GiantGarminMPMessutElectrobike
Sivu 47 / 53 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 37 45 46 47 48 49 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1.381 - 1.410 / 1563

Aihe: Porvoon kuvarastit

Olkoon tämä pölkkykokoelma seuraava rasti.

Silmitön raivo korvaa puuttuvan tekniikan.

Rantoja pitkin ajellessa pölkkykokoelma tuli vastaan Kokonniemen puistoalueella. Rasti 108. Tulin siihen tulokseen, että pölkyt on lasten hyppyrata ja ketjut sitä varten, että pölkyt ei joudu teille tietymättömille.

Uudeksi suora.

"GRAVEL IS THE SALT OF LIFE." - Ari Vatanen

Vinkkikuvaa toisesta kuvakulmasta.

Nyt on hankala rasti.

Luulen, että suoranpätkä halkoo erään melko lähellä kuvauspaikkaa olevan kartanon peltoja. Porvoon torilta 3,2 kilometriä linnuntietä, joen itäpuolella.

Vanha rasti löytyi vihdoin ja viimein Bergstantieltä.

Uusi kuvarasti.

Tarkkisista, Matin kioskilta ylös rinteeseen noustessa löytyi rasti. Rastin etsintöjä luonnollisesti helpotti taustalla näkyvä vesistö, joka tosin johdatti minut aluksi Hamarin suuntaan.

Rasti 110 oli siis Toukovuorentie.

Uudeksi talo.

Viikko mennyt, vihjekuvaa halukkaille.

Näin Firlefanzin sanoin, jos ei kolmen pisteen kuva tuota tulosta, lyödään pöytään yhden pisteen vihje. Olen kuullut joskus joltain porvoolaiselta, että itäpuolella jokea asuvat käy lihapuoti Herekissä ja länsipuolella asuvat taas siinä toisessa, eli noh, Tyysterin lihasavustamossa, niin rasti on lähellä tätä jälkimmäistä.

Viiteen pisteeseen en olisi päässyt, mutta uskallan väittää että kolmeen pisteeseen olisi ollut hyvät mahdollisuudet, mutta olen jotenkin onnistunut missaamaan koko vihjekuvan. Kai minä olin jo mielessäni lokeroinut rastin - aivan kuten edellisenkin - jossain minulle tyystin tuntemattomaksi jääneeseen osaan Porvoota sijaisevaksi, jota minun ei kannata sen enempää yrittää etsiä.

Nyt yhden pisteen vihje teki rastista melko halvan. Mutta katsotaan millainen jalka on huomenna ja maittaako Itä-Uudenmaan asfaltti tarpeeksi hyvin...

Pakko nyt sanoa, (vaikka joku vissiin joskus olikin sitä mieltä, ettei tämmösiä viestejä pidä kirjotella) että tiesin tuon paikan HETI kun näin kuvan. Ei vaan ole enää YHTÄÄN ollut aikaa pyöräillä. Ei edes tuohon noin lähelle missä tuo rasti sijaitsee.

^Ymmärrän. Kyllä ne muut hommat on oikeesti tärkeämpiä, kun joku pyöräily. Olenkin joskus sanonut, että ne ketkä laittaa muut hommat pyöräilyn edelle, vaikka tekis kuinka mieli pyöräillä, on ehkä niitä kaikista kovimpia pyöräilijöitä.
    Tempo muokkasi tätä : 06.09.2022 at 19.00

Tyysterintiellä on huomattavasti kuvauksellisempia rakennuksia, mutta rasti 111 oli asumattomalta näyttävä talo lähellä Tjusterbyn siltaa ja Tyysterin savustamoa:

Minun on myönnettävä etten ole rakennusta juuri vilkaissutkaan: Mustijoki ja koski ovat kiinnostaneet enemmän milloin katse ei ole pysynyt tiessä. Mutta vihjekuvasta olisin oitis tunnistanut sillan ja mutkat, jotka tie tekee.

Vaikka kieltämättä kun sitä nyt katseli, rakennuksen luonne tai siis sen tarkoitus ja käyttö silloin kun siinä oli elämää herättivät uteliaisuuden.

Uudeksi rastiksi tuli nytkin talo:

Tulin vaan tänne sanomaan, että en tiedä missä rasti on. On siinä jotain tuttua, vähän jotain saariso/rannikko henkistä tunnelmaa. Paikka on ehkä jonkun pienen ja vaatimattoman, mutta kumminkin asfaltoidun tien varrella, missä ei ole ajoratamaalauksia. Yhtä hyvin kelvin varrella, alueella joka oli ennen maaseutua, mutta jonka läheisyyteen on ilmestynyt asuinalue.

Jaa-a, niin sitä vain huomaa että kuvaa ottaessaan ei aina osaa ajatella miltä se voi paikkaa tuntemattomalle näyttää - tai siis mitä hän voi tai ei voi kuvasta päätellä. Otin useamman kuvan, mutta missään niistä ei ole tietä niin paljon että näkisi ettei kyseessä ole kelvi tai pyörätie.

Maantierasti vaihtui toiseen maantierastiin 10 km siirtymäsääntöä rikkomatta.

Kuten näkyy, parkkeerasin fillarin pikkaisen tyylittömästi lähempänä tietä olevan talon tontilla seisovaa mäntyä vasten.

(Tiedän rastina olevasta rakennuksesta vähän enemmän kuin Tyysterintien talosta, joka kieltämättä alkoi kiinnostaa kun sitä rupesi tarkastelemaan: se ei taida olla entinen koulu, kauppa eikä mylly eikä se edes ole voimalaitosalueella...)

^ Täytyy sanoa, että olen ihan kädetön tämän rastin kanssa. Eli mulla on ne perinteiset vaihtoehdot käytettävissä: 1. Lähteä ajamaan. Mielessä lähinnä Svartbäckintie, Mustijoentie, Ernestantie tai Henttala, joka taitaa olla liian kaukana 10:neen kilometriin. 2. Toivoa, että joku toinen hakisi rastin. 3. Odotella mahdollisia lisävinkkejä (joka harmittaa, koska kyllä paikka pitäisi tietää). 4. Selailla loputtomiin ilmakuvaa, mitä en tee. 5. Toivoa että paikka putkahtaisi mieleen.

Ja nyt laiskana ja vetämättömänä laittaisin vaihtoehdot seuraavaan järjestykseen alkaen parhaimmasta. 2, 5, 1 tai 3, 4.

Tie on pyöräilyllisesti hiljaisempi - ja selvästi vähemmän ajettu kuin vaihtoehtoinen reitti tieltä A tielle B - kuin yksikään mainituista.

Ollaan pysytty Porvoonjoen länsipuolella ja Uuden Porvoontien tai siis tietenkin Helsingintien pohjoispuolella.

Last but not least: pelkäsin hiukan että rastista tulee niin sanotusti liiankin helppo, mutta en silti halunnut rajata kuvaa että se...sanotaanko paikan luonne muuttuisi kokonaan toiseksi eikä kuva enää millään lailla näyttäisi siltä millaisena paikan fillarilla ajaessaan näkee.

Pro tip:

Mitä muuta näet kuin punamullan värinen puutalo, pari mäntyä ja (luullakseni) sähkötolppa? Miten talo niin sanotusti asettuu?

Jep, uuno mikä uuno. Nyt vaihtoehtoja on enään kaksi. 1 tai 2.

Uunoksi itsensä silloin tällöin tunteminen on kuvarastien suola

PS En ole välttynyt siltä tässäkään ketjussa ja luulen että ihan kohdakkoin minulle käy niin Helsingin kuvarasteissa...

Nyt kun tulee näköjään syöttöjä ihan suoraan lapaan niin pakko oli laukaista.

Vanha:
    Alivekkoskentien tasoristeyksen viereinen talo Anttilassa.

uusi:

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti

Uudeksi rastiksi tuli nytkin talo:

En huomannut, että kuvassa näkyy raiteet. Vasta sitten, kun kuvaa käskettiin katsomaan tarkemmin huomasin. Luulin rataa perunapelloksi/kasvimaaksi

Olen siinä käsityksessä että rakennus on vuonna 1931 avatun Porvoon radan Ali-Vekkosken seisakkeen asemarakennus.

http://www.vaunut.org/kuva/136459?liikp1=44&liikp2=598

PS Edellisen rastin eli Tyysterintien rakennuksen mysteeri selvisi, kun tämänpäiväisellä lenkillä kohdalle sattui sauvakävelevä rouva, jolta rohkaistuin kysymään mahtaisiko hän tietää rakennuksesta jotain ja hän tiesi kertoa että alkujaan se oli Borgå Träförädlare Ab -nimisen puunjalostusyrityksen tehdas ja myöhemmin Muovo Oy:n eli muovituotteita valmistavan helsinkiläisen yrityksen käytössä.
    Firlefanz muokkasi tätä : 12.09.2022 at 09.28

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Tempo Katso viesti
    En huomannut, että kuvassa näkyy raiteet. Vasta sitten, kun kuvaa käskettiin katsomaan tarkemmin huomasin. Luulin rataa perunapelloksi/kasvimaaksi
    Mä en nähnyt raiteita ennen kuin nyt kun sanoit...

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Olen siinä käsityksessä että rakennus on vuonna 1931 avatun Porvoon radan Ali-Vekkosken seisakkeen asemarakennus.

http://www.vaunut.org/kuva/136459?liikp1=44&liikp2=598

PS Edellisen rastin eli Tyysterintien rakennuksen mysteeri selvisi, kun tämänpäiväisellä lenkillä kohdalle sattui sauvakävelevä rouva, jolta rohkaistuin kysymään mahtaisiko hän tietää rakennuksesta jotain ja hän tiesi kertoa että alkujaan se oli Borga Träförädlare Ab -nimisen puunjalostusyrityksen tehdas ja myöhemmin Muovo Oyn eli muovituotteita valmistavan helsinkiläisen yrityksen käytössä.
    Hyvä tietää, aina historia sen verran kiinnostaa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Mä en nähnyt raiteita ennen kuin nyt kun sanoit...
    Niinpä. Ja jännä, että nyt ne näkyy ihan selvästi.

En taaskaan pystynyt ajamaan rastin ohi, vaikka hyvä flow katkesikin hetkeksi. Rastin 113 voimajohdot tulevat Anttilan sähköasemalta:

Oltiin tultu niin kauas länteen että oltiin jo lähellä Porvoon ja Sipoon rajaa, joten pidin parempana siirtää rastia noudattamatta 10 km sääntö'ä. Vanha rasti oli kolmas perättäinen maantierasti, jotan päätin laittaa uudeksi rastiksi jotain aivan muuta:

Hyvä, nyt on semmoinen rasti jälleen, ettei itselläni ole mitään hajua. Ei tarvi harmitella kun ei ehdi lähteä hakemaan.
    Mulla oli paljon parempikin idea uudeksi rastiksi kuin tuo voimalinjakuva mutta huomasin sinne ajaessani, että sehän olisikin ollut reilusti Sipoon puolella. Piti sitten joku "hätärasti" keksiä matkan varrelta. No, olihan tuo tavallaan ainakin ajankohtainen kun sähköstä nyt puhutaan kaikkialla.

Voimalinjarasti oli minusta oikein hyvä - enkä tarkoita nyt sitä että minä pääsin sen hakemaan Paikka on semmoinen, jonka voi kuvitella muidenkin samaa tietä ajaneiden huomioineen tai jonka voi hakea ilman tarkkaa muistikuvaakin ihan vain päättelemällä ja asioita yhdistelemällä. Tai jos sekään ei auta keksimällä sopivat hakusanat ja googlaamalla

Maantiepyöräilijällehän tuo on semmoinen flow-paikka, ajoipa kumpaan suuntaan hyvänsä: Nikkilästä tullessa pääsee näillä seuduin pitkään alamäkeen ja Porvoosta tullessa sellaiseen kivaan ylämäkeen, jossa on ikään kuin jyrkempi alkuosuus, lyhyt tasaisempi osuus ja lopuksi semmoinen juuri sopivan pitkä suora nousu, joka ei ole niin jyrkkä että ehtisi huomata ettei olekaan niin kova kuski kuin kuvitteli olevansa.

Meikäläiselle, joka aloitti maantiepyöräilyn pyöreästi viisitoista vuotta sitten, paikka on myös sillä tavalla...öö...tuttu ja läheinen, että on nähnyt sähköaseman laajenemisen - sehän on samalla Estlink 2-kaapelin päätepiste Suomen puolella - ja maisemien muuttumisen Kuninkaantien molemmin puolin.

Mäen harjalta eli siinä missä on Porvoon ja Sipoon raja löytyy myös vanha rajamerkki:

Göststenen sijaitsee Porvoon ja Sipoon kuntien rajalla, 4–6 m Kuninkaantien (Sipoon puolella Vanha Kuninkaantie) eteläpuolella ja vain metrin Sipoo-kyltistä itään. Näkyvin elementti paikalla ovat kaksi vierekkäistä siirtolohkaretta. Niistä läntisempi on kooltaan noin 5,5 m x 3 m x 3 m ja sen päällä luoteislaidalla on kolme rautalenkkiä. Itäisempi siirtolohkare on puolestaan 4 m x 3 m x 3,5 m kokoinen. Aivan lähimaastossa ei vastaavan kokoisia lohkareita ole, vaikka seutu on muutoin hyvin kivistä.

Itse rajamerkki sijaitsee lohkareiden itäpuolella ja on kooltaan noin 3,5 x 1,7 m ja 1,1 m korkuinen. Rajamerkin kivet ovat läpimitaltaan 60–120 cm ja monet niistä ovat litteitä. Kiveyksen päällä on rajan suuntaa osoittamassa kyljellään pohjois-eteläsuuntainen pitkänomainen kivi, joka on 1,3 x 0,4 x 0,3 m kokoinen ja vastaa siten yllä olevaa kuvausta. Sen yläpinnan eteläpäässä on mahdollisesti hakkaus ”13”, mutta siitä oli vaikea saada selvää jäkälän vuoksi. Kyseessä on todennäköisesti em. rajamerkki vuodelta 1768.

Taas paljon löpinää, vaikka ei varsinaisesti ole muuta uuteen rastiin liittyvää kerrottavaa kuin että ajattelin sen löytyvän suht helposti, vaikkei sen ohi olisi ennen ajanutkaan.

Se ehtiikö sitä lähteä hakemaan riippuu tietysti siitä paljonko ja milloin on aika ajaa, mutta myös siitä mistä kuvarastilenkilleen lähtee
    Firlefanz muokkasi tätä : 14.09.2022 at 11.13

Vanha rasti löytyi Kultalistankadulta.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •