Samat kolme minunkin listalla olisi.
Samat kolme minunkin listalla olisi.
Newmenistä ei mulla oo mitään pahaa sanottavaa, napakin on kesteänyt hyvin.
Sekä 29 jäykkäperässä ynnä gravelissä on Newmenit, toimineet oikein hyvin. Heti kun toivun Piikkisikojen hintajärkytyksestä niin sähköjopo kaipaa ainakin taakse 27.5"
kiekkoa. Soitan ekaksi Tampereen Rtechiin.
Toki varmasti muutkin ehdotetut ovat hyviä.
I väntan på ännu dåligare tidet
Kiitoksia vastauksista ja vinkeistä. Entäs kuinka hyvin tollaset halvimmat hiilikuitukiekot mahtaa kestää? Mietin että jos tuplais budjetin ja vähän koittas kompensoida tota alumiinirungon painoa kevyemmällä takapäällä.
Halvat kuitukiekot ei ole välttämättä keveämpiä kuin laadukkaat saman hintaiset alukiekot.
Toimiiko Shimanon 12spd pakka (esim. SLX) Sramin 12spd Eagle-ketjulla?
^Ei se ketju pakkaa tunnista, Garbarukin pakka ja SRAM:n ketjut ja ei ongelmaa.
Paljonko lämpöä liekkö Shimanon vakiojarrupalat hydraulisissa jarruissa kestää? Ulina ollut ongelmana ja heikko jarrutusteho, uunissa kerran käytin ehkä 200 asteella puolisen tuntia mikä tuntui hetkellisesti auttavan, joten ajatellut kokeilla töhöä seuraavaksi.
Tuon jälkeen toki ajoin palat sisään ja muutaman lenkin tuntuikin hyvältä, mutta märät kelit tuonut taas saman tutun ongelman vastaan.
Moro, varastossa oottelee ensi kesää 14-vuotias cyclocross. 105 osasarja pelittää muuten vielä ihan ok, mutta kahvat (varsinkin vasen) lyö välillä tyhjää vaihdetta vaihtaessa. Vaihteet on säädössä ja vaijerit huilaa kuorissaan, siitä ei ole kiinni. Vasen kahva on itse asiassa tökkinyt jo pitempään, joten lienee ovat tiensä päässä. Onko raadilla kommenttia että riittääkö pelkkä kahvojen uusinta, ja toimisko Tiagran kahvat ongelmitta 105:n kanssa? https://www.bike-discount.de/en/shim...al-control-set <- nuita kattelin.
Vähän semmosta budjettiremppaa suunnittelen, kun en välttämäti kovin tyyristä projektia halua noin vanhasta pyörästä tehdä, mutkun tuolla ne brevetit on tähänkin asti menty, enkä viitsisi alkaa lenkkipyörää virittään pitemmille reissuille...
Olen joskus jonkun videon tuubista katsonut, jossa kahvoja elvytettiin menestyksekkäästi käyttämällä reilusti wd40 liuottamaan vanhat töhnät pois ja sitten uutta voitelua. Voi olla hintansa väärti kokeilu, mutta voihan ne kahvat olla kuluneetkin pilalle.
Juu ton olen tehnyt, ja auttoikin oikean kahvan kanssa jonkin verran. Noissa ~ton vuoden 105 kahvoissa oli jonkin verran valmistevikaa, eli tossa vasemmassa oli jokin indeksointisysteemi jolla sen saatto asettaa joko 2- tai 3-pykäläiseen asentoon riippuen siitä montako hammasratasta etupäässä oli käytössä. Tämä aiheutti kai aika paljon ongelmia, eli joku muovinen(?) hammasratas petti, ja jonkinlainen takuuvaihto kai niillä sillon oli, mutta itellä tuo ongelma alko esiintyä vasta sen verran myöhään ettei paikallinen kauppias alkanut enää asiaa hoitamaan. Ite olin sen verran laiska että jätin asian siihen, ton kanssa kun enimmäkseen pärjäs kun jaksoi aina välillä rassata. Nyt vaikuttaa olevan jo beyond rassaus, ja kun oikeakin takkuaa, niin pitänee uusia paloja tai luopua koko pyörästä. Snif.
Valitettavasti 4700-sarja on tehty eri takavaihtajan vetosuhteelle kuin vanhat 10-vaihteiset osasarjat. Eli ainakin toi takavaihtaja pitäs laittaa samalla vaihtoon ja sehän pitäs olla sit nimenomaan tollanen 4700 (tai RX400 sarjaa).
Edit: Ja ilmeisesti etuvaihtaja kans.
Tätä Microshiftin kahvaa myydään joillain sivustoilla vanhempaan Shimanon 10 vaihteiseen yhteensopivana. Valmistajan sivulta en löytänyt faktaa, joten kannattaa vielä tarkistella, jos kiinnostaa.
https://www.bike24.com/p2588206.html...8-b671f47806df
Tämä käsittääkseni kävisi: https://www.chainreactioncycles.com/.../rp-prod136527
Jos siis pystyy elämään eri paria olevien kahvojen kanssa.
No tuohan on taas ihan eri asia, kun nuo Garbarukin vehkeet on tehty SRAMin kanssa yhteensopivaksi.
Shimanolla taas on tuo oma HG+ joka ainakin eturattaiden kanssa saattaa aiheuttaa ongelmia ja epätoivottavaa toimintaa. Siksi kysyin, että onko noissa pakoissa jotain vastaavaa.
![]()
Paljonhan kannattaa pyytää noin 2000km ajetuista Dura Ace 9000 osista?
Ostin uuden pyörän mistä pidän varmaan vain rungon kun löytyy jo Di2 osasarja.
- Kampisetti 50-34t 172,5mm
- 11s kasetti 11-28
- Vannejarrut etu ja taka
Hintaa en osaa sanoa, mutta jotain voi siitä laskea siitä, että ainakin itse arvotan r8000 setin korkeammalle. Uudemmassa 11sp setissä on tullut aika paljon muutoksia ja onhan tuo komeampikin.
Ehkä menee jopa osina paremmin kaupaksi. Kahvat ovat rikkoontuneen tilalle rahan arvoista kamaa. Kammet 1x settiin kivat. Pakka uberia.
Kannattaako pressfit keskiön työkaluihin panostaa vai pärjääkö halvemmalla.
Pärjääkö esim tällä https://www.bike-discount.de/en/rado...ottom-brackets
Kyllähän se kannattaa. Varsinkin muovikuoriset pressfitit muokkautuu minun mielestäni asennuksessa, eli vaikka runko ei ihan linjassa olisikaan, niin kupit saattaa ohjautua jämäkällä työkalulla linjaan.
Sitten huonompi juttu on se, että rimpuloilla työkaluilla ohuet holkit lähtevät lähes varmasti ensin vinoon. Tuo ei minusta haittaa esimerkiksi Shimanon muovisilla pressfiteillä niin paljoa, mutta alumiiniset holkit leikkaavat tuossa kohtaa jo runkoa.
Tuo radonin työkalu näyttää aika pätevältä, jos reiässä ei ole liikaa välystä. Suht pitkä holkki ja kromattu akseli. Ei siis suoraan väljän kieretangon päällä.
Tämän tyyppistä pressfitin poistotyökalua sen sijaan en voi suositella: https://www.bike-discount.de/en/rado...-fit-bb86/bb90 - nuo kuminauhalla kiinni ovat 3 ankkuripalaa irtoavat helposti ja homma menee niiden etsimiseksi.
"Neljään osaan halkaistun putken" -tyyppisen irroitustyökalun voi tietysti tehdä itsekin jos sattuu olemaan esim. sopivaa huonekaluputkea.
Jos ei ole irroitettavaa säästää niin tuurnalla saa irti mutta jos asentaa uudelleen niin sitten eri juttu.
Ostin tuossa joku aika sitten pelkän Cube:n Reaction hybrid one 2018 rungon johon pikkuhiljaa hankkinut osia ja kasannut projektia eteenpäin (itselle ihka ensimmäinen aivan osista kootu pyöräprojekti) ja se alkaa olemaan kohta loppusuoralla, mutta nyt iski takavaihtajan kanssa oma osaamattomuus.
Kyseinen mallihan on ollut malliston alapään malli ja on alunperin ollut varustettu Shimanon Deore 9s. takavaihtajalla ja 11-34 takapakalla, tässä mallissa tuo rungossa kiinnioleva vaihtajan kiinnityskorvake lähtee käytännössä suoraan alaspäin ja tuo Deoren vaihteisto kiinnittyy siihen lähteäkseen siitä noin 90asteen kulmassa vasemmalle (Cuben arkistokuva).
No, itsellä tarkoitus rakentaa pyörä Shimanon XT 11s. vaihteistolla ja 11-42 pakalla.
Pyörässä onkin kuitenkin kiinni jo valmiiksi edellisen omistajan toimesta korvake joka lähtee rungosta alas takaviistoon noin 45asteen kulmassa (kuva omasta pyörästäni)
Kun tuota pyörän mallisarjaa mennään kalliimpaan suuntaan, niin vastaan tulee XT 11s. vaihtajalla ja 11-46 pakalla varustettu malli jossa tuo vaihtajan korvake lähtee juurikin tuonne takaviistoon (Cuben arkistokuva)
Itse sovittelin tuossa tuota omaa XT vaihtajaa tuohon korvakkeeseen ja näytti jotenkin oudolta, näyttäisi että tuo vaihtaja asemoituisi jotenkin aivan liian ulos tuohon pakkaan nähden.
Vertailin tuota Cuben arkistokuvaa ja omaa vaihtajaa keskenään, niin itselläni on tuossa vaihtajassa kiinni yksi ylimääräinen "lenkki" millä vaihtaja ja tuo rungossa kiinni oleva korvake yhdistyvät, pitäisikö tuo ottaa pois, vaiko hommata alkupeäinen runkoon kuuluva korvake vai eikö tuo paremman mallisarjan korvake olisikin oikea kun kyse tuosta XT vaihtajasta ja isommasta pakasta...
Menin itse tuon homman kanssa niin solmuun että pakko kyseä palstalta neuvoa...
Directmount korvake tuossa kaiketi on kiinni. Eli tosiaan pois se yksi lenkki vaihtajasta.
Juutuupista löytyy ohje
https://youtu.be/xyOp2lyeAlY
Kirjanmerkit