Swiss Siden mukaan 40 mm renkaalla 30 km/h vauhdissa 25 mm vs 45 mm vanteiden ilmanvastusero on tuulen suunnasta riippuen noin 0,5-4 wattia tuulitunnelissa ja mikäli tuohon Hambinin artikkeliin ja laskelmiin uskoo, niin reilusti alle sen tosielämän olosuhteissa.
Swiss Sidekin mahdollisesti sortuu (vahingossa tai tarkoitushakuisesti) tuohon Hambinin esittämään virheelliseen olettamaan siitä, että tosielämässäkin tuulen nopeus pysyisi samana jaw anglen muuttuessa, mikä vääristää testitulosta entisestään. Kaavion yhteydessä ei kerrota, onko siinä esitetty suoraan tuulitunnelimittausten tulokset vai onko tosiolosuhteissa tuulen tulokulman kasvun aiheuttama tuulen nopeuden pieneneminen huomioitu.
”There are some severe limitations with this method. The most frequently ignored issue is the drop in forward velocity. When the rider is rotated at any angle away from head on (zero yaw), the relative wind speed drops. As an example, consider a test conducted at 50km/h wind speed. If the rider were to be rotated to 15 degrees, the velocity relative to the rider would be 48.3km/h. A 1.7km/h reduction might not sound like much but this value is squared for drag and cubed for power, it becomes a 7% drag reduction and 11% power reduction, putting that into wattage terms 400W would become ~356W. This is the principle reason why many graphs supplied by vendors show a reduction in drag when the rider is rotated away from zero yaw.”
Tuulitunnelista saadaan ainostaan tuulitunneliolosuhteissa vertailukelpoista dataa ja sen vuoksi mm. Zipp ja Bontrager ovat korvaamassa tuulitunnelitestaamista real life -testeillä.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit