HephaGarminGiantElectrobike
Sivu 211 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 111 161 201 209 210 211 212 213 221 261 311 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.301 - 6.330 / 10536

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #6301
    ^Ja olet rajoitinruuvit säätänyt kohdilleen?
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  2. #6302
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.267
    Koita säätää B-tension, jos rissat liian lähellä pakkaa ninnvoi olla ettei toimi.

  3. #6303
    Liittynyt
    10/2020
    Viestit
    62
    B-tensionilla ei vaikutusta kaapelin kireyteen kun ihan vähän. H-ruuvi säädetty ja L-kiinni kun en ole tosiaan edes sinne isoimmalle rattaalle päässyt. Loppuu vaan tosiaan tavallaan kaapeli kesken. Ihan kireällä kun olen siellä 3 suurimmalla rattaalla. Jos löystän kaapelia niin ei enää sitten nouse pienimmältä ylöspäin.

  4. #6304
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    1.482
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Purkk1 Katso viesti
    B-tensionilla ei vaikutusta kaapelin kireyteen kun ihan vähän. H-ruuvi säädetty ja L-kiinni kun en ole tosiaan edes sinne isoimmalle rattaalle päässyt. Loppuu vaan tosiaan tavallaan kaapeli kesken. Ihan kireällä kun olen siellä 3 suurimmalla rattaalla. Jos löystän kaapelia niin ei enää sitten nouse pienimmältä ylöspäin.
    Ei se vaihtaja pääse siirtymään isoimmalle rattaalle jos L-ruuvi on kiinni. Avaa se, vaihtele isoimmalle rattaalle ja säädä sitten L kohdalleen.

  5. #6305
    Liittynyt
    10/2020
    Viestit
    62
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vihtis83 Katso viesti
    Ei se vaihtaja pääse siirtymään isoimmalle rattaalle jos L-ruuvi on kiinni. Avaa se, vaihtele isoimmalle rattaalle ja säädä sitten L kohdalleen.
    Joo facepalm

    Katoin jonku videon missä neuvottiin laittaa alkuun molemmat kiinni. Sit kokeilin L-ruuvin avaamista mut ei ollu vaikutusta ja samalla oli siis joku muu pielessä. Nyt siis joo auttoi tuo L-ruuvi kiitos

  6. #6306
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Ennen vaihdevaijerin säätämistä mulla on tapana siirtää vaihtaja pienimmältä rattaalta suurimmalle käsin, vaijeri irti/löysällä. Saa testattua onko rajoittajat paikoillaan.

    Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

  7. #6307
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Noinhan se pitääkin tehdä. Ilman ketjujakin mielellään.

  8. #6308
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.267
    ^Ehdottomasti hyvä konsti, itse säädän niin että rajat ainakin riittää ja sitten kun muut kohdillaan niin rajat kuntoon.
    Noita videoita kannattaa katsella hieman sensuroiden, ei ne kaikki ole mitenkään auttavia koska kuka niiden hyödyllisyyttä kontrolloi?

  9. #6309
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    kyröskoski
    Viestit
    433
    Velogin ohjeet on kyllä hyviä ja suomeksi.

  10. #6310
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.267
    ^Velogi ihan ok mutta paljon sontaa noissa on joihin aloittelijat voi haksahtaa.

  11. #6311
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Käykö Simpa GRX 600 kampisarjan pienemmäksi rattaaksi tämä, kun 30 piikkinen on pienenlainen, onko kukaan asentanut?
    https://www.bike-discount.de/en/fsa-...-arm-chainring
    Ei muuten käy, tottakait simppa tekee omalla epästandartillaan epäsymmetrisen kiinnityksen, vaikka onkin nelikäpäläinen ja pulttikehä 90 mm!

    Kävin äsken lähiliikkeessä toteamassa. No kammet vaihtamalla saa haluamansa rattaat.

  12. #6312
    Liittynyt
    01/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    2.923
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Ei muuten käy, tottakait simppa tekee omalla epästandartillaan epäsymmetrisen kiinnityksen, vaikka onkin nelikäpäläinen ja pulttikehä 90 mm!

    Kävin äsken lähiliikkeessä toteamassa. No kammet vaihtamalla saa haluamansa rattaat.
    Eikös tuon kammen pikkurattaan pulttikehä ole 80mm?

  13. #6313
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Eikö se keskiö kannata avata sieltä vetopuolelta (missä metallia) ja vetää keskiö ulos? Jos se vasemman puolen muovirengas ei ehjänä tule ulos niin vääntää rikki ja heittää roskiin.
    Muovirengas tuli ulos. Piti vain käyttää voimaa ja luovuutta että sai tuon työkalun menemään sisään. Oli oma hommansa metsästää hienon kierteen M8 pultti, jolla sai sisäänvedettyä tuon työkalun. Tässä kuva, jos joku haluaa inspiroitua. Kuva otettu kun saatu jo muovirengas ulos, eli muovirengas jo ruuvattu auki. Eli pultilla olevalla mutterilla vain vedetään työkalu muovirenkaan sisään. Sitten mutteri löysälle ja työkalulla muovirengas auki, vastapäivään. Lähti ihan helposti.
    https://zippyimage.com/image/iyt2Fx

    Nyt seuraavaksi pitää työkalu saada irti tuosta muovinpalasta . Sitten huomenna motonettiin osien kanssa ihmettelemään. Näin kun tekee niin ei tule ostettua epäsopivia osia. Ja jos sopivia osia ei löydy niin kaikki on vielä ehjää ja voi laittaa sellaisenaan takaisinkin...

  14. #6314
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Etköhän @nure ole liika jyrkkä sananvalinnoissasi? En hirveesti ole Velogin juttuja katsonut mutta selkeäsanainen hää on. Oisko jopa niin että suuntaa asiansa tämmöiselle vähemmän kokeneelle kohderyhmälle eikä meille jotka luulemme tietävämme kaiken pyöristä?
    I väntan på ännu dåligare tidet

  15. #6315
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Aakoo Katso viesti
    Eikös tuon kammen pikkurattaan pulttikehä ole 80mm?
    Niinpästaisikinollavielä, jostain tartunnan sain 90 mm.

  16. #6316
    Liittynyt
    05/2019
    Viestit
    4.310
    ^^ Velogistahan nure totesi tämän videoiden olevan "ihan ok"; ne joissa hän sanoi olevan "paljon sontaa" (koska niiden hyödyllisyyttä ei kukaan kontrolloi) olivat sitten niitä muita.

  17. #6317
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Nurella toki paljon ihan asiallista asiaa muttei sana sontaa ole fiksua.IMO.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  18. #6318
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.267
    ^Sorry, Arctic, toisaaltaan olisin voinut pahempaakin sanaa käyttää. Josku ajankuluksi muutamia vilkaisin ja olivat aika p..kaa!

  19. #6319
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Onko niitä runkoon kiinnitettäviä teippipintasia vaijerin/jarruletkun kiinnitystäppiä olemassa sellasia, mitkä pysyy oikeesti kiinni, niinkun useemman kauden? Jos ei, niin pitäydyn nippusiteessä rungon ympäri, mut ois kerrankin niin siistikuntonen runko että meinasin koittaa hienostella.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  20. #6320
    https://m.motonet.fi/fi/tuote/650252...RoCI1EQAvD_BwE

    Näitä käytetään töissä protopajalla ja pitää hyvin. Pitää olla nimen omaan tuo hellermannTyton

  21. #6321
    Moi!
    Juniorin pyörästä tarkoitus irrottaa rataspakka 7-lehtinen,ei sovi normi avain.On muutaman kymmenyksen pienempi halkaisija.Onko näitäkin eri mitoilla?Vanhaa avainta hioin sopivaksi ja yritin avata,ei lähde.Kuinka aukeaa,tuntuu olevan kuin yhtä rautaa? Kuvaa ei ole mutta tuossa samanlainen.
    https://www.biltema.fi/polkupyorat/p...nen-2000046397

  22. #6322
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    https://m.motonet.fi/fi/tuote/650252...RoCI1EQAvD_BwE

    Näitä käytetään töissä protopajalla ja pitää hyvin. Pitää olla nimen omaan tuo hellermannTyton
    Kiitos, kokeilenpa tuota!

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  23. #6323
    Liittynyt
    03/2019
    Viestit
    178
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Hyde Katso viesti
    Moi!
    Juniorin pyörästä tarkoitus irrottaa rataspakka 7-lehtinen,ei sovi normi avain.On muutaman kymmenyksen pienempi halkaisija.Onko näitäkin eri mitoilla?Vanhaa avainta hioin sopivaksi ja yritin avata,ei lähde.Kuinka aukeaa,tuntuu olevan kuin yhtä rautaa? Kuvaa ei ole mutta tuossa samanlainen.
    https://www.biltema.fi/polkupyorat/p...nen-2000046397
    Oisko tää: https://www.biltema.fi/polkupyorat/p...ain-2000023873

    Ei siis oo tosta kokemusta, mutta noi kierteiset vapaarattaat on kai ihan oma hommansa. Voi olla kovaa kiinni.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

  24. #6324
    Liittynyt
    09/2012
    Viestit
    133
    Apuja tarvittaisiin;
    Guide RS (hydraulijarru siis) ja ajotauon (2kk) jälkeen tuntuu, että systeemissä olisi ikäänkuin liikaa nestettä/painetta, kun jarrukahva ottaa heti eli ei ole yhtään löysää kahvassa (aiemmin oli vähän löysää). Avasin ilmaruuvia kahvaa puristaen, muttei mitään vaikutusta. Nestettäkin otin just inasen pois, muttei auttanut. Nyt takajarru siis laahaa koko ajan sen verran ettei kannata ajaa.

    Mikäs tuohon on voinut tulla ”itsekseen”? Kiitos ja kumarrus.

  25. #6325
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti J4nn3R Katso viesti
    Oisko tää: https://www.biltema.fi/polkupyorat/p...ain-2000023873

    Ei siis oo tosta kokemusta, mutta noi kierteiset vapaarattaat on kai ihan oma hommansa. Voi olla kovaa kiinni.

    Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla
    Jep,täytyy mittailla tarkemmin kun joutaa.Lisää voimaa ja jatkovartta.

  26. #6326
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.267
    ^Taitaa olla niin että jos kierrepakka niin tuo työkalu ei toimi, on kasettia varten. Kuva pakasta auttaa mutta muistaakseni joskus sata vuotta sitten noita avannut niin lyönnyt tuon lukkokiekon jollakin piikillä auki.

  27. #6327
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Taitaa olla niin että jos kierrepakka niin tuo työkalu ei toimi, on kasettia varten. Kuva pakasta auttaa mutta muistaakseni joskus sata vuotta sitten noita avannut niin lyönnyt tuon lukkokiekon jollakin piikillä auki.
    Eli onko tuo kiekko jossa teksti ja kolot lukkolevyt?

  28. #6328
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    736
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Taitaa olla niin että jos kierrepakka niin tuo työkalu ei toimi, on kasettia varten. Kuva pakasta auttaa mutta muistaakseni joskus sata vuotta sitten noita avannut niin lyönnyt tuon lukkokiekon jollakin piikillä auki.
    Tuo mikä aukeaa piikillä on laakerin pölysuoja. Sen avaamalla saa laakerin purettua ja kierrepakka menee 2 osaan. Ilman pakkatyökalua sen saa sitäkin kautta irti kun jäljelle jäävän osan vääntää vaikka putkipihdeillä irti. Joskus ainoa keino jos on todella jumissa.

  29. #6329
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Cabron Katso viesti
    Apuja tarvittaisiin;
    Guide RS (hydraulijarru siis) ja ajotauon (2kk) jälkeen tuntuu, että systeemissä olisi ikäänkuin liikaa nestettä/painetta, kun jarrukahva ottaa heti eli ei ole yhtään löysää kahvassa (aiemmin oli vähän löysää). Avasin ilmaruuvia kahvaa puristaen, muttei mitään vaikutusta. Nestettäkin otin just inasen pois, muttei auttanut. Nyt takajarru siis laahaa koko ajan sen verran ettei kannata ajaa.

    Mikäs tuohon on voinut tulla ”itsekseen”? Kiitos ja kumarrus.
    Katso ensin laahaako molemmin puolin vai vain toiselta puolen...voi helpottaa myöhemmin selvittelemään. Sitten kiekko pois, palat irti satuloista ja kampea männät sisään. Voi olla että toinen mäntä jumissa...autoissa nuita mäntiä herkistelly, mutta omien pyörien jarrut toiminu ilman herkistelyjä.
    Sitten pistät osat takaisin paikoilleen ja vaikka kahvan ensi painalluksen ajan katsot kuinka männät liikkuu ja palautuuko molemmat vai jumittaako edelleen. Jos haluat herkistellä mäntiä niin sopiva kalikka väliin, kun rengas ja palat irti ja pumppaa mäntiä ulos ja painelee vuoroin sisään, pikku ruiskaisu caikka wd40 mäntien ulkokehälle kun ovat ulkona ja sitten painaa sisään. Lopuksi brake cleaneriä ennenkuin laitat palat takaisin...sori kiireellä kirjotettu, kun kiire saunaan ja nukkumaan.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  30. #6330
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti 69T Katso viesti
    Muovirengas tuli ulos. Piti vain käyttää voimaa ja luovuutta että sai tuon työkalun menemään sisään. Oli oma hommansa metsästää hienon kierteen M8 pultti, jolla sai sisäänvedettyä tuon työkalun. Tässä kuva, jos joku haluaa inspiroitua. Kuva otettu kun saatu jo muovirengas ulos, eli muovirengas jo ruuvattu auki. Eli pultilla olevalla mutterilla vain vedetään työkalu muovirenkaan sisään. Sitten mutteri löysälle ja työkalulla muovirengas auki, vastapäivään. Lähti ihan helposti.
    https://zippyimage.com/image/iyt2Fx

    Nyt seuraavaksi pitää työkalu saada irti tuosta muovinpalasta . Sitten huomenna motonettiin osien kanssa ihmettelemään. Näin kun tekee niin ei tule ostettua epäsopivia osia. Ja jos sopivia osia ei löydy niin kaikki on vielä ehjää ja voi laittaa sellaisenaan takaisinkin...
    Tämän vaihdon sain valmiiksi ja kävin 70km polkaisemassa. Keskiön vaihto teki kyllä ison eron pyörän tuntumaan. On kuin uudella pyörällä ajaisi. No toki voimalinja uusittu aika hyvin; takapakka, ketju, eturattaat, polkimet ja keskiö. 122 millisen keskiön joutui laittamaan. Sillä sai ketjulinjan kohdalleen, ei tarvinnut etuvaihtajaan koskea ollenkaan. Vasemman puolen poljin on toki noin sentin kauempana rungosta, vähän enemmän rasitusta keskiölle mutta eipä tuolle mitään voi. Orkkis keskiön leveys taisi olla jotenkin asymmetrinen. Uudet 170mm polkimet tuntuvat myös paremmilta kuin vanhat 175mm.

    Ketju on vielä paketin omilla öljyillä. Huomasin ajaessa että kaikkein pienimmällä rattaalla takana ajaessa tuntuu sellainen pieni "jurraus". En tiedä elääkö ketju jotenkin rattaiden päällä, vai pitäisikö voidella ketju uudemman kerran. Ketjulla tosiaan ajettu tuo 70km. Tuota jurraamista on jostain syystä tuntunut aina joka kerta tuolla takapakan pienimmällä rattaalla ajaessa. Mistähän tuo voisi johtua?

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •