GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 418 / 445 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 318 368 408 416 417 418 419 420 428 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 12.511 - 12.540 / 13345

Aihe: Syksy tulee, valoa!

Rautalangasta kun pitää vääntää. Enemmän valoa, näet laajemmin ja selkeämmin valaistuna edessä olevan näkökenttäsi, jota käytät etenemiseen. Isommalla teholla varjojen muodostuminen vähentyy ja katse voi olla oikeasti siellä missä pitää, ei eturenkaassa.

Se, että haluat köröttää siellä pimeydessä, on aivan toinen tarina. Itse yritän aika ajoin edetä niillä lamppulenkeillä niin kovaa kuin kauramoottori antaa myötä.
    Embrace the moment

F. Kotlerburg Guest
    Hyvä, että jos pääset kauramoottorilla samaa vauhtia kuin enskaprätkät ja kiva että olet löytänyt tarpeeseesi sopivan valon.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti xc-pyöräilijä Katso viesti
    Mutta, kun tykitetään alamäkeä samalla nopeudella kuin hetkellisesti endurot samoissa maastoissa, otan jokaisen lumenen mieluiten käyttöön.
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti F. Kotlerburg Katso viesti
    Hyvä, että jos pääset kauramoottorilla samaa vauhtia kuin enskaprätkät ja kiva että olet löytänyt tarpeeseesi sopivan valon.
    Ja luetunymmärtäminen voisi auttaa, en eritellyt maastoa, tietynlaisessa ympäristössä (alamäki, suoranopeudesta ei hyötyä), maastopyörä on yhtä nopea kuin prätkä.
    Embrace the moment

Rautalangasta kun pitää vääntää. Enemmän valoa, näet laajemmin ja selkeämmin valaistuna edessä olevan näkökenttäsi, jota käytät etenemiseen. Isommalla teholla varjojen muodostuminen vähentyy ja katse voi olla oikeasti siellä missä pitää, ei eturenkaassa.
    Itse asiassa isommalla teholla varjoista tulee mustempia. Vielä jos on kovin jyrkkäreunainen keila, niin se vielä korostuu. Kypärässä oleva valo vielä lisäksi tappaa maastonmuodot, joten se tekee ajamisesta entistä hankalampaa kivikkohelvetissä. Siksi yleensä suositellaan valoa myös stongaan ja sen pitäisi jopa olla se tehokkaampi noista.

Se, että haluat köröttää siellä pimeydessä, on aivan toinen tarina. Itse yritän aika ajoin edetä niillä lamppulenkeillä niin kovaa kuin kauramoottori antaa myötä.
    Juu, no mulla vanhemmat laittoi rastin kohtaan "pimeään mukautuva näkö", kun minua aikanaan tilailivat.

Hyvä tietää eli mä tarvitsen vielä toiset 10k tankoon. Oli kyllä mietinnässä, akun sijoittaminen oli ongelma niin en ostanut toista.
    Embrace the moment

Tuo silva näköjään painaa 238g. Vertailun vuoksi lumoniten 5000 lumenin lamppu painaa 155g, ja 3800 130g. Wilma 120g. Ledx cobra väittää että pantoineen olisi 173g. Käytännössä tuo on noin tuplasti painavampi kuin möhköimmät nykyiset suunnistusvalot. Joten eiköhän siitä valoa lähde.

Jos ei lampusta ota ulos täysiä tehoja, on tuo lisämassa juostessa ikävä turha rasite niskalihaksille. Otsapannan on pakko olla tukevampi ja kireämmällä että lamppu ei pompi. Suunnistaessa vielä päätä pitää käännellä kun pitää katsella ja spottailla sivuille. Akkukin painaa enemmän, mutta se massa nyt menee helpommin mukana kun ei ole niskaa rasittamassa.

Jotenkin epäilen, että kovin laajaa suosiota suunnistuspiireissä tuo malli ei tule saamaan hinnan ja painon takia. Tulisikohan silvalta joku järkevä pikkuvelimalli tuolle, ainakin niiden katalogissa olisi aukko sellaiselle.

Ajatko myös huonommalla pyörällä, koska pyöräilystä lähtisi fiilis markkinoiden parhaalla pyörällä?

^ Vauhti korreloi valotehon määrää, jos ajan hidasta kikkailua tasamaastossa/ylämäessä, en tarvitse kuin 2500lumenea. Mutta, kun tykitetään alamäkeä samalla nopeudella kuin hetkellisesti endurot samoissa maastoissa, otan jokaisen lumenen mieluiten käyttöön. On sille syynsä, miksi endurokuskeilla on kaksi tuollaista valoa kypärässä. Ja ei se 10k lamppu sitä pimeyttä siitä ympäriltä kokonaan hävitä, kyllä se pimeäajon fiilis on edelleen mukana. Tai siis, mikäli yöajolla tarkoitat kynttilän valossa suunnistamista, on laji jo aivan toinen.
    On muuten tuo Exposuren reflex-teknologia aika mahtava, se kun himmentää valoa ylämäkiin/rauhassa tasamaalla ajaessa, lähes sammuttaa pysähdyksissä ja kun vauhti kasvaa, nii tehoa tulee lisää. Ja kaikki tämä ilman johtoja, kaukosäätimiä yms, lisäksi reflex moodilla valo palaa pidempään kuin staattisesti täysillä poltettaessa, vaikka reflexillä huipputeho on toistatuhatta lumenia enemmän kuin staatisessa moodissa maximit. SixPackistä siis höpisen, ihan puhtaasti tankovalo, metsäkäyttöön, ei juuri asiaa kelville, kun varmasti sojottaa vastaantulijaa näköelimeen. Kypärässä lisänä Piko

Onko Gloworm valoista kokemusta? Kiinnostaisi tuo X2 malli kypärään, specsit ja hinta vaikuttaa hyvältä ja haluaisin kaukosäätimen stongaan niin ei tarttis hapuilla lamppua ajaessa ja kun tulee joku vastaan. Ärsyttää itteäkin ihan sikana kun tullaan valot täysillä vastaan.

^mikä Lupinen Pikossa tai Blikassa tökkii?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti järtsy Katso viesti
    Onko Gloworm valoista kokemusta? Kiinnostaisi tuo X2 malli kypärään, specsit ja hinta vaikuttaa hyvältä ja haluaisin kaukosäätimen stongaan niin ei tarttis hapuilla lamppua ajaessa ja kun tulee joku vastaan. Ärsyttää itteäkin ihan sikana kun tullaan valot täysillä vastaan.
    Mulla ollut jonkun vuoden näiden Alpha kypärä ja otsalamppuvalona. Teknisesti ei mitään isompaa pielessä.
    Ohjelmoitava valotehoportakko on kiva. Sai haluamansa säädöt.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Käsittääkseen ovat aika paljon kalliimpia, tuo X2 on reilusti alle 300€ ja eikös nuo Lupinet ole reilusti yli 300€ ?

Armytek Wizard valmistajan ilmoittama huipputeho 2500lm

Silva Spectra 2500lm mode

Silva Spectra 10 000 lumen

Ja vielä täydet tehot tiellä, mäen päälle n. 170m

Kuvat Iphone 13Pro 13mm/f1.8
    Embrace the moment

Lainaus Alkujaan tämän lähetti järtsy Katso viesti
    Käsittääkseen ovat aika paljon kalliimpia, tuo X2 on reilusti alle 300€ ja eikös nuo Lupinet ole reilusti yli 300€ ?
    Eivät koskaan ole hinnaston alkupäästä varmaan missään. Silti niitä menee kaupaksi. Ei varmasti markkinoiden kirkkaimpia tai edistyksellisimpiä. Btw, ensimmäisen Pikon ostin joskus 2012 ja on edelleen hengissä, löysin sen juuri varastoa siivotessa.
    Sitten on ne jotka ei selittele lumeneista, ajaa vaan. Vaikka ruskakuskit tai sellaiset nössöt, jotka hyrräilee huvikseen 300km lenkkejä, tai niitä nuijia, jotka vetää 7200km putkeen. Kummasti se 300lm valo riittää .
    Täytyy muistaa, että joskus autoissa riitti 55W tuplahalogeeni pitkät päällä 120km/h kaahailuun sorapätkällä ihan mukavasti, ja nyt ei muka alle 2000lm voi ajaa fillarilla neljääkymppiä

^ Nuorempana minäkin olin kuolematon, yhden hirvikolarin ja sitä seuranneen parin viikon tehohoitojakson jälkeen sekä yhden fillari-autokolarin, jossa totesin että toiseksi siinä jää, näkyvyys on asia mistä mistä en heti luopuisi. Toki äärimilleen vedettynä ihminen tottuu mihin vain, broidi kiipeää korkeimpia vuoria 200lm tuikulla.

Itselle kysehän ei ole siitä millä pärjää, vaan mikä on optimaalisin. Jos pystyn rahallisella panostuksella vaikuttamaan siihen, kuinka esimerkiksi turvallista harrastamiseni on, käytän mieluusti kyseisen kortin.

Kun 12 vuotta sitten aloitin maastopyöräilyn, ajoin kuutamon valossa, nimenomaan sen takia koska siinä oli fiilistä. Toisekseen, lamput olivat kalliita. Aloin käyttämään 450lumenen otsalamppua, valokeila muistutti tunnelia, jota en koskaan saavuttanut ja näkökenttä oli valonvahvistintakin kapeampi. Ostin kiinasta 1700 lumenen huipputehoon yltävän valaisimen, yöpyöräily alkoi olla kivaa. LedX:n mamba oli seuraava, 4000 mitattua lumenea, oikein mukava. Nyt tuo Silva. Ja jos tuntuu että haluan palata kehityskaaren alkuun, on tangossa nappi.
    Embrace the moment

Muistaakseni ensin tuli hankittua Silva, huimalla 5W halogeenilampulla. Siitä alkoi rakentelukierre, joka päättyi 7500lm seitsemän ledin pakettiin. Niillä virroilla alkoi olla kaikkia lämpenemis- ja kotelointiongelmia.

Ihme vääntämistä xc-pyöräilijä on ihan oikeassa. Jos haluaa ajaa pimeällä yhtä kovaa kuin valoisessa, sitä valoa tarvitsee hulluna.

Magicshine Monteer 8000 valo tangossa ja kypärässä Armytecin Wizard varavalona. Pelkällä tankovalolla näkee erinomaisesti, ei tarvitse edes täysiä tehoja. Lumella täysiä ei voi edes käyttää, koska on liian kirkas.
    Kaikki ajo pimeässä metsässä, suolla, polulla, ym. Ei pyöräteitä tms.

Armytekin lukemat on kiinalumeneita, eli ne saa sekunneiksi ja vain jos on juuri oikeanlainen akku (eli suojaamaton isolla purkuteholla) täyteen ladattuna. Siinähän kaikki valo otetaan yhdestä ledistä joka on varsin pienessä lampun rungossa, ja rajoittaviksi tekijöiksi tulee lähes välittömän ylikuumenemisen lisäksi akun jännitteen tippuminen. Tuon kokoiset lamput ei nykyisellä lediteknologilla pysty ylläpitämään edes 1000 lumenia, valmistajasta riippumatta.

Mutta merkittävästi isompi ja paremmin jäähdytetty Silva luultavasti pystyy ylläpitämään noissa kuvissa näkyvää valaistuksen tasoa aika lailla niin pitkään kuin speksit lupaa.

Kommenttina vikaan kuvaan, jos tarvitsee nähdä noin kauas tietä pitkin niin siihen optimoidumpi linssi esim. toisessa lampussa hoitaa homman paljon energiatehokkaammin.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ihme vääntämistä xc-pyöräilijä on ihan oikeassa. Jos haluaa ajaa pimeällä yhtä kovaa kuin valoisessa, sitä valoa tarvitsee hulluna.
    Höpö höpö, mä ajan pimeällä sähköpyörällä yhtä lujaa kun valoisalla eli lujaa. Ei tarvitse valaista koko metsää, riittää että näkee polun muodot ja korkeuserot eli kaksi lamppua. Toki tämä tutuilla poluilla, tuntemattomilla toki joutuu säätämään vauhtia. Ei tarvitse kenellekään kehuskella valojen lumenia, riittää että itselle toimii. Valot vie energiaa ja aivan turhaa kuluttaa sitä turhaan. Ja niin kuin MRe:en kanssa samoilla linjoilla, mitä lamppuajoa se on jos metsässä on yhtä valoisaa kun päivällä? Mulla on kypärässä Exposuren Sirius, sen lisäksi että se on helvetin kevyt (mikä on kypärävalolle kumminkin oleellinen ominaisuus) ja akku ei lopu ikinä, ei tarvitse käyttää tuota max. 900lm mitä se tarjoilee kun näkee vähemmälläkin.

Jos haluaa ajaa pimeällä yhtä kovaa kuin valoisessa, sitä valoa tarvitsee hulluna.
    Jep, erittäin hyvin valaistulla reitillä näin voi tehdä riippumatta vaikeusasteesta.
    • EI, se ei ole optinen harha - se näyttää siltä
    • EI, se ei ole epäselvästi sanottu - se kuullostaa sitä
    • Tunne Todellisuus - Kosketa Maailmakaikkeutta

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MRe Katso viesti
    Tohon rahaan pitäisi saada noi tehot koko lenkin ajaksi. Vehje kyykkää about tunnissa, lupinen omat vara-akut maksaa saman mitä toimiva lamppu. Okei voit saada lisää toiminta-aikaa alentamalla tehoja, mut mitä ihmeen järkeä on ostaa monen huntin lamppu ja sit päristellä sillä meneen rampautetuilla ominaisuuksilla. No, toisaalta ostaahan jengi urheiluautojakin ja ajelee niillä nopeusrajoitusten mukaan.

Joku kommentoi tota et ajaa yhdellä lampulla. Mäkin olen ajellut usein yhdellä. Pari kertaa on vaan tullut blackout hyvin reippaassa vauhdissa mtb-rymistelyssä ja molemmilla kerroilla totesin itselle et ei ikinä enää.

Kohta jo hävettää kommentoida näitä ketjuja, kun tuntee olevansa joku luddiitti joka asiassa.

Mutta omiin rauhallisiin retkivauhteihin on riittänyt alle 1000 lumenin tehot. Toinen lamppu tangossa ja toinen kypärässä on ollut minulle sopivin ratkaisu. Ja vaikka toinen lamppu esim kaatuessa hajoaisi, niin silti yhdelläkin pääsee aina lenkiltä kotiin.

Tietysti jos olisi tarkoitus panostaa isosti, esim läpi yön kestäviin lenkkeihin tai kisoihin, niin sitten voisi hankkia yli satkun lamppuja. Mutta näihin kotikulmien parin tunnin ajeluihin on riittäneet muutaman kympin lamput.

Ps. Väärinkäsitysten välttämiseksi pitää tarkentaa, että en ole tuputtamassa muille samaa. Kerroin vaan että minulle tuo on riittänyt.

Tämä tai sen edeltäjä on tangossa.
    https://www.xxl.fi/magicshine-mj-900...176769_1_style
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Bndit Katso viesti
    Höpö höpö, mä ajan pimeällä sähköpyörällä yhtä lujaa kun valoisalla eli lujaa. Ei tarvitse valaista koko metsää, riittää että näkee polun muodot ja korkeuserot eli kaksi lamppua. Toki tämä tutuilla poluilla, tuntemattomilla toki joutuu säätämään vauhtia. Ei tarvitse kenellekään kehuskella valojen lumenia, riittää että itselle toimii. Valot vie energiaa ja aivan turhaa kuluttaa sitä turhaan. Ja niin kuin MRe:en kanssa samoilla linjoilla, mitä lamppuajoa se on jos metsässä on yhtä valoisaa kun päivällä? Mulla on kypärässä Exposuren Sirius, sen lisäksi että se on helvetin kevyt (mikä on kypärävalolle kumminkin oleellinen ominaisuus) ja akku ei lopu ikinä, ei tarvitse käyttää tuota max. 900lm mitä se tarjoilee kun näkee vähemmälläkin.
    Toi ei voi olla hyvä, koska ei ole lupine.

Mcarbon & Ahola kanssa just kävin puhelinnneuvottelun jotta mikä Lupineista ois mulle ja kahdelle pojalle järkeviä. Taisimme päästä ymmärrykseen! Lupine on toki arvokas mutta laatu maksaa, nyyh. Mcarbon ja suosittelen sillai että mies itte ja kaverinsa aikuisten oikeesti myös lamppuja käyttää joten käytännön kokemusta löytyy.Tää Fenix BC30 ja ny uus BC26 tangossa ynnä Lumonite Compass kypärässä tai otsalamppuna ovat toki ihan hyviä ja halpoja mutta vanhat silmäni kaipaa pikkasen enempi valoa.
    I väntan på ännu dåligare tidet

Kyllä minäkin Lupinen laadukkuuteen uskon täysin, olen vain nuuka ja lamppua lopulta tulee käytettyä vuodessa aika vähän niin en halua siihen panostaa isoja summia. Lunta jos hitusenkin tulee niin valon määrän tarve laskee selvästi. Nykyisillä olen kyllä mainiosti pärjännyt mutta tuota kaukosäädintä stongassa olen kaivannut.

Just painelin sähkärillä pimeässä, märässä metsässä, tangossa Lupine sl x 1800(?) lm ja kypärässä Armytek predator 500lm. Ei ollut näkemisen kanssa ongelmia. Keskari oli jotain ~16, kun oli melko kivikkoista ja hankalaa maastoa. Ihan perus-xc:tä siis. Kypärävalon keila on melko kapea, voisin harkita jotain tasapainoisempaa kyllä..

En mä keskellä kesääkään aja niin lujaa, että pitäisi nähdä 180 metrin päähän. Joku 20-30m riittää mulle metsässä. Maantiellä/kadulla 50m. Mut ei mun pyörät tosin kuljekaan sataa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti erkkk Katso viesti
    Tohon rahaan pitäisi saada noi tehot koko lenkin ajaksi. Vehje kyykkää about tunnissa, lupinen omat vara-akut maksaa saman mitä toimiva lamppu. Okei voit saada lisää toiminta-aikaa alentamalla tehoja, mut mitä ihmeen järkeä on ostaa monen huntin lamppu ja sit päristellä sillä meneen rampautetuilla ominaisuuksilla. No, toisaalta ostaahan jengi urheiluautojakin ja ajelee niillä nopeusrajoitusten mukaan.
    Joo. No kyllä minä ajan muullakin vaihteella kuin sillä suurimmalla. Siis pyörällä. Samalla tavoin käytän valoista kulloinkin tarvittavaa tehoa.

Ja saahan Lupineen tehoakunkin jos haluaa. Ei ne muutkaan lamput tyhjästä sitä valoa tee. Paitsi kiinanlamput.

Joku kommentoi tota et ajaa yhdellä lampulla. Mäkin olen ajellut usein yhdellä. Pari kertaa on vaan tullut blackout hyvin reippaassa vauhdissa mtb-rymistelyssä ja molemmilla kerroilla totesin itselle et ei ikinä enää.
    Kaksi lamppua ihan oman turvallisuuden vuoksi jos metsässä ajaa. Kypärälamppu ehdoton, jos pitää jotain säätää siellä pimeässä.

On kanssa tosi iso ero ajaako pimeellä tuttuja vai uusia pokuja ja onko märkää vai ei. Märät pinnat "imee" valoa paljon enemmän kuin kohtuu kuivat.

Tutuilla poluilla ei valoja juuri muuhun tarvii kun vahvistaa se tietoa, mikä muistona päässä on, ja että reitillä ei ole muutoksia (kaatuneita puita, ihmisiä, eläimiä, jne) Pienempi teho näissä ajoissa riittää itsellekkin ~1800lm tangossa (magicshine monter 3500) ja ~500lm päässä (superraptor2)

Jossain Himos Epic:ssä yö maastokokeilla ois tilanne vähän eri, kun mennään tuntemattomassa maastossa kisavauhdilla ja yrityksellä.

Itse ajan 1200lm kypärävalolla myös numerolappu päällä, tankovaloa en käytä ollenkaan. Hyvin riittää eikä akuista tule liikaa painoa, suoritukset monesti läpi yön 10-12h pimeässä joten painoa ja kamojen puljausta pitää miettiä. Tiesiirtymillä riittää hyvin osateho 300lm. Hintavan lampun (itellä Lupine) laatu näyttäytyy ainakin akkujen laadussa, kohta 10v akku toimii kuten uutena.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •