Joskus vuosia sitten ostin ovaalin eturattaan pyörään, mielestäni siinä oli jotain (ainakin placeboa tuohon aikaan) ja sen jälkeen oikeastaan aina ollut pyörissä ovaali eturatas. Nyt sitten tuli uusi fillari taloon ja siihen kampisetin mukana tullut pyöreä eturatas. Minulla on nyt kaksi (jokatien) pyörää missä ajoasento on niin tarkasti sama toisiinsa nähden kuin kotona on mahdollista saada ja penkki, ohjaustanko, kammen pituus, rattaiden hammasluku on samat.
Ajaessa pyöreällä eturattaalla tuntuu että lähellä polkimen ala-asentoa poljin ikäänkuin "putoaa alta" vähäsen, ikäänkuin siellä ei enään ole pitoa samalla tavalla kuin ovaalin kanssa. Kadenssi on pyöreällä vähän korkeampi, mutta tämä selittyy varmaan sillä että ovaalin muotoisessa rattaassa se "isku pituus" on pidempi. Ylämäissä putkelta polkeminen helpompaa (tai helpompi mennä kovempaa, on se sitten myös raskaampaa) ovaalilla, en osaa sanoa varmasti miksi, mutta tulee mentyä ehkä suuremmalla takarattaalla.
Tässähän on varmaan se, että polkutekniikka on mukautunut ovaaliin eturattaaseen ja pyöreä tuntuu siksi oudolta. Mitään mitattavaa hyötyä en ole löytänyt, varmaan se on syy miksi pro pelotonissa ei noita ovaaleja juurikaan näy. Kuitenkin, toiset tykkää pyöreästä, minä ovaalista.
Onko muilla kokemuksia?






				
				
				
					
  Lainaa viestiä vastauksessa
				
.
				

Kirjanmerkit