Tätä tarkoitin: https://eu.huntbikewheels.com/produc...-race-wheelset
26mm sisäleveys.
Pitääpä vilkaista, kun saa työpäivän purkkiin.
Hiton saatavuus, joutuu pyöritteleen kompromissien välillä. Etapilla olisi laajempi välitys vakiona, joka ei haittaisi 1x vaihteisessa ollenkaan. Sillä kun puhti pois, niin harvoin on ollut liikaa välitystä löysän päässä. Ja kun hommalla ei ole kiire, niin ei taida olla tarvetta tehdä kompromissia.
Kauankohan oli kaverilla ollut kokemusta Ekarista. Peukulla ja etusormellahan ne vaihteet vaihtuu, ei käden asentoa tarvii muuttaa yläotteella ajaessa.
edit: 13:40 kertoilee että peukkuvaihtaminen se ongelma ja 7:00 kuvailee vähän tarkemmin vaihtamista jossa kertoo myös tuosta käden asennon vaihtamisesta. Tottahan tuo kyllä on, voi olla vaikea tottua.
edit2: Ekar on hullun tarkka noista säädöistä ja vaikka kuinka siististi ajelisi, pitää takavaihtajaa olla paapomassa usein. Vertailupohjana cyclossa ollut vanhempi Ultegra, jolle ei koskaan tarvinnut tehdä mitään. Kertaalleen tuli kaaduttua josta selvittiin taipuneen korvakkeen vaihtamisella, mutta itse takavaihtaja pysyi säädöissä. Maastopuolelta on nyt tullut kokemuksia GX AXS:a, ja toiminut kyllä niin hyvin että jatkossa tulee sähköinen takavaihtaja olemaan kaikissa pyörissä. Nyt ottaisin eTappia graveliin ehdottomasti.
edit3: mulla ollut just tämä ajossa nyt ~6kk. Olisin ottanut tämän, jos olis saanut jäykällä keulalla.
"Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS
Tuo mikä sinulla ollut ajossa 6 kk on juuri se mitä eilen päässäni pyörittelin vaihtoehdoksi. En halua kyllä lopulta vaihtajaa, jota saa paapoa jatkuvasti. Läskissä XT ja aivan viimesen päälle helppo laite, joten samaa huolettomuutta haen graveliin.
Ehkä teen niin, että sähköiset vaihteet + kuitukiekot asetan pakolliseksi ja ainut mistä voin joustaa on 1x vaihteisto. Jos 2x on sähköinen, niin eiköhän se aika huolettomasti pelitä + saa lisää välityksiä, jos joskus tarvitsee runtata esim kärryn tai retkeilykamojen kera. Jäykkö keula kyllä mielellään itsellekin, vaikkakin tuo laittamasi joustokeulalla oleva on kyllä ehdottoman komee peli.
Mielenkiintoisesti on nuo SLX Grizlit varusteltu. Varmaan testaavat että mikä myy parhaiten, hintaluokkahan noissa käytännössä sama. Vois kristallipallosta ennustaa, että eivät tule noin montaa hinnaltaan samanlaista eri mallia jatkossa pitämään, tosin syynä voi olla sekin että eivät halua laittaa voimansiirtomuniaan yhteen koriin ja jos jollain valmistajalla on toimitusvaikeuksia, niin saavat sitten ees jotain myytyä.
Eikä toi Ekar mikään surkea ole. Jarrut on tosiaan hyvät ja 1x13 aiheuttaa selkeitä puoliheijareita tietyssä gravelsetämiessegmentissä, mutta tuossa hintaluokassa odottaisi että huoltovapaus olisi samalla tasolla muiden valmistajien edes mid-range tuotteiden kanssa. Nyt kun Ekarilla on ajellut, olisi valinta noista kolmesta Di2, vaikka omaan käyttöön siinä onkin yksi turha ratas edessä. Jäykällä keulalla pärjää yllättävän hyvin ajoittaiset raffimmatkin pätkät eikä joustokeulan tuoma lisäpaino houkuttele kun suurin osa ajoista kumminkin menee maltillisessa maastossa.
SuccessFactor muokkasi tätä : 23.11.2022 at 10.21
"Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS
Canyonilla gravelmalleja riittää, Graileja ja Grizleitä varmasti yli 20 kpl vajaan 2 teurin -5 teurin hintaluokassa. Jos Pox et ole lukinnut itseäsi Canyoniin, niin katsoppas ToniTonin tarjonta tällä hetkellä.Grizlin slx:t tosiaan ihan samaa hintaluokkaa, ja minustakaan ei ihan paras valikoima
Pitääpä vilkuilla tarjontaa myös heiltä.
En ole lukittautunut Canyoniin, oon enemmän Spessu-miehiä henkisesti, mutta kun ei ole Spessulta osunut hyviä tajouksia silmiin ja vielä niin, että saisin hyödynnettyä työsuhdepyöräetua. Onneksi tässä on aikaa ihmetellä talvi omaa gravelia, pärjään kyllä läskillä ja maantiefillarilla puolison gravelia vastaan, mutta olisi mukava, että tarvittaessa voisi siltä "maantielenkiltä" lähteä hiekkatielle ilman pelkoa siitä, että maantiepyörän kumi ampuu ilmat pihalle. Canyonilta Grail ykkösenä, mutta Grizl menee myös, koska kumit saa tarvittaessa vaihdettua himppasen kaposempaan.
^Nykyisillä suojatuilla renkailla ja laatusisureilla ei pahemmin ainakaan Varsinais Suomen hiekkateillä rengasrikkoja tarvinut pelätä. Kolmeen vuoteen sekalaisessa ajossa yhtäkään maantiekalustolla.
Näinhän se varmasti. Eipä se maantiefillarin kumi ole puhejennut ikinä, kun on ajanut tahallaan lenkin jonkin pätkän hiekkateitä. Mutta sen sijaan rengasrikkoja tullut, kun ajanut puhtaalla maantielenkillä 3 metriä auki kaivettua asfalttia.
Mutta, kyllä se gravel tulee, kun vaan osuu sopiva kohdalle.
^Tuurin kauppaa, joskus ajoin seitsemän kilometriä 23millin sen ajan tuubeilla päällystystä odottavalla sepelillä ja rengas kesti... Kun katselee noita "Gravel" mainoskuva niin perus hiekkateistähän niissä usein kyse... Mutta niinhän se maailma muuttuu, kaikkeen tarvitaan oma väline.
Kaipa se tärkein pointti on että kauppa käy ja tavara liikkuu.
Grail CF SL 8 Di2
Muutaman vuoden "palikka"-gravelilla ajelleena olen päättänyt ostaa seuraavaksi huomattavasti paremman. Pyörä on päivittäisessä työmatkapyöräilykäytössä kaikkina vuodenaikoina (asfaltti-ajoa) ja tämän lisäksi haaveilen jopa ajavani pitkää lenkkiä treenimielessä (asfalttia, hiekkaa, latupojia tms). Sellainen pyörä kuitenkin, johon olisi helppo olla tyytyväinen pidemmän aikaa.
Aika elämässä ei vaan riitä pyörämaailman opiskeluun, joten ymmärrys osasarjoihin ja kaikkiin pikkunippeleihin on heikko. Jokseenkin olen ymmärtänyt että Canyonilla saa rahalleen vastinetta? Tuohon yllä olevaan pyörään olen nyt pohdinnoissani jumittunut. Mitä hyvää/huonoa? Hinta/laatusuhde? Muita vastaavia vaihtoehtoja?
Ja se koko. Onko tuo Canyonin laskuri miten pätevä, vai olisiko sitä syytä miettiä laajemmin?
Eihän tuossa mitään vikaa ole mutta... Itse en hankkisi tuollaista jonka ohjaamo rajoittaa muokkaamista, noiden kiinteiden kanssa täytyy olla tosi tarkkana sopivuuden vuoksi. Kai tuohonkin voi jollakin virityksellä saada normi stemmin ja tangon.
^Ei tuohon voi saada millään virityksellä normaalia stemmiä tai tankoa, ainakaan niin että ajoasennosta ei tule aivan älyttömän matala. En ole koskaan ymmärtänyt mikä tuossa ratkaisussa on ollut taka-ajatuksena.
^Jokin erikoisuuden tavoittelu ja insinöörin/suunnittelija aivopieru?
Kun tuo Canyon on se mitä on jo katseltu ja ajateltu sopivaksi, niin vaihtoehtona voisi ehkä olla toinen saksalainen "postimyyntipyörä" eli Rose?
(Paremmin tuntevat ja ymmärtävät kertokoot mitä eroja näissä kahdessa mahdollisesti on ja mitkä niistä ovat milläkin tavalla merkityksellisiä!)
Nimim. Kirsille,
Minusta Canyon Grailin kuituversio on erinomainen vaihtoehto käyttötarkoituksiisi. Mulla ei ole ks. pyörää (vielä), mutta kokeilujeni perusteella sähkövaihteellinen Grail on mainio pyörä. Hover bar tai mikä onkaan, on minusta erittäin hyvän tuntuinen epätasaisella/terävällä alustalla. Ei ole kovan tuntuinen ollenkaan ja ainakin minä sain hyvän ja tukevan otteen esim. alaotteelta juuri tuon rakenteen ansiosta. Kuitukiekot parantavat pakettia entisestään. Canyonin kokomitoitus on kahden omistetun fillarin perusteella ok. Erityisesti katsoisin tarkkaan reach + ja stack + -mitat Grailin osalta. Em. mitat kertovat etäisyyden keskiön ja ohjaustangon yläputken keskikohdan välillä. Ohjaamon säädettävys kuitu-Grailissa on selkeä miinus, koska pituussuunnassa sitä ei säädetä. Siksi em. mittojen täytyy osua ainakin riittäväsi kohdalleen. Toinen juttu on että esim. XS-koossa kiekkojen koko on 27.5/650b ja sekä edessä että takana max. rengasleveys taitaa olla 42 mm. Monet 27,5/650b -renkaat ovat > 45 mm leveydeltään. Toki jos on isomman kokoinen pyörä niin silloin löytyy paljon valinnanvaraa 28/700c renkaista sopivalla leveydellä.
Canyonilta myös Grizl voisi olla vaihtoehto, jos niitä halutaan etsiä. Rahallehan noissa edelleen on hyvin vastinetta.
Mikalla hyvää perustelua jo tuossa yllä. Grailhan on hieno pyörä ja tuon voisin haluta itsellenikin.
Ongelma tulee vaan tosiaan tuon boldauksen kohdalla, eli pitää ensin olla tosi tarkasti tiedossa mitat mitkä haluaa. Jos olet ajanut jo kaksi vuotta käyrätankoisella gravellilla, niin ne voisivat jo löytyä mittaamalla vanhasta. Ensimmäiseksi kunnon pyöräksi en grailia ostaisi missään nimessä.
Grizl on turvallisempi valinta. Tuohon menee myöskin huomattavasti leveämpää rengasta latupohjien ajoa varten.
Grizlissä on myös enemmän kiinnityspaikkoja. Ei Grail huono valinta ole, mutta tuo integroituohjaamo voi monia vieroksuttaa.
Grizl kyllä kulkee tielläkin mainiosti. Ei ongelmaa pidellä 30km/h keskaria asfalttiosuuksilla jos näin haluaa.
Samaa mieltä edellisten kanssa.
Canyon on nostanut CF 7 etap Grailin hintaa noin 400 eurolla/10 %:lla ihan lähiaikoina. Tämä on viime viikolla tässä ketjussa mainittu pyörä, jossa hiilarirunko, etap rival ja dt swissin hiilikuituvanteet. Hinta oli tällöin 3.649 eur.
Varmaankin Grizl tulee perässä.
"Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS
^ "Canyonilla hyvä speksi/laatusuhde vaikka nirppanokkaiset hifistelijät muuta väittää"?!
Voisitko hieman avata tätä kommenttiasi? Olisiko sinulla kenties antaa joku foorumilta poimittu esimerkki?
No, hieman venyttäen - mielestäni - tuon voisi tulkita mielipiteeksi ettei Canyonin speksi/laatusuhde (millä ymmärtääkseni tarkoitettiin suomeksi sitä minkatasoisia osia tietynhintaisessa fillarissa on) olisi hyvä.
Ymmärtääkseni huomattavasti yleisempää on myöntää että kyseinen suhde on kiistatta hyvä eli samantasoiset osat saa muiden merkkien pyörissä vain maksamalla merkittävästi enemmän (tai vaihtamalla hiilikuituisen rungon alumiiniseen tai jollain muulla vähemmäksi katsottuun vaihtoehtoon tyytymisellä), mutta todeta heti perään jotain siitä että muut kuin malliston huiput ovat niin tavanomaisia, sieluttomia, tylsiä, pyöriä jotka ovat periaatteessa ihan okei mutta jotenkin tylsiä.
Vaikka itse hifistelen niin en kyllä Canyonia halveksi, hinta/laatu ehdottomasti hyvää vaikka hieman laskenut.
Canyon on vaan hifistelijöiden mielestä liian halpa, liian saavutettavissa. Tuulipukuosastoa siis. Pyörän pitää olla todella kallis. ??
^rotko tarjoaa x-speksit 3ke:n hinnalla, kun samantasoisesta Trekistä saa pulittaa tähän vielä kaksi tonnia lisää. Näin ainakin maastopuolella.![]()
Gravelina on tällä hetkellä CUBE Nuroad C:62 Pro 2022 gravel grinder, josta sai köyhtyä 2399€. "Oikeista" merkeistä olisi saanut lähinnä hinnat-alkaen malleja, joissa tyyliin alurunko ja 400-sarjan Shimanon osat.
^Niin, miksi pitäisi maksaa "merkkilisää"?
^se on hyvä kysymys. Voihan se tietysti olla status-kysymys, että pyörässä lukee se S-Works tai Trekin Project One omine värityksineen.Mutta itse maksan lähinnä spekseistä ja ajo-ominaisuuksista. Kun latoo tonneja tiskiin, niin mitä konkreettista sillä summalla saa.
Kirjanmerkit