Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. Bndit said:
    Mun mielestä tuollainen kympin sijoitus polkupyöräharrastukseen ei kokonaisuudessa tunnu missään.... Ainakaan Shimanon jarruja ei tarvitse kovin usein ilmata, Tektroista en tiedä. Toki nesteet voi vaihtaa välillä vaikka jarrut toimisivatkin moitteetta.
     
  2. paaton said:
    Moniko on tilannut sen kympin pullon? Mä oon huomannut että noista kympin sijoituksista tulee aina 200e loppulasku ostoskoriin.
     
  3. nure said:
    ^Vähintään, onneksi noita saa jopa kotimaisista puodeista. Toisaaltaan hyvä syy tilata jotain kivaa tarpeellista/tarpeetonta.
     
  4. Käyttäjän 'Ohiampuja' Avatar

    Ohiampuja said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Ei tuo mineraaliöljy miksikään mene suljetussa pullossa.
    Mikäli yhtään muistan vanhoja oppeja, niin öljyllä on ominaisuus imeä ilmasta kosteutta. Eikä se suljettu pullo ole diffuusiovapaa.
     
  5. F. Kotlerburg said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Mikäli yhtään muistan vanhoja oppeja, niin öljyllä on ominaisuus imeä ilmasta kosteutta. Eikä se suljettu pullo ole diffuusiovapaa.
    DOT imee vettä eli on hygroskooppinen. Mineraaliöljy ei ole eikä se liukene veteen. Synteettiset sun muut öljyt käsittääkseni on ainakiin jollain tasolla hygroskooppisia.
     
  6. K.Kuronen said:
    Ehtoopuolella olleeseen olen LHM: ää laittanut, mutta ainakaan hydraulisiin maantiekahvoihin en viitsi laittaa, kun en täyttä varmuutta lisäaineistuksen sopivuudesta kykene hankkimaan.
     
  7. laattamaa said:
    Kolmissa vanhemmissa simpoissa( m315 ja m615) olen käyttänyt lhm:ää ilman ongelmia ja purkki ollu korkattuna usiamman vuoden.

    Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004
     
  8. Amfinaut said:
    Mietinnässä droppitankopyörään jarrujen uusinta hydraulisiin, eli käytännössä siis kahvat+jarrut. Nykyiset jarrut on 160mm Post Mount. Onko tällaiseen enää saatavilla mitään "natiivia" ratkaisua valmiina kahvat+jarrut -pakettina? Jos ei, niin toimisiko Shimanon puolelta vaihtoehtona esim. edullisen pään kombo RX400-kahvat ja SLX M7100 -jarrut? Wolftoothilla vaikutti olevan adapteri Post Mount -> Flat Mount mutta samalla kasvattaisi jarrulevyn kokoa 180 millimetriin, mikä ei onnistu (en löytänyt rungon/haarukan speksejä, joten ei uskalla harkita).
     
  9. F. Kotlerburg said:
    https://www.bike-discount.de/en/shim...-brake-caliper

    Ainakin tälläisiä postmount satuloita on vielä saatavilla. Koko pakettia ei taida olla saatavilla. Käsittääkseni kyllä melkolailla kaikki Shimanon hydrot toimii ristiin.
     
  10. paaton said:
    Maastosatulat käy hienosti. Sellaiset vaan.

    Kannattaa sitten muistaa, ettei nuo uudemmat 10-kahvat toimi vanhojen osien kanssa, eli menee vaihtajatkin uusiksi. Mielestäni kannattaakin laittaa suoraan 11sp osat.
     
  11. paaton said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    https://www.bike-discount.de/en/shim...-brake-caliper

    Ainakin tälläisiä postmount satuloita on vielä saatavilla. Koko pakettia ei taida olla saatavilla. Käsittääkseni kyllä melkolailla kaikki Shimanon hydrot toimii ristiin.
    Vähän aikaa sitten piti ihmetellä noiden satulojen eroja ja tosiaan nuo rs785 satulat käyttävät maastopaloja, kuten kaikki postmount jarrut. Sitten taas uusiin maastojarruihin on tullut myös flatmounteja, joissa on taas samat palat kuin kadulla...
     
  12. F. Kotlerburg said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Vähän aikaa sitten piti ihmetellä noiden satulojen eroja ja tosiaan nuo rs785 satulat käyttävät maastopaloja, kuten kaikki postmount jarrut. Sitten taas uusiin maastojarruihin on tullut myös flatmounteja, joissa on taas samat palat kuin kadulla...
    Juu, jossain XC-jäykkäperissä noita flatmounteja on näkynyt. Ainakin Exceedissä tais olla. Kai se on vähän kepeämpi. Satuloissa tuskin on muuta eroa kuin leimat...
     
  13. Amfinaut said:
    Kiitos kommenteista.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kannattaa sitten muistaa, ettei nuo uudemmat 10-kahvat toimi vanhojen osien kanssa, eli menee vaihtajatkin uusiksi. Mielestäni kannattaakin laittaa suoraan 11sp osat.
    Hyvä huomio! 4700-sarjan outo vetosuhde olikin tiedossa mutta ei se, että RX400-kahvat kuuluvat samaan kastiin.

    Muille asian kanssa pähkäileville tiedoksi, että Kanadasta näyttää löytyvän +-0 millimetrin PM->FM adaptereita (https://www.assolutions.ca/shop/adap...ith-160-rotor/). Toki tuossa alkaa tulemaan hintaa adaptereille eivätkä sovi jokaiseen runkoon/haarukkaan.
    Amfinaut muokkasi tätä : 09.11.2022 at 01.42 Syy: typo
     
  14. Kuminauha said:
    Ainakin RX400 kahvat käyttää samaa BH90 letkua kuin maastopuolen kahvat ja satulat eli ne voi kyllä liittää noihin maastopuolen satuloihin huoletta.
     
  15. Aakoo said:
    ^^Ei noissa adaptereissa ole mitään järkeä, kun vastaavat pm satulat saa muutamalla kympillä. Harkitsin muutama vuosi sitten niitä Campan maantiejarrujen kanssa, mutta päädyin laittamaan Shimanon maastosatulat.
     
  16. nure said:
    ^Just niin, satulan hintaiset adapterit.

    Ja miksi täytyy olla sarja kun suurimmassa osassa tapauksia letkut pätkittävä?
     
  17. Amfinaut said:
    Juu ei ollut tarkoitus promota adaptereita parhaana ratkaisuna. Hintahan niistä tekee aika epähoukuttelevat kuten tulikin jo esille. Ajattelin mainita kun satuin moisiin törmäämään ja olin aiemmin ottanut adapterit puheeksi.
     
  18. nure said:
    ^Joku noita aikoinaan esitteli ja silloinkin kalliiksi leimattiin jos/kun tullit ja kustannukset vielä päälle. Itse en kylläkään ole mitään pointia noille FM:lle keksinyt, tietenkin ainakin takahaarukassahan on simppeli ja halpa kliinnitysratkaisu...
     
  19. Aakoo said:
    ^^ En tällaisena ottanutkaan, vaan oman vastaavan pohdinnan lopputuloksen totesin.
     
  20. Soiski said:
    Vanhan maastopyörän sinkulointi (takana 135QR/HG), eteen meinasin laittaan 2x kammet joista vaan irrotan pienemmän rattaan. Voiko joku mennä pieleen? Ketjulinjaa saa kuitenkin muokattua aika vapaasti laittamalla vapariin spacereitä.

    Ja ongelmana siis se, että ei tunnu löytyvän mitään kustannustehokasta ratas+kampiyhdistelmää eteen 36t rattaalla. 1x kampiseteissä on kovin pienet rattaat työmatkakäyttöön.
     
  21. nure said:
    ^Rattaat on vaihtokamaa. Oma eka 1x viritys oli kolmerattaisesta tehty, pikkuratas pois ja isosta hampaat hioin pois ja se toimi aivan hyvin. Ratas vaihtui jossain vaiheessa kylläkin NW rattaaksi.
     
  22. MTB Engineer said:
    Oman kokemuksen mukaan 1-by ilman oikeaa narrow-wide -eturatasta toimii todella huonosti maastoajossa vaikka olisi kytkimellä varustettu vaihtaja. Ketjuja saa nostella paikoilleen vähän väliä. NW-rattaalla ei mitään ongelmia.
    MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
    Yeti SB150, SB120, ARC
    Giant Revolt
    Orbea Wild
     
  23. nure said:
    ^ No, tippuuhan ne helpommin muttei oikein säädettynä suunnaton ongelma. Itse ajoin normirattaan loppuun ja vasta sen jälkeen NW tilalle.
     
  24. Kuminauha said:
    Ei ne kestopäällysteellä hirveen helposti tipu ilman NW ratasta, varsinkaan sinkulalla. Siitähän tässä oli kyse.

    Maastossa kyllä tippuu. Toki vaikuttaa tähän myös ketjulinja jne.
     
  25. hubba said:
    Omassa kakkospyörässä myös itsetehty 1x9 viritys jättämällä 3x kampien keskimmäinen ratas paikalleen, muistaakseni 36t. Ultegra kahvat deore XT takavaihtaja. Tuurilla kai sattunut ketjulinja kohdalleen ikinä ei ole tainneet ketjut tippua. Toki ajoa vaan asfaltilla.
     
  26. nure said:
    ^^Kona Kula työmatkapyörässä 1x9 normirattaalla ja huomasi voitelutarpeen kun alkoi tippumaan, uutta rasvaa ja homma toimi taas.
    ^ Ketjulinja loppupeleissä ei ole niin tarkka, millin parin heitto ei vaikuta kummiakaan toimintaan.
     
  27. Soiski said:
    Kiitokset kaikille, löyty xt:n 2x kammet huokeaan hintaan käytettynä niin testaillaan niillä. Ja tosiaan kun on sinkulasta ja työmatka-ajosta kyse niin näiden vastausten perusteella ei pitäisi tippua. Jos tippuu niin pitää ostella NW
     
  28. nure said:
    ^ Ketjunkiristin auttaa myös jos sinkulasta kyse.
     
  29. nure said:
    Tietääkös takavaihtaja että onko pakka Shimanon vai Campan? Kympistä kyse ja vaihtaja Veloce?
     
  30. paaton said:
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Tietääkös takavaihtaja että onko pakka Shimanon vai Campan? Kympistä kyse ja vaihtaja Veloce?
    https://bike.bikegremlin.com/1232/bi...compatibility/

    Shimano 10-speed 3.95 1.6

    Campagnolo 10-speed 4.15 1.7


    Rattaiden väli ja rattaan leveys. Eli ei toimi kunnolla.