkitsen vielä.

  25. #6895
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.200
    Ilman hissitolppaakin tulee toimeen.

  26. #6896
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Ilman hissitolppaakin tulee toimeen.
    Mummopyörälläkin tulee toimeen, mutta kyllähän se hissitolppa aika paljon helpottaa maastossa ajoa. Mitä vaihtelevampi maasto sitä enemmän. Huomaa sitten kun jonkun aikaa ajanut hissitolpan kanssa ja tottunut sitä käyttämään.

  27. #6897
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.200
    ^Mummopyörälläkin pärjää maastossa. Tietenkin jos pyörään haluaa kaiken mahdollisen härpäkkeen niin mikäs ettei jos se vaan tekee homman kuskille helpoksi...

  28. #6898
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.199
    Hissitolppa on varmaan isoin yksittäinen maastopyöräilyä edistävä kehitys viimesen 10 vuoden ajalta. Toki mielipiteitä on monta ja tämäkin on yksi sellainen. Jos pitäisi valita, niin ottasin mieluummin pyörään hissitolpan, kuin pidentäisin joustomatkaa.

  29. #6899
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.682
    Minulle tuli hissitolppa Neuronin mukana viime kesänä, mutta vielä en ole päässyt sinuksi sen kanssa. Taidan olla liian vanha uusiin juttuihin.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  30. #6900
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.200
    ^Itsellä ei sen kummempaa asennetta mutta lähinnä se että kun nykyisen kaltaisilla pyörillä ajettu vuosikymmeniä niin miten nyt ei pärjätä ilman jotain osaa...?
    Toisaaltaan oman kaltaisessa ajossa moista ei edes kaipaa ja joskun nuorempana oli tuollainen viritys millä sai säätää tolppaa ja aika turhaksi totesin XC tyyppisessä ajossa.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •