GiantHephaElectrobikeFillari
Sivu 83 / 139 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 33 73 81 82 83 84 85 93 133 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 2.461 - 2.490 / 4142

Aihe: Paksut GG renkaat

  1. #2461
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Laitan oheen gravelketjussa aiemmin olleen swissiden gravel aerotestin.

    Siinä on vähän haarukoitu ja vertailtu gravelin aero ja rolling resistancea mm.

    - gravelpyörä gravelkiekot ja renkaat vs aeropyörä aerokiekot
    - 420 laippaiset gravelkiekot vs 250 (käytännössä fooumikiekot vs Dt swissin GR1800:t)
    - eri gravelrenkaiden ,leveyksien, nappuloiden koon vaikutus aero-ominaisuuksiin ja rr
    -nopeudet 30, 37,5 ja 45


    https://www.swissside.com/blogs/news/gravel-report
    Ja kuten siellä aikaisemminkin tuli todettua, niin tuokin testi on tuon kyseisen valmistajan rahoittama ja yksinomaan markkinointitarkoituksia varten tuotettu. Tässä artikkelissa Hambini perustelee ihan järkeenkäyvästi, miksi tuulitunnelitestien tuloksien soveltaminen käytännön nopeuseroiksi ei toimi niin yksiselitteisesti. Tuulitunnelitesteissä niitä epävarmuustekijöitä (tosielämään verrattuna) aiheuttavia muuttujia on vähintään yhtä paljon kuin Maccin tosielämätesteissä. Tuulitunneliolosuhteissa tuulitunnelitestit ovat luotettavia, mutta käytäntöön soveltaminen ei toimi, koska tosielämässä ei ole tuulitunneliolosuhteet.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  2. #2462
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Jos tuon testin nyt ajatuksella lukee, niin voi siitä perustellusti päätellä myös sen miksi aero-gravel dataa ei kovinkaan paljoa julkaista markkinointitarkoituksessa. Ota nyt vaikka tarkasteltavaksi 30 kmh, kiekkojen ja renkaiden aero drag ja niiden erot ja vertaa niitä rr:ään
    Tuulitunnelitesti on nyt vaan ainoa, jossa pystytään sulkemaan muuttuvat tekijät niin että siitä saadaan vertailukelpoista dataa.

  3. #2463
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Swiss Siden mukaan 40 mm renkaalla 30 km/h vauhdissa 25 mm vs 45 mm vanteiden ilmanvastusero on tuulen suunnasta riippuen noin 0,5-4 wattia tuulitunnelissa ja mikäli tuohon Hambinin artikkeliin ja laskelmiin uskoo, niin reilusti alle sen tosielämän olosuhteissa.

    Swiss Sidekin mahdollisesti sortuu (vahingossa tai tarkoitushakuisesti) tuohon Hambinin esittämään virheelliseen olettamaan siitä, että tosielämässäkin tuulen nopeus pysyisi samana jaw anglen muuttuessa, mikä vääristää testitulosta entisestään. Kaavion yhteydessä ei kerrota, onko siinä esitetty suoraan tuulitunnelimittausten tulokset vai onko tosiolosuhteissa tuulen tulokulman kasvun aiheuttama tuulen nopeuden pieneneminen huomioitu.

    There are some severe limitations with this method. The most frequently ignored issue is the drop in forward velocity. When the rider is rotated at any angle away from head on (zero yaw), the relative wind speed drops. As an example, consider a test conducted at 50km/h wind speed. If the rider were to be rotated to 15 degrees, the velocity relative to the rider would be 48.3km/h. A 1.7km/h reduction might not sound like much but this value is squared for drag and cubed for power, it becomes a 7% drag reduction and 11% power reduction, putting that into wattage terms 400W would become ~356W. This is the principle reason why many graphs supplied by vendors show a reduction in drag when the rider is rotated away from zero yaw.”

    Tuulitunnelista saadaan ainostaan tuulitunneliolosuhteissa vertailukelpoista dataa ja sen vuoksi mm. Zipp ja Bontrager ovat korvaamassa tuulitunnelitestaamista real life -testeillä.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  4. #2464
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Juu. Voi vapaasti päättää ketä uskoo. Swissiden aero-osaamistakin voi googletella.

    Tuulitunnelimalli tai rr- rumputesti ei ole täydellisiä, mutta yhteys niillä on oikeaan elämään.
    Tourin testeistä saa myös yleisesti luotettavakai todettua aerodataa.

    Zipp on korvannut osin aerodatan total system efficiencyllä. Pätevä ja kannatettava ajatusmalli, mutta Zippin perussyy lienee se että 404:t tai muutkaan sen tuotteet eivät enää ole aeron edelläkävijöitä

  5. #2465
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Juu ja minä olen aeroepäasiantuntija, joten kannattaa lukea rivien välit sen mukaisesti

    Kunhan vaan suhtaudun periaatteesta terveen skeptisesti kaikkeen valmistajien itse tuottamaan, omaa erinomaisuuttaan korostavaan ”dataan”.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  6. #2466
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Juu. Valmistaja ei minusta tässä korosta vaan vertaa omia tuotteita.
    Valitsemalla heidän aeroversion säästät 1,8 wattia 30:ssä, eli tunnissa ajat ehkä 150 metriä pidemmälle.
    Testi itse asiassa kertoo minusta sen, että rengasvalinta on paljon tärkeämpi 30:ssä, mutta ei tuosta pienestä aerohyödystä haittaakaan ole

  7. #2467
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Just ton takia minä tuon kommentin kirjoitinkin. Sen eron voi huomata, ilman mitään testejä. Itselleni on sattunut muutaman kerran vastaava tilanne pitkällä karveli-lenkillä.

    Siis sellainen sopiva myötäsivari, johon lisätään vähän taakia, alla ohuet alukiekot ja karkeat nappulat. Frendeillä se aerokiekko+liukas rengas. Siitä tulee sellainen "EI S#&NA" fiilis hyvin nopeaan.

  8. #2468
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Se hidas rengas on sillai tasaisesti jarru aina. Eroa ei huomaa kuin kaameasta väsystä lenkin lopulla, tai bonkkaamisesta

    Karkea napppula+ohut kiekko voi taas olla yksi prkeellinen jarru sopivassa kohtaa.

    Ja siis ei nämä stenun ajoissa, eikä monen muunkaan, meinaa yhtään mitään. Varsinkaan jos ajaa yksin. Mutta gravellia kisaavan kannattaa minusta miettiä.

  9. #2469
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Just ton takia minä tuon kommentin kirjoitinkin. Sen eron voi huomata, ilman mitään testejä. Itselleni on sattunut muutaman kerran vastaava tilanne pitkällä karveli-lenkillä.

    Siis sellainen sopiva myötäsivari, johon lisätään vähän taakia, alla ohuet alukiekot ja karkeat nappulat. Frendeillä se aerokiekko+liukas rengas. Siitä tulee sellainen "EI S#&NA" fiilis hyvin nopeaan.
    Ehkä se riippuu vähän siitäkin, että mikä karkea nappula on alla. Kyllä mäkin huomaan, että kun ajaa contirenkaisen perässä asfaltilla, niin siellä peesissä pysyy ihan mielellään. Mutta en kyllä koe sitä eroa ihan niin suunnattoman suureksi. Katotaan, miten tilanne muuttuu ensi kaudella, kun toiseen pyörään tulee Extralite-nappulat ja toiseen jotkut liukkaiksi mainostetut Open Tubularit. Molemmissa on melko aerottomat kiekot.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  10. #2470
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ja siis ei nämä stenun ajoissa, eikä monen muunkaan, meinaa yhtään mitään. Varsinkaan jos ajaa yksin. Mutta gravellia kisaavan kannattaa minusta miettiä.
    Juu mä joka tapauksessa välttelen asfalttia kuin ruttoa ja mun sorakeskarit ei lähentele kolmeakymppiä ikinä. Mutta oon sentään yhden ihan oikean, ajanotollisen sorakisan ajanut ja ensi kesänä on kova aikomus ajaa 170 km FNLD:ssä niin kovaa kuin mihin rahkeet riittää
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  11. #2471
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    ...ensi kesänä on kova aikomus ajaa 170 km FNLD:ssä niin kovaa kuin mihin rahkeet riittää
    Offtopiccina, mahtaako tapahtuma olla sellainen, että siellä voisi ajaa myös hiljaa? Höntsäilymielellä, niinku vaikka Tahkon.

    Vai onko syytä jättää paikat niille runsaille ulkomailta saapuville staroille, jotka kilpailevat tosissaan?

  12. #2472
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Tottakai voi. Voisin kuvitella, että suurimmalle osalle se on juuri sitä ja melkolailla höntsää se minunkin ”kovaa” ajaminen on.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  13. #2473
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.397

  14. #2474
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Eli järkevillä (lue: matalilla) paineilla Swampero häviää Terra Speedille viitisen wattia per rengaspari. En pidä pahana. IRL ero on toki varmaan jotain muuta, mutta hyvä tietää että 5W rullilla on pieni mutta havaittava ero tuolla ulkomaailmassa.
    The older I get the faster I was

  15. #2475
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Vähän sinun ja stenun kommenttien perusteella tilasin itselle nuo swamperot 40 millisinä. Aika hyvin haarukoitu tuo assulla rulllaaminen.

    Rullaamisen kannalta gravelissa pitäisi varmaan löytää se päine joka on riittävän matala muttei liian matala. Tuossa on pieni ote muutamasta eri renkaasta ja niiden rulllaavuuden muutoksista kun painetta nostetaan. Rummun kuvio on brr:n käyttämää rumpua karkeampi ja testissä renkaaseen kohdistuu myös ylös-alas liikkuva massa jonka tarkoituksena on simuloida ajajan kehon liikettä. Testaaja on Wheel Energy Oy ja testin tilaaja Velonews.

    Tuossa näkyy testin mukaiset käännekohdat milloin rullaavuus alkaa heikkenee renkaan ylös-alas liikkeen johdosta.

    Artikkelissa suositellaan että henkilökohtaiset kokeilut kannattaa aloittaa noin 0,5- 1 baria alemmalta tasolta kuin tuo käännepiste on.

    Toki muuttujia on monia, kuskin paino ja taitotaso, maasto, pidon tarve jne.





    1,5 bar 2,0 bar 2,5 bar 3,0 bar 3,5 bar 4,0 bar 4,5 bar 5,0 bar 5,5 Bar
    Fastest to slowest watts watts watts watts watts watts watts watts watts
    1 Challenge Strada Bianca Pro TLR 36 35.5 28.4 24.7 22.3 17.7 15.7 15.9
    2 Specialized Pathfinder Pro TLR 38 36.5 32.0 28.3 23.2 18.9 20.2
    3 Challenge Strada Bianca Pro 36 with Latex Tube 36.0 31.0 28.8 25.1 20.4 21.2
    4 Challenge Gravel Grinder Pro TLR 36 41.4 36.8 32.5 24.8 21.8 21.6 22.5
    5 Schwalbe G-One R Evo Super Race TLE 40 35.4 31.0 28.2 25.8 21.8 23.2
    6 Panaracer Gravel King SS 38 TLC 36.1 32.4 31.2 29.7 26.4 22.9 24.1

  16. #2476
    Liittynyt
    06/2009
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    2.053
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Artikkelissa suositellaan että henkilökohtaiset kokeilut kannattaa aloittaa noin 1 baria alemmalta tasolta kuin tuo käännepiste on.

    1,5 bar 2,0 bar 2,5 bar 3,0 bar 3,5 bar 4,0 bar 4,5 bar 5,0 bar 5,5 Bar
    Fastest to slowest watts watts watts watts watts watts watts watts watts
    1 Challenge Strada Bianca Pro TLR 36 35.5 28.4 24.7 22.3 17.7 15.7 15.9
    2 Specialized Pathfinder Pro TLR 38 36.5 32.0 28.3 23.2 18.9 20.2
    3 Challenge Strada Bianca Pro 36 with Latex Tube 36.0 31.0 28.8 25.1 20.4 21.2
    4 Challenge Gravel Grinder Pro TLR 36 41.4 36.8 32.5 24.8 21.8 21.6 22.5
    5 Schwalbe G-One R Evo Super Race TLE 40 35.4 31.0 28.2 25.8 21.8 23.2
    6 Panaracer Gravel King SS 38 TLC 36.1 32.4 31.2 29.7 26.4 22.9 24.1
    Olen viimeiset vuodet ajellut 38-40 millisillä renkailla joiden käännepiste on taulukon mukaan 3,5 barissa. Paineina olen pitänyt +/- 2,5 baria ja se on tuntunut osuvan sweet spottiin (80kg kuski). Sanoisin että yo. nyrkkisääntö on hyvä. YMMV.
    The older I get the faster I was

  17. #2477
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.108
    Tänään satkulla Terra Speedeillä. Paineet 1.9/2.1 ja onhan tuo rengas ihan huijausta, kulkee ihan itsestään!

    Noilla paineilla jopa melko mukava, saatan alkaa tykätä vaikka aiemmin olen tuominnut jyrkästi.

  18. #2478
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Tänään satkulla Terra Speedeillä. Paineet 1.9/2.1 ja onhan tuo rengas ihan huijausta, kulkee ihan itsestään!

    Noilla paineilla jopa melko mukava, saatan alkaa tykätä vaikka aiemmin olen tuominnut jyrkästi.
    Juu, justiinsa noin. Mulla on nyt nuo 25, vai 24mm sisämitalla olevat kehät ja paineita 2/2.2 70kg painolla. Vähemmänkin voisi laittaa, mutta pohjaavat pirulaiset pahemmissa kohdissa. Rullaus ei kärsi kyllä lainkaan paineen laskusta. Insertit voisi olla kovat?

    On aika uskomatonta, miten hyvin nuo renkaat kulkee ihan kaikkialla, vaikka kyljetkin ovat suht jämäkät. Ei mitään notkumista tai sortamista. Jopa kirit on tosi kiva vetää noilla. Resolutet ovat pirulliset lutterot kireissä matalilla paineilla, ainakin noiden kapeampien kehien kanssa.

    Ja näissähän on siis se juttu kanssa, mitä olen selittänyt suu vaahdossa muistakin renkaista. Siis terroilla pystyy kanttaamaan assulla täysin huoletta. Luulen, ettei maantierenkaille ota lainkaan takkiin mutkissa.

    En siis ole ajanut koskaan ennen terroilla. Vähän luulen, että tilaan näitä varastoon enemmänkin.

  19. #2479
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Ostin itsekin swamperojen ohella terra speedit, ei taida mennä vanteelle kun tuli tilattu 27,5:t.

    Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että miten tuohon n. 2 bariin ootte päätyneet. Maasto/alusta/mukavuus?
    Terra Speedienkin rullausominaisuudet brr:n testissä kuitenkin heikkenevät aika paljon 2,6 barista 1,9 bariin (low/extra low).
    Ensimmäinen ajatus labratestien perusteella olisi että kokeilisi nostaa painetta vähäsen mieluummin kuin laskea, jos mennään nopeus edellä.
    Mulla ei siis ole asiasta mitään kokemusta, numeroita vaan katselin. Paatonin profiiliselle ajajalle lähtösuositukset jossain 2,4-2,5 tasolla aika jämäkässä gravelissa ja 2,7-2,8 suomalaisessa helpohkossa soratiegravelissa (system weight 80, cat 1-3, ja silcan laskuri).

  20. #2480
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Ostin itsekin swamperojen ohella terra speedit, ei taida mennä vanteelle kun tuli tilattu 27,5:t.

    Ihan mielenkiinnosta kyselisin, että miten tuohon n. 2 bariin ootte päätyneet. Maasto/alusta/mukavuus?
    Terra Speedienkin rullausominaisuudet brr:n testissä kuitenkin heikkenevät aika paljon 2,6 barista 1,9 bariin (low/extra low).
    Ensimmäinen ajatus labratestien perusteella olisi että kokeilisi nostaa painetta vähäsen mieluummin kuin laskea, jos mennään nopeus edellä.
    Mulla ei siis ole asiasta mitään kokemusta, numeroita vaan katselin. Paatonin profiiliselle ajajalle lähtösuositukset jossain 2,4-2,5 tasolla aika jämäkässä gravelissa ja 2,7-2,8 suomalaisessa helpohkossa soratiegravelissa (system weight 80, cat 1-3, ja silcan laskuri).
    Pitoa ja mukavuuttahan se matalampi paine tuo. Tuollaisella kuviolla on aika mahdotonta ajaa kovempaa, jos rengas on kivikova. Matalammilla paineilla maassa on enemmän sitä pientä nappulaa kerralla.

    Uskon rullaustestiin täysin, kun vertaillaan renkaita keskenään. Mutta lenkillä ne paineet pitää valita ajomaaston mukaan. Jos enemmän asfalttia ja vähemmän teknistä, niin nostan kyllä 0.2 molempia. Eli joku 2.4/2.2 on vielä ok, mutta en kyllä minnekkään tuota enempää.

    Edit: Sramin laskuri antaa näin.





  21. #2481
    r.a.i Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti

    Tuossa näkyy testin mukaiset käännekohdat milloin rullaavuus alkaa heikkenee renkaan ylös-alas liikkeen johdosta.

    Artikkelissa suositellaan että henkilökohtaiset kokeilut kannattaa aloittaa noin 0,5- 1 baria alemmalta tasolta kuin tuo käännepiste on.

    Toki muuttujia on monia, kuskin paino ja taitotaso, maasto, pidon tarve jne.





    1,5 bar 2,0 bar 2,5 bar 3,0 bar 3,5 bar 4,0 bar 4,5 bar 5,0 bar 5,5 Bar
    Fastest to slowest watts watts watts watts watts watts watts watts watts
    1 Challenge Strada Bianca Pro TLR 36 35.5 28.4 24.7 22.3 17.7 15.7 15.9
    2 Specialized Pathfinder Pro TLR 38 36.5 32.0 28.3 23.2 18.9 20.2
    3 Challenge Strada Bianca Pro 36 with Latex Tube 36.0 31.0 28.8 25.1 20.4 21.2
    4 Challenge Gravel Grinder Pro TLR 36 41.4 36.8 32.5 24.8 21.8 21.6 22.5
    5 Schwalbe G-One R Evo Super Race TLE 40 35.4 31.0 28.2 25.8 21.8 23.2
    6 Panaracer Gravel King SS 38 TLC 36.1 32.4 31.2 29.7 26.4 22.9 24.1
    Näissä testin antamissa suosituspaineissa ei ole kyllä imo mitään järkeä, tommonen 3,5 - 4 bar noin 40 mm renkaalle on ihan hullua, tai sit on ihan sama ajaa 23 mm maantiekumilla.

  22. #2482
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Juu. Ei se ole suosituspaine. Se on on sen testin mukainen paine jossa po. testimetodilla paineen lisäys johtaa rr:n kasvuun. Arvio oli että noista 1 bar alemmas ja siitä alkaa kokeilemaan mihin suuntaan liikkua paineen osata. Myös silcan ja sramin laskurit antavat pohjaa oikean tasoisille paineille.

    Testissä nyt saatu todettua että tuollainen käännepiste on olemassa ja se on eri renkaille vähän eri kohdassa riippuen renkaan rakenteesta. Tämä yhden barin pudotus on myös arvio joka perustuu tehtyihin vastaaviin testeihin "paris-roubaix " renkailla ja verrattu siihen mitä prot oikeassa kisassa käyttivät

  23. #2483
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.213
    Niin ja tuo käänneköhtahan riippuu ihan tasan alustasta ja painosta. Ihan ok idea toteuttaa testi, mutta en nyt tiedä muuttaako se renkaiden järjestystä sileään rullaan verratessa..

    Kaikki renkaathan alkavat hyppimään liialla paineella, jopa maantielläkin.

  24. #2484
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.023
    Silca näyttää näköjään vähän suurempia arvoja, ja helpossa soratiegravelissa aika paljonkin

    Tosiaan kysymyksen peruste oli puhtaasti se, että rr on terra speedillä 1,9 barissa selkeästi korkeampi kuin 2,6 barissa. Ja nuo laskurit kutenkin näyttää että mieluummin vähän ylös kuin alas. Pieni nousu tuohon sramin laskuriin tulee kun käyttää 24 mm sisäleveyttä

    ^ tuon olen myös todennut, tämä ei mallita mitään oíkeaa tilannetta vaan on tuon testin ja metodin tulos, josta voi sitten tehdä jotain päätelmiä ja arvioita eri renkaista. Sama se on brr:ssä, tässä on haettu myös käännepistettä jota brr:n testissä ei tule

  25. #2485
    r.a.i Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JKO17 Katso viesti
    Juu. Ei se ole suosituspaine. Se on on sen testin mukainen paine jossa po. testimetodilla paineen lisäys johtaa rr:n kasvuun. Arvio oli että noista 1 bar alemmas ja siitä alkaa kokeilemaan mihin suuntaan liikkua paineen osata. Myös silcan ja sramin laskurit antavat pohjaa oikean tasoisille paineille.

    Testissä nyt saatu todettua että tuollainen käännepiste on olemassa ja se on eri renkaille vähän eri kohdassa riippuen renkaan rakenteesta. Tämä yhden barin pudotus on myös arvio joka perustuu tehtyihin vastaaviin testeihin "paris-roubaix " renkailla ja verrattu siihen mitä prot oikeassa kisassa käyttivät
    Joo, katoinkin tuon liian nopeasti. Tuo 1 bar alle tuon käännepisteen kuulostaa jo ihan järkevältä…

  26. #2486
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    Gravelilla parhaiten rullaavat paineet ei välttämättä ole sama asia kuin nopeimmat paineet. Se, että paljonko kuski sietää tärinää (sekä fyysisesti että psyykkisesti) vaikuttaa myös sekä se, että se kuskin tärinä syö watteja. Uskoisin, että sen takia useimmat on ihan oikeasti nopeampia selvästi alemmilla paineilla kuin, mitä toi käännepistetaulukko ehdottaa.

    Siinä kaikki testit menee pieleen, että renkaiden runkojen vaimennusominaisuuksissa on eroja. Kaksi samankokoista rengasta voi tuottaa samanlaisen ajotuntuman eri paineilla. Jos mulla on kaksi testitulosten valossa yhtä hyvin rullaavaa rengasta, mutta toista pystyn ajamaan yhtä mukavasti korkeammilla paineilla, onkin se todellisuudessa nopeampi. Standard Herseillä mun kokemuksen mukaan voi käyttää jopa 0,5 baria kovempia paineita (arvio, en ole jaksanut oikeasti tutkia) kuin useimmissa muissa mitoiltaan samankokoisissa renkaissa ja uskoisin, että EL Herseillä ero on vielä suurempi. Jos BRR:n taulukoita tulkkaa tuo huomioiden, muuttuu ne toisen näköisiksi.

    Hersen huono puoli on se kuviopolitiikka. Ei ole muita vaihtoehtoja kuin sliksi tai järeä ja harva nappula. Toinen Hersen huono puoli on myös se kyljen ohuus. Niillä kun ajaa kiveen renkaan linttaan vanteelle, niin aluvanteilla dentti on varma, koska runko on niin ohut, että se ei vaimenna iskua lainkaan. Tuohon heräsin eilen Olarin Helcx:ssä, kun lähdin HTLR Grifoilla vähän ylioptimistisen matalilla paineilla liikkeelle. Grifo blurppas takaa niin, että jouduin ajamaan pari vikaa kiekkaa varmaan alle 1 bar paineella. Maalissa takarengas oli niin pehmeä, että etusormella sai kevyesti painettua renkaan kiinni vanteeseen. Pienetkin kivet löi suoraan vanteelle, mutta se vaahtomainen HTLR-runko vaimensi kolhaisuja sen verran, että vanne selvisi vaurioitta. Onneksi, alkaa nimittäin Belgiumit olemaan sen verran hintavia, että niitä ei ihan huvikseen viittisi denttailla pilalle… Vähän joutui kyllä himmailemaan ja parissa asfalttikurvissa varomaan, että rengas ei lähde paikoiltaan, mutta sain ajettua maaliin asti.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  27. #2487
    Liittynyt
    01/2011
    Viestit
    377
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Tuohon heräsin eilen Olarin Helcx:ssä, kun lähdin HTLR Grifoilla vähän ylioptimistisen matalilla paineilla liikkeelle. Grifo blurppas takaa niin, että jouduin ajamaan pari vikaa kiekkaa varmaan alle 1 bar paineella. Maalissa takarengas oli niin pehmeä, että etusormella sai kevyesti painettua renkaan kiinni vanteeseen. Pienetkin kivet löi suoraan vanteelle, mutta se vaahtomainen HTLR-runko vaimensi kolhaisuja sen verran, että vanne selvisi vaurioitta. Onneksi, alkaa nimittäin Belgiumit olemaan sen verran hintavia, että niitä ei ihan huvikseen viittisi denttailla pilalle… Vähän joutui kyllä himmailemaan ja parissa asfalttikurvissa varomaan, että rengas ei lähde paikoiltaan, mutta sain ajettua maaliin asti.
    Samoissa kekkereissä tuli oltua ja samoilla renkailla. Ihan mielenkiinnosta kysyn että millasilla paineilla/kuskin painoilla sait renkaan blurppaamaan? Itsestä tuntuu että tuo rengas kestää yllättävän matalia paineita kun ottaa huomioon että se on melko kapea.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

  28. #2488
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    En osaa sanoa tarkkaan. Tosi karkea arvio, että ehkä jotain 2 bar paikkeilla. Saattoi olla allekin. Piti kokeilla, että miten matalilla paineilla niillä pystyy kisaamaan ja vähän ennen lähtöä päästin vielä pikkasen ilmoja pois ihan vaan sormituntumalla ja se oli selvästi virhe.

    En osaa myöskään sanoa tarkasti, että missä kohtaa rataa tai missä tilanteessa sieltä pääsi ilmaa pihalle. Jossain välissä vaan huomasin, että nyt hakkaa vanteelle vähän liikaa. Ja sitten jossain välissä se tyhjeni vielä lisää.

    Muutenkin mulla on digitaalinen painemittari vielä ostoslistalla. Kaikki meidän pumput näyttää erilaisia lukemia, joten on mahdoton tietää, että mikä niistä näyttää vähiten väärin.

    E: kuski kevyt 79 kg ja painava 8,3 kg teräspyörä
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  29. #2489
    Liittynyt
    01/2011
    Viestit
    377
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti

    E: kuski kevyt 79 kg ja painava 8,3 kg teräspyörä
    Itellä aika saman painoinen hiilaripyörä mutta elopainoa 5-6kg vähempi. Ajelin edessä 1.5 ja takana 1.7bar tubelessina. Toistaiseksi ei ole ollut ongelmia.
    Chuck Norris doesn't use Facebook or Twitter, he's already following you.

  30. #2490
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.217
    https://cyclocrossracer.co.uk/blogs/...rd-impressions

    Linkin kaveri on kanssa päätynyt noin 1,5 bariin. Vanne on vähän kapeampi kuin mulla, mutta ajaa linereiden kanssa ja sillä tapaa mielestään pääsee lähelle tuubifiiliksiä. Ja sitten siellä lopussa toteaa, että hooklessien kanssa on toiminut paremmin kuin vanhemman vanteen kanssa.

    Mulla oli Stania tai joku sellanen epämääräinen Stanin ja Orangen sekoitus. Asentelin uudestaan ja laitoin Orangea. Testailu jatkuu. Ja pitää tosiaan hommata se mittari, jotta tietää itsekin, että millasilla paineilla sitä ajelee.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •