GiantHephaElectrobikeGarmin
Sivu 214 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 114 164 204 212 213 214 215 216 224 264 314 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.391 - 6.420 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #6391
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Itsellä 5/5 spacerit ja 38mm stemmin pinta eikämilloinkaan koskaan juolahtanut moisen retkahtamista mielleen ennen kuin täällä spekuloidaan. Toisaaltaan taitaa olla sellaista toisesta korvasta ulos juttu kaikki tyynni.
    nure muokkasi tätä : 09.09.2022 at 07.26

  2. #6392
    Ensi viikolla tarkoitus pakata pyörä lentolaukkuun ja suunnata viikoksi etelään. Aikaisemmilla lennoilla olen irrottanut pyörästä takavaihtajan (jotta ei vääntyisi rikki) ennen pakkaamista Evocin laukkuun. Tuolloin kuitenkin ollut aina vaijerillinen takavaihtaja. Nyt uudessa pyörässä on sähkövaihtaja (Sram AXS), minkä sielunmaisemaan tai säätämiseen en ole ihmeemmin perehtynyt.
    Kysymykset: onko vaihtajaa mielestänne tarve irrottaa lennon ajaksi? Jos sähköisen vaihtajan irrottaa, niin onko siinä pysynyt säädöt kunnossa vai joutuuko säätämään uudestaan kiinnittäessä?

    KIITOS

  3. #6393
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Muutama esimerkki takaisinkutsuista (cpsc.gov, Usan Consumer Product Safety Commission, jota kautta nämä Usassa menevät)

    Tarmacin takaisinkutsu 2020-2021 koski USAssa ja Kanadassa 6.900 pyörää/runkoa plus muu maailma.
    Raportoituja tapauksia siihen mennessä 2 kpl Spessun tiedotteen mukaan. Ei henkilövahinkoja. Failure rate jotain 0,02 %, jos pyörämäärä olisi ollut maailmanlaajuisesti 10.000 tasolla

    Trekin ohjaamo 2021-2022 Usa ja Kanada 3.730 pyörää (SLR mallin emonda) ja 1.015 ohjaamoa erikseen myytynä,
    korjattu: 37 tapausta, josta yksi johti loukkaantumiseen. , Failure rate 0,8 % eli kohtuu paljon.

    Trekin takaisinkutsu 2015 koski Usassa ja Kanadassa miljoonaa pyörää (myyty ajalla 2000-2015). Quick release saattoi väärin asennettuna mennä eturattaan väliin.
    Kolme raportoitu tapausta, joista valitettavasti yksi halvaantuminen, yksi ranteen murtuminen ja yksi ruhjeita ja vammoja kasvoihin.



    Eli aika pienillä prosenteilla mennään. Toki jos omalle kohdalle sattuu niin eipä se auta


    lisäys: kyllä näitä tietenkin enemmän tapahtuu, esimerkiksi oma tapaukseni

  4. #6394
    ^minä irrottaisin ilman muuta takavaihtajan korvakkeestaan/rungosta kuljetuksen ajaksi. Sähkövaihteita en omista, mutta veikkaan, että irrottaminen ei vaikuta säätöihin millään lailla, koska vaihtaja menee uudelleen kiinnitettäessä erittäin tarkasti takaisin samaan asentoon. Ja ei kai se mahdollinen uudelleen säätäminenkään ihan mahdotonta "säätöä" vaadi? Kuljetuksessa hajonnutta tai vääntynyttä vaihtajaa ei enää säätämällä saa toimimaan.

  5. #6395
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Ei mielestäni AXS vaadi mitään kummia manooverejä, irti vaan ja paikalleen kun ajo alkaa.

  6. #6396
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti polkukettu Katso viesti
    Ensi viikolla tarkoitus pakata pyörä lentolaukkuun ja suunnata viikoksi etelään. Aikaisemmilla lennoilla olen irrottanut pyörästä takavaihtajan (jotta ei vääntyisi rikki) ennen pakkaamista Evocin laukkuun. Tuolloin kuitenkin ollut aina vaijerillinen takavaihtaja. Nyt uudessa pyörässä on sähkövaihtaja (Sram AXS), minkä sielunmaisemaan tai säätämiseen en ole ihmeemmin perehtynyt.
    Kysymykset: onko vaihtajaa mielestänne tarve irrottaa lennon ajaksi? Jos sähköisen vaihtajan irrottaa, niin onko siinä pysynyt säädöt kunnossa vai joutuuko säätämään uudestaan kiinnittäessä?

    KIITOS
    Kannattaa ottaa irti, kunhan maltat vaan kiinnittää sen uudelleen varovaisesti ettei kierteet mene. Säätöihin ei tarvitse koskea. Korvake kannattaa suojata jollakin, esim. paksulla sukalla.

  7. #6397
    Liittynyt
    11/2014
    Viestit
    1.897
    Kehän tiedoissa lukee recommended tire width 28c-50c. Kehä sisältä leveä 25mm ja ulkoa 32mm. Tulisi maantiepyörän nämä kehät ja runko nielee 28mm renkaan, eli ongelmaa ei ole. Mietin vain, että meneekö 25mm leveä kumi tuolla kehällä muodottomaksi vai kannattaako edes kokeilla ? Olisi 25mm kumit valmiina, mutta ainahan ne voi heittää mereen

  8. #6398
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Kehän tiedoissa lukee recommended tire width 28c-50c. Kehä sisältä leveä 25mm ja ulkoa 32mm. Tulisi maantiepyörän nämä kehät ja runko nielee 28mm renkaan, eli ongelmaa ei ole. Mietin vain, että meneekö 25mm leveä kumi tuolla kehällä muodottomaksi vai kannattaako edes kokeilla ? Olisi 25mm kumit valmiina, mutta ainahan ne voi heittää mereen
    Lennard Zinn viime marraskuussa Velonewsin FAQpalstallaan vastasi jotta vanteen sisäleveys milleissä kertaa 1,25 ois kapein päälirengas.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  9. #6399
    Pyöränä Giant, tuskin väliä ja takapakka a shimano cs-hg200 9 vaihteinen, 11-36 rattaat. Mikä rataspakka/keskiötyökalu tuohon käy, ja mikä "ketju piiska" olisi käypänen? Ei tarvitse olla hifi hintaisia. Ensimmäinen kunnon pyörä ja pitäisi itsekin koittaa huoltaa kunnolla, ihan uunona vielä näiden työkalujen kanssa.

  10. #6400
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sotanorsu666 Katso viesti
    Kehän tiedoissa lukee recommended tire width 28c-50c. Kehä sisältä leveä 25mm ja ulkoa 32mm. Tulisi maantiepyörän nämä kehät ja runko nielee 28mm renkaan, eli ongelmaa ei ole. Mietin vain, että meneekö 25mm leveä kumi tuolla kehällä muodottomaksi vai kannattaako edes kokeilla ? Olisi 25mm kumit valmiina, mutta ainahan ne voi heittää mereen
    Kyllä tuo 28 rengasta huutaa, joka leviää reiluun 30mm tuolla kehällä. Mahtuu tietysti jos runko speksattu 28mm koolle.

  11. #6401
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^^ https://www.biltema.fi/polkupyorat/p...alu-2000023874 ja https://www.biltema.fi/polkupyorat/p...ain-2000038272 Muualtakin löytyy, esim. Motonetistä ja useista halpahalleista.

  12. #6402
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Samat suositukset noille työkaluille, motonet ja biltsu molemmat fillarietäisyydellä, joten kumpaakin tullut käytetyksi. Motonetin hiukan paremmaksi nostan noista, hinnoissa ei kummempaa - en tosin tarkkaan ole vertaillut.
    Varovaisella käytöllä harrastelija noilla kaluilla pärjää.

  13. #6403
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Ihan toimivia nuo biltsut. Mulla on tuo ketjuruoska ja hyvin hoitaa hommasta. Eikä minusta tarvitse varoakaan. Biltsun kasettiavainkin löytyy mutta kun on Parktoolikin, niin sitä tulee enempi käytettyä.

  14. #6404
    Kiitos pikaisesta vastauksista, varmasti pärjää noilla Bilteman vehkeillä. Aloitin aktiivipyöräilyn keväällä sähkärin kanssa, niin vielä vähän nämä pyörän ruuvaukset hakusessa.

  15. #6405
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Itse aikanaan vastaava pakan avain tuli turhake työkalusetin mukana liki 20v toiminut. Veikkaan että tuota myydään kymmenillä nimillä. Ketjuruoska on kyllä hieman kehittynyt.

  16. #6406
    Liittynyt
    05/2008
    Paikkakunta
    Rajamäki
    Viestit
    4.090
    Neljävaihteinen Nexus: mitä rasvaa tuohon voi käyttää? Shimanon käärmesalvaa ei tähän hätään mistään saa ja pitäisi huoltaa tuollainen.
    In a world without fences and walls, who needs Gates and Windows?

  17. #6407
    Vielä yksi työkalukyssäri. Moottorina edelleen yamaha/giant yhdistelmä. Mikä on oikea työkalu kampien ulosvetoon? Akseli on kanttinen ja se on yhdellä kuusiokololla keskeltä kiinni. Vai tarviiko enemmän tuntomerkkejä? ????

  18. #6408
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kamaha Katso viesti
    Vielä yksi työkalukyssäri. Moottorina edelleen yamaha/giant yhdistelmä. Mikä on oikea työkalu kampien ulosvetoon? Akseli on kanttinen ja se on yhdellä kuusiokololla keskeltä kiinni. Vai tarviiko enemmän tuntomerkkejä? ????
    Tällä lähtee: Kammenulosvedin - Biltema.fi

  19. #6409
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Siis keskimoottorissa on nelikantti kammet, en osaa sanoa, tuo on sopiva. Harvoin noita tarvii, ei välttämättä hankintaa ennen kuin uusit kammet.

  20. #6410
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    Kysynkö taas? Toimiiko 12 Lehtinen maantiepakka, AXS Force takavaihtaja ja esim. XX1 vaihdevipu keskenään. Jos nykyinen ei mene kaupaksi niin 1x12 flatbar tuolla voiman siirrolla projektiksi...

  21. #6411
    Nyt täytyy kyl kehua tätä foorumia ja käyttäjiä, saa vastaukset äkkiä kysymyksiin! Pitääpä viikonloppuna käydä ostoksilla.

  22. #6412
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kysynkö taas? Toimiiko 12 Lehtinen maantiepakka, AXS Force takavaihtaja ja esim. XX1 vaihdevipu keskenään. Jos nykyinen ei mene kaupaksi niin 1x12 flatbar tuolla voiman siirrolla projektiksi...
    Pitäis toimia. Onko takavaihtaja xplr-malli vai "normaali" maantieversio? Ensimmäisellä toimii 36t - 44t takapakat ja jälkimmäisellä 36t tai alle, mikäli valmistajaan on uskominen.

  23. #6413
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Normi ja vapaaratas HG. Hieman isompi 11-28:n tilalle pitäis saada.

  24. #6414
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Miten uusi 12 vaihteinen XT mahtaa toimia näillä "perinteiseen" vapaarattaaseen tehdyillä pakoilla? Sun Racen tekemänä löysin tuollaisen, mutta tekeekö Shimano itse 12 rattaisia MTB pakkoja jotka menisi vanhoihin kiekkoihin?

    https://www.bike-components.de/en/Su...ssette-p83199/

  25. #6415
    ^Tekee vain niihin microspline vapareihin 12 pakkoja.
    Itsekin mietin olisko päivittänyt juurikin Sun Racen pakan avulla 12 voimansiirron, mutta aikani pähkäiltyä päätin vielä pysyä helkutin varmatoimisessa m8000 sarjassa. Hyöty olisi ollut omasta mielestä aika pieni, eli huippuja pikkasen lisää, kun eteen olis voinu vaihtaa isompaa ratasta, mutta maasturissa ja läskissä riittää reippa 35kmh hyvinkin huipuiksi itselle.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  26. #6416
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.433
    Sunracen lisäksi vaihtoehtoja on HG vaparille 12v SRAM NX ja Garbaruk.
    Jälkimmäinen lienee eniten hifistelijöiden mieleen.

  27. #6417
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^Itsellä Garbaruk SRAM:n kaverina ja toimii.

  28. #6418
    Liittynyt
    09/2019
    Viestit
    160
    Kuinkas kireelle tuon korkin uskaltaa kiristää jarrukahvoissa? Lisäisin ekaa kertaa jarrunestettä ja kiristystuntuma oli kovin epämääräinen, ilmeisesti tiivisteestä johtuen. Ei tuntunut että ottaa yhtään kiinni, kunnes otti kiinni äkkiä ja monitoimityökalulla ei uskaltanut tuon jälkeen kuin max 1/4 kierroksen verran kiristää

    Lähetetty minun SM-G998B laitteesta Tapatalkilla

  29. #6419
    Ei todellakaan tarvitse hampaat irvessä kiriä...vaan voisko sanoa että jopa hennosti. Sen verran hentonen kuusiokolo kyseessä, että aukasussa helposti nuljahtaa pyöreäksi ja tuntuuvat vähän jopa leikkautuvan kiinni.
    Yhdestä uudesta en saanu kuin pihdeillä auki vaikka avain laadukas ja just passeli. Onneksi tuossa on tuo laippa niin tosiaan pihdeillä saa auki.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  30. #6420
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.256
    ^^Hellästi, onhan siellä tiiviste.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •