^ Joo mäkin lopetin muita vastaan kisaamisen jo silloin kauan sitten ja keskityin itseäni vastaan kisaamiseen sen sijaan. Siitä eteenpäin ei ole ollut minkäänlaista ongelmaa sen suhteen, että joutuisin antamaan kalustotasoitusta jollekin. Cyclocrossia olen kisannut eniten tosissani, mutta HelCX:ssäkin on ollut hauskinta silloin, kun olen ajanut SSCX:llä.
Minäkin olen päätynyt siihen, että kaluston on hyvä olla niin yksinkertaista, että kaikenlaiset operaatiot ennen lenkkiä on pysyy mimimissään. Olen myös lopettanut pyörien tarpeettoman puunaamisen ja paijaamisen. Nykään ei häiritse yhtään lähteä lenkille edelliseltä lenkiltä valmiiksi rapaisella pyörällä. Pyöriin käytän aikaani vähemmän kuin koskaan, mutta pyöräilyyn luultavasti enemmän kuin koskaan.
Maastopyöräily oikeaoppisesti vaihteilla ja joustoilla oli kivaa aikansa, mutta sitä ei kestänyt kovin kauaa. Ongelma oli siinä, että ilman pitkiä siirtymiä saavutettavat polut muuttuivat henkisesti loppuunajetuiksi aika pian, koska niiden määrä lähistöllä on niin rajallinen. Siirtymien kihnuttaminen mtb:llä taas on tylsää. Innostuksen jatkuminen olisi edellyttänyt, että olisi alkanut siirtymään autolla aina uusille paikoille, eikä sekään säännöllisesti harrastettuna inspiroinut. Gravel muutti touhun sellaiseksi, että ne siirtymätkin on kivoja. Reviiri kasvoi ihan eri mittasuhteisiin mtb:hen verrattuna. Uusia polkupätkiä olenkin löytänyt ja ajellut gravelilla paljon enemmmän kuin mtb:llä aikoinaan.
Kepu-ähky vaivaa vieläkin, vaikka lopetin säännöllisen maastopyöräilyn kohta kymmenen vuotta sitten. Kerran kesässä käyn kokeilemassa ja muutaman kerran talvessa siellä on kiva käydä, jos on hyvät lumipolut, mutta niillä se vanha täysjäykkä on kaikkein kivoin, tai polkujen ollessa parhaimmillaan, jopa gravel. Silti aina silloin tällöin mtb-kuume yrittää kohota jostain syövereistä. Tähän asti olen onnistunut vastustamaan. Kellarissa meillä on juniorin Chameleon melkolailla vailla käyttöä tällä hetkellä, mutta enpä ole silläkään yhtään lenkkiä ajanut. Pitäisi ehkä käydä testaamassa.
Toinen maastopyöräilyintoa vähentänyt seikka on, se että koko ikänsä suunnistanut vaimo onnistui tartuttamaan minuun ainakin pienen suunnistuskärpäsen ja sen seurauksena syntyi yhteinen polkujuoksuharrastus. Juosten metsässä pääsee vielä hienompiin paikkoihin kuin maasturilla ja tutuistakin poluista nauttii eri tavoin ja kuntoilu monipuolistuu. Polkujuoksemisenkin ongelma on se, että parhaat maastot on autosiirtymän takana ja nyt alkaa Nuuksiot, Pirttimäet ja Vaakkoit olemaan puhki juostuja ja juoksumaaastojakin pitää alkaa hakea kauempaa.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kirjanmerkit