Rukkassista voin luopua...
Rukkassista voin luopua...
I väntan på ännu dåligare tidet
Noista StVZO-valoista; Niissä monessa on ns. lyhyet ja pitkät valot.
Lyhyet päällä ne noudattaa sitä tiukkaa valokuvion yläosan rajausta, mutta onko pitkissä sama rajaus yläsuuntaan ja vain leveämpi valokuvio/isompi teho?
Vai onko niissä yläosan kuvio rajaamaton?
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Rajaamaton. Eli pitkät kyllä häikäisee. Ja pitkät kun laittaa päälle niin ainakin lupine slx mallissa myös päivävalot syttyy myös. Ne on aika kirkkaat ja ei mitenkään erityisesti suunnattu, valaisevat pyörän läheltä paremmin silloin, ja tosiaan ne myös häikäisee pimeällä.
^ Onko antaa esimerkki tuommoisesta StZVO-valosta? Olen ollut siinä käsityksessä että rajaus on linssin ominaisuus tai jotenkin muuten sisäänrakennettu juttu - eli ettei määräysten mukaisesta lampusta saa ulos kuin rajattu valokeila.
Tehpasetuksia voi sitten olla kaksi tai useampia, mutta valo on ja pysyy yläosastan rajattuna.
Voin toki olla jälleen kerran väärässä?
Esim Lupinen SL X tai Supernovan valot. Näissä rajaus ei tule itseasiassa linssistä. Itse linssi on aikalailla tasainen. Rajaus tulee heijastimen ja ledien yhdistelmistä. Ensinnäkin ledit on asennettu valaismen yläosaan, osoittamaan alaspäin. Heijastin on taas muotoiltu niin, että se kääntää valon suunnan eteenpäin, ja tekee rajauksen. Pitkille ja lyhyille on erilliset ledit / ledistöt. Eli kun halutaan lyhyet valot niin vain osa ledeistä palaa ja niiden tuottama valo osuu vain siihen kohtaan heijastinta, joka rajaa valokeilan. Pitkillä taas kaikki ledit syttyvät, ja osuvat eri kohtaan heijastinta.
Tuossa kuvaa missä näkyy tuota heijastimen rakennetta:
![]()
Otin nopeasti pari kuvaa valoista. Joo sisällä, koska en jaksanut enää lähteä ulos kuvaamaan. Lupinen valokeila nousee vähemmän pitkiä käyttäessä mitä supernovan, joka on mielestäni ainoa heikkous Lupinessa. Seuraavaksi valoksi ajattelin Supernovan M99 Pro 2 pyöriin. Ulkona tuon keilan nousun näkee paremmin, mutta toivottavasti tuosta näkee jotain edes. Verhot on mustaa Moltonia joka syö valoa aika tehokkaasti, joten senkään takia tuo pitkien korkeampi keila ei näy niin hyvin.
Lupine lyhyet:
Lupine pitkät:
Supernova M99 mini pro lyhyet:
Supernova M99 mini pro pitkät:
![]()
Orastavan harmaakaihin myötä olen häikäisyyn herkempi nykyään ja ehken otan vastaan tulijat paremmin huomioon.
I väntan på ännu dåligare tidet
^^ Tuon kun kaikki oppisivat. Kelveillä monet kypärävalot häikäisevät. Kyllähän ne stongavalotkin monilla on suunnattu huonosti tai muuten vaan häikäisevät. Kypärävalot ovat kyllä pahemmat, ehkä juur siksi kun ovat korkeammalla.
Eilen kun tuli tavarapyörä vastaan, niin sen verran häikäsi viturallaan oleva valaistus, että vasta kohdalla näki mikä vastaan ajeli. Alaviistosta joku 1000lm tuikku.
Vähän aihetta sivuten Hesarissa. Yösuunnistus on muuttunut päiväsuunnistukseksi. 10000 lumenia ja 300 metriä. Jotenkin tuntuu, että tuo alkaa jo häiritä luontoa ja lajin luonnekin muuttuu. Saati jos ja kun noita ilmestyy liikenteeseen.
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000009090780.html
A Gentleman will walk but never run
Endurossa käytetään vastaavia kypärävaloja ja kyllä siinä maisema valkenee kun naksauttaa valon päälle, hintalappu lähtee liikkeelle tonnista ylöspäin.
Kylätason pyöräilijä
Onko kukaan käyttänyt tätä, joko pyöräilyssä taikka muussa:
https://www.fenixvalaisimet.fi/otsal..._fenix_hm50v2?
Eihän tuo metsässä riitä mutta kelviajossa hyvinkin? Ja hyytyykö pikkuakku pakkasella pahastikin? Muutoin pieni koko/keveys houkuttaisi.
Tai sitten vaan Superraptor vaikka se on vähän overkill omaan tarpeeseen.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
^Näyttää ainakin kivan näppärältä valolta.
^On joo se näppärän kokoinen mutta tehot tippuu aika lailla muutaman minuutin käytön jälkeen.
Laitoin sitten kuitenkin Superraptorin tilaukseen.
Kiitos tästä artikkelista, tuli laitettua tilaukseen. Aikaisemmin käytössä oli Ledx Cobra, 6500 lumenea, katsellaan onko tässä enemmän tehoa. Ainakin käyttöyställisempi tankoon tulevalla kauko-ohjauksella ja kiinnikeet ovat hyvin suunnitellut. Maastoon kypärään, graveliin ja työmatkalle tankoon.
Olisi kiinnostavaa nähdä kuvaaja tuotetut lumenit / aika tuon Silvan valosta. Speksien kuvasta voi toki päätellä että +20 asteessa se ei ainakaan saa haihduttua tarpeeksi lämpöä yli 5000 lumenin ylläpitoon.
Ja toisaalta jos ulkona on tarpeeksi kylmä korkeiden lumenien ylläpitoon niin akku tyhjenee tunnissa siihen että lumeneita onkin enää 1000. Minkä pituisia ne suunnistuskisat on?
En ymmärrä mitä jengi speksaa noita lumeneja, Lupinessa on pitkät 1300 lumenea ja en usko että on tilannetta missä tarvitsee enemmän jos tässä märässä mustassa syksyssäkin pärjää tuolla? Kypärävalo pitää kumminkin olla parina maastossa ajaessa.
Joo, mutta ne on kaikki oikeassa paikassa, eikä porottamassa pöllöjen silmiin puiden latvoihin![]()
Eipä ole syyslamppukeleillä 20 asteen lämpöjä. Kesällä saa ajaa yötämyöten ilman lamppuja. Itsellä akku on repussa, käärittynä eristeeseen kylmillä keleillä, nyt takana 5 lenkkiä täydellä teholla, lenkkien pituus 2-2.5h ja akkua ollut jäljellä 10-30%. Lisäksi tuohon saa kaksi akkua tarpeen vaatiessa, toinen akku hankintalistalla plus adapteri.
Kokeile, voisit valaistua. Sanoisin että 4000-5000 todellista lumenea on riittävä määrä maastoon. Ja itsellä nimenomaan on valo pelkästään kypärässä, tankovaloa ei todellakaan erikseen tarvitse. Toki voit ajaa datsunilla ja sanoa että hyvin pärjää kun naapuri ajaa pihaan uudenkarhealla volvolla.
Spectran sekä Ledx:n valokuviot ovat laajat, aivan törkeän hyvät kun näet valoisana koko maaston. Oikein säädettynä valo ei kyllä pällöjä ammu. Mutta mitä näitä perustelemaan, jos ajelee tyytyväisenä tietämättä paremmasta eikä tarvetta ole nähdä paremmin niin ei se minulta ole pois.
Embrace the moment
Mutta mitäs näistä, makuasioita.
Mä ajan hyvin harvoin täysillä tehoilla, ei ole mitään tarvetta nähdä 200m päähän. Pärjää pienemmällä akulla ja jos oikein tekee mieli kaahotella, niin kypärän 2100lm ja stongavalon 1300 riittää oikein mukavasti. Mulla tietysti se rajoittaa stonga-valoa, että ajan usein siirtymät auton sijaan fillarilla, ja silloin on kiva nähdä ilman että häikäisee vastaantulijaa. Viime lenkit koiran kanssa menty pikon pikkulampulla, jolla nyt näkee sen 10m. Yötahkon ajoin joskus 5000lm tuikulla, ja en mä nyt sitä mitenkään erinomaiseksi kokenu.
Joo, no itse en halua muuttaa yötä päiväksi. Jos ajan yöllä, haluan että on yöajon fiilis. Tai siis pimeällä, kohtahan on pimeää päivälläkin.
Niin, siksi onkin vähän tylsää että valmistaja kertoo tietoja vain -5 ja +20 lämpötiloista. Tässä on graafi miten lamppu jossa on 4 samaa XHP50.2 lediä käyttäytyy kun siitä otetaan 6000 lumenia, mikä on suunnilleen sama työmäärä per ledi kuin mitä toi Silva tekee ottaessaan 8 ledistä 10000 lumenia. Ei tietoa tämän testin ulkolämpötilasta, pointti lähinnä miten paljon 30 sekunnin lumeneista (mikä on ainoa minkä Silva ilmoittaa) tullaan vielä alas ylikuumenemisen takia (tän valon rajoittimen pitäisi tehdasasetuksena olla 50 asteessa)
Oletan että toi Silva jäähtyy paremmin muotoilunsa takia, ja että sillä normaalissa käyttötarkoituksessaan Suomen olosuhteissa on matalampi ulkolämpötila, mikä varmasti auttaa. Mut ois kiva nähdä.
Jotenkin (maasto)pyräilyssä ymmärtää valotehon edut, suunnistuksessa en kyllä ole kovin vakuuttunut että hyvin suunittellun 3000 lumen keilan jälkeen enää mitään etuja syntyy, haitat vaan kasvaa ja vaatii tehojen säätönapsuttelua mitä jo moni tekee. Pyörällä on enemmän vauhtia ja avoin väylä jota mennään ja jonka voi valaista. Suunnistaessa se pusikon lähin kuusenoksa sinä metrin päässä vain häikäisee entistä pahemmin ja yyberlaaja spotti on entistä vaikeampi saada pysymää "tunnelissa" että oikeasti näkee läpi sinne kauemmas. SM yö voittaja unohti ladata akun ja juoksi kisan puoliteholla. Ehkä se etu on siinä että tehokkaalla valolla voi juosta puoliteholla ilman, että se siitä on mitään haittaa?
Ajatko myös huonommalla pyörällä, koska pyöräilystä lähtisi fiilis markkinoiden parhaalla pyörällä?
^ Vauhti korreloi valotehon määrää, jos ajan hidasta kikkailua tasamaastossa/ylämäessä, en tarvitse kuin 2500lumenea. Mutta, kun tykitetään alamäkeä samalla nopeudella kuin hetkellisesti endurot samoissa maastoissa, otan jokaisen lumenen mieluiten käyttöön. On sille syynsä, miksi endurokuskeilla on kaksi tuollaista valoa kypärässä. Ja ei se 10k lamppu sitä pimeyttä siitä ympäriltä kokonaan hävitä, kyllä se pimeäajon fiilis on edelleen mukana. Tai siis, mikäli yöajolla tarkoitat kynttilän valossa suunnistamista, on laji jo aivan toinen.
Embrace the moment
Öh... miten se liittyy tähän? Jos haluan ajaa pimeällä, haluan että on pimeänajon fiilis. Ei sillä ole hyvyyden tai huonouden kanssa mitään tekemistä. Mä väitän, että metsässä pystyy ajamaan helposti verrattomasti pienemmillä tehoilla, kuin 5000 (kiinan)lumenia. Mulla on sähkärissä SL-X (2100 lm) ja kypärässä Blika (2400 lm), mutta molemmissa tehot rajattu n. puoleen ja riittää mulle ja mun ajoihin erittäin hyvin. Jollekin toiselle ei sitten riitä.
Kirjanmerkit