En tiedä olenko liian kriittinen mutta eilen kun katsoin Urho Kujanpään ylitystä seipäässä 530 korkeudesta niin asiantuntija entinen 10-ottelija Jaakko Ojaniemen kommentti oli että vahvaa tekemistä niin se vähän rasahti korvissani. Jos menisi 50cm ylempää niin voisin yhtyä näkemyseen mutta 530 ylityksestä en viitsisi sanoa muuta kuin perus hyppäämistä Kujanpäältä. Ilmeisesti ylen asiantuntijoille on sanottu että pitää vähän kehua vaikka tulokset ei mitenkään ihmeellisiä olisikaan.
No ei noi ajat ole mitenkään "piippuun juoksemista" kympin aika oli normaalia hölkkävauhtia ja hyvähän se olisi ollu tehdä kova harjoitus.
Yleisesti, nykypäivän urheilijoilla on paljon raskaampaa; pitää olla instagrammi ja laittaa sinne kuvia, ja jos sulla ei ole tarpeeksi jotain seuraajia, niin et ehkä saa sponsoreita ( tästä avautui yksi miesjuoksija, ja heti tuli tykkäyksiä ja sai sponsorin) Juurikin pitää laittaa omakuvaa nettiin.
Kisoissa on ensinnä kisailijoitten esittely joissa on toivottavaa hymyillä... kuvaaja seuraa joka suorituksen ja suorituksen jälkeiset tunnot, urheilija on kuin vapaata riistaa. Tosi hyvä että Kristiina Mäkelä avautui tästä.
Eli naisurheilijoiden asut. Pitää olla bikinit (urheilualusasu) Niin muuten mikseivät käytä pidempiä trikoita, niin ei tulisi tuota kuvakulma-ongelmaa. Ja sitten että kisoihin pitää meikata yms. turhaa.
Olen kyllä tosi iloinen etten ole tämän päivän urheilija.
En nyt ymmärrä, mikä on tämän jutun tarkoitus? Katkerana otsikkona jutulle: "Suomen mestari joutui seuraamaan MM-kisat televisiosta - otti kantaa videolla "Ei mikään kaikki pelaa".
Joku Joonas Rinne ( anteeksi aivan tuntematon urheilijasuuruus minulle ) ja miksi olisi MM-kisoihin valittu, sillä jutun mukaan:
Kun yleisurheilun MM-kisat järjestettiin heinäkuussa Yhdysvaltain Eugenessa, Suomen mestari Joonas Rinne katsoi mittelöitä televisiosta kotimaassa.
Rinne ei alittanut lajeissaan 800 ja 1 500 metrin juoksussa MM-rajoja. Hän ei saanut myöskään tarpeeksi pisteitä rankingsysteemissä.
Ikävä kyllä, Suomen mestaruus ei ole mikään tae siitä että pääsisi MM/Olympiakisoihin, jotka siis eivät olekaan mitään "kaikkipelaa"-kisoja. Tuloslukemiakin pitää vähän katsoa. Suomen mestaruudella melko varma paikka on Ruåtsi-ottelussa.
Itse en oikein ymmärrä miksi Kalevan kisoissa pitää voittajille ojentaa Voittaja Ruotsi-otteluun kyltti, onko tuolla jokin isokin arvo. Minusta se on itsestään selvää että voittaja valitaan, enemmänkin saattaa olla miettimistä ketä muita sinne valitaan oman lajin voittajien lisäksi.
^ minulla oli "silloin joskus" haaveena päästä aikuisten Ruotsi-otteluun. Olin ollut nuorten ottelussa, ja ihan valtava pettymys miten suuri ero oli kohtelulla; aikuiset majoittuivat hienoon hotelliin ja hotelliruokailu. Meidät majoitettiin jonnekin kouluun, ja aamupalalla oli rajoitukset mitä sai ottaa - joku tummaihoinen ukkeli käsillään antoi muutaman siivun kurkkua ja sai ottaa yhdet siivut meetvurstia ja juustoa. Mä kävin läheisestä kioskista ostaan jäätelöä välipalaksi.
Aikuisten kisoissa oli täysin erilaista, hieno hotelli ja heti avajaisilta Raatihuoneella. Mikä harmitti, kaikilla oli juhlapuvut ja mulla - verkkarit ja huppari, kun ei ollu kun urheilukamppeita mukana. Sitten oli "maaottelu-kaste" ja pelkäsin ihan älyttömästi kun suihkuteltiin sinistä hiuksiin...mä hiippailin vähin äänin pois. Sitten vielä tuli jalkavamma...Joka askeleella kuin puukkoa jalkapohjaan. Hävisin loppusuoralla, ja itkin maalissa kun kipu oli niin kova enkä voinu oikein kävellä. Selitin tätä suomeksi ja ruotsiksi, lehteen päätyi että itkin kakkossijaani ja omalta seuraltakin tuli noottia että olen huono häviäjä ( mikä on kyllä totta) mutta nyt ei ollu siitä kyse vaan kivusta.
En ole mikään joukkuepelaaja, enkä maaottelupelaaja sillä vain omalla tuloksella oli minulle merkitystä. Kuvittelin että maaottelu on erilainen, ja petyin tosi paljon. Ja toki kun olin 17-vuotias ja lapsi vielä, aikuismainen meno oli vierasta ja pelottavaa.
!! joo nyt näin, voittajalle ( naisten 400m aidat ) heti iso maaottelukuponki käteen. Mielestäni ei kovin onnistunut idea.
Jaha, naisten 5000m. Vielä karumpaa ( muitten kannalta) kuin 80-luvulla. Muut jää heti puoli kierrosta Richardsonille kun on juostu - kierros.
Totesin äiteelle että Richardsson olisi voittanu mut minuutilla ( johon äitee lohdutti että mieti vähän ikääsi ja "valmennusta"...) no, tuolla moni muukiin jää voittajalle minuutin ja ylikin.
Mutta kisamaskotti on erittäin hyvin valittu![]()
Joku varmaan ymmärtää, että se maaottelukyltti on ihan vaan mainos.
Lisäyksenä naisten 5000m juoksuun, hopealle sijoittunut hävisi Richardsonille reilun minuutin ja muut siis sitäkin enemmän.
^ huono mainos, jota on käskystä velvoitettu heiluttelemaan kameroitten edessä.
Kalevan Kisojen miesten 10000m tulokset. Ei kukaan alle 30min, 12 parhaan sakissa kaksi 2000-luvulla syntynyttä. Kyllä suomalainen kestävyysjuoksu on miesten osalta aika kuollut.
Vertailun vuoksi menneitä aikoja muistellen 1973 Kalevan kisojen kymppi, 7 juoksijaa alle 29 minuutin.
https://peurao.blogspot.com/2015/03/...uistellen.html
Noista 1970-luvun juoksijoista muuten Seppo Nikkari kuoli äskettäin huhtikuussa. Sairastanut lapsena leukemian.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Seppo_Nikkari
Pienen kaivelun jälkeen löytyi lista kympillä alle 30min juosseista suomalaisista miehistä. Tältä vuodelta löytyi sittenkin yksi tulos sijalta 157 (Hannu Granberg 29.42,70 09.04.2022)
http://juoksijanomadi.blogspot.com/p/tilastoja.html
Eipä tuo naistenkaan taso päätä huimaa kympillä. 2 juoksijaa 2000-luvulla syntyneitä. 49v Laura Manninen sijoittui 4. Tempokisu ois nuorilla jaloilla voittanut kisan melkein ratakierroksella.
https://live.time4results.com/yu/202.../pe/18-1-r.pdf
^ kiitos, mutta kipeillä jaloilla. Kivuttomilla jaloilla juoksin vain ensimmäisen hölkkäni 1982, Maisan ( Maisansalosta tullee nimi)n.12km hölkän jossa voitin seuraavaa, kokenutta hölkkäilijää Marja-Liisa Vähä-Ypyää, 11 minuuttia.
Sen jälkeen ei yhtään kivutonta kisaa, eikä paljon lenkkiäkään. Olisi ollut tosi kiva saada juostua kymppi ilman jalkakipuja tai pelkäämistä että kohta se napsahtaa, saada juostua niin kovaa kun pystyy ja jaksaa. Huonoin kymppini oli 34.04 (Maarianhamina, +5 astetta ja sataa ja tuulee )ja merkkasin harjoituspäiväkirjaani siihen kohtaan mustan ristin ja pilven, tästä ei tule mitäänkerrottakoon tähän vielä että minkäänlaista valmennusta ei ollut vaikka Timo Vuorimaa nimitettiin valmentajakseni. Just eilen äiteen kanssa näistä, äitee totesi että Vuorimaa oli kyllä ihan pska ukko. Juoksusta jäi kaikenkaikkiaan syvä katkeruus, esim. SUL vei SE-tuloksen perusteella minulle myönnetyn 4000mk stipendin takaisin jalkavammojen takia. Nyt kun urheilijalle tulee joku pieni kipu niin heti pääsee magneettikuviin ja kuntoutukseen, ei puhettakaan että vietäisi tuet pois vaikka Neziriltä ja Kortteelta....kun tulosta ei ole nyt tullut ( yksi perustelu stipendini eväämiseen)
Onneksi pyöräilyssä sain sitten temmota sydämeni kyllyydestä.
Helanderilla ei oikeen suju nuo kisat. Melekee aina jaa kesken.
Mikähän idea se on repiä se tulos ekalla. Siinähän se paikat menee rikki ku heti revitään täysillä.
Varmaan lähtee EM-kisoihin taas keskyttämään
^ jännitys. Jos heti ekalla saisi alle hyvä tuloksen, voi rauhassa ja rennommin keskittyä kun ymmärtääkseni kolmelle viimeiselle kierrokselle pääsee tietty määrä ( oliko 8 parasta) ja kaiketi heittäjätkin ns. lämmittelevät jossain. Paniikki iskee jos ei ala sujua ja se jää kolmannen heiton varaan.
Keihäänheittäjänä toimisin samoin, yksi hyvä heitto ja se on siinä.
^Joo sehän se voi olla joo.
Kyllä tempokisu tämmöiset asiat tietääjonkun verran kilpaurheilua takana ( kuten varmaan on tullut ilmi....) toisekseen vaikka ollaan samoissa kisoissa ja lajissa, niin erot urheilijoiden taustajoukoissa ja esimerkiksi taloudellisessa tilanteessa voi olla ihan eri, toiset urheilee ammatikseen ja toisten pitää käydä töissä/opiskelee/ on työttömänä... Että ei kaikki kumminkaan samalla lähtöviivalla ole, varmaan koskaan.
höh, Aamulehdessäkin oli kaikista muista lajeista/voittajista jos nyt juttua niin maininta kuitenkin. Eipä ollut naisten 5000m juoksusta sanaakaan (eikä aiemmin perjantaina juo...hölkätystä kympistä, tosin ymmärrän mutta olisi voinut jotain mainintaa olla) Ostin Iltalehden ihan sillä että siellä varmaan on ....no ei ollut. Moukarinheittjättärestä oli iso juttu, ja huvitti kun on ollut vaikeeta kun valmentajaan on saanut vain nettiyhteyden...no on kuitenkin a.valmentaja ja b. jonkinlaista yhteyttä pidetään. Ei kaikilla ole ollu. Ja keihäänheittäjistä tietysti. Sekä juttu juoksijasta joka on kuulemma Suomen nopein mies, mutta ei ole kilpaillut.
Oiskohan Samuelssonin kannattanut jättää pois ne Bilteman suojalasit jos vaikka paljas otsa olisi ollut sen 5 sadasosaa nopeampi.
Jännää naisten seiväskarsintaa menossa. , Lampela ja Andersson just yli 440
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Jep. Seiväsneidot hyppäävät hyvin!
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Höh, miksi ihmeessä naisten maraton ja 10 000m ovat samana päivänä? Euroopassa nyt ei ole ihan niin tungosta pitkille matkoille, moni maratoonari juoksee myös kymppiä ja päinvastoin.
Alisa Vainiota pyydettiin haastattelussa kertomaan joku erikoinen asia itsestään "juon kahvia vaikka en tykkää ollenkaan"- sillä lailla![]()
Varmaan riippuu aikapaljon henkilöstä.
Tekniikkalajihan se on. Jos jännittää niin ei sitä osaa keskittyä suoritukseen.
Harmi. Vainio keskeytti
^ Nyt on pakko pyytää esimerkkejä urheilijoista, jotka ovat juosseet samoissa kisoissa sekä maratonin että jonkun muun matkan! Lasse Virén ja Emil Zatopek lienevät useimpien lajia seuraavien ja sen historiaa yhtään tuntevien hyvässä muistissa, mutta vähän tuoreempia...?
^ en mä noin sanonut, vaan että yleisesti ottaen kisailee molemmissa lajeissa ja olisi mahdollisuus osallistua molemmille matkoille, vaikka nyt tämä Nina Chydenius. Alisa ja Annemarikin juoksee...tai ainakin juoksivat, molempia matkoja.
No, joka tapauksessa semmoine huomio että jos juokset maratonia ( erityisesti lämpimällä säällä...), ei kannata laittaa irtoripsiä, tai runsaasti maskaraa ripsiin.
Jaha, Annemari alkaa nyt vähitellen huomata että olisiko se ( kisailu) tässä...
Nyt täytyy sanoa että siirsit maalitolppiaAnnoit selvästi ymmärtää että mielestäsi olisi juoksijoita jotka osallistuisivat sekä maratonille että kympille, jos kisaohjelma olisi sen mahdollistanut.
Minä puolestani annoin ymmärtää että meillä on ollut pitkään ja useampia arvokisoja, joissa mainittu yhdistelmä olisi ollut täysin mahdollinen. Aina ei ole ollut edes karsintajuoksua kympille. Kuitenkaan ei ainakaan minulle ollut helppoa saada päähäni yhtään tuoreempaa tapausta kuin kaksi mainitsemaani. Kysyin senkin vuoksi, koska niitä voi hyvinkin olla, jopa sellaisia joissa on ollut kyseessä ainakin jommalla kummalla matkalla kohtalaisesti menestynyt juoksija.
Kova oli saksalaisen maratoonarin loppukiri miesten puolella.
- Heroes are ordinary people in extraordinary situations doing the right thing -
Siis näissä pikajuoksussa kärkijuoksijoita oikeasti hemmotellaan vapaamatkalla. VMP.
Jos ei viitsi juosta kolmea juoksua niin sitten ei kannata osallistua.
Oisko maratonin kärki vaikka sitten kuskattu taksilla ekat 10km tai pituushyppy alamäkeen.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Aina hymyillyt Puolan keskimatkojen juoksijan Adam Kszczot:n sukunimeä. Nyt se sai kilpailijan Armenian 1500m juoksijasta. Herran nimi on Yervand Mkrtchyan
Härmän jätkä tarvitsee muutaman drinksun, ennen kuin tuollainen kuudella(!) konsonantilla alkava nimi taipuu kielen päälle![]()
Suunnilleen näin.
Kirjanmerkit