Alkujaan tämän lähetti
EsaJ
Sain testikäyttöön Rex Domestique purkin. Kyllä se Domestiquekin ultraäänikylvyssä muuttaa pesunesteen ihan pikimustaksi, vaikka pinnalta puhtaalta näyttää... Samaa tekee minun kokemukseni mukaan kaikilla märkävoiteilla riippumatta, millä voitelee.. Ketjun pinnan puhtaudessa voi olla eroja, siihen liittynee varmaan se, miten hyvin se voiteluaine pysyy siellä sisällä ja annostelumäärä.... Ketju kuluu ymmärtääkseni sieltä sisältä... Pinnalta ketju tulisi olla mahd kuiva, näin minä tämän hässelin olen ymmärtänyt ja tehnyt, jos märällä voitelen.
Rullaketjun perusidea tosiaan on, että liikkuva elementti on rulla, joka ulkopinnasta tukeutuu rattaan hampaisiin ja sisäpinnasta pyörii tappia vasten. Voitelua tarvitaan nimen omaan tapin ja rullan välissä. Ulkopuolella voiteluaine vähentäisi rattaiden kulumaa, ja "isi" siksi, että fillarikäytössä kaikki ulkopuolinen voitelu vain kerää hiekkaa, yms. toimimaan hioma-aineena. Esim. öljykylvyssä olevat autojen jakopääketjut ovat fillariketjuihin verrattuna lähes ikuisia käyttötunnit huomioiden ja juuri siksi, että kylpyvoitelussa niiden kuluma on äärettömän vähäistä. Avoimessa ketjuvoimansiirrossa kaikki ulkoinen märkä voiteluaine on turhaa ja jopa haitallista, ja siksi juuri kaikki "wet lubet" ja sprayt ovat huonoja. Vahat sitten toki erikseen ja niiden edut ovat kiistattomat.
Domestiquesta mulla on vain hyviä kokemuksia. Yksi annostelukerta riittää maastossa helposti 100-150km ja kestää myös vesisateessa ajoa ainakin sen verran, mitä kuskikin. Pieni purkki riittää yllättävän kauan ja on helppo kantaa mukana esim. useamman yön reissuilla.
MTB Engineer -blogi: Http://mtbengineer.blogspot.com
Yeti SB150, SB120, ARC
Giant Revolt
Orbea Wild
Kirjanmerkit