GiantElectrobikeGarmin
Sivu 16 / 18 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 6 14 15 16 17 18 ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 451 - 480 / 523

Aihe: Keskiö naksuu

  1. #451
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Jep kiitti, noi kammet vois kyllä käyttää irti ja tarkastaa pultit.
    Aivot mulla perjantaimoodissa, piti sanomani että eturattaan pultit kantsii kiristellä. Tuo on yksi mahdollinen naksumispaikka. Toki ne kammen pultitkin tietysti samalla tulee kiristellyksi kunnolla.

  2. #452
    Liittynyt
    07/2010
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    1.715
    Kannattaa myös muistaa että eturatas/kammet voivat naksua vaikka olisivat momentissa. Itselläni Cannondalen kammet naksuivat ja aiheuttivat päänvaivaa. Ratkaisu oli osien purkaminen, liberaali asennusrasvan käyttö ja uudelleenkasaus. Lopputuloksena hiljaisuus.

    Itse olin satavarma että pressfit-keskiö naksuu. Olkin kampi. Hollowgram-kampien erikoisuuus on toki että molemmat kammet saa irti akselista. Mutta pätee mm. direct mount -rattaisiin että nakse voi olla muuallakin kuin keskiölaakerissa.

  3. #453
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Kannattaa myös muistaa että eturatas/kammet voivat naksua vaikka olisivat momentissa. Itselläni Cannondalen kammet naksuivat ja aiheuttivat päänvaivaa. Ratkaisu oli osien purkaminen, liberaali asennusrasvan käyttö ja uudelleenkasaus. Lopputuloksena hiljaisuus.

    Itse olin satavarma että pressfit-keskiö naksuu. Olkin kampi. Hollowgram-kampien erikoisuuus on toki että molemmat kammet saa irti akselista. Mutta pätee mm. direct mount -rattaisiin että nakse voi olla muuallakin kuin keskiölaakerissa.
    Eikö liene saman standardin irtoakseli näissä sramin kammissakin. Pitää tarkastaa noi kolme pientä ruuvia millä ratas kiinni.

  4. #454
    Minulla oli kesällä myös toisessa pyörässä mystinen naksuminen. Jotenkin viimein päädyin polkimiin --> irrotin molemmat --> päätykorkit irti -- > molemmat pystyasentoon --> päätykupit täyteen teflon sprayta ja noin 10 min. kuluttua oli hävinnyt sisään. Pyörittelin vielä pystyasennossa ja laitoin kiinni. Naksuminen katosi ja ei ole palannut.

  5. #455
    Liittynyt
    12/2017
    Paikkakunta
    Kymenlaakso
    Viestit
    28
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti kaakku Katso viesti
    Kannattaa myös muistaa että eturatas/kammet voivat naksua vaikka olisivat momentissa. Itselläni Cannondalen kammet naksuivat ja aiheuttivat päänvaivaa. Ratkaisu oli osien purkaminen, liberaali asennusrasvan käyttö ja uudelleenkasaus. Lopputuloksena hiljaisuus.

    Itse olin satavarma että pressfit-keskiö naksuu. Olkin kampi. Hollowgram-kampien erikoisuuus on toki että molemmat kammet saa irti akselista. Mutta pätee mm. direct mount -rattaisiin että nakse voi olla muuallakin kuin keskiölaakerissa.
    Nämä naksumiset ovat joskus aika mystinen juttu. Omasta pyörästäni kuului myös alkukesästä naksuntaa. Kevyesti polkiessa ei pitänyt ääntä, vaan vain silloin, kun lisäsi voimaa ja tietysti ylämäkeen seisaaltaan. Tutkin, ihmettelin ja kiristelin pultteja. Keskiölaakeri on melko uusi ja oletin sen olevan kunnossa, kun PressFitin tilalle olen vaihtanut Wheels MFG:n yhteenruuvattavan kierreversion. Tsekkasin kyllä myös sen kireyden. Kiristelin myös eturattaiden pultit mutta ei auttanut. Sitten otin kampisarjan irti ja purin sen. Kampisarja on Shimano 105 FC-R7000. Rattaat irti, putsaus ja laakerivaseliinia niiden holkkien ympärille, joihin pienempi ratas tukeutuu ja joilla rattaat ovat kiinni kammessa. Pultteihin myös vaseliinia ja paketti kasaan. Pultit tietysti momenttiavaimella oikeaan kireyteen. Ainakin toistaiseksi naksuminen on pysynyt poissa. Pelkkä rattaiden pulttien kiristys ei tosiaan auttanut, vaan piti tunkea reilusti vaseliinia niin sillä sai mielenterveyttä horjuttaneen naksumisen lopulta häviämään.

  6. #456
    Liittynyt
    01/2020
    Viestit
    61
    Uusi pyörä joululahjaksi 2019. Koko 2020 kesän narisi rasittaessa ja joskus isommissa töyssyissä. Talvella 2021 tein huoltoja ja samalla rasvasin kaikkea mahdollista, esim. keskiö.
    Keväällä ajoon ja edelleen narisee. Puolessa kesässä tuli pakollinen tauko pyöräilyyn niin rasvasin myös linkuston, joka oli talvella jäänyt tekemättä. Keskiön yläpuolella oleva alin linkku piti hakata vasaralla irti, oli täysin kuiva ja meni naarmuillekin. Loppu kesä ollu hieno ajaa kun pyörä hiljainen...olis pitäny tehdä kaikki jo talvella...pitäis ja pitäis...

  7. #457
    Naksumisen syy löytyi. Kopsuttelin kampia rattaan puolelta akselin suuntaan, niin pieni välys syntyi toiselle puolelle. Sramin kammissa on pieni muovi mutteri vasemman puolen laakerin välissä, niin tätä pystyi pyörittämään melkein kierroksen kopsutuksen jälkeen. Tämä mutteri oli välyksetön ennen kopsutusta. Mutta nyt hiljeni....
    Ehdin jo kokeilla maantiepyörän polkimilla, joilla nakse jatkui.

  8. #458
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Länsi
    Viestit
    269
    Syy voi olla ihan missä vain. Viime kesällä itsellä ihme natinaa ja kitinää piti pyörä. Irroitin, puhdistin ja huolsin kaikki uudestaan, vaikka täyshuolto oli juuri tehty. Lopulta syyksi paljastui klossin ruuvit. Ruuvit irti ja rasvaa perään. Siihen loppui äänet.

  9. #459
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti #78 Katso viesti
    Naksumisen syy löytyi. Kopsuttelin kampia rattaan puolelta akselin suuntaan, niin pieni välys syntyi toiselle puolelle. Sramin kammissa on pieni muovi mutteri vasemman puolen laakerin välissä, niin tätä pystyi pyörittämään melkein kierroksen kopsutuksen jälkeen. Tämä mutteri oli välyksetön ennen kopsutusta. Mutta nyt hiljeni....
    Ehdin jo kokeilla maantiepyörän polkimilla, joilla nakse jatkui.
    Mitkä kammet kyseessä?

    Itsellä on useammat sram kammet ja muovinen, kiristettävä mutteri ei soita kelloja.

    Itsellä on löysää sivusuunnassa ilmennyt kerran, ja silloin syynä oli kierteellisen keskiölaakerin spaceri, joka löytyi työpöydältä rungon ja laakerikupin välin sijaan..

  10. #460
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti miz Katso viesti
    Mitkä kammet kyseessä?

    Itsellä on useammat sram kammet ja muovinen, kiristettävä mutteri ei soita kelloja.

    Itsellä on löysää sivusuunnassa ilmennyt kerran, ja silloin syynä oli kierteellisen keskiölaakerin spaceri, joka löytyi työpöydältä rungon ja laakerikupin välin sijaan..
    Varmasti just tuota kieritettävää spaceria tarkoitin. Harmaa rinkula jossa ruuvikiristys.
    Sama näyttää olevan noissa nx kammissa kuin pojan x01 ja myös apex cyclon kammissa.

  11. #461
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.829

    Keskiö naksuu

    Srammilaisissa kammissa voi käyttää sekä prikkaa ja kierrettävää kiristysmutteria. Kuvassa (kunhan saan lisättyä) kammen kiristys, jolla saa tuon muutaman millin klapin pois.


  12. #462
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    742
    Loppuu omat ideat mitä tehdä niin kysytään nyt täältä. Eli keskiö naksuu / rutisee putkelta ajaessa. Monta naksausta per polkaisu molemmilta puolilta. Luulin aluksi että se on takakiekko mutta kokeilin trainerissa niin sama ääni siinäkin.

    Perustoimenpiteet suoritettu:

    - Kammet irti, keskiö putsattu ja rasvattu. Myöhemmin vaihdoin myös keskiön ei vaikutusta.
    - Rattaiden pultit käytetty irti rattaat ja pultit putsattu
    - Tehomittarin spider irroitettu ja putsattu
    - Polkimet käytetty irti ja kierteet putsattu ja rasvattu
    - Kiekkojen laakereiden välykset tarkistettu ja pikalinkut rasvattu

    Mutta rutina vaan jatkuu. Tosiaan vain putkelta ajaessa kun keskiöön tulee enemmän vääntöä. Vääntämällä käsillä kampia sivusuuntaan saan myös yksittäisi naksahduksia aikaan. Runko on jo noin 15 vuotta vanha hiilikuiturunko. Voikohan se rungosta tulla vai onko muita ideoita?

  13. #463
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.442
    ^Keskiön muhvin metalli-insertti voi joskus irrota kuiturungosta.

  14. #464
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    742
    Varmaan 5. kerran purin keskiön, rasvasin ja väänsin ekstratiukkaan kiinni niin lyhyellä testillä naksunta oli poissa. Olikohan käynyt klassinen että tehnyt korjauksen huonosti ja olettanut vian olleen muualla. Toivotaan ettei palaa pitemmällä lenkillä.

  15. #465
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Mikä keskiö/keskiötyyppi tuo on? Tietysti kannattaa tarkistaa kaikki muutkin kohteet. Mulla oli nyt cayostakin ruostunut ohjainlaakeri ulkokehältään niin, että tuo aiheutti reipasta naksetta putkelta ajaessa.

  16. #466
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    742
    Hollowtech 2, ultegra keskiö. Ohjainlaakerikin varmasti vetelee viimeisiä talven traineriajojen jälkeen pitää tarkistaa sekin.

  17. #467
    Liittynyt
    11/2018
    Paikkakunta
    Länsi
    Viestit
    269
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Loppuu omat ideat mitä tehdä niin kysytään nyt täältä. Eli keskiö naksuu / rutisee putkelta ajaessa. Monta naksausta per polkaisu molemmilta puolilta. Luulin aluksi että se on takakiekko mutta kokeilin trainerissa niin sama ääni siinäkin.

    Perustoimenpiteet suoritettu:

    - Kammet irti, keskiö putsattu ja rasvattu. Myöhemmin vaihdoin myös keskiön ei vaikutusta.
    - Rattaiden pultit käytetty irti rattaat ja pultit putsattu
    - Tehomittarin spider irroitettu ja putsattu
    - Polkimet käytetty irti ja kierteet putsattu ja rasvattu
    - Kiekkojen laakereiden välykset tarkistettu ja pikalinkut rasvattu

    Mutta rutina vaan jatkuu. Tosiaan vain putkelta ajaessa kun keskiöön tulee enemmän vääntöä. Vääntämällä käsillä kampia sivusuuntaan saan myös yksittäisi naksahduksia aikaan. Runko on jo noin 15 vuotta vanha hiilikuiturunko. Voikohan se rungosta tulla vai onko muita ideoita?
    Mulla olis joskus joku ärsyttävä ääni pyörässä. Tein kaikki samat toimenpiteet, mutta ei loppunut. Syyksi paljastui klossien kiinnitysruuvit. Ruuvit irti ja rasvaa väliin. Siihen loppui kitinä. Helpotus oli suuri.

  18. #468
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Eli bsa? Ei tuollaisen pitäisi kyllä rutista.

  19. #469
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    742
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Eli bsa? Ei tuollaisen pitäisi kyllä rutista.
    Joo. Kyllä se vaan oli löysällä tänään lenkillä täysin hiljainen. Piti todella tiukkaan kiristää että hiljeni. Varmaan runko ei ole enää ihan jäykimmästä päästä ja keskiö liikkuu aika paljon.

  20. #470
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hubba Katso viesti
    Joo. Kyllä se vaan oli löysällä tänään lenkillä täysin hiljainen. Piti todella tiukkaan kiristää että hiljeni. Varmaan runko ei ole enää ihan jäykimmästä päästä ja keskiö liikkuu aika paljon.
    Ne laakerithan eivät kiristy millään tavalla toisiaan vasten vaikka kirit miten tiukkaan tahansa. Olisiko väliin päässyt vain hiekkaa? Tai sitten toinen muhvi on tosiaan jollain tapaa jo kuidusta irti.

  21. #471
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    742
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Ne laakerithan eivät kiristy millään tavalla toisiaan vasten vaikka kirit miten tiukkaan tahansa. Olisiko väliin päässyt vain hiekkaa? Tai sitten toinen muhvi on tosiaan jollain tapaa jo kuidusta irti.
    En tiedä mikä on mutta nyt muutaman lenkin jälkeen alkoi uudestaan naksumaan. Ja koko ajan pahenee. Pitää ehkä kokeilla vetää tiukkaan kiinni kierrelukitteen kanssa.

  22. #472
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Minusta vika ei voi olla tuossa. Ei kannata rikkoa runkoa kirimällä sitä liikaa.

  23. #473
    Liittynyt
    08/2012
    Viestit
    2.215
    Onko runko kunnossa? Lähinnä onko keskiön alueella havaittavissa murtumia tai muita asioita jotka voisivat aiheuttaa keskiön alueen muodonmuutoksia tms reikien linjausongelmia?

  24. #474
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Niin jolloin tapaa pitäisi tarkistaa tuon muhvin liimaus. Epäilen tuon narisevan, jos runko on jo.vanha.

  25. #475
    Liittynyt
    06/2013
    Paikkakunta
    Kontiolahti
    Viestit
    742
    Olen tutkinut moneen kertaan mutta en löydä murtumia tai mitään muutakaan poikkeavaa.

  26. #476
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Kuuluuko nakse, jos laitat kammen akselin vain toisen laakerin sisään, siis vähän huulelle ja vääntelet varovasti?

  27. #477
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.399
    Itse olen laittanut keskiön kierteisiin vaseliinia tai jos pressfit niin siihenkin vaseliinia ja on pysynyt hiljaisena ja kireällä, harvemmin enää kierrelukitetta. Hiilikuituosien väliin kannattaa laittaa vaikkapa hiilikuituosille tarkoitettua asennusgeeliä niin ei pääse nekään ääntelehtimään. Onko ohjaustankon ja stemmin ruuvien kireydet tarkistettu?. Itselläni on joskus se keskiön muhvin metalli-insertti irronnut kuiturungosta. Kyseessä oli Focus Cayo.

  28. #478
    En nyt tiedä onko kierrelukite oikea ratkaisu. Seuraavan kerran sitä purkaa niin yhtään vahvempi lukite saattaa kyllä sitten irrottaa insertit viimeistään, kun lämpöäkään ei voi oikein antaa että lukite sulaisi.
    Älä itke ruma lapsi, ota rusina.

  29. #479
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti SvaR Katso viesti
    En nyt tiedä onko kierrelukite oikea ratkaisu. Seuraavan kerran sitä purkaa niin yhtään vahvempi lukite saattaa kyllä sitten irrottaa insertit viimeistään, kun lämpöäkään ei voi oikein antaa että lukite sulaisi.
    Niin. Jos se nakse tulee sieltä insertin välistä, niin lukitteesta ei ole mitään hyötyä BSA kierteessä. Se kova kiriminen saattaa tosiaan laajentaa alumiinista insertiä vähän ja vähentää tuon vuoksi naksumista.

    Jos tuo olisi oma vanha pyörä, niin varmaan koettaisin porata sopivaan kohtaa reiän ja ruutata epoksia perään. Kunhan nyt tietysti saa varmistettua nakseen tulevan tuosta insertistä.

  30. #480
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.309
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Juha Lehtinen Katso viesti
    Itselläni on joskus se keskiön muhvin metalli-insertti irronnut kuiturungosta. Kyseessä oli Focus Cayo.
    Totta tosiaan. Mikä runko hubballa olikaan? kaikissa BSA keskiösissä fillareissahen ei ole "natiivi" BSA. Ainakin osa noista focus cayosta nimenomaan toimitettiin bsa keskiöllä, vaikka kyseessä oli pf30 runko. Tuonne on vaan puristettu sramin alumiiininen inserttti paikalleen. Sitä ei ole liimattu millään tapaa kiinni.

    Juhan pyörä voi tietysti olla jokin vanhempi cayo, jossa on ollutkin bsa keskiö oikeastikkin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •