ElectrobikeGiantHephaGarmin
Sivu 213 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 113 163 203 211 212 213 214 215 223 263 313 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.361 - 6.390 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #6361
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    https://derailleurhanger.com/manufac...r-xlt-2006-08/ Jos on oikea... Alle minuutin haku. Noilla spekseillä sitten voit hakea muualta/Euroopasta halvempaa.

  2. #6362
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    https://soshanger.com/D44-derailleur-hanger-JAMIS

    173 on siis derailleurhanger.comin oma katalooginumero, D44 on korvakevalmistaja Pilon numero ja jos esimerkiksi Marwin luettelosta löytyisi oikea korvake, se on siellä Marwin omalla numerolla

    PS Tuo korvake näyttää sen verran erikoiselta että toista melkein samanaista tuskin on. Muutenhan näiden kanssa saa olla tarkkana, ellei ole tarkkaa tietoa oikeasta mallista (eli esimerkiksi pyörävalmistajan osanumeroa), sillä erot voivat olla häkellyttävän pieniä, esim. joku kohta on toisessa kovera, toisessa kupera ja kolmannessa ehkä suora...

  3. #6363
    Liittynyt
    02/2016
    Viestit
    1.240
    Noita korvakkeita on aivan liikaa. Olisi ollut joskus hyvä saada edes jonkinlaista standardia. Eiköhän rungonvalmistajat olisivat voineet sopeutua siihen.

  4. #6364
    Kiitos . Harmi että menee noin haastavaksi löytää oikea …

  5. #6365
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Mitä tarkoitat? Eikö nuren ehdottama (ja minunkin linkistäni löytyvä) ollutkaan oikea?

    https://www.marwi-eu.com/fi/gh.php
    https://pilo.co.il/derailleur-hangers-new.html

    Näistä, samoin kuin edellisistä, voi hakea oikeaa mm. kiinnitystavan (eli kummalle puolelle dropoutia), ruuvien lukumäärän, sisemmän osan muodon ja sen onko korvakkeen rei'issä kierteitä vai ei perusteella hakea mahdollisesti oikeita - ja sitten vain silmä tarkkana vertaa omaansa kuvaan.

    Ja jos ei sittenkään ihan ole varma, voi tehdaä niin kuin kehotetaan eli ottaa kuvan omastaan ja lähettää sen asiantuntijan nähtäväksi.


    Hankalaa, kieltämättä, muttei silti toivotonta...

  6. #6366
    Kyllä tuo nuren ehdottama näyttää oikealta , siinä mielessä menee vaikeaksi, että ei löydy kun muutamasta paikasta tuota korvaketta. Kiitos tuosta linkistä . Tuota marwin sivua olen selannut ja sieltä en ole löytänyt .

  7. #6367
    Mulla on portuglista muuttopyöränä tuotu soul volcano ja siinä on linkin mukainen korvakko. Onkohan jossain muussa vastaavaa kun tänään piti väännellä korvaketta suoraks niin se on lopun alkua.
    https://www.soulcycles.com.br/ganche...o---krakatoa/p

  8. #6368
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    ^ Brasilialainen pyörä ja brasiliainen vaihtajankorvake Voisi sanoa että eksoottisen pyörähankinnan riskit materialisoituivat! Mutta tuleehan paketti Brasiliastakin - tai kirjeenähän korvake tai kaksikin kulkee.

    Siis luulisin että joko soulcycles tai gantech https://www.gantechgancheiras.com.br...S~Linha-Polida suostuisi pienenkin kaupan takia vaivaa näkemään ja myymään korvakkeen kaukaiseen ja eksoottiseen Suomeen.


    PS Tunnustan oitis etten edes yrittänyt hakea korvaketta Pilon tai Marwin luetteloista. Jos tai kun korvake on uniikki eikä samanlaista löydy tunnetumpien merkkien ja maailmalla yleisempien mallien pyöristä niin ei ole todennäköistä että niitä kannattaisi Israelissa tai Tsekeissä ruveta tekemään.

  9. #6369
    Näinhän se on. Tuo Marwi oli hyvä vinkki mistä näitä korvakkeita voisi katsella.

  10. #6370
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Olisko jollakulla jo valmiiksi tieto mitkä laakerit DT:n XD rätsettivapariin?


  11. #6371
    Moi! 105 takavaihtajan kanssa häikkää, osaisikohan joku auttaa?

    Takavaihteet alkoivat tahmata, joten tsekkasin vaijerin kunnon: oli päässyt rispaantumaan vaihtajan päästä. Nipsaisin poikki, sain ujutettua vanhan pään vaihtajasta ulos ja pujottelin uuden vaijerin sisään. Ongelma on, että vaihtajasta ei kuulu naksahdusta pienemmälle vaihteelle (isommalle rattaalle, isosta kahvasta) vaihtaessa. Eli vaijeri kyllä kiristyy isosta kahvasta painaessa, muttei tartu kiinni ja kliksahda paikoilleen, vaan palautuu aina pienimmälle rattaalle. Molemmat vaihtajan kahvat (pienempi ja suurempi) palautuvat normaalisti paikoilleen, mutta minkäänlaista naksahdusta ei kuulu.

    Vaihtaja on mallia RS505, eli nestejarrumalli. Vaihtaja toimi moitteettomasti kunnes vanha vaijeri antoi periksi. Täten en jaksa uskoa minkään muun osan antaneen periksi vaijerin vaihdon aikana.

    Mikä voi olla vialla? Voiko vaijeri olla jotenkin väärin asennettu, jolloin se ei nappaa johonkin kynteen kiinni? Kyseisessä mallissa vaijerin läpivienti on kylläkin erittäin yksinkertaisen oloinen ja nähdäkseni tein sen oikein. Vai voiko olla että vanhasta vaijerista irtosi joku rihma, joka nyt estää kiinnittymisen? Entä voisiko kyseinen laitos olla niin tahmainen, ettei kynsi enää nappaa kiinni? Auttaisiko tällöin vaihtajan puhdistus CRC:llä / WD40:llä ja voitelu perään? Vai pitäisikö kokeilla jotain ihan muuta? Kuinka itse lähtisit ongelmaa taklaamaan?

    Kaikki apu on tervetullutta!

  12. #6372
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Kuinka kireälle kuitukeulan emäputken sisään tuon expanderin uskaltaa kiristää, onko kokemuksia? Googlettamalla löytyy kaikkea 5-8 Nm väliltä.
    Tässä linkissä kaveri vetää sen 8 Nm kireyteen mikä kuulostaa aika kovalta. Ja myös ohjainlaakerin hän kiristää momenttiavaimella? Itse olen kiristänyt sormituntumalla, niin että välykset poistuu, ja ihan pikkasen siihen päälle. Olisko ehkä 2 -3 Nm maksimissaan.
    https://www.youtube.com/watch?v=_R9XwPMw2WA
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  13. #6373
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Kuinka kireälle kuitukeulan emäputken sisään tuon expanderin uskaltaa kiristää, onko kokemuksia? Googlettamalla löytyy kaikkea 5-8 Nm väliltä.
    Tässä linkissä kaveri vetää sen 8 Nm kireyteen mikä kuulostaa aika kovalta. Ja myös ohjainlaakerin hän kiristää momenttiavaimella? Itse olen kiristänyt sormituntumalla, niin että välykset poistuu, ja ihan pikkasen siihen päälle. Olisko ehkä 2 -3 Nm maksimissaan.
    https://www.youtube.com/watch?v=_R9XwPMw2WA
    Expanderin saa kiriä ainakin mun mielestä ihan kunnolla kiinni, jos se on riittävän pitkä ja muutenkin kunnollinen.

    Laadukas ohjainlaakerikin kestää aika paljon päittäisvoimia. Itse olen kirinyt käsivaralla niin, ettei ohjaus ainakaan jäykkene yhtään. Sellaisia vanhempia kuulalaakereita ei kyllä kärsi kiriä yhtään liikaa.

  14. #6374
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Trekissä merkitty 9-10 Nm expanderillle.

  15. #6375
    Liittynyt
    09/1999
    Paikkakunta
    Lohja
    Viestit
    12.518
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Simo Vaatehuoneelta hei Katso viesti
    Moi! 105 takavaihtajan kanssa häikkää, osaisikohan joku auttaa?


    Kaikki apu on tervetullutta!
    Vivun sisään on varmaan jäänyt jämiä vanhasta rispaantuneesta vaijerista? Koita noukkia pinseteillä tai puhaltaa paineilmalla
    Toiseksi eniten ketuttaa kaikki

  16. #6376
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Kuinka kireälle kuitukeulan emäputken sisään tuon expanderin uskaltaa kiristää, onko kokemuksia? Googlettamalla löytyy kaikkea 5-8 Nm väliltä.
    Tässä linkissä kaveri vetää sen 8 Nm kireyteen mikä kuulostaa aika kovalta. Ja myös ohjainlaakerin hän kiristää momenttiavaimella? Itse olen kiristänyt sormituntumalla, niin että välykset poistuu, ja ihan pikkasen siihen päälle. Olisko ehkä 2 -3 Nm maksimissaan.
    https://www.youtube.com/watch?v=_R9XwPMw2WA
    Omassa keulassa kävylle annettu momentti oli 8nm eli aika tiukalle niitä voi vetää riippuen kävyn pituudesta ja ohjainputken seinämäpaksuudesta. Toki kannattaa tsekata runkovalmistajan ohjeistus.

    Itse ohjainlaakerit on viistokuulalaakereita, jotka kestää hyvin esijännitystä, esim. omassa pyörässä ohjemomentti on 14nm. Hyvä nyrkkisääntö on kiristää sen verran, että ohjaus alkaa tuntua vähän tahmealta ja löysätä siitä hieman (45°-90°). Toki kannattaa referoida ohjekirjaa tässäkin.

  17. #6377
    Liittynyt
    04/2019
    Paikkakunta
    Kehä 6
    Viestit
    340
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti +€+ Katso viesti
    Deore SL-4100 I-Spec EV shifteri alkoi takkuamaan ja alaspäin liipaisin ei palauta ja sekoilee. Olisko kellään tietoa onko tuo kuvan jousi löysällä ja pitäisi kiertää vielä yhden kierroksen lisää? Näistä uudemmista ei löydy oikein mitään tietoa netistä niin ei paljon googlettelut auttanut.

    Tuo tappi on se mihin tulee tuo kuvan alaosassa näkyvä räikkämekanismin osa joka työntää noita hampaita mitkä näkyy kuvassa. Kun kokeilin naksutella niin tuo osa jää ylös eikä painu takaisin hampaalle. Sitä pähkäilin että tuo kuvan jousi voisi olla tämän osan palautukseen, mutta ei se kyllä mitenkään järkevästi siihen asettunut kun kokeilin.




    Laitetaas tähän ratkaisu jos joku etsii samaa myöhemmin. On kyllä Shitmanon laatu laskenut paljon jos tuollainen purkkaviritys tulee suunnittelusta ulos. Ei tuo jousi tuossa pysy sitten millään. Ajattelin ihan periaatteesta saada tuon toimintaan ja kaivan jostain suurennuslasin ja dremelillä kolo tuohon ulokkeeseen.


  18. #6378
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    Miksiköhän expander täytyy kiristään niin tiukkaan, expander vain säätää ja kiinnitys stemmillä?

  19. #6379
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Miksiköhän expander täytyy kiristään niin tiukkaan, expander vain säätää ja kiinnitys stemmillä?
    Tää on käsitelty jo ja olet tästäkin pihalla kuin lumiukko, vaikkei ole edes talvi

  20. #6380
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Miksiköhän expander täytyy kiristään niin tiukkaan, expander vain säätää ja kiinnitys stemmillä?
    Minulla se alkaa luistaa läpi, kun en raaskinut kiristää tarpeeksi.

  21. #6381
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Extralite UltraStar puree tiukasti kiinni ja en vieläkään käsitä miksi pitää kiristää apinan raivolla?

  22. #6382
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Extralite UltraStar puree tiukasti kiinni ja en vieläkään käsitä miksi pitää kiristää apinan raivolla?
    Noh, 7-8 Nm sillekin sanotaan ohjeessa. Ei ole apinan raivoa tuollainen vielä.


  23. #6383
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Ne jotka ajaa fillarilla, varsinkin kunnon patikkoa, laittavat pitkän expanderin ja vetävät sen kunnolla kiinni. Tuo tukee kaulaputkea ja estää stemmin luistamisen.

    Sit jos tykkää mitata kalavaakalla painoja ja ripustaa pyörän seinälle, niin expanderi kannattaa ottaa pois stemmin asennuksen jälkeen.

  24. #6384
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    ^Ja sitten niitä jotka tekevät kompromisseja, jättää expanderin paikalleen ja ajaa! Ihmettelen kylläkin että mihin se stemmivoi valua, ei yli 40v uran aikana moista ilmeentynyt.

  25. #6385
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.685
    Elekää nyt hyvät ihmiset riidelkö, minä vaan kyselin neuvoja että kuinka kireälle sen uskaltaa vetää. Vanhana metalli-miehenä vaan tykkään käsitellä kaikki kuituosia varovasti. Siis jos ei tiedä mitä on tekemässä.

    Ja nyt aamulla kiristin expanderin 7 Nm kireyteen ja sen jälkeen säädin ohjainlaakerin. Niin nyt se expanderi puri hyvin kiinni, eikä lähtenyt luistamaan siellä putken sisällä. Eli ongelma ratkaistu, ja kiitos kaikille hyvistä vinkeistä.
    XT-vaihtajia vuodesta -95, ja välillä vähän foorumitauolla.



  26. #6386
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Niin siis sen vuoksi tuo on tärkeä juttu, että pitää tajuta expanderin tehtävä nykyaikaisissa keveissä kuitukeuloissa.

    Se tukee kaulaputkea sisältä päin. Tuohon kun stemmin kirii päälle, niin paketti on yhtä puuta ja saa ajaa fillarilla vaikka sinne valtaojaan. Niskat katkeaa ennen mitä kaulaputki pettää.

  27. #6387
    Liittynyt
    08/2020
    Viestit
    2.031
    Itsellä leikkaantui edellisessä pyörässä kaulaputki stemmin alapinnan kohdalta puoliksi poikki, onneksi oli ylämäen väännössä kun tanko antoi periksi.
    Tämän jälkeen käyttänyt pitempää expanderia, sellaista joka ulottuu stemmin molempien kiinnityspisteiden alapuolelle. Jos nyt ei muuta tuosta saa, niin mielenrauhaa.
    Syytä tuohon en tiedä, saattaa olla yksi edellisvuonna tapahtunut routakuoppaan ajo, josta se lähtenyt pikkuhiljaa kitkuttamaan rikki.

    Muutoinkin parina viime vuonna takaisinkutsuja on ollut ainakin Factorilla ja Spessulla kaulaputki/expander syystä ja Canyonilla ja nyt Trekillä ohjaamon osalta. Nämä nyt on paikkoja joissa ei oikein ole suotavaa, että jokin pettää.
    Vähän tuntuisi siltä että materiaalivahvuudet ja uudet ohjaamoratkaisut tehty liian pienellä toleranssilla.

  28. #6388
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Porukka on vaan dorkaa.

    Spessun takaisinkutsu johtuu 99% varmuudella siitä, että stemmin ylä- tai alapuolella on ollut kaamea kasa spacereita. Siihen päälle +100kg kuski, jenkit ja routakuoppa. Kaamea korvausvaade on valmiina.

    Spessussahan on vakionakin 50mm expanderi, eli oikein asentamalla tuon kanssa ei takuulla olisi ollut ongelmia.

    Mutta joo. Onhan siellä kaulaputken sisällä ollut joissain malleissa jo todella pitkään liimattuna alumiininen insertti. Tuo kohta on vaan hazardi alkaa kokeilemaan kevennyksiä.

  29. #6389
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Niin joo ja osan voisi laittaa levyjarrujen piikkiin. UCI unehti nostaa painolimittiä levyjarrujen tulon jälkeen. Tuon osien kestävyyden vuoksihan se limitti alunperin laitettiin.

  30. #6390
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.268
    Stigmata-omistajien faceryhmässä varoiteltiin myös Eastonin stemmeistä. Niissä on niin iso reikä, että stemmi voi aiheuttaa kurtun kaulaputkeen. En osaa sanoa, kuinka paljon pitää (yli)kiristää, että niin tapahtuu, mutta kuulemma esim. Spessu ja Merida kieltää käyttämästä isoreikäisiä stemmejä kuitukeulojensa kanssa.

    Tämä tuli eteen just, kun olin ajatellut, että kokeilen Eastonin flare-tankoa ja kun Zippin stemmin kanssa testatusti kuitutangot mulla joko pyörähtelee tai hajoaa ylikiristämisestä, niin olin aikonut myös stemmin vaihtaa Eastoniin.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •