Ohiampujan pyörä IMO täyttää kriteerit mutta tuo Spessu menee lähemmäs hybridiä/fittnespyörää tai keksiikös joku uuden nimikkeen? Toisaaltaan liki 3500€ alumiinipyörästä on mielestäni paljon vaikka Spessulisää siinä onkin.
^siis onko flatbar gravel vain täysjäykkä 29er maasturi? Ei kai...
^Samalla perustteella kysyn miksei Spessu ole fittnes pyörä?
^^Noinkin sen voi ajatella jos haluaa, kun kukaan ei määritä teennäisiä kategorioita niin voi niinkin määrittää...
Mulla on välillä pieni identiteettiongelma. Että olenko pehmenemään päässyt MTB kuski vai trendikäs gravel-kuski.
Tai sitten ei. Kiinnosti vaan että voiko menneen ajan geolla hitsattua runkoa pitää gravelina. Ainakin sen geometrian pohjalta se on lähempänä nykyisiä gravel-pyöriä, kuin moderneja maastureita![]()
.....ja minä ajan käppyräsarvisella fittnespyörällä. Jee!
^^ täysjäykkä mtb-kuski, joka ajelee sillä trendikkäästi gravelia
Markkinointimiehethän nämä määrittävät, mutta kyllä tämä puhdasverinen gg eroaa noista korkeakeulaisista 29er:stä. Aivan kuten fittnes-hybridit, mutta suurempi rengastila. Hybridipyöriä yhtä kaikki.
^Siis olet määrittänyt gravelpyörän, renkaanleveys ja hissitolppa, YES!
^^Leewi, oikeassa olet, ennen oli maastopyöriä ja maantiepyöriä ja nyt kaikki niiden väliltä on hybridejä omalla tavallaan.
Tarkoitukseen tehtyjen maastopyörien historia ei kanna kauas menneisyyteen, vaan jää 80-luvun alkuun. Wikipediasta kun lunttaa, niin ekassa Stumpjumperissa vaihteet oli lainattu maantiepyörästä, eli eka sarjavalmisteinen maastopyörä olikin hybridi (=sekoitus maasto- ja maantiepuolelta).
Ja gravelikisoissa (vaikka eka Tour De France) maantietankoisilla on ajettu lähes pyöräilyn alkuajoista lähtien.
Itse hurahdin pyöräilyyn vuonna 1995. Silloin tilanne oli aika selkeä. Oli maantiepyörät, maastopyörät ja loput sitten arkipyöriä. Niistä tosi harrastaja ei tiennyt mitään. Mitä nyt ehkä töissä kävi sellaisella. Mutta ainakin terdelle piti mennä sillä maasturilla.
Nyt on sitten menty pilaamaan yksinkertainen, toimiva konsepti. Edes lajin harrastajat ei osaa enää kategorisoida eri pyöriä.![]()
Jack, siinä on suora tanko, ei jousitusta ja mahtuu leveät renkaat alle ja ei ole tarkoitettu varsinaiseen maastoajoon.
Sun vuoro perustella miksei Spessu EI ole fittnespyörä?
Kotler, niinhän se menee, jokaisella mielipiteensä asiasta ja ehdotonta oikeaa ei ole ennekuin joku insinööri vääntää siitä säännöt.
Jaa... miten se maastoajon tarkoitus ilmenee? Miten esim. sinun täysjäykkä 29er on FBG eikä mtb?
Miten niin? Enhän minä ole väittänyt, ettei se olisi fitnesspyörä.Sun vuoro perustella miksei Spessu EI ole fittnespyörä?
Mutta eihän se ole. Ei kai fitnesspyöriin mene yli 28 mm renkaat?
Mutta tää koko topic:han on aukaistu kun Spessu on tyrkännyt markkinoille tuollaisen flatbar gravelin ja nyt se ei muka oo flatbar gravel.
Mun mielestä 29er maastopyörä on 29er maastopyörä vaikka siihen jäykän keulankin pistäisi. Erinomaisen monikäyttöinen peli toki sellaisenaan.
Miten FBG eroaa ATB:stä? https://bikepacking.com/plog/atb-manifesto/
Loppupelissähän ei ole merkitystä miksi pyörää kutsutaan, pienellä poikkeamalla muuttuu vain tyyppi kuten maastopyörissäkin, pieni poikkeama käyttötarkoitukseen niin saadaan uusi pyörätyyppi.
Jack, Roadlite 30mm ja hieman leveämpikin mennee...
Jaa nyt vastako mulle kerrottiin, että poljin vuosikaudet XC-kisat, maastomarat, Tahkot ja kaikki muut pyörällä, jota ei ole tarkoitettu varsinaiseen maastoajoon..?
Kun gravelpyörään laittaa suoran tangon, tulee siitä flat bar gravel ja kun maastopyörään laittaa droppitangon, tulee siitä drop bar mtb, mutta jos maastopyörään laittaa suoran tangon, ei siitä kyllä millään saa aikaiseksi muuta kuin maastopyörän.
Nurella on ihan hieno, moderni jäykkäkeulainen maasturi, jonka maasturiutta aavistuksen ylipitkä jäykkä keula vaan korostaa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
^ Musta fully rigid mtb eli täysjäykkä maastopyörä kuulostais hyvältä. Ainiin, mutta se nimitys olikin jo keksitty.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Jos pyörä näyttää maastopyörältä ja on maastopyörä niin miten se yhtäkkiä muuttuu gravelpyöräksi? Siksi kun sillä ajetaan soratiellä?
"pieni poikkeama käyttötarkoitukseen niin saadaan uusi pyörätyyppi."
Ei se maasturi maantiepyöräksi muutu jos sillä ajetaan asfalttipintaisella maantiellä.
"Kun gravelpyörään laittaa suoran tangon, tulee siitä flat bar gravel" - just näin.
Hyviä nimitelmiä, entäs kun maastopyörään laitetaan dropbar? Siis tullaan tilanteeseen että tanko ei määritå täysin pyörän tyyppiä eikä edes dropperi...
Tässä oma flat bar gravel. Ja kyllä, tuo on täysin puhdasverinen maastopyörä, mutta omat ajot tuolla on lähinnä gravelia. Tuolla tulee lähdettyä silloin kun ei ole aivan varma mitä reitillä tulee vastaan, tai jos tietää että siellä on myös polkua. Oman varsinaisen gravelin 72,5 asteen keulakulmalla ja lyhyellä akselivälillä ei kiinnosta yhtään ajaa kivikko- tai juurakkopoluilla. Asfaltilla ja hyväpintaisella soratiellä tuo on toki tylsä ja teknisellä polulla ei kovin kiva. Mutta siihen väliin jää ne huonopintaiset tiet ja helpot polut, joilla tuo on omimmillaan. Ja tarvittaessa ajaa ne ”ääripäätkin”. Omaan ajoon joustoa riittäisi vähempikin kuin 100mm, mutta jäykkää keulaa en tuohon laittaisi.
![]()
Kirjanmerkit