GiantElectrobikeHephaFillari
Sivu 60 / 105 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 10 50 58 59 60 61 62 70 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.771 - 1.800 / 3150

Aihe: Helsingin keskuspuiston päivän kunto?

Viime talvena jalkaisin polkuja auki tampatessa mietin, että polkuja voisi varmaan ihan vaan hiihtää auki. Suksien kanssa siirtymiäkin voisi huoletta mennä konelatuja myöten. Kävelijäthän sitten nopeasti hyödyntävät nuo valmiit jäljet kun ne tuttuja kävelypolkuja pitkin hiihdetty. Jos vielä hiihtää edestakaisin, paluumatka osittain viereen niin tullee sopivan leveä pohja.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Joo, ei uskalla. Tulee vielä sanomista, jotta väärin ajettu.

Naurattaa vähän tuo tilanne nyt. Äijät tehneet hullun työn lapioiden kanssa ja lumikenkämies on vieressä sanomassa, että pojat, nyt täytätte heti takaisin tuon uran
    Joo täällä ei paljon arvosteta, neuvojia löytyy helvetisti ilman että on edes käynyt ajamassa siellä saatika itse tehnyt yhtään polkua...edes "oikealla" tyylillä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Jagge_ Katso viesti
    Viime talvena jalkaisin polkuja auki tampatessa mietin, että polkuja voisi varmaan ihan vaan hiihtää auki. Suksien kanssa siirtymiäkin voisi huoletta mennä konelatuja myöten. Kävelijäthän sitten nopeasti hyödyntävät nuo valmiit jäljet kun ne tuttuja kävelypolkuja pitkin hiihdetty. Jos vielä hiihtää edestakaisin, paluumatka osittain viereen niin tullee sopivan leveä pohja.
    Ainakin tässä mun kotinurkilla, kun käy Oaceilla hiihtämässä uraa vaikkapa tuohon takapihan Patterimäkeen, niin parissa päivässä se jälki on kävelty poluksi. XCD BC:llä syntyy suoraan käveltävän levyista uraa
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Liukulumikengillä saa kuulemma hyvää pohjaa myös. Minulla on vain lumikenkiä, ja olenkin tuossa haltialassa joskus kävellyt polkuja auki niillä. Kovaa hommaa kyllä. Ja samaan aikaan jäi susi auton alle kehä ykkösellä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Joo, ei uskalla. Tulee vielä sanomista, jotta väärin ajettu.

Naurattaa vähän tuo tilanne nyt. Äijät tehneet hullun työn lapioiden kanssa ja lumikenkämies on vieressä sanomassa, että pojat, nyt täytätte heti takaisin tuon uran
    Nimenomaan hullun työn. I rest my case.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Joo täällä ei paljon arvosteta, neuvojia löytyy helvetisti ilman että on edes käynyt ajamassa siellä saatika itse tehnyt yhtään polkua...edes "oikealla" tyylillä.
    En tiedä keneen viitataan tällä, mutta veikkaan, että jos edes puolet näistä lapiomiesten kannattajista olisivat kävellen tuolla poluilla kahlaamassa/ulkoilemassa niin reitit olisivat jo auki ja ajettavissa vähintään läskipyörillä. Vai mitä porukka on tehnyt viimeiset pari viikkoa, tuskin lapioinut? Muistelen, että viime talvena ainakin MTBCF:n porukka kävi kimppalenkeillä lumikengillä avaamassa reittejä, kun ei ajamaan päässyt.
    Rule #6 // Free your mind and your legs will follow.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Liukulumikengillä saa kuulemma hyvää pohjaa myös. Minulla on vain lumikenkiä, ja olenkin tuossa haltialassa joskus kävellyt polkuja auki niillä. Kovaa hommaa kyllä. Ja samaan aikaan jäi susi auton alle kehä ykkösellä.
    Rankkaa hommaa tosiaan, tunnissa ei kovin pitkää pätkää saa tehtyä, jos kävelee jonkun pätkän edestakaisin kunnolla pohjia polkien. Liukulumikengät voisi olla hyvää vaihtelua, ja sulavampaa kuin lumikenkäily. Tosin pintapaine varmasti pienempi, jolloin lumi ei tiivisty samalla tapaa, mutta tyhjää parempi. Viimeksi eilen googlettelin, mistä noita saisi vuokralle. Ei viitsi ostaa pelkkää polun avaamista varten 400 euron suksia/siteitä, kun jo pari talvea sitten lumikengät hommasin.
    Jos omistaisin sähköläskin, niin mikäs sen parempaa kuin moottori tuolla painellessa, vaikka autonrengas vielä perässä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti dirtyrider Katso viesti
    ...Jos omistaisin sähköläskin, niin mikäs sen parempaa kuin moottori tuolla painellessa, vaikka autonrengas vielä perässä.
    Komps. Olisin joka päivä ajamassa polkuja auki.

ei ne polut ajettavaksi täällä länkyttämällä tule. tulipahan tehtyä edes jotain maastopyöräilijöiden hyväksi, näemmä sitten ei... olkaa hyvä vaan...
    ”Mitä enemmän somessa seuraa muiden elämää, sitä vähemmän ehtii elää omaansa…..”

^^Kyllä sähköavusteisen moottorissa tehoa riittää vaikka renkaan vetämiseen, mutta takarengas alkaa helposti sutia lumihangessa ja eteneminen tyssää siihen.

Pitääkin jossain vaiheessa kokeilla käytöstä pois jääneitä kivikelin luistelusuksia, jos vielä liimaan niihin skinien vanhat karvat kärkeen tai kantaan että on vähän pitua. Mitähän kävelijät tuumaavat, että nyt ne hiihtäjät valtaa nämäkin polut?

On siinä hiihtämisessäkin vaaransa. Hiihtoniilot tulee ja luulevat laduksi ja omivat reitin.

Mut kiitos aukojille, tapahtuipa kuinka tahansa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti EsaJ Katso viesti
    ei ne polut ajettavaksi täällä länkyttämällä tule. tulipahan tehtyä edes jotain maastopyöräilijöiden hyväksi, näemmä sitten ei... olkaa hyvä vaan...
    Minä kiitän, hienoa kun joku jaksaa duunata. Vielä kun ehtisi ajamaan sinne...

Ei se sähkö kyllä autuaaksi tee kun ei pysy pystyssä, polkimet ovat lumenpinnan alapuolella, etupyörä liikkuu sivusuuntaan miten sattuu ja takapyörä vain sutii. Silloin kun sähköläskillä viime talvena avasin polkuja tein sen sähköläskiä työntämällä. En tiedä mikä oli rankempaa, lumikenkäily jossa kengistä huolimatta ollaan polviin asti lumessa (ja susi näykkii kantapäitä) tai sähköläskin tunkkaaminen syvässä lumessa. Polku siitäkin tuli, ja kesti piiitkkään kevääseen. Muualla oli jo sulaa ja pehmeää mutta polku oli kova jäinen rantu keskellä metsää.

Olisin minä varmaan siellä tunkkaamassa taas ellen olisi muuttanut väljemmille mtb seuduille.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti harald Katso viesti
    Olisin minä varmaan siellä tunkkaamassa taas ellen olisi muuttanut väljemmille mtb seuduille.
    Aika luksusta siellä väljemmillä, saa tehdä just sellasen polun, kun haluaa, mihin haluaa ja millä välineinen haluaa. Ja yksin koko talven. Ehkei tuo sähköläski moottorikelkkaa korvaa, mutta aika lähellä. Silti veikkaan, että eilen olisi tullut ajettua tuplasti pidempi lenkki, läskillä kyllä pääsi etenemään, mutta ei vaan kunto kestäny pidempää sairastelun jälkeen.

Noinhan se auttaa kyllä, mutta ei sillä sähköläskillä ajeta umpihangessa niin että lumi lentää kaaressa takana.

Helsingin keskuspuiston päivän kunto?

Tänään Uutelassa, Vuokissa ja täyttömäen ympäristössä oli sähkärillä hapokkaampaa kuin viime sunnuntaina luomuläskillä. Ei meinannut millään pysyä niillä tallotuilla poluilla, rengas nuljusi koko ajan. Mulla on sähkärissä 29/2.6” ja 27.5/3” wratchildit. Ei vaan mennyt. Ja polun ulkopuolella upposi jalka polvea myöten.

Paras olisi, kun nyt tulevien suojakelien aikana käytäisiin ajamassa ja kävelemässä niitä pohjia kuntoon.

Oman kokemuksen mukaan lapioitu polku toimii hemmetin hyvin ja olen semmoista itsekin väsännyt, vastaa lähinnä maastopyöräilyä normi olosuhteista. Varmaan niitä läskillä löllöttelypätkiäkin löytyy niistä dikkaaville, niillä koirankusipoluilla. Järvenpään htc löytyy myös lapioitua sekä maltsusta ja tornarista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    ^Joo, käydään katsomassa, ettei tarvitse mielikuvilla arvailla mahdollisia vaikutuksia.
    Onhan tuo kovemmalla käytöllä kuin nämä lähipolut.
    Kävin katsomassa ja totesin ymmärtäväni hiukan paremmin mielensäpahoittajissa nähtävää huumoria.
    Love the Ride!

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sambolo Katso viesti
    Oman kokemuksen mukaan lapioitu polku toimii hemmetin hyvin ja olen semmoista itsekin väsännyt, vastaa lähinnä maastopyöräilyä normi olosuhteista. Varmaan niitä läskillä löllöttelypätkiäkin löytyy niistä dikkaaville, niillä koirankusipoluilla. Järvenpään htc löytyy myös lapioitua sekä maltsusta ja tornarista.
    Valitettavasti mä en ymmärrä miksi talvella pyöräilyn pitäisi vastata maastopyöräilyä normiolosuhteissa. Talven lumo on niissä talven haasteissa. Ja siinä, että voi kulloinkin valita sen sopivimman kulkineen. Onneksi sitten noi teknisemmät polut jää meille ja kesäkelejä etsivät ajavat niillä tylsillä baanoilla.

Hauskaa kun lumi tasoittaa reitit vauhtibaanoiksi ja kun pinta kovettuu voi noita vedellä vaikka gravelilla. Mutta kun tuo pulveri ei kovetu niin joutuu poistamaan pahimmat.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Valitettavasti mä en ymmärrä miksi talvella pyöräilyn pitäisi vastata maastopyöräilyä normiolosuhteissa. Talven lumo on niissä talven haasteissa. Ja siinä, että voi kulloinkin valita sen sopivimman kulkineen. Onneksi sitten noi teknisemmät polut jää meille ja kesäkelejä etsivät ajavat niillä tylsillä baanoilla.
    Jotku tykkää maastopyöräilystä semmoisena kuin se normaalisti on. Esim. mun mielestä on vaa tylsää semmoinen retkeilypyöräily, toki sillekkin on paikkansa varsinkin jossain nätissä maisemissa, mut jos muu ajaminen on se suola niin olis sitä talvella kiva muutakin tehdä. Tavoitteena ois ylläpitää ajotaitoa, talven läpi ettei keväällä tarvi opetella kaikkea uusiksi Kaikilla ei myöskään ole arsenaalia tai edes halua, omistaa kulkineita eri lajeihin ja keleihin. Noissa muodostuneissa poluissa ainoa teknisyys on siinä, että niitä ei voi ajaa niin kuin pyörällä on tarkoitus ajaa, niissä ei ole tilaa muuta kuin staattisesti pystyssä satulalta köröttelyyn.On toki hauskaa että lumi tasoittaa ja tekee polusta vauhdikkaamman, mutta ei sitä lunta tarvi pohjilla olla metritolkulla ja ei sitä vauhtia pysty käyttämään jos siinä polulla ei ole tilaa siihen. Mut kai nää on vaa surkeen tylsän väärinpyöräilijän ongelmia.

Meni myös vähän ohi, että onko joku viemässä ihmisiltä pois kaikki luonnostaan tamppautuneet polut?

Jotku tykkää maastopyöräilystä semmoisena kuin se normaalisti on.
    Niin, mutku. Eipä oikein taida olla sellaista käsitettä kuin maastopyöräily semmoisena kuin se normaalisti on. Yhdelle se on yhtä, toiselle toista. Esimerkiksi jos asuu Hangossa, suurin osa lähialueen pyöräilyä on vauhdikasta neulaspolkua. Jos asuu Aavasaksalla, pyöräily lienee jotain muuta.

Talvella on talven olosuhteet ja hyvä niin, löytää uusia polkuja ja paikkoja, joihin ei välttämättä kesällä pääse. Kuten saareen tai suolle.

Mulle maastopyöräily on vaihtelevia olosuhteita. Tosin kun ei taidot riitä kikkailuun, niin eipä siihen mahdollistavia kelejä jaksa kaivata.

Mun mielestä se, että lähipolkujen loputon kivikkojuurakko on osan vuodeta loputonta flow baanaa on kivaa vaihtelua talvella. Ihan nauru siinä pääsee talvella ekoja kertoja pääsee niitä flow rännejä paahtamaan.

Minulle se maastopyöräily on ajamista erinäisissä maastoissa. On kivaa käydä eri puolilla suomea ja huomata kuinka erilaista polkupohjaa meiltä löytyy. Joskus on kiva tykittää suomienskaa ja välillä taas hurjastella neulaspoluilla tai niillä lumen ja jään tasoittamilla poluilla.

Bottom line. Jos joku käy polkuja avaamassa niin minulle se on ihan sama tehdäänkö niistä kesäkelien kaltaisia vai lanattuja baanoja. Se on täysin tekijän valinta ja sitä tehtyä työtä syytä kunnioittaa. Tykkäsi tai ei.

Joo, onhan se ihan selvä että kovempivauhtinen enskatykitys jolla pitkällä ja järeällä täpärillä vaatii leveämpää uraa kuin vaikka mun setämiespyöräily täysjäykällä semiläskillä.

Sama jännäkakan määrä saattaa tosin tulla polun leveydestä ja vauhdista riippumatta. Ja jos ei kertaakaan lenkillä lennä tangon yli niin sitten ei ole yrittänyt tarpeeksi.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Onneks talvella tangon yli lentämien on useimmiten lähinnä hassua mutjoo, kyllähän se polku tasoittuu flowmaiseski vaikka sen lapioikin, ellei nyt rupee vielä harjaamaankin.

Onneks talvella tangon yli lentämien on useimmiten lähinnä hassua mutjoo, kyllähän se polku tasoittuu flowmaiseski vaikka sen lapioikin, ellei nyt rupee vielä harjaamaankin.
    No viikonloppuna voi tsekata tilanteen.

Ei tosiaan ehkä tähän keliin se paras vaihtoehto, mutta ei kyllä ole kelikään normaali. Metri lunta, yksi kunnon talvipäivä ja vesisadetta viikko.

Jotku tykkää maastopyöräilystä semmoisena kuin se normaalisti on. Esim. mun mielestä on vaa tylsää semmoinen retkeilypyöräily, toki sillekkin on paikkansa varsinkin jossain nätissä maisemissa, mut jos muu ajaminen on se suola niin olis sitä talvella kiva muutakin tehdä. Tavoitteena ois ylläpitää ajotaitoa, talven läpi ettei keväällä tarvi opetella kaikkea uusiksi Kaikilla ei myöskään ole arsenaalia tai edes halua, omistaa kulkineita eri lajeihin ja keleihin. Noissa muodostuneissa poluissa ainoa teknisyys on siinä, että niitä ei voi ajaa niin kuin pyörällä on tarkoitus ajaa, niissä ei ole tilaa muuta kuin staattisesti pystyssä satulalta köröttelyyn.On toki hauskaa että lumi tasoittaa ja tekee polusta vauhdikkaamman, mutta ei sitä lunta tarvi pohjilla olla metritolkulla ja ei sitä vauhtia pysty käyttämään jos siinä polulla ei ole tilaa siihen. Mut kai nää on vaa surkeen tylsän väärinpyöräilijän ongelmia.

Meni myös vähän ohi, että onko joku viemässä ihmisiltä pois kaikki luonnostaan tamppautuneet polut?

Aika kova veto pystyä määrittelemään "maastopyöräily semmoisena kuin se normaalisti on"...
    Se että sinulle maastopyöräily edustaa jotain tietyntyylistä ajamista, ajomaastoa yms. niin jollekkin toiselle se ei sitä sitten ole, ja tuskun se sinun näkemyksesi on yhtään oikeampi kuin jonkun toisen, se vain on sinun näkemyksesi asiasta.

Kun katsoo mitä useampi lähde kertoo maastopyöräilystä, niin en kyllä millään kategorioisi maastopyöräilyä vain jonkin tietyn tyyppiseksi ajamiseksi.

https://www.suomenlatu.fi/ulkoile/la...opyoraily.html
    https://www.luontoon.fi/pyoraily/maastopyoraily
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Maastopy%C3%B6r%C3%A4ily
    https://maastopyoraily.com/maastopyoraily/alalajit/

Sori jos olin epäselvä viestissäni. Ei ollu tarkoitus kategorioida muiden ajoja, vaan meinasin että ite tykkään maastopyöräilyn olevan lähes samanlaista talvella, kuin se mulle on kesälläkin. Siksi mä sitä teen kun pidän siitä ja jos se poikkeaa liikaa siitä mistä pidän, niin teen jotain muuta

Mikäs Kuninkaantammentien kohtalo lopulta olikaan? Muistelin, että oli jotain puhetta joskus sen muuttumisesta talvipyöräiltäväksi, mutta eilen näytti yksinomaan hiihtoladulta.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Facebookin Paloheinän hiihtoladut -ryhmässä tiedetään että Kuninkaantammentie on vain ja ainoastaan latuna, koska korvaavaa latu-uraa (jota siis tarvitaan siksi että yhteys Pitkäkoskelle säilyisi) ei voitu vielä täksi talveksi tehdä. Syynä on valitus, joka kaupunkiympäristölautakunnan viime keväänä hyväksymästä Kuninkaantammen hiihtoreitin puistosuunnitelmasta on tehty.

Valituksen takana olevaa tahoa en tiedä(*), mutta peruste taisi olla että suunnitelma on olemassaolevien kaavamääräysten vastainen ja motiivina se että puiden kaatamisen katsotaan ensinnäkin olevan osa yleistä Keskuspuiston nakertamista ja toisekseen sen nähdään tuhoavan Kuninkaantammentien kulttuurihistoriallista arvoa.

Toisin sanoen: tulevaisuutta ei vielä ole peruttu, mutta se lykkääntyi ainakin vuodella.

(*) Hallinto-oikeuteen jätetyn valituksen takana osoittautui olevan Helsingin luonnonsuojeluyhdistys.

PS

Kuninkaantammentie on yhä tällä kaudella hiihtokäytössä niin kauan kuin korvaava reitti saadaan rakennettua hiihtäjille. Kuninkaantammentie on tarkoitus ottaa talviaurauksen ja hiekoituksen piiriin heti, kun hiihtäjien korvaava yhteys saadaan toteutettua.
    https://helsinkiliikkuu.fi/helsingin...kovaa-vauhtia/

Lähetimme 10.6.2022 Helsingin hallinto-oikeuteen valituksen koskien Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan päätöstä 3.5.2022 § 272 asia/5 Kuninkaantammentien hiihtoreitin puistosuunnitelman hyväksyminen. Valitus (pdf) on luettavissa täällä.

Vaadimme valituksessa, että puistosuunnitelma on kumottava lainvoimaisen asemakaavan maisemasuojelu*määräyksen (ma), riittämättömien luontoselvitysten sekä laiminlyötyjen kevyen liikenteen onnettomuusriskiarviointien takia.

https://www.sll.fi/helsinki/2022/06/...uunnitelmasta/

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •