Scott CR1 SL onkohan vuodelta 2008. Pitää koittaa tutkia tarkemmin. On tuossa vedenpoistoaukko keskiön alla mistä saisi varmaan työnnettyä epoksia keskiön ympärille jos ei muu auta.
Naksunta on siitä erikoinen että painamalla paikallaan yhtä poljinta keskiöön päin saa muutaman naksun aikaan sitten lakkaa, sama toistuu sitten toiselta puolelta. Ihan kuin jokin pääsisi vähän liikkumaan puolelta toiselle.
Jep. Nämä ovat tosiaan vain puristussovittella kiinni ja kuiturunko elää. Hikeä, hiekkaa ja vettä pääsee väliin, jolloin nakse alkaa. Jos hubballa on vastaava, niin insertti vaan pois ja ehkä liiman kanssa takaisin paikalleen. Tai sitten kunnollinen pressfitti tilalle.
Pikaisesti löysin muutamankin ketjun aiheesta. Eli tuo alumiininen holkki sieltä irtoaa. En tosin osaa sanoa, onko tuo liimattu alunperin kiinni. Todennäköisesti on.
https://www.bikeforums.net/bicycle-m...-cr1-team.html
Tuo täytyisi saada rutisteltua sieltä pois ja liimattua uudelleen kiinni.
Silloin kun tuon känjönin shimanon sähkövaihteisiin dedikoidulla rungon ostin en poistanut rungon sisältä mitään siihen liittyviä kilkkeitä. Nyt kun tuo runko on saanut runtua niin joku siellä on irti ja pyörii messissä aiheuttaen ääntä jonka mieltää naksumiseksi. Tai rahinaa tms. Nyt kun vetäisen tuon fillarin taas atomeiksi niin täytyy poistaa kaikki. Samalla ajattelin vaihtaa keskiön.
Tuossa on kyllä vähän perääkin. Mulla oli uudempi cayo, jossa keskiö oli suht löysä. Sen elämisen näke kun polki penkistäkin reippaammalla teholla. Nyt uudempi bh on bb386 pressfitti, eikä keskiö elä lainkaan. Tai no ainakaan sitä ei tunne, eikä varsinkaan nää silmällä.
Mutta kannattaa muistaa, että kaikki nämä bsa runkoisetkin ovat periaatteessa pressfittejä, niissä se insertti on vaan liimattu runkoon kiinni. Jos runko on liian löysä, niin ei se eläminen tuossakaan tilanteessa hyvästä ole.
Koko pressfitin ideahan on tuo, että välissä on muoviset holkit, jotka mahdollistavat elämisen eivätkä natise vaikka asento vähän muuttuu. Tuossa juhan tapauksessa pressfittin sisään on survottu liimaamaton alumiini insertti, joka ei tosiaan mahdollista mitään elämistä.
Itselläni on nyt trainerissa kiinni 2018 mallinen Cervelo S3 jossa on pressfit keskiö eikä ole ottanut nokkiinsa, tosin siinä ei ole metallista inserttiä. Cervelo on muutenkin keskiörungon kohdalta huomattavasti jämäkämpi kuin esim. Focus Cayo oli. Cervelo hoitaa nykyään vallan traineroinnin virkaa kun ulkokäytössä on uudempi fillari.
Tuota just meinasin.
Joo, niin mietin. Oli vaan oudosti kirjoitettu. Jos tosiaan keskiö on oikeasti jäykkä, niin sisään laitettava insertti, esim hambini, on kyllä hyvä. Mutta tuollaisessa cayon tapaisessa lutterossa ei.
No joo, googlailin vähän lisää tuosta hubban scottista. Ihan tunnettu ongelma noissa, jonka scott on myöntänytkin. En usko korjaamisen olevan hankalaa, mutta hyvän puristimen se vaatii poistoon. Varmaan pystyisi tekemään muoviholkeista ja paksusta kierretangosta. Sitten prässäyksen aikana vähän lämpöä kuumailmapuhaltimella keskiön seutuville vielä.
Epoksia ei varmastikkaan saa oikeaan väliin riittävästi ilman holkin poistamista.
Keskiö naksuu tai paremminkin rutisee. Vai onko kuitenkaan keskiö? Shimanon keskiö SM-BB72-41 vaihdettu. Ketju vaihdettu eturattaat irroitettu ja vaseliinia laitettu kaikkeen mahdolliseen väliin. Voimalla poljettaessa rutisee mutta kevyessä pyörityksessä äänetön. Eturengas seinää vasten ja painatus kammella niin rutisee. Sama pidettäessä pyörää etu- tai takajarrulla paikallaan ja painatus kammella niin rutisee. Ei siis tarvitse edes pyörittää.
Tämä päivä kiroiltu pyörän kanssa. Omat ideat on nyt loppu ja pakko turvautua muiden apuun. Onko ehdotuksia mikä kannattaa seuraavaksi tarkistaa.
Mulla on rutissut aina eturatas juurikin noin, jos se on kulunut ja laittaa uudet ketjut. Varsinkin NW rattaat on tuota tehneet, ei tarvi olla kovinkaan suurta kulumaa (mun ajoilla on alkanut ilmenemään 4000 km paikkeilla), silmin näkyy yleensä pientä kulumaa hampaan juuressa.
Jos sulla on uusi ratas niin testaa se.
Rutina kuuluu uudella ja vanhalla ketjulla. Ultegrassa on kaksi eturatasta. Isompaa ratasta en juurikaan ole käyttänyt eli on uutta vastaavassa kunnossa. Rutina kuuluu molemmila eturattailla. Canyonissa on ohut alumiinirunko niin tuntuu että se kantaa ääntä hyvin tehden äänen paikantamisesta vaikeaa. Keskiöön olen äänen paikallistanut mutta voi olla että minun tinnittävät korvat ovat kuulleet äänen lähteen väärin.
Tarkistuslista:
Klossit
Polkimet
Rattaat
Rattaanpultit
Ketju
Kammen rihlat ja pultit
Kammen akseli ja spider kiinnitys
Keskiölaakeri
Pyörän runko
Mulla on rutissut ei-puhdas voimansiirto tuolla tavalla. Just huollettu ketju on hetken aikaa äänetön mutta siten alkaa rutina enempi kuormitettaessa. Liittyiskö hieman kuluneisiin rattaisiin, joissa on likaa. Rattaat eivät kuitenkaan näytä erikoisen likaisilta mutta hampaiden pohjassa on kuitenkin pinttynyttä moskaa, kun niitä alkaa yks kerrallaan putsaamaan. Viimeiset havainnot Squirtin kanssa.
Nyt olen ihmetellyt ketjun naksetta. Sama oli edellisessä pyörässä kymppiketjulla ja nyt 11sp:llä sama. Ainoa yhteinen tekijä on KMC Missing Link, jota olen käyttänyt molempien ketjujen kanssa. Pitää kokeilla toisen merkkistä ketjulukkoa, josko asia sillä ratkeaisi.
Eipä ole kovin kestäviä keskiöitä Shimano Ultegra BSA:t. Viimeisin oli ehkä 3000 km ajettu ja ilmeisesti rikki meni kun mikään muu ei naksumiseen auttanut kuin keskiön vaihto. Ja samaa tai nopeampaakin tahtia on pitänyt vaihtaa ennenkin. Kerta vuoteen joutuu vaihtamaan vaikken mitään sankarillisia kilsoja per kausi ajakaan.
Keskiölähtöisen rutinan ja naksumisen on oppinut jo korvakuulolta tuntemaan. Se myös alkaa aina vähitellen, ensin naksuu/rutisee vain alkuosan matkasta, sitten se kohta onkin jo pysyvä riesa. Ja aina samalla tavalla että nimenomaan vasemmalla pedaalilla painaessa naksuu ja kovemmin runtatessa rutisee.
Ehkä sitten kestäisi paremmin jos ei satu koskaan sadekeliä matkan varrelle. Eipä tämä mikään kestämätön ongelma toki ole kun uuden keskiön saa parilla kympillä ja vaihtaminen on vartin homma. En silti pahakseni panisi jos nyt vähän pitempään kestäisi. Jos ei muuten niin kyllä sitä naksetta vaan ärsyttää kuunnella kun aina se alkaa juuri lenkin alussa.
Jotkut noista kestääkin, mulla on kaksi tuollaista ollut jo kauan pyörissä, molemmat omassa asentamossa asennettu, toinen jo pian kymmenen täyttää ja ajettu kymmeniä tuhansia. Asennuksen jälkeen ei kumpaakaan ole avattu kun ei mitään ongelmia.
Voi nuo kestääkin pahimmat viholliset pesuvesi ja vinot muhvit, enpä muuta keksi...
Sama täällä, siis että Ultegra BSA -keskiö on kestänyt. Fillarin alkuperäinen keskiölaakeri, muistaakseni osasarjojen ulkopuolinen Shimano, meni aika aika vähillä kilometreillä huonoksi ja alkoi rahista. Sen tilalle asentamani Ultegra taas on on ollut täysin huoleton.
Ok, eli pitäisi todellakin kestää pitempään. En osaa omalla silmällä nähdä muhvien vinoutta, mutta ei sekään poissuljettua ole etteikö olisi syynä. Kukahan tuollaisetkin osaa suoristaa jos tarvetta tulee?
Tämän viimeisimmän kanssa oli oikealta puolelta kyllä laakeri selvästi päässyt löysäksi, liekö sekin voinut jollain tavalla aiheuttaa tällä kertaa vian. Katsellaan miten nyt asennettu kestää ja jos taas hajoaa ennen aikojaan, täytyy keksiä sitten joku lääke ongelmaan. Voi olla myös omia asennusvirheitäni, joko laakerit liian tiukalle tai löysälle tai välyksenpoistoplugi liian tiukalla tai löysällä.
^Luulisin että jos kupit eivät ole suorassa linjassa, niin kampisettiä saa takoa keskiön läpi. Jos ovat suorassa, niin sujahtaa läpi vähemmällä voimalla. Miten lie edes BSA keskiö "korjataan", jos kierteet on eri linjassa? Ethän asenna kampia liian kireälle, ja se syö laakerit? Se ei-vetopuolen muovikorkin tarkoitus on vain poistaa välys, eikä niitä kampia ole tarkoitus oikesti kiristää toisiaan vasten.
^ Tuossa tärkeimmät ja muhvinpäätkin olleet rungoissa jo kauan tehtaan läljiltä riittävän suorat, ellei ole vahasta nelikanttiajan rungosta kyse. Noita kuppeja ei tulisi vetää hirmuiseen kireyteen
Sadevettä pyörän laakerit sietävät ihan hyvin, kun ei ihan rännin alla säilytys, mutta pesuaineella pintajännitys pois otetulla ja/tai painepesurillakin, niin laakereihin menee.
Ajokäyttöä nuo laakeri kestävät hyvin.
Pojan fillarissa meni tuollainen vastaava keskiölaakeri alle viiden vuoden. Ei siihen kilometrejä tullut, mutta seisoi koulun pihalla sateessa kesät talvet yläasteen ja lukion ajan, kotona kuitenkin puolilämpimässä tallissa. Omassa edellisessä maantiefillarissa kesti ainakin 7000 kilometriä, tai enemmänkin, en tiedä kun pyörä siirtyi uudelle omistajalle. Ei nuo ajamalla rikki mene.
Mä olen kyllä hämmentynyt näistä naksetarinoista. Mulla ei muistaakseni koskaan ole keskiö ilmoittanut hajoamiestaan nakseella, vaan se on tullut aina jostain muualta (poljinten kierteet on satulatolpan jäljeen yleisin).
Toisaalta perheessä useampi keskiö on mennyt lötköksi täysin äänettä, eli kammessa on ollut huomattavaa välystä, kun olen päässyt huoltamaan (erikoisesti ei ikinä omassa fillarissa).
^Omassa jäykkäperässä antautui XTR keskiö viiden vuoden ajon jälkeen. Pyörittäessä tuli sellainen outo rouhiva tunne, ei se mitään naksunut. Kun otin kammet irti ja vedin muovisen pölysuojan irti, niin laakerin kuulat putosi maahan. Ei enää korjaantunut rasvaamalla....
Kierteet ei ole eri linjassa, mutta muhvin päät ei välttämättä ole suorat ja toisin kuin Teru ylempänä esittää, se on ihan tavallinen ongelma niin BSA- kuin pressfit-rungoissakin. Jos runko syö laakereita poikkeuksellisen nopeasti, on hyvin todennäköistä, että muhvin päät ei ole suorat. Päät oikaistaan rotsaamalla. Useimmista pyöräkorjaamoista löytyy työkalu siihen ja googlesta löytyy aiheesta lisää, kun hakee vaikkapa ”bottom bracket reaming”.
“Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”
Joo, tämä on tuttu asia mutta en edelleenkään ymmärrä, miten muhvien pään snadi vinous voi johtaa laakerien korkkaamiseen? Siis lähteekö ne kupit liikkumaan, kun ei saa tukea rungosta kunnolla vai miten? Ja voi ne kierteetkin olla eri linjassa, jos puhutaan kuiturungosta jossa on molemmille puolille liimattu metallinen insertti missä ne kierteet ovat.
Varsinkin normaaleille konelaakereille keskiön päiden vinous on myrkkyä. Sama bsa kanssa tietysti. Se "laippa" määrää laakerin suoruuden, eli jos vaikka pressfitt rungon pääty on vino, niin silloin myös laakeri jää vinoon.
Yskirivinen viistokuula, eli angular laakeri kestää tuota paljon paremmin.
Tuon vuoksi esimerkiksi se hambinin yksiosainen muhvi keskiön sisään on pätevä.
Kierteessä on siis aina välystä ja se ohjautuu kyllä tuon päädyn mukaan. Aksiaali heittoa siihen kyllä sitten jää, mutta omasta mielestäni tuo on paljon pienempi paha, mitä laakerin kenollaan oleminen.
Kirjanmerkit