GarminGiantElectrobike
Sivu 1 / 3 1 2 3 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 1 - 30 / 61

Aihe: Suosituksia gravel- & retkipyöräksi

  1. #1
    Liittynyt
    07/2022
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4

    Suosituksia gravel- & retkipyöräksi

    Hakusessa olisi uusi gravel/retki/työmatkaratsu, kaikki suositukset ja vinkit ja kommentit uuden pyörän valinnassa otetaan suurella kiitollisuudella vastaan!

    Pyörä tulisi
    1) päivittäiseen työmatka/kaupunkiajoon
    2) pyöräretkille (vuodessa keskimäärin 1-2 n. 1-2vkon retkeä plus lyhyemmät viikonloppuretket, pääsääntöisesti asutuksen ulottuvilla mutta suunnitteilla myös reissuja esim. Lappiin)
    3) satunnaisille gravel-lenkeille (toistaiseksi melko vähäistä, sillä löytyy myös maantiepyörä jolla pääsääntöisesti hoituu lenkkeilyt)

    Vaatimuksia:
    - kohtuu rento ajoasento kaikista ärhäkimpiin graveleihin verrattuna. Retkillä ajopäivät ovat pitkiä ja ajomukavuus on tärkeämpää nopeuden sijaan
    - runsaasti kiinnikkeitä erilaisille pyörälaukuille
    - alumiini tai teräsrunko *)
    - levyjarrut (mekaaniset tai hydrauliset) **)
    - osasarja tasoltaan kohtuullisen hyvä, 105/vastaava <
    - mekaaniset vaihteet, mielellään etuvaihtaja jotta vaihteiden skaala mahdollisimman laaja

    *) molempien materiaalien plussat ja miinukset tiedossa, silti näin "paperilla" vaikea sanoa kumpi parempi Kun runkokoko on pieni (50) niin painoero ei varmaan ole ihan niin valtaisa materiaalien välillä, että pelkästään se ratkaisisi...?
    **) tästäkin molempien vahvuudet ja heikkoudet tiedossa, mutta silti selkeä näkemys puuttuu vielä toistaiseksi...

    Budjetti pyörälle olisi ideaalisti max. 2000€.

    Mitä pyörämerkkejä ja -malleja suosittelisitte?
    Onko jotain speksejä mitä edellä mainittujen lisäksi kannattaisi ottaa huomioon?
    Olisiko em. spekseillä jo järkevämpää pistää kasaan oma kokonaisuus sen sijaan että yrittäisi metskata sitä täydellistä pyörää?
    Ja entä kun sellainen löytyy paperilla, mutta pyörää ei pääse testaamaan (tällaisia kiinnostavia merkkejä esim. Bombtrack ja Brother, aika vähän taitaa löytyä kivijalkaliikkeistä stadissa) – uskaltaako ostaa ilman koeajoa?

  2. #2
    Liittynyt
    05/2010
    Paikkakunta
    Busholmen
    Viestit
    70
    Voi olla että komponenttien saatavuus on vielä heikkoa joten helpommalla saattaa päästä valitsemalla valmiin pyörän. Toki pyörien saatavuudessa on haasteita. Tässä on yksi mahdollinen teräsrunko joka mahtuu budjettiin (https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST-DL/ekauppa/pKOROV/ ), mutta tässä kuten monissa graveleissa ei ole enää etuvaihtajaa. Alumiinissä ei ole mitään vikaa mutta lastattuna teräspyörä lienee vakaampi.

  3. #3
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Ylöjärvi
    Viestit
    1.125
    Veebikella Tampereella pystyy koeajamaan Bombtrackia. Tosin tilaustavaraa tällä hetkellä ja menee ensi vuodelle monen mallin osalta.

  4. #4
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti gallodepelea Katso viesti
    Tässä on yksi mahdollinen teräsrunko joka mahtuu budjettiin (https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-ST-DL/ekauppa/pKOROV/ ), mutta tässä kuten monissa graveleissa ei ole enää etuvaihtajaa. Alumiinissä ei ole mitään vikaa mutta lastattuna teräspyörä lienee vakaampi.
    Teräs-Rove etuvaihtajalla, koko 50 kivijalkaliikkeessä Vantaalla:

    https://pyoravarikko.fi/collections/...kona-rove-2022

  5. #5
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233
    Pelagon Stavanger? Menee vähän yli budjetin, mutta silti halvempi kuin aloituksessa mainittu Brother.

    https://pelagobicycles.com/stavanger/?lang=fi

  6. #6
    Liittynyt
    07/2022
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4
    Kiitokset kommenteista tähän mennessä!

    Totta, komponenttipula tekee tilanteen haasteellisemmaksi... onneksi uuden pyörän hankinnan pystyy tarvittaessa venyttämään ensi vuoteen, eli ehkä tilanne näyttää silloin suotuisammalta osienkin suhteen.

    Nuo ilmeisimmät (ja Helsingissä koeajettavat) teräsrunkoiset on tullut suunnilleen tsekattua (Kona Rove, Surly, Genesis Croix de Fer). Konassa ei ole sinällään mitään vikaa, mutta ehkä tässä haen vielä niitä muita vaihtiksia (etenkin alu-puolelta). Pelago miellyttää silmää, mutta siinä tuntuu pelkkä merkki maksavan jo useamman satasen – tuolla hinnalla pitäisi mielestäni saada jo selkeästi parempi kokonaisuus?

  7. #7
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hmielone Katso viesti
    - mekaaniset vaihteet, mielellään etuvaihtaja jotta vaihteiden skaala mahdollisimman laaja
    Kommentoin vielä tätä etuvaihtajan tarvetta aiottuun käyttöön. Esim. Konan teräs-Rovet Shimano Sora 2x9 vs. Sram Rival 1x11 menevät näin:

    Sora, eturattaat 50/34, pakka 11..34 => välitysalue: 100%...454%
    Rival, vakio: eturatas 40, pakka 11..42 => 95%...363%
    Rival, eturatas vaihdettu pienempään: 38 +11..42 => 90%...345%


    Tässä käy siis niin, että vaikka 2X9 antaa teoriassa laajemman alueen, niin laajennus on tähän aiottuun käyttöön väärässä päässä, etenkin kun kerran maantiepyörä jo on. 1X11 modattuna 38-eturattaalla tarjoaisi mielestäni tuohon käyttöön aika optimaalisen alueen. Ei siis kannata karsia 1X-systeemejä suppean alueen takia, kyllä sen pitäisi riittää, jos alue on säädetty kohdalleen optimaalisella ratas + pakka -kombinaatiolla.

    Bombtrackia edustaa Helsingissä Cycland: https://cycland.fi/ ja Turussa Foxcompilta voisi lyötyä myös sopiva pyörä: https://foxcomp.fi/

  8. #8
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.099

  9. #9
    Liittynyt
    07/2022
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Striimaaja Katso viesti
    Kommentoin vielä tätä etuvaihtajan tarvetta aiottuun käyttöön. Esim. Konan teräs-Rovet Shimano Sora 2x9 vs. Sram Rival 1x11 menevät näin:

    Sora, eturattaat 50/34, pakka 11..34 => välitysalue: 100%...454%
    Rival, vakio: eturatas 40, pakka 11..42 => 95%...363%
    Rival, eturatas vaihdettu pienempään: 38 +11..42 => 90%...345%


    Tässä käy siis niin, että vaikka 2X9 antaa teoriassa laajemman alueen, niin laajennus on tähän aiottuun käyttöön väärässä päässä, etenkin kun kerran maantiepyörä jo on. 1X11 modattuna 38-eturattaalla tarjoaisi mielestäni tuohon käyttöön aika optimaalisen alueen. Ei siis kannata karsia 1X-systeemejä suppean alueen takia, kyllä sen pitäisi riittää, jos alue on säädetty kohdalleen optimaalisella ratas + pakka -kombinaatiolla.

    Bombtrackia edustaa Helsingissä Cycland: https://cycland.fi/ ja Turussa Foxcompilta voisi lyötyä myös sopiva pyörä: https://foxcomp.fi/
    Erittäin hyvä pointti! Pitääpä tutkia vielä tarkemmin itselle sopivaa välitystä ja että millaisella kombinaatiolla sen saisi aikaiseksi.

  10. #10
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.327
    ^^Marin vajaakokoisilla kiekoilla ja ysillä.

    ^https://www.bikecalc.com/speed_at_cadence, tuossa yksi laskuri, lisää löytyy. 1x systeemissä olennaista mielestäni että laajuutta haetaan takapakasta eturattaiden sijaan.

  11. #11
    Paljon ei kokemusta itselläni ole välityksistä, mutta parista erilaisesta kuitenkin. 1x10 (edessä 32t, takana isoin ratas 42t) ja 2x11 edessä isompi 46t, pienempi 30t, takana isoin 34t). Reissukamat (sivulaukut, satulalaukku, tankolaukun > ihan kiitettävästi painoa pyörällä) ja noin viikon reissu molemmilla vaihteistoilla.

    Havaintoja: kevyet välityksen loppuvat ylämäissä minun jaloilla, kun pyörä painaa. Tämä varsinkin tuossa 2x11-vaihteistossa. Ongelma ei niinkään ole ollut nopeuden puute tasamaalla tai alamäessä. Pienemmällä kuormalla tilanne voisi olla toinen.

    1x-vaihteisto kiinnostaa, vaikka tällä hetkellä onkin 2x11. Ja miksi? Yksinkertaisuuden takia. Vähemmän säätämistä.

    Kysymys: Miten pienen rattaan saa Apexin kampiin (esim. Kona Roven 1x-kammet)? Graveleiden 1x-vaihteistoissa on lähes aina kammissa 40t-ratas ja takana isoin ratas 42t > isommalla kuormalla loppuu jalat ylämäessä.

    Kiitos, jos joku teistä osaa vastata!

    T. Heikkojalkainen

  12. #12
    Edelliseen viestiin lisäyksenä, että esim Konan Dr Dewssä on edessä 38t ja takana isoin ratas 51t > tämähän kuulostaa ihan eri peliltä kuin useimmat gravelit.

  13. #13
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.327
    ^Absolutelta 38 ovaali Apexiin, perseestä nuo epä symmetriset kammet, onneksi nykyään melkein kaikki 1x ovat DM versioita.

    Kona Dew menee lähinnä hybridi kategoriaan kylläkin...

  14. #14
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.099
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^^Marin vajaakokoisilla kiekoilla ja ysillä.

    ^https://www.bikecalc.com/speed_at_cadence, tuossa yksi laskuri, lisää löytyy. 1x systeemissä olennaista mielestäni että laajuutta haetaan takapakasta eturattaiden sijaan.
    No tossa on 11-46 takapakka ja 42 edessä. Ihan tarpeeksi pieni välitys löytyy. Saa myös 700 kiekoin, jos ei moderni vaihtoehto suuremmalla ilmatilalla ja samalla kokonaiskoollla kelpaa.

  15. #15
    Kiitos, Nure! Saako ovaalista oikeasti hyötyä verrattuna normirattaaseen?

  16. #16
    Jos pyöräretket painottuvat raskaaseen kuormaan ja hankalaan maastoon, ja lisäksi työmatkat on tarkoitus polkea kelissä kuin kelissä myös talvella, niin sitten Kona Unit-X voisi käydä myös:

    https://www.bikeshop.fi/Kona-Unit-X/ekauppa/pKOUNX/

  17. #17
    Liittynyt
    09/2010
    Paikkakunta
    Suomen ainoa kaupunkioikeudet omaava risteys
    Viestit
    2.001
    Kiitos taas kerran topiikin avaamisesta!
    SLAVA UKRAINI! Oikeat päätökset eivät tunnu valinnoilta.

  18. #18
    Striimaaja, totta varmasti tuokin. Mutta jos enemmän ajelee sileämmällä tiellä, toimiiko esim. Dr Dew paremmin? Periaatteessa kai Rove ja Dr Dew ovat rungoltaan aika samanlaiset, erona tangot. Vai olenko väärässä?

  19. #19
    Liittynyt
    12/2009
    Paikkakunta
    Skatta
    Viestit
    1.099
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pyöräsimo Katso viesti
    Striimaaja, totta varmasti tuokin. Mutta jos enemmän ajelee sileämmällä tiellä, toimiiko esim. Dr Dew paremmin? Periaatteessa kai Rove ja Dr Dew ovat rungoltaan aika samanlaiset, erona tangot. Vai olenko väärässä?
    Tota ei saa sanoa ääneen. Ainakin kymmenen vuotta sitten dew’n ja sutran rungot olivat muuten identtiset, mutta materiaali eri ja sutrassa enemmän kiinnikkeitä.

  20. #20
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.327
    Simo, varmasti joku insinööri esittää taulukoita mutta itsellä sekä maasto- ja maantiepyörässä ollut ja uskon että tehoa hieman enemmän löytyy mutta ajossa ei tunne mitään eroa. Itse sitä sukupolvea joka joutunut ajamaan virvelitehtaan Biopace rattailla ja ne oli paskoja!
    Perus Dew:n runko ainakin melkoinen ankkuri, geometria kyllä ihan ok mutta jos ajattelee hankkia pyörän retkikäyttöön pakattavaksiniin miksi silloin valitsee raskaan. Lisäksi ko. käytössä suora tanko ole kaikkein paras vaihtoehto, IMO.

  21. #21
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti pyöräsimo Katso viesti
    Striimaaja, totta varmasti tuokin. Mutta jos enemmän ajelee sileämmällä tiellä, toimiiko esim. Dr Dew paremmin? Periaatteessa kai Rove ja Dr Dew ovat rungoltaan aika samanlaiset, erona tangot. Vai olenko väärässä?
    Hyvin mahdollista. En ole Dr. Dew:llä koskaan ajanut, Rove DL 2022 löytyy omasta tallista. Liikkeessä katsoin kyllä 2022 Dr. Dew:tä ja tänä vuonna maalin sävy on mielestäni erityisen onnistunut.

    Ketjun aloittajan tarpeisiin jokainen vaihtoehto on kompromissi monipuolisessa käytössä. Kaupunkiin kesällä sopii Dr. Dew, retkeilyyn Rove, Sutra tai Unit-X ja talviajoon Unit-X tai sinkula-Unit.

    Omistan itse nyt vain yhden pyörän eli Rove DL:n. En aja talvella ja kaikkeen muuhun käyttöön tuo on sopinut hyvin. Suosittelen teräsrunkoa (edellinen pyöräni oli Al-rungolla).

  22. #22
    Liittynyt
    07/2022
    Paikkakunta
    Helsinki
    Viestit
    4
    Talvipyörä löytyy erikseen ja retketkin menee pääsääntöisesti joko asfaltilla tai helppokulkuisilla hiekkateillä, eli Unit-X on varmasti liian raskas omiin tarpeisiin, ja hybridi-katerogiaankaan ei kyllä oikein enää pysty lähtemään, droppitanko pitää olla...

    Gearin määrän retkillä olen pyrkinyt karsimaan pieneksi niin että kohtuullisella määrällä bikepacking-laukkuja pärjää, ja sen vuoksi myös alu-runkoiset voisi musta olla ihan varteenotettava vaihtoehto. Niiden osalta vain juuri tuntuu että on vaikeampi löytää sopivia vaihtoehtoja, teräksisten kategoriasta on ollut ehkä helpompi bongata nuo ilmeiset vaihtoehdot.

  23. #23
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.327
    ^^Yhden perus Dewin omistanut ja modannut, en suosita retkikäyttöön mutta yleispyöränä toimii.
    Rovea ajanut sekä AL ja ST versioita, alumiinista en ainakaan suosita, sama geometria ja kaksi aivan erilaista pyörää.

  24. #24
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti gallodepelea Katso viesti
    Voi olla että komponenttien saatavuus on vielä heikkoa joten helpommalla saattaa päästä valitsemalla valmiin pyörän.
    Kokosin loppukeväästä/alkukesästä Kona Sutra Ltd:n runkoon fillarin ja hienoisia vaikeuksia oli löytää osia, suunnitelma oli paras pitää joustavana. Kahvojen ja sopivan takavaihtajan löytäminen oli oikeastaan hankalinta tuolloin. Aiottu Shimano vaihtui Sramiin jne.

  25. #25
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.327
    ^Itsellä projektiin mennyt postikuluihin liian paljon verrattuna johonkin edellisistä kun on suurinpiirtein saanut samasta puodista kaiken. Mutta sellaista se on!

  26. #26
    Oon itsekin etsimässä gravel pyörää viimeistään ensi kesäksi ja ajattelin heittää tähän omaksi tämän hetkiseksi ehdokkaaksi etsiytyneen Canyon Grizlin alumiini rungolla. Saatavuudet poistaa pahimpia ostopaineita, mutta mikä siinä on, että Canyon merkkinä herättää luottamusta ja tuo Grizl mallina lupausta kaikkien tarpeitteni täyttymyksestä?

    Joko tämä:

    https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...rahmenfarbe=GN

    Tai tämä:

    https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-...rahmenfarbe=GN

    Miten nää teidän mielestä vertautuu esim tuohon Konan Rove DL:ään?
    Mielummin miten vaan O.O

  27. #27
    Liittynyt
    04/2018
    Viestit
    151
    Canyoniin en ota kantaa muuta kuin sen verran, että kyseisen valmistajan pyörissä on tyypillisesti paljon yleisimmistä standardeista poikkeavia osavalintoja, jotka rajoittavat varaosien saatavuutta ja pyörien muunneltavuutta tai vähintäänkin tekevät niistä suhteettoman kalliita. Esim. tuo Grizlen 1 1/4 tuumainen haarukkaputki on yksi tällainen ratkaisu. Tämän takia varsinkin retkipyöränä pidän Canyonia hieman kyseenalaisena valintana, mutta toki on pakko myöntää, että jos pyörä sellaisenaan istuu hyvin, on noissa hintalaatusuhde kunnossa.

    Vaihteita sivuttiin hieman jo tuossa aiemmin ja retkipyörän itse aiemmin rakentaneena sanoisin, että voimansiirron osalta tärkeintä on riittävän pienet välitykset. Rehellisesti tuossa käytössä joku 105:n tai Ultegran täydellinen osasarja on mielestäni täysin väärässä paikassa, kun pienemmät välitykset uupuvat täysin. Itse pidän retkikäyttöön (olettaen, että kyse ei ole mistään minimalistisesta Bikepacking -ajelusta) GRX:n 46/30 kampisarjalla varustettuja pyöriä käytännössä ainoina järkevinä pyörinä, jos haluaa hienot maantiekahvat, mutta mielestäni nuokaan eivät moneen tilanteeseen tarjoa riittävän pientä välitystä. Oikeasti suosittelisin ennemmin Shimano Soran 3x9 vaihteistoa, jos haussa on nimenomaan yhdistelmäkahvat. Noissa riittää välitykset ja jos onnistut matkalla tuhoamaan esim. takavaihtajan, löytyy varaosia jokaisesta kylästä. Jos on valmis tangonpäävaihtajiin, niin Shimanon 2-eturattaan maastokampisarjat ovat myös hyvä valinta, mutta noita ei taida juuri valmiissa kompliittipyörissä olla. Tangonpäävaihtajilla avautuu toki myös mahdollisuus käyttää maastokäyttöön tarkoitettuja laajempia 1x11 takavaihtajia ja pakkoja.

    Suosituksia Suomessa myytävistä pyöristä, joissa vaihteisto sopii retkikäyttöön:
    Stevens Tabor: https://www.bikeshop.fi/Stevens-Bike...uppa/pSTTABOR/
    White GX LTD 2x10: https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-2x10...1_style?page=1
    Genesis Croix De Fer: https://www.velobia.fi/genesis-croix-de-fer-20_2
    Kona Sutra 3x9: https://www.bikeshop.fi/Kona-Sutra/ekauppa/pKOSU/
    Kona Sutra 2x10: https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/kona-sutra-2022/
    Surly Disc Trucker: https://foxcomp.fi/surly-disc-trucker-26-black

    Näistä varsinkin Sutra ja Disc Trucker ovat maailmanlaajuisesti hyvässä maineessa pyöräretkeilijöiden keskuudessa.

    Itselläni on runkosetistä itse kasattu Salsa Marrakesh aika tarkasti vastaavassa käytössä ja voin kyllä suositella. Foxcompilla näytti olevan nykymarkkina huomioiden edullisesti juuri Marrakeshin 50-koon runkosetti valikoimassa ja 2000 € budjetilla tuosta kyllä kasaisi hyvän retkipyörän - tosin tuossa on hyvä huomioida, että vain maastokampisetit sopivat (esim. GRX 46/30 ei sovi) ja takatarakaksi ei voi valita ihan mitä vain (Salsan oman tarakan lisäksi esim. Atran Velon tarakoista monet sopivat).

    Yleisesti sanoisin, että koeajamatta voi pyörän tilata melko turvallisesti, jos on päässyt ajamaan jotain vastaavan tyyppistä pyörää, jonka geometriaan pystyy pyörää vertaamaan.

  28. #28
    Liittynyt
    07/2018
    Viestit
    233
    ^Tyhmänä kysyn, että mihin muuhun se 1 1/4" haarukka vaikuttaa, kuin mahdolliseen stemmin tai ohjainlaakerin vaihtoon? Nopeasti katsottuna molempia on kyllä hyvin saatavilla.

  29. #29
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.327
    ^Ei mihinkään muuhun vaikuta, lienee teoriassa jopa tukevampi (ja parempi).

  30. #30
    Liittynyt
    06/2010
    Viestit
    1.620
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti petewow Katso viesti
    ^Tyhmänä kysyn, että mihin muuhun se 1 1/4" haarukka vaikuttaa, kuin mahdolliseen stemmin tai ohjainlaakerin vaihtoon? Nopeasti katsottuna molempia on kyllä hyvin saatavilla.
    Jos oisin ekaa pyörääni ostamassa, niin ei tuo varmaan ihan hirveästi haittaisi, mut kun on laatikossa jo kattava kokoelma erimittaisia 1 1/8'' stemmejä, niin harmittaisi ihan suhteettoman paljon.

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Ei mihinkään muuhun vaikuta, lienee teoriassa jopa tukevampi (ja parempi).
    No ei varmaan oo mitään notkumisongelmia standardikoon kanssa, että ihan pelkkää kiusantekoa ja ahneutta joku 3mm paksumpi putki.

Samanlaisia aiheita

  1. Gravel Grinding ja Gravel Racing
    By stenu in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 1353
    Viimeinen viesti: 22.10.2025, 22.02
  2. Suosituksia yleispyöräksi
    By Valve in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 65
    Viimeinen viesti: 25.10.2022, 17.22
  3. 2022 FOCUS ATLAS 6.7 EQP retkipyöräksi?
    By John McCurve in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 10
    Viimeinen viesti: 21.07.2022, 17.56
  4. White gravel gx lite 18 vs white gravel gx pro 18
    By Jmh in forum Fillarisuositukset
    Vastaukset: 21
    Viimeinen viesti: 11.12.2019, 22.01
  5. Suosituksia kammista
    By ranzi in forum Jarrut, vaihteet, vanteet...
    Vastaukset: 11
    Viimeinen viesti: 30.11.2017, 21.02

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •