FillariGiantElectrobikeHepha
Sivu 130 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 30 80 120 128 129 130 131 132 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 3.871 - 3.900 / 4161

Aihe: Kengät talveksi

^304:t, korjasin. Wölvit (Wölvhammerit) oli reilusti muhkummat kuin nuo. Varmaan myös lämpöisemmät, mutta sitten mentäisiin jo niin marginaaliseen käyttöön täällä etelässä, että en viitsinyt niitä pitää. Varsinkin kun niistä sai 100% katteen fillaritorilta.

Ei 304 ja wölvien (boa) välillä juurikaan kokoeroa ole, ostin syksystä taas 304, kun muistelin, että olisivat olleet sirommat. Lämpöisemmät wolvit on kyllä edelleenkin noista kahdesta.

Wölveissä ärsyttää valskaava suuaukko, jota ei yhdellä boa:lla saa kunnolla kiristettyä. Ostin XXL:stä nilkkurit, josko auttaisi asiaa.
    Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.

Minä en myöskään tajua mikä autuaaksi tekevä tuo boa on, mutta en tosin kaipaakkaan kengän kiristelyä ajon aikana.
    Se ihan normi vetonauha ja kiristysläppä päälle velcrolla on tosi hyvä ratkaisu. Kun se läppä tulee riittävän ylös, niin ei jää ylälaitaan sellaista lumiauraa.

Nuo fizik articat saattaa olla vähän liian kesäkenkämäiset. Ja näyttää olevan vetoketju tuossa edessä. En oikein usko vetoketjuihin kengissä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti makton Katso viesti
    Wölveissä ärsyttää valskaava suuaukko, jota ei yhdellä boa:lla saa kunnolla kiristettyä. Ostin XXL:stä nilkkurit, josko auttaisi asiaa.
    Eikös nuo kiristy ihan hyvin kun pukiessa kiristää kerran, sitten pari kertaa taivuttaa nilkkoja eteen jolloin löysät lähtee pois ja kiristää uudelleen. Mutta onhan nuo gravel pyöräilyyn aika muhkut, läskillä maastossa ei koko vaivaa niinkään. Toki pointtihan noiden hankinnassa olikin että yleensä voi ajaa kelillä kuin kelillä edes jotenkin ja ilman lisää ladattavia laitoksia...joiden lataamisen muistaa usein juuri silloin kun aukeaa opportunity lähteä lenkille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti makton Katso viesti
    Ei 304 ja wölvien (boa) välillä juurikaan kokoeroa ole,
    Itse pidän wölvejä selvästi muhkumpina.

https://fat-bike.com/2019/11/a-tale-of-two-boas-45nrth-wolvehammer-vs-lake-mxz304/

Hmmm... testattu äärimmäisessä -3 asteen pakkasessa. Mä saisin lämpöhalvauksen, jos laittaisin Laket jalkaan suojasäällä. Mutta siis tuolta näkee kokoeron. Wölveillä voi tulla ongelma, jos ei ole tätä "nykyaikaista" geoa, missä eturengas on eri kunnan puolella kuin muu pyörä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Minä en myöskään tajua mikä autuaaksi tekevä tuo boa on,
    Eritoten, kun Sideissä se tuntuu antavan periksi tai sitten boaa ei vaan lenkin alussa saa tarpeeksi kireälle. Aina noin puolen tunnin ajon jälkeen herää siihen, että kengät on liian löysällä. Ratchet tai tarranauha on paras.

^Ragarökeissä on sama, mutta epäilen että johtuu siitä että on vain yksi boa. Kiristäessä vaijeri kanittaa jostain ja sitten ajaessa asettuu eri tavalla ja joutuu kiristämään uusiksi.

Tästä ketjusta innostuneena tilasin MX 146 Widet kokeiltavaksi. Josko nuo viisi vuotta vanhat Diadorat väistyisivät syrjään.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tästä ketjusta innostuneena tilasin MX 146 Widet kokeiltavaksi. Josko nuo viisi vuotta vanhat Diadorat väistyisivät syrjään.
    Tällä hetkellä PK-seudun lämpötilat ja kelit sellaiset, että pärjää itsekin työmatkat muutaman vuoden ikäisellä Northwaven Celcius GTX kengällä. On muuten aika tilava lesti noissa, verrattuna omiin Arctic versioihin, voisi sanoa, että jopa lämpöisemmät kengät, koska ei purista jalkaa ja saa enemmän sukkia tarvittaessa.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Mulla syksy talvi kevät kenkänä halpa NW artic ja sillä pärjännyt +5 -15 kelit. Kovemmalla pakkasella vähän lämpösempää sukkaa. Varpaiden palveleminen kans kovin yksilöllistä. Kesällä Scott shr-alp maastossa ja gravelissa niin niissä kyllä jäätyy varpaat pikku pakkasilla. +5 pinnassa itsellä hankalin lämpö kun artic on liian lämmin ja Scott taas viileä.

Tämän talven olen ajellut näillä ja erittäin hyvin ovat toimineet. Mukavan leveä lesti omaan räpyläjalkaan. Työmatka minulla ~16 km ja pääsääntöisesti on mennyt ihan sellaisenaan, ilman paksumpia sukkia. Yhtenä aamuna pakkanen lähenteli -10:tä ja laitoin Löfflerin topatut kengänsuojat päälle. Hiki tuli jalkoihin, eli olettaisin, että tuolla yhdistelmällä pystyisi pidempääkin siivua ajamaan ihan kunnon pakkasessa. Liikkeessä sovitin villasukkien kera, mutta kotona samat sukat tuntuneet vähän turhan ahtailta. Kengät kutistuneet vai jalat turvonneet? Sovitus ei kyllä ihan aamusta tapahtunut.

Olikohan tässä ketjussa, kun joku esitti epäilyksiä Booan heppoisesta kiinnityspalikasta. Olisi kiva kuulla miten on kestänyt? Se tosiaan on vähän epäilyttävän oloinen.

^Saas nähdä onko nämä mulle(kin) hieman liian lämpimät ajateltuun +5 .. -5 lämpötilaan.

^Saas nähdä onko nämä mulle(kin) hieman liian lämpimät ajateltuun +5 .. -5 lämpötilaan.
    Niin nuo ovat minullakin mietinnässä, mutta vähän mietityttää ovatko nuokin liian möhköt. Täytyisi käydä kaupassa katselemassa. Keveillä kengillä on kiva ajaa.

^Pitäisi speksien mukaan olla 3/4 MXZ303 painosta, jotka nyt nekään ei ihan mahdottomat moonbootsit ole.

Kengät talveksi

^^no, oli ”pakko” ostaa, kun Ridemoressa oli yhdet 43 widet 169€… Sulo Vilen-syndrooma nääs.

Itse pidän wölvejä selvästi muhkumpina.

https://fat-bike.com/2019/11/a-tale-of-two-boas-45nrth-wolvehammer-vs-lake-mxz304/

Hmmm... testattu äärimmäisessä -3 asteen pakkasessa. Mä saisin lämpöhalvauksen, jos laittaisin Laket jalkaan suojasäällä. Mutta siis tuolta näkee kokoeron. Wölveillä voi tulla ongelma, jos ei ole tätä "nykyaikaista" geoa, missä eturengas on eri kunnan puolella kuin muu pyörä.
    Ihan mielenkiinnosta, vaikka menee jo saivarteluksi, alla kuva omista, lake 46 wide ja wölvit 45. Kantapää samalla etäisyydellä. Kokoeroa ei paljoa ole. Laket oli ajatuksella graveliin ensisijaisesti.

https://i.imgur.com/G8nafGT.jpg
    Mikä ei ole erikseen sallittu, on kiellettyä.

No mulla oli 43:t Laket ja 43 wölvit. Mun silmään ja jalkaan wölvit tuntuivat selvästi möhkömmiltä kuin Laket. En tiedä johtuuko se Laken muotoilusta vai mistä. Joka tapauksessa wölvit sai mennä.

Liian lämpimät kengät on onneks vähiten paha asia, jos vertailussa on liian lämpimät hanskat tai vielä pahempaa... liikaa vaatetta

Oma talvikenkäkokemus on vasta rajallinen, kun otanta on muutamana päivänä ajellut työmatkailut 11km lumikaaoksessa. Hienosti siinä tunti kuitenkin meni pahimpana ekana myräkkäaamuna.
    Lake MX146 on kenkä ja wide-versiona.

Mulla ei mahdu kovin paksuja sukkia, koska otin 48 kokoiset popot. 50 olisi tuntunut liian isolta, kun muuten kenkä oli erinomainen poislukien pientä tilaa varpaiden päässä. (Lake ei tee kokoa 49 ja varvasahtaus käsittää vain isovarpaiden pään eli käytännössä täydelliset ohuilla sukilla. 5 milliä riittäisi hienosti.

Mutta asiaan. Varpaat eivät paleltuneet -13 asteessa usean päivän otannalla viime viikolla. Olen siis tyytyväinen hankintaani.

Leikittelevä ajatus olisi ollut, jos olisin hankkinut shimanon MW701 tai muut vastaavat. Ehkä oletin/oletan, että suurin osa kuten fizik articat ja northwave celsiukset ja Giro Blazet kuuluisi enemmän sinne kylmälle nollakelille, mutta ei kylmemmälle.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomppabozz Katso viesti
    Oma talvikenkäkokemus on vasta rajallinen, kun otanta on muutamana päivänä ajellut työmatkailut 11km lumikaaoksessa. Hienosti siinä tunti kuitenkin meni pahimpana ekana myräkkäaamuna.
    Lake MX146 on kenkä ja wide-versiona.

Mulla ei mahdu kovin paksuja sukkia, koska otin 48 kokoiset popot. 50 olisi tuntunut liian isolta, kun muuten kenkä oli erinomainen poislukien pientä tilaa varpaiden päässä. (Lake ei tee kokoa 49 ja varvasahtaus käsittää vain isovarpaiden pään eli käytännössä täydelliset ohuilla sukilla. 5 milliä riittäisi hienosti.

Mutta asiaan. Varpaat eivät paleltuneet -13 asteessa usean päivän otannalla viime viikolla. Olen siis tyytyväinen hankintaani.

Leikittelevä ajatus olisi ollut, jos olisin hankkinut shimanon MW701 tai muut vastaavat. Ehkä oletin/oletan, että suurin osa kuten fizik articat ja northwave celsiukset ja Giro Blazet kuuluisi enemmän sinne kylmälle nollakelille, mutta ei kylmemmälle.
    Kuulostaa hyvältä.

Itselläni, ja monella muullakin, talvikenkien kanssa menee niin, että eka tunti menee aina helposti suht ohuillakin kengillä. 2h jälkeen varpaille alkaa tulla kylmä ja tunto katoaa. Eli tuollaisella suht lyhyellä matkalla kenkien pitää olla tosi lämpimät, tai sitten tarvitsee sähköä lisäksi.

Tämäkin varmasti totta että kun Lenkin pituus kasvaa tarttee lämpimämpää kenkää. Itsellä ei tule kylmällä ajettua kuin 2-2.5h maksimissaan.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tomppabozz Katso viesti

48-49 koon jalkaisena tämä on typerä piirre Lakeissa ja jäi ne sen takia kokeilematta kenkinä.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Kengät talveksi

Shimanon 701:stä sen verran että ”ihan ok kengät” mutta yhdellä boalla/kopiolla kenkää ei saa oikein napakasti kiinni ja koska kengän rakenne on muutenkin melko pehmeä niin se on vähän epämääräisen tuntuinen jalassa kaikissa tilanteissa.

^miten kenkä käyttäytyy kun sinne laittaa vaikka extrapaksun sukan?

Ei se ainokainen boa jaksa kiristää paksua sukkakerrosta kasaan (eikä tietysti lämpimyyden takia kannatakaan). Pohjallisen alla on itse lisätty korotus joka vähän auttaa.
    Pohja on kyllä pitävä ja extranauha kengän sisällä pitää läpän paikallaan.

^Jännä tuo boa ylipäätään. Ensin oli kengissä normaali nauhakiinnitys. Sen jälkeen tuli velcro tai ratchet. Tai niiden kombinaatio. Joka tapauksessa useampi toisistaan riippumaton kiristyspiste, jolla kengän saa kiristettyä jalan muotojen ja omien preferenssien mukaan. Esimerkiksi jättämällä sen eniten kärjessä olevan kiristyksen löysemmälle, tms. Sitten keksittiin boa ja palattiin vanhaan. Ainoastaan nauhoja ei tarvitse solmia ja boaa voi säätää ajon aikana. Toki osassa kenkiä on kahdet boat, mutta usein on vain yhdet.

Jos nyt pitäis ostaa uudet kengät niin en ostaisi MW701:iä enää vaan vaan luultavasti joutuisi ostamaan 702:set jos ei löytyisi jalkoihin sopivampia.

Edelllisellä ostoskierroksellakin sovitin kaikki kengät mitkä pystyin ennen ostoa ja valitsin parhaiten jalkoihin sopivat (jotkut Laket widenä oli melko hyvät), aikaisempaa kokemusta pidemmältä ajalta mm NW:n ekat Celsiukset ja sitten niitä vielä kauempaa Shimanon 2-tarraisia talvikenkiä taisi olla parit (liian syvä kantapää hiersi usein akillesjännettä).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marco1 Katso viesti
    Jos nyt pitäis ostaa uudet kengät niin en ostaisi MW701:iä enää vaan vaan luultavasti joutuisi ostamaan 702:set jos ei löytyisi jalkoihin sopivampia.

Edelllisellä ostoskierroksellakin sovitin kaikki kengät mitkä pystyin ennen ostoa ja valitsin parhaiten jalkoihin sopivat (jotkut Laket widenä oli melko hyvät), aikaisempaa kokemusta pidemmältä ajalta mm NW:n ekat Celsiukset ja sitten niitä vielä kauempaa Shimanon 2-tarraisia talvikenkiä taisi olla parit (liian syvä kantapää hiersi usein akillesjännettä).
    Onko uudemmista malleista myös kokemusta? Kuinka alas pääsit pakkasasteissa?

702:set näyttää parantavan suojausta mutta ei ole kokemusta.
    Lämpimyydestä joku toinen on parempi kommentoimaan, jalat palelee aina ja en edes yritä -10C kylmemmässä ajaa.

Oon tyytyväinen tosiaan omiin mx-146:iin, mutta en olekaan ajanut niillä useiden tuntien mittaisia lenkkejä.
    Se olisi ehkä se oikea mittari.

Samaan aikaan en nyt ole ihan tavallistenkaan talvikenkien kanssa ollut ihan aina samaa mieltä ulkona hengailusta, koska varpaat saavat reaktiota yleensä aika selkeästi. Voisi niihinkin panostaa yhtä paljon ajatustyötä, kuin tähän. Toki se ei kiinnosta samoissa määrin, joten taitanee jäädä kuvitelman puolelle.

Nollakelit ja pikkaisen päälle on menneet ihan hienosti mun tavallisilla RX8-kengillä, joiden päälle kenkulaiset (overshoe), mutta ehkä just tällä hetkellä priorisoisin niitä talvikenkiä. "Koska on talvi" Molemmat ratkaisut on toimineet hienosti mun pyöräilytarpeisiin.

Nojjoo… 146:t lähti takaisin valitettavasti. Liian kapeat mun jalkaan, vaikka piti olla wide-lesti. Kumma juttu, kun 304:t on 43 ja wide ja sopivat jalkaan.

Nyt RideMoresta löytyisi 43-koon 146:t 169€ hintaan. Jos kiinnostaa, kannattaa olla sinne yhteydessä.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •