Harkitsen BC:n hankkimista. Mitat 170/83 ja wingspan 180. Arvon S ja M-koon välillä. Pyörä tulisi lähinnä yleispyöräksi työmatka ja asiointiajoon. Olisiko palstalaisilla kokemuksia BC:n koosta?
Harkitsen BC:n hankkimista. Mitat 170/83 ja wingspan 180. Arvon S ja M-koon välillä. Pyörä tulisi lähinnä yleispyöräksi työmatka ja asiointiajoon. Olisiko palstalaisilla kokemuksia BC:n koosta?
Bridge Clubiahan tässä tarkoitetaan? 650b vai 700c?
Jalat ja kädet riittää kyl hyvin M-kokoon ja ohjaamovalinnoilla voi vaikuttaa ajoasentoon paljon. Kompliitti suoraan paketista voi toki olla iso, kun taitaa olla kohtuullisen pitkää stemmiä ja leveetä tankoa.
joo, Bridge Clubia tarkoitin. 700C kiinnostaa enemmän, kun teitä pitkin lähinnä ajelen. Isompi maastoilu vaatisi sitten toiset kiekot.
S-koossa stemmi 80 mm ja tanko 718 mm
M-koossa stemmi 90 mm ja tanko 735 mm
pituuseroa on siis suoraan paketista (595+90)-(570+80)=35 mm
https://surlybikes.com/bikes/bridge_club
Miten kannattaisi lähestyä valintaa Karate Monkey vs Krampus? Sekakäyttöön ja sais semiläskin (3") halutessaan. Ja varmaan L-koossa koska 184/86
Karate Monkeyyn saa halutessaan 27.5+ tai 29” renkaat, Krampukseen 29” tai 29+, pienin suositeltu rengaskoko siinä taitaa olla 2.2” ja silläkin menee keskiö jo aika matalaksi. Ne taitavat olla suunniteltu aika samanlaiseen ajoon. Molempiin käy 29”-kiekot, joten valinta menee varmaan sen mukaan haluaako 27.5+ vai 29+ lisäksi. L-koko on hyvä.
Oma Karate Monkey tuli vakiona 3” Dirt Wizardeilla ja lisäksi löytyy 29” kiekot. Joku taisi olla laittanut jopa 3” kumit 29”-kiekoilla, omaan ainakin 2.6” on mennyt heittämällä ja tilaa löytyy vielä. Tällä hetkellä oma KM on lapsen kuskaus- ja työmatkakäytössä, mutta eiköhän tuolla tule joskus joku bikepacking-reissukin tehtyä. Pelkäsin ensin onko KM kaupunkiajoon liian maastopyörämäinen (vs Ogre), mutta ainakin jäykällä keulalla toimii myös siinä mukavasti.
Ite aattelin että meen budjetilla ja ostan Karate Monkeyn. Logiikka oli se, että muuten mennään kaksseiskaplussalla ja talvella laitetaan alle 29" kiekot (jotka satuin halvalla saamaan) 2.25" Schwalbe ISP:llä tai vastaavalla.
Noh 27.5" tuntui jotenkin tahmeelta muttei riittävän pehmeeltä joten nyt mulla on niillä 29-kiekoilla 29x2.6" Bontrager XR2:t ja orkkiskiekot kerää pölyä kellarissa.
vaikka 29x2.6" tuntuu olevan oikein passeli tohon karateapinaan niin olis varmaan pitänyt ostaa suoraan Krampus
Jos KM tuli niillä Dirt Wizardeilla niin ne on kyllä tosi hitaat renkaat. Lumessa ja maastossa tosin toimivat hyvin. Pyörä muuttui selkeästi kun vaihdoin 2.85” Onza Canikset, jotka rullaavat hyvin myös asfaltilla. Toki nuo orkkiskiekot ovat myös painavat, mutta eihän tuo mikään keventelypyörä olekaan. 29+ on hiipumassa ja renkaita on tarjolla paljon vähemmän kuin 27.5+, mutta eiköhän niitäkin vielä saa pitkään.
Aattelin vaan kertoa, että yksi elämäni parhaista ja eniten ajamisen iloa aiheuttaneista pyörähankinnoista on tämä reilu pari vuotta sitten viidenkympin villitykseen lääkkeeksi hommaamani ensifiksi. Se oli Surly-lovea ensipolkaisulla.
![]()
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Tuo on kyllä hieno. Kelpaisi myös tänne.
Tuli myös ensimmäinen Surly hankittua, kuvaa en uskalla tähän upottaa ettei herkimmille tule traumoja.
Linkki kuvaan: https://i.postimg.cc/fDnMhq1y/20210829-124352.jpg
Vähän eloa tähänkin ketjuun. 26” ain’t dead yet.
Sent from my iPhone using Tapatalk
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Kohta julkaistaan Surly Ghost Grabbler:
https://web.archive.org/web/20220214...ghost_grappler
Tämä ehti hetken olla Surlyn sivuilla ennen kuin pikaisesti poistettiin.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Niin, tiedä sitten. Itse en aja droppitangolla lainkaan, joten en osaa sanoa tuosta. Mutta jos Surlyn kuvausta on uskominen, niin juuri tuota he ovat ainakin yrittäneet huomioida: ”Engineered first and foremost around a stable and comfortable drop-bar hand position”
Sent from my iPhone using Tapatalk
Nopealla vilkaisulla tuo Ghost Grabbler on ottanut paljon vaikutteita Salsan Fargosta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Oma Surly-elämäntapa on ottanut viimeisen puolen vuoden aikana pahasti takapakkia. Aikaisemmasta kolmesta saldo on pudonnut yhteen ja ei kyllä hyvältä tunnu. Toki Krampuksesta ja Rollerista luopumiselle oli väkevät perusteet ja Rolle olisi tehnyt mieli korvata Midnight Specialilla, mutta se tyssäsi sinkulaoption puuttumiseen (pöyristyttävä virhe Surlylta). Krampuksessa taas oli hiukan liikaa "potentiaalia" oman käyttöön, joten sekin sai väistyä. Tallissa olisi kyllä nyt ehdottomasti tilaa yhdelle uusimman version M-kokoiselle Karate Monkeylle *vinkvink*
Sama kokemus itsellä MS:sta. Harmittaa ne dropoutit. No, Straggler tuli sitten just tuon sinkulointimahdollisuuden vuoksi. Onneksi tuossa uudessa Ghost Grabblerissa näyttää olevan horisontaali dropit.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Keväiset kelit suosii kulkijaa
Sent from my iPhone using Tapatalk
"Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
Anatole France
Mitenkäs nuo kokemukset Stragglerin koosta? Olen miettinyt sellaisen hankkimista monialustafillariksi, mutta tuo koon 58 stack 591.1 tuntuu paperilla keulasta vähän matalalta. Surlyn suositusten mukaan taas tuo 58 (180cm –190cm) olisi se soveltuva koko, koska omat mitat on 184 cm / 83 cm inseam. Koeajollekaan ei liikkeeseen pääse ainakaan ihan heti, kun sen verran kaukana ovat sopivat varastossa olevat pyörät.
Minulla on koon 56 Straggler ja pituutta löytyy 180 cm. Yhtään isompi ei saisi pyörä itselleni olla. Tosin oma pyörä on aina ollut suoralla tangolla. En sit tiedä, miten vaikuttaisi kokoon, jos ajaisin droppitangolla
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mites tuo uusi Ghost Grappler Stragglerin sijaan?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tuota on myös tullut silmäiltyä. Tosin kiekot varmasti vaihtuisivat isompiin, kun ei ihan noin maastopyörä välttämättä ole haussa. Tosin mielihän saattaa muuttua nopeastikin, jos pääsisi pyörää testaamaan.
Tähän täytyy perehtyä ehdottomasti kyllä tarkemmin.
Erään Karate Monkeyn tarina.
Ostin tämän pyörän muistaakseni 2013 alkuvuodesta. Oli oikein hyvillä osilla koottu ja oikeastaan käyttämätön. Keskiöön stanssattu mielikuvieni mukaan 2011, mutta kaupasta lunastettu 2012. Itse ajoin 2013-2015 maastoa pyörällä ns. **tusti ja tikkasin sinkulana mm. Jämin 84km ja Tahkon 120km. Vieläpä ihan kelpo aikaan molemmat.
Sitten tein virheen ja kuvittelin, että tarvitsen vaihdepyörän. Myin pyörän kaverille, jonka varastossa se lähinnä pölyttyi seuraavat vuodet. Ekana koronakeväänä 2020 tiedustelin ujosti, olisiko pyörä mahdollisesti myynnissä ja olihan se, joten kotiutin pyörän takaisin omaan talliini. Sittemmin se on ollut ympärivuotinen työmatkapyöräni lokareilla sekä etutarakalla pysyvästi varusteltuna ja saanut ajoa 2000-2500km/vuosi. Viime keväänä lätkäisin siihen droppitangon ja se toimi loman ajan mökillä sorapyöränä, kunnes palautui työmatkamoodiin taas syksyllä.
Erinäisten sattumien kautta ajauduin tänä keväänä sellaiseen tilanteeseen, että tallissa ei ole maastokelpoista sinkulaa lainkaan ja eihän sellainen peli vetele. Asian kanssa hetken kipuiltuani ja melkein jo ostettuani uuden Karate Monkeyn rungon, koin valaistuksen. Mullahan on mainio maastosinkula. Heivasin lokarit, kevensin välitykset, laitoin 2.35" renkaat ja ainoana myönnytyksenä nykyajalle leveän (780mm) tangon. Kokeilin kyllä alkuperäistä 700mm riseria, mutta auttamattoman kapealta se tuntui. Nyt on pari lenkkiä taas takana ja hymy huulilla. Keulakulma on toki nykypyöriin verrattuna julman jyrkkä ja pystyputki loiva, joten alamäkeen meno tuntuu hiukan huteralta. Toisaalta eipä täysjäykällä nyt kovin täysiä alamäkeen ammuta muutenkaan. Pystyputken kulmalla ei sinänsä ole mitään merkitystä, sillä sinkulaa nyt ajetaan muutenkin 80% ajasta putkelta. Verrattuna viime aikaisiin maastosinkuloihini Krampukseen ja Chameleoniin tämä tuntuu huomattavasti eloisammalta ja ketterämmältä. Kuuma singlespeed-kesä taas tulossa. Jeah!
Ei ole tapered-emäputkea, ei ole läpiakseleita, ei ole joustoa, ei ole vaihteita, mutta pyörä kulkee like it´s 2014 again, todennäköisesti jopa paremmin.
Kilsoja rungolla ja kiekoilla lienee takana kohta kymmenen tuhatta. Muut osat ovat vaihtuneet matkan varrella. Tämä on ihana pyörä. En luovu tästä enää koskaan.
Hieno postaus ja hieno Apina.
Onko niin ettei Cross-checkiä oikein tahdo Euroopasta mistään saada? Runkoseteissäkin huonosti värejä ja kokoja tarjolla.
Kirjanmerkit