GarminGiantElectrobikeHepha
Sivu 393 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 293 343 383 391 392 393 394 395 403 443 493 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.761 - 11.790 / 15441

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

  1. #11761
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Yhden pessimismi on toisen realismia, yhden ajokilometreillä se mikä todennäköisesti sattuu toiselle kerran kymmenessä vuodessa sattuu joka toinen vuosi - ja yksi ajaa 80% gravelistaan ulkoiluteillä ja poluilla joilla voi sattua ja tapahtua ja toinen ehkä 20%.

    En minä epäröinyt hankkia uutta mekaanista Ultegran osaa, mutta en häpeä tunnustaa että di2-vaihtajalla varustetulla fillarilla gravelajoni reitit muuttuisivat paremmin vanhemmalle herrasmiehelle sopiviksi.

    Toisaalta ihailen sellaista asennetta, jolla takavaihtaja on kulutusosa siinä missä muutkin eikä vahingon sattuessa jäädä miettimään harrastuksen kalliutta.

    Ja onhan se niin että jos jättää ostamatta päivittäisen pahvimukikahvinsa, ei mene vuottakaan kun voi jo ajatella että mieluummin nekin rahat käytti niin kuin käytti

  2. #11762
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Mä ajoin monta vuotta maastossa kun ensimmäinen korvake katki , sitten menikin toinen samana kesänä .
    Työmatkalla talvella meni yllättäin vaihtaja pinnojen väliin ja vaihtaja vääntyi .

  3. #11763
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    Firle, jokainen hankkii mitä hankkii käyttöön mutta jos kaikkea jää pelkäämään niin kyllä elämästä tulee tosi tylsää!

  4. #11764
    Liittynyt
    05/2005
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    7.684
    Minusta riskien pohdiskelu ja niihin varautuminen ei ole automaattisesti pelkäämistä. Itse olen katsonut että n 80 euron XT vaihtajat on minulle parhaat. Toimivat ja laadukkaat, mutta silti vielä järkevissä hinnoissa.

  5. #11765
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.245
    ^No, täytyyhän jonkun ne paremmatkin hankkia. Ja jos tapahtuu niin tapahtuu, sen verran fatalisti olen.

  6. #11766
    Liittynyt
    11/2013
    Viestit
    354
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Ohiampuja Katso viesti
    Minusta riskien pohdiskelu ja niihin varautuminen ei ole automaattisesti pelkäämistä. Itse olen katsonut että n 80 euron XT vaihtajat on minulle parhaat. Toimivat ja laadukkaat, mutta silti vielä järkevissä hinnoissa.
    Vähemmän se kirpaisee, kun uusii 80€ takavaihtajaa, versus 600€

  7. #11767
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    ^ Varsinkaan jos vakuutusyhtiö ei ole myötämielinen korvaushakemuksen kanssa.

  8. #11768
    Liittynyt
    11/2013
    Viestit
    354
    ^kuinkahan helposti tuollaisen saisi läpi, jos tekisi korvaushakemuksen rikki menneestä pyörän komponentista?

  9. #11769
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    En ole omia AXS: sitä onnistunut rikkomaan mutta joskus Ultegra otti osumaa ja nakkas koko härvelin pinnojen väliin. Siinä meni vaihtaja ja ketjut palasiksi. Rengasta ja kiekkoa solmuun jne. Kun vakuutuksesta asiaa tiedustelin heille piti heittää joku korvausarvio huoltoliikkeen toimesta ja muutamasta sainkin hinnan jonka vakuutusyhtiö hyväksyi. Tuskinpa yhtä komponenttia olisi korvannut. AXS voi olla siinä ja siinä.
    Nyt kun vakuutukset on kohta katkolla pitää ottaa muutama verkkopalaveri jotta saa taas ehdot ajanmukaiseksi.

  10. #11770
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Ei ne enää korvaa.

  11. #11771
    Liittynyt
    11/2013
    Viestit
    354
    ^koskas on muutos tullut?

  12. #11772
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Firle, jokainen hankkii mitä hankkii käyttöön mutta jos kaikkea jää pelkäämään niin kyllä elämästä tulee tosi tylsää!
    Luulen että paattoman mielestä ajamisesta tulisi tylsää, jos hänen pitäisi tyytyä ajamaan niitä gravel-reittejä joita minä ajan.

    Luulen myös että jos gravel-pyörässäni olisi takavaihtaja, joka rikkoutuessaan merkitsisi kuudensadan euron kustannusta, reiteistäni tulisi entistäkin tylsempiä. Niin tylsiä että ne olisivat minustakin tylsiä (etenkin koska en pystyisi vähentämään niiden tylsyyttä lisäämällä vauhtia).

    (Huom! Ylläolevasta ei ole pääteltävissä millaiseksi kuvittelen nuren ajoreitit tai vauhdin!)


    Samasta syystä minulla ei ole gravel-pyörässäni kuituvanteita vaan sellaiset joita joskus kutsutaan pomminkestäviksi.

    En oikein jaksa uskoa että niillä gravel-fillaristeilla joilla on kuitukiekot tai sähkövaihteet olisi mitenkään fatalistinen asenne. En usko myöskään että he olisivat arvioineet ajokalustonsa rikkoutumisen tai vaurioitumisen riskit pienemmiksi kuin toiset. Enkä edes sitä että jotkut näistä toisista kokisivat mainitut riskit todellista suurempina ja olisivat siksi jättäneet kalliina pitämänsä vaihteet ja kiekot hankkimatta.

    Jos suljetaan pois niin sanotusti triviaalit seikat kuten että pyörähankintoihin voivat vaikuttaa käytettävissä olevat tulot samoin kuin se onko rahoilla muuta, kenties parempaakin käyttöä, niin tulemme lähinnä siihen kokeeko fillaristi halvemmat osat riittäviksi, tunteeko hän saavansa kalliimmista osista irti enemmän ajoiloa tai uskooko hän tarvitsevansa niitä jotta olisi kilpailukykyinen tai jotta ei turhaan putoaisi paremmalla kalustolla ajavien kavereiden vauhdista.

    Näitä asioita sitten kukin punnitsee mielessään ja päättää mikä on hänen kohdallaan mielekästä tai ei. Tai onko hänestä perusteltavissa se että laittaa fillariinsa 600 € osan, joka tietyllä todennäköisyydellä ennen pitkää rikkoutuu. Joillekin se yksinkertaisesti ei ole perusteltavissa, vaikka siihen olisi varaa tai vaikka hän olisi sitä mieltä että harrastukset saavat maksaa sen minkä maksavat.


    Taas tuli pitkä ja jaaritteleva sepustus asiasta, jossa ei pitäisi oikeastaan olla selittämistä. Mutta lisätään vielä että vaikka olen omasta mielestäni pikemmin arka kuin rohkea ihminen, en gravel-fillaroidessani tunne pelkääväni kuin vauhdikkaita alamäkiä (tai oikeastaan vain niitä joissa on tiukkoja mutkia) ja pitkospuita (joiden väliin etupyörä mahtuu uppoamaan tai jotka ovat märkinä petollisen liukkaita).

  13. #11773
    Liittynyt
    08/2019
    Viestit
    1.878
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    Samasta syystä minulla ei ole gravel-pyörässäni kuituvanteita vaan sellaiset joita joskus kutsutaan pomminkestäviksi.


    En oikein jaksa uskoa että niillä gravel-fillaristeilla joilla on kuitukiekot tai sähkövaihteet olisi mitenkään fatalistinen asenne.
    Uusissa Zipp-kiekoissa on ainakin teoriassa elinikäinen vaihtotakuu jos hajoaa normaalikäytössä. Toki toivon ettei tarvitse koskaan katsoa sitä korttia.

  14. #11774
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Miksi kuitukiekkoihin pitää suhtautua jotenkin pelokkaasti? Hiilikuitu on vahvempaa kuin alumiini.


  15. #11775
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    Pelokkuudesta en tiedä, mutta minulle on jäänyt sellainen kuva että jos rengas tyhjenee äkisti, ilkeä kivenisku voi tehdä kuituvanteeseen yhtä ikävännäköisen klommon kuin alumiiniseenkin, mutta jälkimmäinen on helpompi korjata, ja että ensin mainittu voi pahimmassa tapauksessa säröytyäkin.

    Olen myös ymmärtänyt että tätä riskiä pienentämään voidaan nykyään käyttää n.s. tire inserttejä. (Tosin kai enemmän maastopuolella, mutta näkyy niitä olevan jopa maantierenkaisiinkin tarkoitettuja).


    Riskin suuruutta en osaa enkä haluakaan arvioida, koska se tietenkin riippuu ajoreiteistä, mieltymyksistä ja ehkä ennen kaikkea ajotavasta.

    Omalla kohdallani pysyminen alumiinivanteissa on osin ehkä myös jonkinlaista old skool -meininkiä, mutta oikeastaan en ole kyennyt perustelemaan itselleni miksi ne pomminkestävät eivät olisi riittävän hyvät ja mukavat. Tai toisin sanottuna. en mitenkään pysty kuvittelemaan että fillari kulkisi kovempaa kuitukiekoillakaan ja olen varma siitä etten havaitsisi mahdollista mukavuuseroa.

    Siksi minun ei oikeastaan ole edes tarvinnut ruveta arvioimaan riskin suuruutta tai haluani tai haluttomuuttani ottaa se.

  16. #11776
    K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    ...
    Jos suljetaan pois niin sanotusti triviaalit seikat kuten että pyörähankintoihin voivat vaikuttaa käytettävissä olevat tulot samoin kuin se onko rahoilla muuta, kenties parempaakin käyttöä, niin tulemme lähinnä siihen kokeeko fillaristi halvemmat osat riittäviksi, tunteeko hän saavansa kalliimmista osista irti enemmän ajoiloa tai uskooko hän tarvitsevansa niitä jotta olisi kilpailukykyinen tai jotta ei turhaan putoaisi paremmalla kalustolla ajavien kavereiden vauhdista.
    ...
    Omalla kohdallani on juuri näin. Voin hankkia jotakin kalliimpaa, jos koen saavani siitä johonkin ajaessa esiin tulleeseen parannusta. Koin esimerkiksi SLX-rataspakan sillä tavalla karkeaksi, että pakka vaihtui XT-tasoon. XTR olisi liian kallis.

    Kypärää uusiessa taas halusin riittävän kevyen ja olin valmis maksamaan vähän enemmän: koen kypärän painon häiritseväksi pitkään ajaessa.

    Kiekoissa alumiininen hyvä keskitaso, vaikka GR 1600, ei aiheuta havaintoja ajaessa, joten itse en koe tarvetta sijoittaa selvästi enemmän.

    Voimansiirron kohdalla nykyinen Ultegra-tasoinen mekaaninen on parhaimmillaan sujuva toiminnaltaan. Huomattavalla lisäsijoituksella ajamisessani tuskin tapahtuisi kummempaa muutosta: matkat eivät pitenisi, eikä keskinopeus kasvaisi.

  17. #11777
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti HeZaH Katso viesti
    ^koskas on muutos tullut?
    Tässä muutamien vuosien aikana. Harrastusvälineitä ei korvata sen omassa käytössä. Tietty aina voi keksiä satuja miksi vaihtaja hajosi.

  18. #11778
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Siis jos ajaa harrastepyörällä harrasteajoa (fillarilenkki ilman päämäärää) niin ei korvaa, mutta ei-harrasteajossa korvaa. Esim kaupassakäydessä rikkoontuminen kelpaa?

    Harrastusvälineillekö ei saa vakuutusta? Esim kamera.

  19. #11779
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    Best Coast
    Viestit
    745
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Miksi kuitukiekkoihin pitää suhtautua jotenkin pelokkaasti? Hiilikuitu on vahvempaa kuin alumiini.
    Niinpä. Alumiinikiekkoja joutuu oikomaan koko ajan, kuitukiekoille ei tarvitse tehdä mitään. Jos rengas hajoaa alta, samalla tavalla siihen alumiiniseen kiekkoon voi tulla lommo. Insertit ovat kova sana, eipä lyö enää vanteelle niillä.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hower Katso viesti
    Siis jos ajaa harrastepyörällä harrasteajoa (fillarilenkki ilman päämäärää) niin ei korvaa, mutta ei-harrasteajossa korvaa. Esim kaupassakäydessä rikkoontuminen kelpaa?

    Yleensä näissä on rajoitusehtona "harrastusvälineen hajoaminen silloin, kun harrastusvälinettä käytetään tarkoitukseensa". Jos rikkoontuminen johtuu ulkoisesta eli sinusta riippumattomasta tapahtumasta, vakuutus korvaa ehtojen mukaan. Esim. jos runko hajoaa polkiessa, tämä ei ole vakuutusehtojen mukaan korvattava tapahtuma; jos sen sijaan kolarissa, vakuutus korvaa.

  20. #11780
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti moukari Katso viesti
    Niinpä. Alumiinikiekkoja joutuu oikomaan koko ajan, kuitukiekoille ei tarvitse tehdä mitään. Jos rengas hajoaa alta, samalla tavalla siihen alumiiniseen kiekkoon voi tulla lommo. Insertit ovat kova sana, eipä lyö enää vanteelle niillä.


    Yleensä näissä on rajoitusehtona "harrastusvälineen hajoaminen silloin, kun harrastusvälinettä käytetään tarkoitukseensa". Jos rikkoontuminen johtuu ulkoisesta eli sinusta riippumattomasta tapahtumasta, vakuutus korvaa ehtojen mukaan. Esim. jos runko hajoaa polkiessa, tämä ei ole vakuutusehtojen mukaan korvattava tapahtuma; jos sen sijaan kolarissa, vakuutus korvaa.
    Mä ajoin maantiepyörällä routareikään ja tuokin katsottiin normaaliksi käytöksi. Ei korvata.
    Fiksummat tietysti ilmoittavat mustan kissan tai näädän juosseen tien yli.

  21. #11781
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti navajokoira Katso viesti
    Uusissa Zipp-kiekoissa on ainakin teoriassa elinikäinen vaihtotakuu jos hajoaa normaalikäytössä. Toki toivon ettei tarvitse koskaan katsoa sitä korttia.
    Juu ja ainakin maastopuolella tuollainen on useammallakin valmistajalla hiilikuitukiekoissa. Tuo oli kyllä iso syy miksi omatkin Zippit tuli ostettua. En tiedä saako mihinkään alumiinikiekkoihin tuollaista elinikäistä myös omat hölmöilyt ja ajovirheet kattavaa takuuta. En ole ainakaan nähnyt.

  22. #11782
    Liittynyt
    10/2013
    Paikkakunta
    Hellsinki
    Viestit
    1.879
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Miksi kuitukiekkoihin pitää suhtautua jotenkin pelokkaasti? Hiilikuitu on vahvempaa kuin alumiini.
    Ei pitä. Tätä ei välttämättä ole kaikki gravelajajat vielä nähneet, mutta aika paljon noita voi kurittaa vs alumiini:
    https://www.youtube.com/watch?v=VfjjiHGuHoc
    Roots, bloody roots

  23. #11783
    K.Kuronen Guest
    ^missä kohta kuritetaan melamiinia?

    Jokaiselle jotakin: https://youtu.be/SCaNRt7pXK0

    Lopputulos oli kummassakin pätkässä sama: vanne murtui. Mutta kumpi sai enemmän runttua? Ja pitäisikö vanteen materiaali valita mainosvideoiden perusteella.

  24. #11784
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Noh..ei ainakaan kannata jollain 450-500 grammaisella alumiinisella gravelkehällä ainakaan kokeilla vastaavaa.

    Jos haluaa uskotella itselleen, että puolikorkeaprofiilisten alumiinikiekkojen ja hyvien kuitukiekkojen ajotuntumassa ei ole havaittavaa eroa niin kuitukiekkoja ei kyllä kannata erehtyä edes kokeilemaan.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  25. #11785
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    ^Millaiset ovat puolikorkeaprofiiliset kiekot?

    Minusta alumiinikiekot ovat parhaimmillaan silloin kun ne eivät yritäkään olla tippaakaan aeroja tai upottavan pehmeässä pohjassa paremmin uivia tai mitään muutakaan mihin niistä ei ole (ainakaan ilman että painoa ja jäykkyyttä negatiivisessa mielessä tulee lisää niin paljon etteivät mitkään muut hyödyt sitä kompensoi).

    Mutta joo, olen antanut itselleni saman ohjeen: älä edes kokeile - ja olen sitä visusti noudattanut!

  26. #11786
    K.Kuronen Guest
    Kummassakaan pätkässä ei rikota gravelikiekkoa.

  27. #11787
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.251
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Firlefanz Katso viesti
    ^Millaiset ovat puolikorkeaprofiiliset kiekot?
    No sellasia noin 25-28 mm korkeita niin kuin nuo kehät tuppaa varsinkin valmiskiekoissa nykyään olemaan. Sekä Stigmatan originaalit WTB:vanteet (28xSapim Sprint tms.) että DT ER1400:ssä olevat vanteet (RR 481+24xDT Aerolite tms.) oli melkolailla kovia ajaa. Verrokkina matalia alumiinikehiä (Vanha Open Pro+32xDT Revo ja WTB CrissCross+32xDT Revo) ja Enven AG25 (24xjoku aeropinna) jotka on myös matalat. Korkeammista kuitukehistä mulla ei ole niin paljoa kokemusta, että osaisin oikeasti sanoa mitään, mutta testit väittää, että osa niistäkin onnistuu olemaan mukavampia kuin matalatkaan alumiinikehät. Ainakin jossain määrin skeptinen olin minäkin ennen kuin kokeilin. Nyt tällä olemassa olevalla kokemuksella sanoisin, että kunnollisten renkaiden jälkeen paras upgreidaus, minkä tommoseen kuitukeulaiseen levarigraveliin voi tehdä, on kuitukiekot.

    Huomautuksena myös, että Lutteron ykkös- ja kakkoskiekoissa olevat Hed Belgium Plussat on niin kovia ajaa, että en mä niilläkään kovin mielelläni kuitukeulan kanssa aja pitempiä matkoja. Teräskeulan kanssa ne toimii, kun systeemi joustaa riittävästi muualta, niin kiekon ei tarvitse.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  28. #11788
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.140
    Onko hiilarikiekon idea "joustaa"? Itse olen kuvitellut asian olevan juurikin päinvastoin. Että hiilaria hankitaan kun halutaan jäykät kiekot. Muistan kyllä tässäkin topicissa mainitun jonkun kiekkokioskin tuloillaan olevan mullistavan "joustavan" gravel-kiekon, mutta entäs noin yleisellä tasolla ajateltuna.

    Omissa fillareissa hiilarikiekot tuntuvat jäykemmiltä ja kivemmilta kuin lötköt alukiekot, mutta onko se sitten plaseboa ja mun pitää aloittaa uuden uskomuksen harjoittaminen?


  29. #11789
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Joo. Kun uskoo lujaa niin hiilikuitu kykenee kaikkeen. Jotkinhan käyttävät tuota myös vatsavaivojen hoitoon.

  30. #11790
    Liittynyt
    08/2016
    Viestit
    1.475
    Joustava ja jäykkä.
    Hiilarikiekko on kuin poliitikko.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •