HephaGarminElectrobikeGiant
Sivu 422 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 322 372 412 420 421 422 423 424 432 472 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 12.631 - 12.660 / 15442

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #12631
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Luinpa huonosti. Boost kiekothan eivät varmastikkaan käy. Minulla nuo eivät olleet boostit...
    Mitä ihmettä selität. #78 sanoo tuossa, että non boost.

  2. #12632
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mitä ihmettä selität. #78 sanoo tuossa, että non boost.
    Dodi, eli luinkin toisella kertaa huonosti. Sitten noi on samat kiekot kuin mulla.

    Taisi mennä niin, että noissa on 18mm sisäakseli edessä, kuin monissa muissa on 17mm. Tuon akselimitan mukaan passaa sitten musitakin mtb navoista.
    Kaverilta löytyi itselleni sopivat. Oli tullut verkkokauppa.comin alekiekkojen mukana.

  3. #12633
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Tuollainen tuli vastaan, eli Mason Bokeh.
    Löytyy alumiinisena (oheinen) ja myös ti versio.
    Alumiininen 1300 ja titaaninen 3700 puntaa.
    Alumiininen jotenkin kiinnostaa.
    Veroton hinta alumiiniselle on n. 1100 puntaa.

    https://masoncycles.cc/shop/categories/bokeh-bikes






  4. #12634
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.248
    ^Makuasia mutta ota yksi nolla pois niin se on hinta minkä alumiinisesta maksaisin. Titaaninen tietty aivan eri juttu. Mason lienee tekee yhä laadukkaita teräsrunkojakin?

  5. #12635
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Bikeradarin podcastissa on haastattelusarja, jossa teemana on eri materiaalit pyörissä. Tähän mennessä haastateltu Enven edustajaa hiilarirungoista, Mootsin edustajaa titaanista ja Spessun D` Aluisioa alumiinrungoista.

    Varsinkin viimeksi mainittu on mielenkiintoinen, ja voi päätellä että työtavoilla, tekniikoilla ja eri alumiineilla saadaan erilaisia ratkaisuja ja tuotteita. Tämä koskee kaikkia materiaaleja. Esimerkiksi miksi ja miten alumiinista voidaan tehdä 80g;n stemmi ja täysjäykkä hiilarirunko voi painaa jopa 2,3 kg.


    https://open.spotify.com/episode/4svBRCZqywWXTUZCiqzQf4

  6. #12636
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.248
    ^Oma stemmi taitaa olla alle 80g. Alumiini kyllä taitaa olla helpoin noista työstää...

  7. #12637
    Liittynyt
    07/2000
    Viestit
    3.033
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Enven kiekkoihin suhtaudun sillä ajatuksella, että niissä vanteet on se, mistä joutuu maksamaan
    Enve on kuitenkin vähän 2015. Nyt jos haluu tehdä vaikutuksen, niin pitää olla Reserven kiekot.

  8. #12638
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    ^ Mua ei haittaa olla 2015. Maksoin mukavuudesta ja kestävyydesta ja ne sen sain. Egobuustia en tartte. Muutenkin olen näin 2023 mieltä, että jos pyörällä haluaa tehdä ”vaikutuksen”, niin olis viisaampaa miettiä kahteen kertaan, että kannattaisko rahat sittenkin sijoittaa johonkin muuhun kuin pyörään. Enkä kyllä edes tiedä, että mihin.

    Onko kukaan koskaan kokeillut estää kuitutangon pyörimistä pikaliimalla tai pienellä määrällä epoksiliimiaa? Tuli vaan mieleen, kun tilasin nyt kuitenkin sen Eastonin ALX:n R2:n joulunalusalesta.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  9. #12639
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.248
    ^Kannattaa kuitenkin olla varovainen jos/kun joutuu irroittamaan ettei laminoinnin pinta repeä... Ei moista ongelmaa ole esiintynyt mutta auttaiskohan ruuvilukite asiaa?

  10. #12640
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei mitään erityistä ole tarvinnut sen lisäksi, kun kiristää ruuvit uudelleen puolen tunnin kuluttua, koska kuituputki on vähän elastinen. Tuntuu toisen kerran kiristäessä kuin ruuvit olisivat jääneetkin löysälle. Lieneekö tuo yleispätevää, kapea on oma kokemukseni kuituosista.

  11. #12641
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Kannattaa varmaan mielummin hankkia kunnon stemmi, jossa tanko ei pyöri.

  12. #12642
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.248
    ^Tuokin totta...

  13. #12643
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Justiinsa noin. Campalla hyvää ideaa. Alapäässä oikea tempopakka ja sitten isot rattaat mäkiä varten.
    Pari lenkkiä 42t/9-42t Ekarilla vahvisti itselleni, että Campalla on ideaa. Tuolla yhdistelmällä maantiellä pystyy tällainen turisti pitämään riittävää vauhtia sopivalla kadenssilla, ja jyrkätkin mäet nousee satulassa istuen.

    Pakat
    9-36: 9-10-11-12-13-14-16-18-20-23-27-31-36 (Endurance)
    9-42: 9-10-11-12-13-14-16-18-21-25-30-36-42 (Gravel Race)
    10-44: 10-11-12-13-14-15-17-19-22-26-32-39-44 (Gravel Adventure)
    +
    Eturattaat
    38, 40, 42, 44
    =
    Vaihtoehtoja joka lähtöön

    Pienten rattaiden aiheuttamaa tehohukkaa ei jaksa murehtia, kun välitykset toimii kuin ajatus eikä voimalinjassa tunne mitään erikoista. Sen kun ajaa vaan.
    The older I get the faster I was

  14. #12644
    Minä ollut 2x mies, mutta modasin XT 11s vaihtajan road kahvoille ja ajellut nyt 44t edessä ja 11-46 pakka takana. Todella tyytyväinen välityksiin. Siellä pakan puolivälissä samat kahden rattaan hyppäykset ja sitten isompiin mäkiin löytyy välitys.

  15. #12645
    Liittynyt
    06/2000
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    569
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ^ Mua ei haittaa olla 2015. Maksoin mukavuudesta ja kestävyydesta ja ne sen sain. Egobuustia en tartte.
    Minäkin päädyin kiekkomietinnöissäni siihen, että ostin Enven AG25-kiekot. Hieman painavammat kuin Roval Terra CL:t ja matalaprofiilinen vanne ei ole yhtä näyttävä kuin "aerogravel"-vanteissa, mutta josko olisivat mukavat ja mieluusti kestävätkin.

  16. #12646
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.256
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Kannattaa varmaan mielummin hankkia kunnon stemmi, jossa tanko ei pyöri.
    Mä luulen, että ongelma on ennemmin ajotyylissä kuin stemmissä, mutta ehdotuksia otetaan vastaan. Joskin toi uusi tanko tuntuu nyt pysyvän paremmin paikoillaan kuin pari aikaisempaa yritystä, jotka lopulta rikoin ylikiristämällä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  17. #12647
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Minusta on hiukan erikoista ettei tunnu kenelläkään olevan samaa tuntua kuituputkiosista, että niissä on elastisuutta toisin kuin metalliputkissa. Kertakiristys momentiin ja tunnin päästä ruuvit tuntuvat olevan kiristystä vailla. Toinen kiristys momenttiin ja asetus pitää. Ei stemmin kunnollisuudesta johtune.
    Suppea oma otos tässä.

  18. #12648
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.148
    Minä tarkistaisin, että sen sun hiilariputki on ehjä. Itse en ole minkään hiilaripalikan kanssa moista ilmiötä kohdannut.

    Itse en uskaltaisi noin "elastisella" esim. ohjaustangolla ajaa.


  19. #12649
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Minä tarkistaisin, että sen sun hiilariputki on ehjä. Itse en ole minkään hiilaripalikan kanssa moista ilmiötä kohdannut.

    Itse en uskaltaisi noin "elastisella" esim. ohjaustangolla ajaa.
    Tuo on muuten totta. Lyhyeksi katkaistu kaulaputken pää tekee just noin, eli kuitu pehmenee siitä yläreunasta ja antaa periksi.

  20. #12650
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    ^ olisiko tuosta arveltavissa, että kaulaputken katkaisu esim. ulkonäkösyistä on pikkuisen riskialtista?
    Että josko sinne yläpäähän kannattaisi vaikka yksi spaceri jättää?

  21. #12651
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    ^ olisiko tuosta arveltavissa, että kaulaputken katkaisu esim. ulkonäkösyistä on pikkuisen riskialtista?
    Että josko sinne yläpäähän kannattaisi vaikka yksi spaceri jättää?
    Kävyn tulee vain olla oikean mallinen ja tukea kaulaputken ylälaitaakin.

  22. #12652
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.248
    ^Itsellä 5mm spacer alla, stemmi ja 10mm spacer päällä enkä ainakaan tunne oloani turvattomaksi. Mutta tuo putken katkaisu ihan minimiin on aika hankala juttu kun esim. Extraliten stemmin kiinnityspinta niin olematon ja jos katkaisisin putken niin lyhyeksi kuin mahdollista että expanderi ja hattu vielä toimisivat niin silloin olo voisi olla turvaton.

  23. #12653
    Liittynyt
    07/2011
    Viestit
    2.391
    Vähintään 5 mm spaceri stemmin päällä on ainakin joskus ollut jonkun valmistajan suositus . Stenun tapauksessa ei kuitenkaan tästä ole puhe.

    Eikä tuo TERUn ohje välttämättä aivan tavaton ole tietyissä komponenteissa, mutta epäilen myös kuidun elastisuutta. Cervelon aerotolpan panta piti jälkikiristää valumisen estämiseksi, mutta laitoin enemmän pannan ominaisuudeksi.

    Hiilaritangoissa ei kuitenkaan ikinä ollut jälkikiristystarvetta vaikka käytössä onkin 3T tankoja, jotka ovat alttiita painumaan kasaan. Omissakin 3T tangoissa pienet stemmin kiristysjäljet vaikka aina vedetty 0,5 Nm alle maksimin. Maantiekäytössä ei ole pelottanut, mutta 3T tangoista ja sisään painuneista stemmijäljistä löytää lisää tietoa googlella.

    Jos Stenun aikaisempi tanko oli 3T niin ei mikään ihme jos se ei pysynyt paikallaan jos siinä oli tuollainen ominaisuus.

  24. #12654
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kirs Katso viesti
    Kiitos vastauksista. Hyviä vinkkejä ja täytyypä miettiä Grizl-mallia vaihtoehtona. Merkillä ei ole minulle mitään merkitystä sinänsä. (Juurikin tuo jossain kommentissa paheksuttu Cube on nykyinen pyörä, ja malli vieläpä sieltä havimmasta päästä ). Silläkin on töihin joka päivä päässyt.

    Kiitos rengaskommentista, se on varmaankin ihan oleellinen asia miettiä. Ohjaamopuolta en myöskään ollut tarkemmin osannut ajatella.
    Kyllä Grizl kiilasi nyt etusijalle. Laskuri määrittää kooksi 2XS:n, lienee sitä nyt uskottava. Minkäs sille mahtaa jos on vähän lyhyempi. Kun nyt vaan tulisi pyöriä tilattavaksi. Ja vielä pitäisi päättää miten paljon on valmis tuhlaamaan rahaa. SL vai SLX. Sähkövaihdeversion taidan kuitenkin haluta.

  25. #12655
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.248
    Grizl CF SL 7 eTap tuosta ei pahemmin vikaa löydy ja oikeat langattomat vaihteetkin. Tietenkin tuon SLX:n runko on kevyt ja hieno mutta hinta hyppää kyllä ylös.

  26. #12656
    Liittynyt
    03/2016
    Viestit
    39
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kirs Katso viesti
    Kyllä Grizl kiilasi nyt etusijalle. Laskuri määrittää kooksi 2XS:n, lienee sitä nyt uskottava. Minkäs sille mahtaa jos on vähän lyhyempi. Kun nyt vaan tulisi pyöriä tilattavaksi. Ja vielä pitäisi päättää miten paljon on valmis tuhlaamaan rahaa. SL vai SLX. Sähkövaihdeversion taidan kuitenkin haluta.
    Jos Canyonia mielii, niin kannattaa käydä ainakin maanantaisin kyttään heti aamusella. Ja lisänä vielä pitkin viikkoa.

    Pyöriä tuli mm. itsenäisyyspäivänä erikoiserä ja ne menivät samana päivänä mitkä olisi itselle sopinut.

    Mutta outlettiin tuli isolla tuurilla juuri sellainen Grail mitä halusin. Eli sielläkin kannattaa käydä ihmetteleen lähes päivittäin. Näillä tempuilla sain itselle tilattua pyörän ja nyt odottelen saapuvaksi.

  27. #12657
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.248
    ^Juuri noin ja veikkaan että kaikkein pienimpiä ja suurimpia kokoja tulee vähemmän myyntiin.

  28. #12658
    F. Kotlerburg Guest
    ^toisaalta niillä on myös vähemmän kysyntää

  29. #12659
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.248
    ^Siis +/-0...

  30. #12660
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Saksassa pidetyssä Craft Bike Days 22 oli esillä aika paljon pienempiä pyörien valmistajia.
    Ensimmäisessä linkissä Dinolfo gravel, joka ulkoasultaan puhdas maalaamaton teräspyörä, jossa kaikki hitsaussaumat jätetty näkyviin.
    Sellaista "rottapyörän" fiilista

    Todennäköisesti bulkkiterästä kalliimpi materiaali ja kyllä noihin käsityönä tunteja kertyy. Dinolfo on jotain 2500 eur runkosettinä



    https://www.rennrad-news.de/news/cra...o-gravel-bike/


    https://dinolfo-cycles.com/

    https://8bar-bikes.com/de/

    https://wearesputnik.cc/

    https://www.veloheld.de/

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •