Stenu, noissa Herseissäkin saat takkiisi hieman... Ajatko litkuilla tai ilman?
Stenu, noissa Herseissäkin saat takkiisi hieman... Ajatko litkuilla tai ilman?
Tarkistin vaa'an, 1litra = 1kilo joten punnitukseni ei sitten pahemmin heittele.
Juu. Omaksi iloksi näitä laitetaan ja joskus jopa hifistellään.
Oot tainnut nyt tipotellen kertoa oikeastaan kaikki pyöräsi komponentit, mikäs se loppusumma nyt onkaan
Mitä nyt olen ymmärtänyt, niin nuren Ibis on renkaita, keulaa ja tankoa lukuun ottamatta hipo ht-maasturi.
Kevyimmillään nuo Scalet, Epicit ja Podiumit lienee hyllystä vetäistyinä jossain 8-8,5kg paikkeilla. Siitä kun ottaa pois 600-700g keulasta ja 200-300g renkaista ja pari sataa grammaa sieltä täältä putkiosista ja muusta pikkusilpusta, niin pääsisi varmaan alle 7 kilon. Tosin DV9:n runko painaa 600-700g enemmän kuin nuo verrrokit, mutta kyllähän se 7,8kg ihan mahdollinen on. Excel olisi mielenkiintoinen nähdä, kun noita painoja on nyt heitelty sinne tänne viesteihin.
Pyörän painohan tosin on se, mitä kalavaaka näyttää, kun pyörä on kasassa ja ajokunnossa, ei valitettavasti excelin summafunktio.
Uudet kiekot odottaa vielä stemmiä. vannenauhaa ja jarrulevyt pultteja, paketti kyllä postissa. Jarrut asennettava niin sitten voi katsella tilannetta.
Seuraava tuskainen tilanne on siinä kun ei ole enää mitään (järkevää) kevennettävää/tehtävää.
Omaksi iloksi, uteliaisuuden vuoksi, ajankuluksi ja jopa hieman hifistellen.
Teemu, juuri myin Parkin vaa'an pois ja tuskin kalavaakaakaan kaipaa. Itselle riittää mainiosti tuon taulukon tuoma painotarkkuus ja koska kun ei kilpailla eikä mitään virallista tarvita. Taulukon tarkoitus myös että voin ja verrata versioita, ovat myös osa omaa "pyöränkokoamishistoriaa".
Mutta kiitos kuitenkin näkökulmasta ja vertailusta noihin pyöriin.
Ps. Mitenhän yhteenlaskettu paino poikkeaa kalavaakojen ilmoittamasta?
^ Teoriassa ei mitenkään, elävässä elämässä kuitenkin käy kovin usein että jokin on jäänyt punnitsematta tai on tullut jokin muu virhe yhteenlaskutoimitukseen.
Koko ajokuntoisen fillarin punnitsemista voi tavallaan ajatella tarkistuslaskentana: jos luvut täsmäävät, voi olla itseensä - ja pyöräänsä - tyytyväinen, ja jos eivät, voi ajatella positiivisesti niin että punnituksen avulla virheen olemassaolo paljastui ja sitä voi hakea.
Vähän kärjistetysti: jos sillä ei ole väliä onko ajokuntoisen pyörän paino punnittu oikein, niin eihän sitä kannata laskeakaan! Silloinhan riittää että laskee vain kevennysosien yhteispainon ja vertaa sitä pois vaihdettujen osien (tai niiden osien joita kokonaisena myytävässä pyörässä olisi) yhteispainoon!
Eli esittelee pyöränsä esim 1.8 kg kevennettynä sen sijaan että kertoisi sen painavan 7.6 kg![]()
^Haiskahtaa hieman saivartelulta mutta sen verran pedantti että virhemarginaali siinä suhteessa olematonta. Tietenkään esim. öljyt/rasvat ei painossa ja jonkinmoinen % heitto hyväksyttävää.
Kun pyörä alusta asti kasattu niin tuolla vähennys systeemillä ei ole merkitystä. Nyt yksinkertaisesti kun osa vaihtuu niin muuttuu myös listaan ja paino päivittyy (manuaalisesti).
Minä punnitsen mieluummin kokonaisuuden kuin komponentit erikseen. Eipähän unohdu mikään palanen ja tulee asennustahnat yms huomioitua.
Mutta ihan sama miten päin asian tekee, kunhan jokainen komponentti on itse punnittu. Valmistajan ilmoittamat painot ovat mitä ovat ja yleensä mitattu alakanttiin. En esim. ihan jaa näkemystä, että stemmin ilmoitettu paino on ok ilmoittaa ilman yhtäkään pulttia.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Vertailun vuoksi Dangerholmin 7,5-kiloisen Scalen speksit löytyy tämän sivun lopusta. Vaikka Nuren runkosetti olisi vain 300 g Scalea painavampi, niin aika pieteetillä saa keventää, jotta pääsee 7,8 kiloon, mutta ei se kai mahdotonta ole. Scalen hissitolppa antaa vähän tasoitusta.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Jalkkis, jokainen titaanipultti ja kevennysosa punnittu, ei mitään unohtunut. Yllättävän paljon samoja osia Dangerholm käyttänyt vaikken tuonkaan hiipparin kanssa kisaile, on hieman suuremmat budjetit kuin meikäläisellä, valitettavasti, muuten mentäis sinne seitsemän kilon pintaan.
Mikä tuollaisen jäykän maastopyörärungon kevyt paino olisi vrt. esimerkiksi crux joka kevein gravelrunko n. 750 g + 400 g.
Sramin xplr sarjan jarrukahvat satuloineen painavat noin 800 g ja jos tässä 400 g + vaihdeliipasin, niin tuosta ja tankomallista tulee sellaisia rakenteeseen liittyviä painoeroja aika paljon. Jos tämän nyt oikein olen ymmärtänyt.
Kyllä, varsinkin tässä iässä, kun alkaa perälauta häämöttää, niin on hyvä, että ihmiset toteuttaa unelmiaan, jotta ei käy niin, että ne jää toteuttamatta.
Silti minäkin olisin vähän sitä mieltä, että jos joku jaksaa ja välttämättä haluaa punnita ja exelöidä palikkansa, niin siitä vaan, mutta kokonaisten pyörien massa ilmoitetaan kokonaisen pyörän punnitun painon perusteella. Voitaisiin kerätä foorumikolehti ja ostaa Nurelle takaisin sellainen vaaka, millä se on mahdollista, niin ei tarvitsisi spekuloida![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kannatan. Hassu juttu tosiaan, että oikeasti kokonainen fillari painaa enemmän kuin exceliin punnitut palikat yhteensä. Aina pieni pettymys.
Tämä oli pakko laittaa. Googletin park toolin vaakaa, ja eka sivulla neljäntenä osumana
Onko kenelläkään tietoa että voiko ko. vaakaa kalibroida jotenkin? Heittää yllättävän paljon...
Se vanha totuus on, että fillarivaaka näyttää liian vähän ja kalavaaka liikaa.
Mikähän olisi sellainen puolueeton... matkalaukkuvaaka?
Tässä tapauksessa luulen, että park tool näytti liikaa kun kommentti on fillarifoorumin keskustelusta käyttäjältä joka ei enää punnitse pyöriä kokonaisina
Joka tunnistaa itsensä niin tämä on nyt oikeasti ihan hyväntahtoista kun sopivasti kommentti ja keskustelu osui yhteen
Pitäsköhän omakin fillari purkaa palasiksi ja punnita osat, että tietäisi mitä se pyörä oikeasti painaa?![]()
Hölmo kysymys, mutta eikö kokonaisen fillarin voi punnita epätarkemmallakin vaa'alla samalla tekniikalla kuin koiran? Eli nousee vaa'alle ensin fillarin kanssa ja sitten ilman, jolloin vähennyslaskun tulos on pyörän paino.
Tuloshan on silloin melko tarkka, jos vaa'an virhe pysyy koko ajan samana - vai ovatko virheet tyypillisesti prosentuaalisia?
Olenkin hieman ihmetellyt mikset nure päätynyt kevyempään runkoon? esim. epic ht, podium, scale jne.
En oikein luottanut noihin vaakoihin, Park verrokkipainoilla sitä sun tätä ja Abun kalavaakakin suht epäluotettava.
Firle, tuotakin joskus käyttänyt, ei mitenkään uusi asia ja voihan senkin tehdä kunhan tietäisi vaa'an luotettavuuden. Toistaiseksi mennään näin kun vaan omaksi iloksi rakennan.
Stumpe, katso noidet runkojen hintoja, siinä vastaus!
^jos vain hankkisi kevyempiä osia entisten tilalle, mutta ei vaivaisi päätään painoilla?
Jos itsellensä kasaa, niin eikö tieto siitä, että uusi osa on kevyempi riitä.
^Siis taitaa olla niin että ainoa joka ei vaivaa päätään olen mä.
Ps. Viimeinen paketti tuli Nallekarkkikaupasta: Stemmi 78g, 3x2.5mm spacerit 2g, expanderi 5g ja jarrulevyn pultit 10g. Ihan vaan omaksi iloksi!
^ Millä nämä on punnittu? Ihan vain mielenkiinnosta kysyn.
^Voit tsekata kaupan sivuilta ellet mua usko, siis 77.8g / 1.2g / 4.6g / 10.6g. Heillä hieman tarkempi vaaka kuin itsellä vai pitäiskö heidänkin punnitusta epäillä?
Meinaatko tosissasi, että palikat olisivat painoltaan identtisiä? Ja minä kun olen pitänyt sinua kohtuu edistyneenä painonviilaajana. Se siitä sitten.
Sun pitää tietenkin(!) punnita ne sun omat palikat! Ettei vaan se sulle tullut stemmi painaisi 4 g enemmän
Eikö kevenisi vielä hieman jos etsii netistä alimman punnitun painon jokaiselle komponentille?
Kirjanmerkit