Pitkien siivujen ajaminen vaatii mun mielestä enempi osaamista kuin kuntoa. Tietty se peruskunto ja aikaisempi kokemus pitää olla sillä tasolla, että esim. 300km ajaminen on jo tuttu juttu ja menee suht helposti. Ajoin toissa kesänä 500km siivun ja neljä ongelmaa nousi esille.
1) Hereillä pysyminen. Maantielaidan ajaminen on väsyneenä niin yksitoikkoista puuhaa, että siinä on ihan oikeasti riskinä nukahtaa "rattiin". Tuo kannattaa siis ennakoida ja koittaa keksiä etukäteen, miten ongelman ratkaisee.
2) Tankkaus. Syödä pitää koko ajan, ei vain muutamaa ruokataukoa. Lisäksi pitää olla sellaiset eväät, jotka menevät alas, vaikka ei maistuisikaan. Mitä ne kenellekin ovat, on henkilökohtaista ja selviää vain kokeilemalla
3) Epämukavuuden sieto. Jossain vaiheessa tekee mieli jatkuvasti pysähtyä vähän jaloittelemaan, kuseskelemaan yms. Tästä pitää päästä yli, sillä matka ei taitu, jos puolen tunnin välein on pientareella jaloittelemassa.
4) Lähtöaika. Oman kokemukseni mukaan yön jälkeinen aamu on on aina pahin hereillä pysymisen suhteen. Lähteekö siis liikkeelle aamulla, että saa lopettaa aamuun, vai sopiiko omaan rytmiin paremmin päivä- tai iltalähtö.
Itse olen ultrajuoksuhommissa harjaantunut sekä valvomiseen että (varsinaisen ruuan) syömättömyyteen, joten en pitänyt ruokataukoja lainkaan. Vedin pääasiassa karkkia ja geeliä, muistaakseni pähkinöitä ja sipsejäkin saattoi olla mukana. Pysähdyin n. 100km välein pullojen täyttöön. Tuommoinen ei suurimmalle osalle sovi, mutta jos sopii, niin sillä säästää aikaa ihan älyttömästi, kun ei tarvitse pysähdellä varsinaisille ruokatauoille. Vaikka olen juossut 1,5 vuorokautta samoilla silmillä ilman pahoja ongelmia hereillä pysymisen suhteen, niin pyöräillessä n. 14h tunnin jälkeen (juurikin aamun sarastaessa) oli todella vaikeaa.
Kirjoittelin ajosta pienen jutunkin, jos kiinnostaa.
http://kauasjapitkalle.blogspot.com/...kkola-500.html
Kirjanmerkit