HephaElectrobikeGarminGiant
Sivu 209 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 109 159 199 207 208 209 210 211 219 259 309 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 6.241 - 6.270 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #6241
    Liittynyt
    07/2020
    Viestit
    370
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hphuhtin Katso viesti
    Onko NW-eturattaan kanssa väliä osuuko kapea vai leveä rattaan piikki kapeaan vai leveään kohtaan ketjulenkkiä?

    Nimimerkki hästäg väärinköpyöräilen..
    On... Ja arvaat varmaan miten päin niiden pitäisi osua

  2. #6242
    ^Juu ei ole vielä omissa pystynyt väärin asentamaan... ainakaan 11 vaihteisissa, en toki ole kokeillu meniskö joku 10, 9 tai kasi ketju väärälle jaolle.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  3. #6243
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Purkk1 Katso viesti
    Onko tietoa, että löytyykö kammen pulttia nelikanttiin jostain motonet/tokmanni/k-rauta jne kaupoista. Googlettamalla selviää, että ainakin erikoisliikkeissä olis, mutta eihän nuo motonetit jne listaa kaikkia muttereita nettiin.
    Miksei sitä voi erikoisliikkeestä hakea?
    Mulla noita oli muutama miljoonalaatikossa, mutta nakkasin kuukausi sitten metallikeräyslavalle..

  4. #6244
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti ViP Katso viesti
    On... Ja arvaat varmaan miten päin niiden pitäisi osua
    Oon varmaan aina vaan ihmetellyt että mikä mättää ja laittanut uusiksi jos on mennyt väärin. Hieman hitaaksi taas itsensä tuntee, olisko kohta 3v ollut NW-eturatas..

  5. #6245
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Haha No mutta tuolla testillähän pääsi järjestyspoliisiksi

    Neliöpalikka ja pyöreäpalikka ja sillee

  6. #6246
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Täpärissä ja gravelissa on molemmissa sramin 1X systeemit gxp keskiölaakereilla ja molemmilla on ajettu paljon. Nyt huomasin, että kummassakin on kammissa pieni sivuttaisvälys, joka johtuu siittä että kammen akselin ja laakerin sovitus on väljä. On kokeiltu useammalla uuden Sramin laakerilla ja "kevyellä" ylikiristykselläkin, mutta sama välys kaikissa. Merkittävää kulumaakaan kammen akselissa näe, mutta en keksi oikein muutakaan syytä tuohon?

  7. #6247
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    Täpärissä ja gravelissa on molemmissa sramin 1X systeemit gxp keskiölaakereilla ja molemmilla on ajettu paljon. Nyt huomasin, että kummassakin on kammissa pieni sivuttaisvälys, joka johtuu siittä että kammen akselin ja laakerin sovitus on väljä. On kokeiltu useammalla uuden Sramin laakerilla ja "kevyellä" ylikiristykselläkin, mutta sama välys kaikissa. Merkittävää kulumaakaan kammen akselissa näe, mutta en keksi oikein muutakaan syytä tuohon?
    Niin siis meinaat päittäisvälystä? Tuohan katoaa kun non-driveside kampi kiritään laakeriaa vasten. Jos se ei kiristy laakeria vasten, niin en nää mitään ongelmaa laittaa tuohon väliin sovite prikkaa, vaikka sitä ei ohjeessa sanotakkaan.

    Jos kyse ei ole päittäisvälyksestä, niin mullakin on sellainen muistikuva, että joissakin sramin laakereissa oli se 22mm puoli ylikokoinen. Enduron irtolaakereissa se on tasan 22mm, kuten kuuluukin olla.

    Edit: Tässä oli tuosta juttua.

    https://www.bikeforums.net/bicycle-m...p-team-bb.html

    En oikeasti käsitä, mitä tuossa on pyörinyt insinöörien päässä.

  8. #6248
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Joo, vaikuttaisi olevan sama välys kyseessä. Eli kun vaikka polkimesta ottaa kiinni ja heiluttaa sivusuunnassa, niin kammessa tuntuu pieni klappi ja tämän huomaa myös ajaessa.

    Kampia kun laitoin kiinni, niin selkeästi näki, että akselin halkaisia on pienempi kuin laakerin. Ei paljoa, mutta näköjään riittävästi. Ajopuolelle tulee sellainen muovinen sovite akselin ja laakerin väliin niin ajattelin, että tämä on liian ohut. Mutta tosiaan välys oli kolmen uuden sramin laakerin kanssa. Väittäisin, että aikaisemmin tätä ei ole ollut.

    Keskiölaakereita nuo on molemmat syöneet repullisen yhteensä, mutta kammet on useamman vuoden ajetut. Täytyy varmaan piruuttaan ostaa jonkun muun valmistama gxp laakeri ja kokeilla vielä sillä...tai sitte laittaa kierros sitä ohutta putkimiesten tiivistenauhaa akselin ympärille

  9. #6249
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Kysele kivijaloista, varmaan monella noita varaston miljoonalaatikoissa kierii. Itse vein kierrätykseen kun tyhjensin varastoa...
    Samaten jos paikkakunnalta löytyy vanha perinteinen pyöräkorjaamo. Niillä on vaikka minkälaisia osia ja tietysti tarvettakin niille.

  10. #6250
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    ^Myös kannattaa kysellä jos jollakin vanhoja nelikantteja joissa pultit tallella, luulisi löytyvän.

  11. #6251
    Liittynyt
    03/2012
    Paikkakunta
    Kitee
    Viestit
    6.066
    Niin kuin mulla, nelikanttikeskiöt on entisiä mutta näitä kammenpultteja löytyy. Tosiaankin lähimmässä vanhemmassa pyöräliikkeessä luulen olevan.
    I väntan på ännu dåligare tidet

  12. #6252
    Liittynyt
    11/2020
    Paikkakunta
    Lahti
    Viestit
    2.727
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti vihtis83 Katso viesti
    Mulla on läskissä 5100-pakka ja vaihtaja. Mitoitin ketjun tuon ensimmäisen kuvan ohjeen mukaan. 28-piikkisen eturattaan kanssa riitti 116-lenkkinen ketju. B-ruuvia säädin sitten tuon toisen kuvan ohjeen mukaisesti (ketju isoimmalla takarattaalla säätäessä ja ensin ketjun pituus oikeaksi).

    Näyttäisi tuo 126 palaisen ketjun pituus olevan juuri tuo Quick-Link + 4 niveltä, eli ilmeisesti sitten aivan oikean pituinen ja pitää sitten ongelmaa etsiä muusta suunnasta kuin ketjusta...

  13. #6253
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    Pikalukollinen ketjun lyhennys helppoa, ottaa vaikka lenkki kerrallaan pois kunnes hyvä. Kun vaihtaja muuten säädetty oikein niin kyllä huomaa eturatas/ takaa iso kombinaatiolla koska vaihtaja on liian kireällä. Koskee vain 1x systeemejä.

  14. #6254
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Nuo ohjeet ovat enempi vaikeita kuin käytäntö. Omissani hyväksyn kun ketju pituus on sopiva molemmissa ääripäissä eikä ole yhtään liian pitkä.

    Vanhan ketjun levittäminen vanhan sanomehden päälle ja viereen uusi. Uuden katkaisu samaan pituuteen linkkimäärä enempi huomioiden.

  15. #6255
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    ^En ole vielä yli 40vuoteen vaikeana pitänyt. Tuo vertaaminen vanhaan ketjuun hyvä konsti JOS vanha oikean mittainen.

  16. #6256
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.204
    Itse jos ei ole vanhaa ketjua vertailuna, pujotan ketjun pienimmän eturattaan ja pienimmän takarattaan ja vaihtajan läpi. Sitten alapuolelta ketjun päistä kiinni ja venytän ne rinnakkain siten, että vaihtaja ottaa jouseensa jännitystä ja häkki liikkuu alaspäin sentin tai pari verran. Silloin ketju on tarpeeksi pitkä. Toki jos kyseessä täpäri, niin sitten pitää vielä ottaa iskarista ilmat pois ja antaa pyörän olla maksimi "syväyksessä" tämän operaation ajan.

  17. #6257
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    Tai perinteinen isoratas/isoratas +2lenkkiä, ei kyllä toimi nykyaikaisten 1x ja isolehtisten takapakkojen kanssa. Konstit on monet... Kuitenkin hyvä neuvo ettei lyhennä liikaa heti alkuun tekee sitten miten tekee.

  18. #6258
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Ei lyhennä liian lyheksi on hyvä neuvo.

    Yks hyvä juttu ketjun kanssa pelaamiseen on katkenneesta pinnasta sopiva pätkä, johon samalle puolelle koukut päihin, jolla häkki ylös alaputkeen, niin saa jousen vedon eliminoitua.
    Oma patentti ja pitkään ollut jo käytössä, monta apua tuosta.

  19. #6259
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Ei lyhennä liian lyheksi on hyvä neuvo.

    Yks hyvä juttu ketjun kanssa pelaamiseen on katkenneesta pinnasta sopiva pätkä, johon samalle puolelle koukut päihin, jolla häkki ylös alaputkeen, niin saa jousen vedon eliminoitua.
    Oma patentti ja pitkään ollut jo käytössä, monta apua tuosta.
    Hyvä kikka. Sramin Rival 1 -takavaihtajassa on painike, jolla häkin saa lukittua vedon poistamiseksi. Helpottanee säätöhommien lisäksi esim. renkaanvaihtoa tien päällä, jos sellaista joutuu askartelemaan.

  20. #6260
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Käykö Simpa GRX 600 kampisarjan pienemmäksi rattaaksi tämä, kun 30 piikkinen on pienenlainen, onko kukaan asentanut?
    https://www.bike-discount.de/en/fsa-...-arm-chainring

  21. #6261
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Benny Katso viesti
    ...Täytyy varmaan piruuttaan ostaa jonkun muun valmistama gxp laakeri ja kokeilla vielä sillä...
    Mitäs olit ajatellut? Ajankohtaista olisi itsellekin uusia.


  22. #6262
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261

  23. #6263
    Liittynyt
    01/2006
    Paikkakunta
    Laru, HKI
    Viestit
    21.150
    Joo löydän toki itsekin monia vaihtoehtoja eri kaupoista ja R2 on ihan vakiokioski mulle. Yleensä olen käyttänyt Sram/Truvativ -lakruja, mutta kysyinkin Bennyltä mitä oli ajatellut tilalle. Jospa hän olisi jo tehnyt taustatyötä valinnan pohjaksi. Itse en aio laittaa yli satkun* lakruja, vaan tilaukseen saattaa lähteä vaihteeksi Stronglightin tekele kun on sopivan (=hopea) värinen. Firstin halpislakru (Alltricks.com) on ollut kestävä, mutta väärän värisiä nyt vaan tarjolla.


    *tai jos joku nyt ilmoittaa, että 300€ keskiö on 100 kertaa parempi ja kestävämpi kuin 30€ keskiö niin kyllä mä sitten voin harkita.


  24. #6264
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti JackOja Katso viesti
    Mitäs olit ajatellut? Ajankohtaista olisi itsellekin uusia.
    Joo, en itsekkään ihan kauheasti ajatellut siihen sijoittaa. Aika nihkeästi on muuta tarjolla. Omassa on BSA kupit ja praxis:ella on edullisempi laakeri, mutta saatavuus taitaa olla vähän heikko. Löyty tuolta nuren linkinkin kautta.

    https://r2-bike.com/PRAXIS-WORKS-Bot...MTB-Road-Crank

  25. #6265
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    Îtsellä maantiepyörässä Praxiksen laakeri, vaikkei GXP, toiminut ja kestänyt. Toisaaltaan samaa teki SRAM:n oma GXP.

  26. #6266
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Îtsellä maantiepyörässä Praxiksen laakeri, vaikkei GXP, toiminut ja kestänyt. Toisaaltaan samaa teki SRAM:n oma GXP.
    On ne Sramin valmistamat minullakin kestäneet sen mitä voisi olettaakkin. Tuo välys kammen akselin ja uuden laakerin välissä on vain uusi käänne...

  27. #6267
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Kannattaa vielä testata, että se ei-vetopuolen kampi oikeasti puristaa päittäin laakeria. Eli lisäät kammen alle rikan. Tosin kyllä sen tuntee jo kampea kiriessä, kun se ottaa laakerin sisäkooliin kiinni.

    Mun mielestä siis se laakerin sisäkoolin väljyys ei kyllä pitäisi tuntua käsin heiluttelemalla. Voiman alla se voi siirtyä. Jos kampi liikkuu päittäin, se ei ole kiristynyt kunnolla.

    Mutta paha täsä on analysoida, kun ei ole itse päässyt tuota rassaamaan...

  28. #6268
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.261
    ^Ei kyllä moista esiintynyt omissa GXP:n laakereissa, aina pitänyt helppoina ja luotettavina kun BSA kyseessä.

  29. #6269
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Kannattaa vielä testata, että se ei-vetopuolen kampi oikeasti puristaa päittäin laakeria. Eli lisäät kammen alle rikan. Tosin kyllä sen tuntee jo kampea kiriessä, kun se ottaa laakerin sisäkooliin kiinni.

    Mun mielestä siis se laakerin sisäkoolin väljyys ei kyllä pitäisi tuntua käsin heiluttelemalla. Voiman alla se voi siirtyä. Jos kampi liikkuu päittäin, se ei ole kiristynyt kunnolla.

    Mutta paha täsä on analysoida, kun ei ole itse päässyt tuota rassaamaan...
    Joo, täytyy vielä tarkastaa uudestaan. Kasauksessa en huomannut mitään aikaisemmasta poikkeavaa, eikä komponenteissakaan näkynyt mitään silmiin pistävää kulumaa. Simppeli toimenpidehän tuo on, mutta kaiken varmaan pystyy sössimään

  30. #6270
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    1.105
    Kokelinpa hieroa vielä lisää..

    Kammissa ei ole päittäin liikettä, eikä ylimääräinen prikka non drive siden puolella vaikuttanut välykseen. Kiristyivät ihan normaalisti ilman prikkaakin. Tieteellisenä kokeena laitoin sähkömiehenteippiä kampien akseliin, niihin kohtiin mitkä ovat laakerin kanssa kontaktissa ja tällä polkimen päässä tuntuva klappi poistui. Kyllä se vaan näyttäisi, että sieltä se välys löytyy. Nyt ajatuksella tutkin kampia, niin onhan se akselin kontaktipinta ainakin kiillottunut, eli kulumisen piikkiin se varmaan menee, eikä sramin toleranssien väljyyteen. Työntömittaa ei ollut, niin en saanut mitattua tuota akselin paksuutta...

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •