GiantElectrobikeHephaGarmin
Sivu 168 / 208 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 68 118 158 166 167 168 169 170 178 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.011 - 5.040 / 6216

Aihe: Ilmastonmuutoskeskustelua, irrotettu lähettiaiheesta

Täältä on tainnut kadota ne Pulmarkin viestit joissa noita metsien nieluja on avattu. Minun käsitykseni on että metsä (tai siis mikä tahansa fotosynteesiä käyttävä kasvi) kasvaessaan sitoo hiiltä. Sitten kuoltuaan samainen hiili vapautuu ilmaan. Poikkeuksena
    a) jonkin verran kariketta kertyy maahan ja säilyy, jos onnistuu löytämään hapettoman tilan. Ei juuri merkitystä, paitsi jossain turvesoilla
    b) jonkin verran kariketta/tukkeja/veneitä kertyy vesistöihin joista noita hapettomia mestoja löytyy helpommin
    c) isompi osa kerätään talteen esim puisiin rakennuksiin ja esineisiin kuten vaikka paperiksi. Nämä voivat periaatteessa säilyä vaikka kuinka
    d) jonkin verran on varmaan kulkeutunut avaruuteen esim astronauttien mukana

Saattaa puuttua jonkin palanen. Käytännössä kuitenkin lähes kaikki palaa (tirsk) takaisin kiertoon.

Lisäksi metsän maaperään sitoutuu hiiltä. Olennaisinta onkin, kuinka suuri metsän hiilivarasto on ja miten se muuttuu eri toimien johdosta. Hakkuiden tai esimerkiksi metsäpalon seurauksena hiilivarasto pienenee. Useimmiten hakkuiden jälkeen hiili pääsee lyhyellä aikavälillä ilmakehään ellei sitten puuta käytetä rakennusmateriaalina.

Metsä muuttuu myös harvennushakkuiden seurauksena hiilinielusta päästölähteeksi joksikin vuodeksi, kun harvennuksesta jääneet tähteet ja juuret hajoavat maaperään.

"Metsissä on tehty myös sellaisia hakkuita enenevässä määrin, jotka eivät ole vaikuttaneet positiivisesti metsän kasvuun.

– Erityisesti nostaisin esiin sen, että harvennushakkuut ovat 2000-luvulla voimistuneet. Puustoa viedään harvennushakkuussa liian paljon pois, Korhonen sanoo."
    https://yle.fi/a/74-20009763

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Vaikuttaako se jotenkin tuohon tulevaan laskuun? Uskon että minäkin siitä oman osani kannan muodossa tai toisessa.
    Tulevaan laskuun? No ei, jos vihervasemmistolaiset saa päättää.
    Miten sinä kompensoit hiilijalanjälkesi? Oletko istuttanut puita tontillesi? Jotenkin vinksahtunutta keskustelua, kun oman ympäristönsä pilanneet kaupunkilaiset sössöttää miten muualla pitäisi toimia.

Nythän tämä menee ihan vinoon. Eihän nyt kukaan ole sössöttänyt kenellekkään.

Jos me kaikki täällä Suomessa ylitetään päästörajat, niin siitä tulee kustannuksia. Ja se tulee heijastumana ihan kaikkialle. Kiinteistöjen lämmitykseen, liikenteen kuluihin, elintarvikkeiden hintoihin. Koska säästötavoitteet tulee kiristymään varmaan yleisesti joka osa-alueella.

Ei tämä mikään maanomistajien tai metsäyhtiöiden projekti yksin ole. Tähän kuuluu kaikki kolme, päästökauppasektori, taakanjakosektori ja tämä Lulucf-puoli.

Sillä kuinka minä itse heiluisin omassa metsässä, on aika pieni merkitys. Jos sitä vertaa yhteiskunnan regulaation vaikutuksiin.
    Tulee mieleen eräs presidentti, joka ei ottanut helmikuussa vastaan kyytitarjousta, vaan totesi tekevänsä itse jotakin. Seurauksena hän sai taakseen maailmanlaajuisen tuen ja mahdollisuuden. Voihan sitä niinkin ajatella, että joku muu hoitaa hommat, koska omalla tekemisellä ei ole merkitystä eikä esimerkillä ole väliä.

Jos se nyt yhtään auttaa, niin olen minäkin kuusentaimia istuttanut monta laatikollista. Mutta aarikaan siitä metsästä ei ole minun omistamaa. Tyttäret saa aikanaan päättää mitä tekevät kun harvennuksen ajat lähestyy.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti plr Katso viesti
    Voihan sitä niinkin ajatella, että joku muu hoitaa hommat, koska omalla tekemisellä ei ole merkitystä eikä esimerkillä ole väliä.
    Kuten sanottu, jokainen voi olla talkoissa mukana omalla tavallaan. Itse en ole naudanlihaa ostanut vuosiin, ja porsaanlihaa ostin viime kesänä kerran. Eikä ole mitään kinkkua nytkään kaapissa. Makkaraa tosin ostan muutaman paketin vuodessa kun käydään pojan kanssa retkeilemässä.

Harrastuksiin autoilun olen puristanut minimiin, pari kertaa viime kesänä autoilin pyörä Thuleen kiinnitettynä ja sekin täällä Tampereen sisällä. Hiihtämään mennään sitten vasta kun ladulle pääsee kotinurkilta. Kotona on nytkin lämmintä 18-19 astetta, vaikka maksan sähköstä 4,4 snt. Luin jostain haasteesta että viikon suihkut alle 5 minsan, sekin piti testata ja eihän siihen mennyt kolmeakaan minuuttia.

Käykö tuollaiset omat tekemiset esimerkistä?

^Hyviä tekemisiä sulla ilman muuta. Tuo eräs herra taitaa hienovaraisesti vihjailla että kun omistaa metsää ja asuu maaseudulla niin sitten on automaattisesti tehnyt tarpeeksi päästöjen vähentämiseksi ja luonnon ennallistamiseksi, eli tekoja joihin pk-seudulla asuva, eikä varsinkaan ’vihervassari’, voi mitenkään pystyä. Metsän omistaminen on ikäänkuin synninpäästö kaikesta ilmaston lämpenemiseen liittyvästä muusta tekemisestä. Jos omistat metsää olet osuutesi tehnyt ja ne jotka eivät omista ovat vapaamatkustajia metsänomistajien siivellä. Näin häntä tulkitsen.

Kuten sanottu, jokainen voi olla talkoissa mukana omalla tavallaan. Itse en ole naudanlihaa ostanut vuosiin, ja porsaanlihaa ostin viime kesänä kerran. Eikä ole mitään kinkkua nytkään kaapissa. Makkaraa tosin ostan muutaman paketin vuodessa kun käydään pojan kanssa retkeilemässä.

Harrastuksiin autoilun olen puristanut minimiin, pari kertaa viime kesänä autoilin pyörä Thuleen kiinnitettynä ja sekin täällä Tampereen sisällä. Hiihtämään mennään sitten vasta kun ladulle pääsee kotinurkilta. Kotona on nytkin lämmintä 18-19 astetta, vaikka maksan sähköstä 4,4 snt. Luin jostain haasteesta että viikon suihkut alle 5 minsan, sekin piti testata ja eihän siihen mennyt kolmeakaan minuuttia.

Käykö tuollaiset omat tekemiset esimerkistä?
    Nämä on ihan hyviä energian säästöön tähtääviä toimenpiteitä, mutta ei noilla kyllä Suomen metsien hiilinielujen kannalta ole mitään merkitystä. Henkilökohtaisesti säästät lähinnä rahaa. Jos sen rahan sijoitat metsäomaisuuteen ja hoidat sitä niin hyvin että kasvu on maksimaalista, niin tällä taas on.

Miksi joku lähtee mukaan sähkönsäästötoimiin 4,4 snt kilowattihinnalla ? Ympäristön oletettu paineko ?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Travelkicking Katso viesti
    Miksi joku lähtee mukaan sähkönsäästötoimiin 4,4 snt kilowattihinnalla ? Ympäristön oletettu paineko ?
    Koska ei ole itsekäs?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Travelkicking Katso viesti
    Kuten kerroin, olen ollut ympäristöhihhuli jo nuoresta asti.

Ja Aakoolle vastaus. Nythän onkin puhe ilmastonmuutoksen torjunnasta, toki metsät ja hiilinielut on tärkeä osa sitä. Kuten myös kaikki muutkin CO2 päästöjä laskeva toiminta. Siihen kuuluu autoilun ja lihan syönnin vähentäminen. Kuten myös energiankulutuksen vähentäminen.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Ohiampujalle täältä virtuaalinen joululahja, olet sen ansainnut
    10k-kerhon jäsen

Ohiampujalla on hyviä toimenpiteitä, jotka vähentävät hiilijalanjälkeä. Kun mietitään metsien hiilinieluja, niin nopein ja suorin tapa vaikuttaa niihin on metsän omistaminen ja omistajan vallintaoikeuden käyttäminen eli voit itse heti päättää miten siellä toimitaan. Yhtäkään puuta ei hakata ilman omistajan lupaa tai suota kuokita turvekattilaan.

Siihen touhuun minulla on ihan liian ohueksi painunut lompakko. Firman tulospalkkio rahoja olen kyllä laittanut tuonne Luonnonperintösäätiölle ja sinne Linkolan perintömetsään.

https://luonnonperintosaatio.fi/

Toi luonnonperintösäätion homma on hyvä, itsekin olen sieltä pari kertaa metsää ostanut.

Tuntuu että ilmaston muutoksessa etsitään vain yhtä syyllistä ja yleistetään asiat liian vähällä datalla. Esimerkiksi Suomen metsien valtalaji mänty kasvaa parhaiten 20-40v eniten. Tämän jälkeen kasvu alkaa hidastumaan kiihtyvällä tahdilla. Järkevällä metsän hoidolla siten olis paremmat seuraukset kuin kokonaan hakkuiden lopettamisella.
    Yhtä kaikki...Länsimaiset ihmiset syövät ja kuluttavat liikaa.
    Itseä huolettaa enemmän luontokato, kun iso osa eläimistä tuntuu muuttuneen lihakarjaksi.
    Käynti jenkeissä lisää inhotusta lisää kun ravintoloissa tarjotaan kilon pihvi hamppareita joista syödään puolet ja heitetään loput roskiin. Käsittämätöntä tuhlausta.
    syön itsekin lihaa kun on siihen hampaat , mutta yritän syödä kohtuudella.

Siihen touhuun minulla on ihan liian ohueksi painunut lompakko. Firman tulospalkkio rahoja olen kyllä laittanut tuonne Luonnonperintösäätiölle ja sinne Linkolan perintömetsään.

https://luonnonperintosaatio.fi/
    Kiitos vinkistä! Liityin kummiksi.

Hienoa, kiitos kovasti.

"Hiilinielujen pienenemisestä on siis luvassa Suomelle iso lasku. Laskun suuruus asettuu Seppälän laskelmien mukaan 2-7 miljardin euron haarukkaan.
    Suuruusluokkaa ei pystytä ihan tarkasti sanomaan, koska se riippuu EU:lta ostettavien nieluyksiköiden hinnasta. Tällä hetkellä päästöyksiköiden hinta EU:n päästökaupassa on 80 euroa per hiilidioksiditonni.
    – Oletan, että hiilinielujen yksikköhinta on jonkin verran halvempi. Olen laskenut arvion 40 euron yksikköhinnan mukaan, Seppälä sanoo."

https://yle.fi/a/74-20009763
    Se toinen Niinistö ollut töissä

Kyllä mä sen ymmärrän, että ympäristo on lähellä sydäntä, mutta onko ihan pakko sahata omaa oksaansa.
    6.7 WTF/kg

^Olisihan se poliitikon suosion kannalta kannattavampaa unohtaa luonnon tärkeys ja puhua vain taloudesta ja maahanmuutosta. Mutta onneksi Ville ei ole hypännyt siihen junaan. Jokainen voi miettiä mikä on oman oksan sahaamista, jos jokainen sukupolvi täältä lähtiessään jättää luonnon vähän huonommassa kunnossa kuin edellinen. Mutta sehän ei suurinta osaa ihmisistä kiinnosta vaan raha ja kuinka paljon puoli kiloa Juhla Mokkaa maksaa lähikaupassa vai pitäisikö ajaa autolla muutaman kilometrin päähän jossa se maksaa parikymmentä senttiä vähemmän.

Jotain hiilinielujen lisäämiseksi pitäisi tehdä. Suomi on vähentänyt kasvihuonekaasupäästöjä kolmanneksen, mutta tämä saavutus mitätöityy, kun nielut ovat pienentyneet saman verran. Nettopäästöissä ei ole tapahtunut muutosta 1990-luvun alusta. Hiilinieluja saataisiin varmasti lisättyä, jos hakkuumääriä pienennettäisiin, mutta se taitaa olla poliittisesti kovin vaikea päätös.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009270011.html

^Vain kasvava metsä sitoo hiiltä. Lykkäämällä harvennuksia tai päätehakkuita Suomessa ongelmaa lykätään eteenpäin, ja puut kaadetaan sitten muualta. Hakkuista huolimatta puusto kasvaa joka vuosi enemmän kuin edellisenä vuonna, ja puuston määrä lisääntyy. Se, että muutamana vuotena on kuiva kesä ja kasvu hidastuu jollain etukäteen päätetyllä 5 vuoden ajanjaksolla, ei pitäisi johtaa liian voimakkaisiin toimenpiteisiin. Toki parannettavaa varmasti löytyy metsien hoitamisenkin puolelta.

Nyt uutisoidaan melkein maailman loppuna kun puuston kasvu viime vuosiin verrattuna on vähentynyt.
    Se on ihan sama kuin mustikkasato. Toisena vuonna tulee paljon mustikkaa ja toisena vähemmän.

Hillinielut on kyllä vähentyneet jo yli kymmenen vuoden ajan, mikä johtuu pitkälti hakkuiden lisääntymisestä. Kuivat vuodet aiheuttavat vain hieman vuosien välistä vaihtelua, minkä vuoksi viime vuoden nielut jäivät niin pieniksi, että maankäyttösektorissa päästöt ylittivät jo nielut.

^Yhtenä syynä on hakkuiden lisääntyminen, mutta myös männyn kasvun hidastuminen eri syistä sekä hiilinielujen laskentaan käytettävän mallin muuttuminen. https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000009276820.html

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Luumunen Katso viesti
    ^Olisihan se poliitikon suosion kannalta kannattavampaa unohtaa luonnon tärkeys ja puhua vain taloudesta ja maahanmuutosta. Mutta onneksi Ville ei ole hypännyt siihen junaan. Jokainen voi miettiä mikä on oman oksan sahaamista, jos jokainen sukupolvi täältä lähtiessään jättää luonnon vähän huonommassa kunnossa kuin edellinen. Mutta sehän ei suurinta osaa ihmisistä kiinnosta vaan raha ja kuinka paljon puoli kiloa Juhla Mokkaa maksaa lähikaupassa vai pitäisikö ajaa autolla muutaman kilometrin päähän jossa se maksaa parikymmentä senttiä vähemmän.
    Jos on asiantuntijoihin luottamista, niin toi tsydeemi on suunnilleen valettu mahdollisimman pahaksi Suomelle. Jos joudan haeskelemaan tietoa interwebistä, niin koitan haeskella muiden maiden maksuosuuksia. En ylläty jos tämä on joku, "Suomi maksaa miljardeja ja Saksa saa miljardeja" diili, mutta kai se vaan pitää maksaa jotta ilmasto pelastuu. Vieraaseen poytään tietty huutelen, en minä noista mitään tule maksamaan.

Ja kyll
    ä se raha on merkittävä juttu mun kuplassa, mutta on varmaan vaan aika persaukinen ja juntti otos. Omassa mikrokuplassa todellakin ajelen 5km päähän kauppaan autolla koska siinä säästyy yli $100/viikko verrattuna kävelymatkan päässä olevaan kauppaan. Olisi tietty kiva jos ei tommosesta satasesta tarttisi välittää.
    6.7 WTF/kg

OJ esimerkki on regulaation ytimessä. Homma pitää kääntää niin, että se lähikaupan käyttö on satasen halvempaa. On se taala sielläkin se paras konsultti.

^Kyllä, sille kauempana olevalle kaupalle tulle määrätä joku haittavero tai muu sanktiomaksu.

^^ Tommonen regulaatio olisi kiva. Todennäkoisempää kuitenkin taitaa olla se, että sen 5km päässä sijaitsevan kaupan hinnat nousevat lähikaupan tasolle.

Kanadian keisari on kuitenkin s
    äätämässä sähkoautoja pakolliseksi vuodesta 2025 alkaen, eli eikohän tässä pian pääse itsekin regulaatioita makselemaan.
    6.7 WTF/kg

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •