GiantFillariHephaElectrobike
Sivu 447 / 510 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 347 397 437 445 446 447 448 449 457 497 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 13.381 - 13.410 / 15295

Aihe: Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

  1. #13381
    Tänään poliisiauto työnsi auton keulan suojatielle kun olin ylittämässä sitä. Kyseessä pyörätienjatke autoilijalla kolmio ja lisäkilpi joka varoittaa kaksisuuntaisesta pyörätiestä. Näkyvyys molemmilla hyvä. Suoraa tietä molemmilla mitään estettä ei ollut. Poliisi ajoi keulan suojatien päälle ja pysähtyi siihen. Katsoi minuun ja minä näytin kädellä hänelle liikennemerkkiä ja pudistin päätäni. Nainen ratin takana aurinkolaseissaan lähti vielä liikkeelle vaikka yritin keulan edestä jatkaa matkaani. Voi kun kansalainen voisi antaa poliisille sakot. Ompa poliisi ohittanut minut pysähtymättä suojatien eteen kun itse annoin autolla tietä kävelijälle ja pyöräilijälle. Liikennesäännöt ei koske poliiseja.

  2. #13382
    Täytyy kirjoittaa, kun tapahtui sellaista, jota ei ole aikaisemmin kokenut. Ajelin töistä kotiin vanhaa Tuusulanväylää, Korson tien liittymän jälkeisellä sivutien liittymällä kärkikolmion takaa tullut auto peitti kevyen liikenteen väylän risteyksessä kokonaan. Muuten risteyksessä oli ihan hiljaista, auton sisällä äijä näpytteli tekstiviestiä kännykallään.....^tuohon Goomikon kommentiin liittyen, autot työntyvät yleensä kolmon takaa kevyen liikenteen väylälle, ilmeisimmin kuskit eivät oikein luota näkyvyyden riittävyyteen muuten. Pyöräilijänä saa aina arvailla, kuinka pitkälle auton keula sitten tulee.....
    „Quäl dich, du Sau!“ (Udo Böltz)

  3. #13383
    Eilen kyllä pariin kertaan pyörätiellä päiväsaikaan ajaessa jäi sellainen mielikuva että fillarissa oleva valo (napadynamo ja kiinteät valot, niin tulee pidettyä valoa koko ajan päällä) kiinnitti autoilijan huomiota sen verran, ettei autoilija tuupannut risteävältä tieltä eteen. Pääsääntöisesti kyllä autoilijat näillä main (Hamina) päästävät fillaristin suojatietä pitkin tien yli niissäkin kohdissa, joissa eivät ole väistämisvelvollisia.

    Haminan ja Kotkan välissä on kyllä pyörätiellä parissa kohdassa sellainen erikoisuus, että heti risteyksen jälkeen pyörätie on merkitty yksisuuntaiseksi, ja kaksisuuntaisen pyörätien merkki on vasta myöhemmin, pihatien liittymän jälkeen. Näin siis sellaisissa kohdissa, joissa on talon tai parin pihaan ajo kelviä pitkin.

  4. #13384
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.393
    Pyörätien keskellä käveli eilen nainen kun lähestyin häntä takaapäin fillarilla. Jouduin ohittamaan hänet oikealta puolelta koska hänen kyynärsauvansa sojotti vasemmalle päin ja esti ohittamisen vasemmalta puolelta. Hänen kommenttinsa oli että mitäs tuo tarkoitti. Tein uukkarin ja kävin sanomassa että mitä se tarkoitti. Ei meinannut myöntää mutta sanoin että en huvikseni ohittele oikealta puolelta jos vasemmalla puolella on tilaa turvalliseen ohitukseen.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  5. #13385
    Liittynyt
    06/2016
    Viestit
    3.161
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti

    Haminan ja Kotkan välissä on kyllä pyörätiellä parissa kohdassa sellainen erikoisuus, että heti risteyksen jälkeen pyörätie on merkitty yksisuuntaiseksi, ja kaksisuuntaisen pyörätien merkki on vasta myöhemmin, pihatien liittymän jälkeen. Näin siis sellaisissa kohdissa, joissa on talon tai parin pihaan ajo kelviä pitkin.
    Eli taloon ajetaan pyörätietä pitkin? Silloin sen ei pitäisi olla pyörätie, vaan ajorata ja merkattu jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitetuksi reitiksi, jossa moottoriajoneuvolla on sallittu ajo vain kiinteistöihin.

  6. #13386
    Liittynyt
    07/2012
    Paikkakunta
    Järvenpää
    Viestit
    628
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    Haminan ja Kotkan välissä on kyllä pyörätiellä parissa kohdassa sellainen erikoisuus, että heti risteyksen jälkeen pyörätie on merkitty yksisuuntaiseksi, ja kaksisuuntaisen pyörätien merkki on vasta myöhemmin, pihatien liittymän jälkeen. Näin siis sellaisissa kohdissa, joissa on talon tai parin pihaan ajo kelviä pitkin.
    Pyöräteiden 2-suuntaisuuden osoittavan lisäkilven siirtymäaika on seitsemän (7) vuotta. Eli lisäkilpien tulee olla paikallaan viimeistään 31.5.2027. Ehtii vielä hyvin.

    Pyörätien jatkeiden maalausten siirtymäaika sen sijaan päättyi jo. Aika paljon virheellisiä maalauksia vielä näky...
    Tommi Vainikainen, fietser & wielrenner

  7. #13387





    Hyvää juhannusta!

  8. #13388
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    ^
    Noi on kyllä perkeleestä, varmaan joka lenkki saa olla raahaamassa sivuun.
    Tänään viimeksi työmatkalla oli 2 poikittain pyörätien mutkassa. Mitä jengi oikeasti ajattelee, vai ajatteeko?

  9. #13389
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Mohkku Katso viesti
    Eli taloon ajetaan pyörätietä pitkin? Silloin sen ei pitäisi olla pyörätie, vaan ajorata ja merkattu jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitetuksi reitiksi, jossa moottoriajoneuvolla on sallittu ajo vain kiinteistöihin.
    En nyt pysty ihan satavarmasti sanomaan täydellistä liikennemerkkikomboa noiden pätkien alussa, vaikka eilen viimeksi yhtä sellaista ajoin ja tuohon yksisuuntaisen pyörätien merkkiin kiinnitin huomiota. Mutta risteyksen jälkeen on siis tuo yksisuuntaisen pyörätien merkki, ja jossain vaiheessa ainakin joillakin pätkillä on sitten kaksisuuntaisen pyörätien merkki. Pitää tsekata tarkemmin, kun seuraavan kerran tuolla ajelen.

  10. #13390
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    En nyt pysty ihan satavarmasti sanomaan täydellistä liikennemerkkikomboa noiden pätkien alussa, vaikka eilen viimeksi yhtä sellaista ajoin ja tuohon yksisuuntaisen pyörätien merkkiin kiinnitin huomiota. Mutta risteyksen jälkeen on siis tuo yksisuuntaisen pyörätien merkki, ja jossain vaiheessa ainakin joillakin pätkillä on sitten kaksisuuntaisen pyörätien merkki. Pitää tsekata tarkemmin, kun seuraavan kerran tuolla ajelen.
    Laitetaan tähän esimerkki:



    Toisesta suunnasta tullessa on sitten kaksisuuntaista osoittava lisäkilpi kai viimeisten talojen liittymän luona.

  11. #13391
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.398
    Kuvassa oleva sininen merkki on opaste, ei pyörätien merkki.

  12. #13392
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Kuvassa oleva sininen merkki on opaste, ei pyörätien merkki.
    Alin on tosiaan fillareille opaste, tuolla on paikoin välimatkojakin tyyliin Kotka 26 km, Helsinki 203 km. Mutta nuo nelikulmaiset merkit ylhäällä hämmentävät: tarkoittavatko ne siis tuon niiden alla olevan nuolen kanssa, että tuolla edessä päin on pyörätie? Erillistä pyörätien merkkiä ei noissa kohdissa myöhemminkään ole. Tuo on osa siis 170-tien vierellä toisella puolella kulkevaa pyörätietä, ja välillä on siis näitä merkkejä paikoin. Joissakin paikoin on sitten kaksisuuntaista pyörätietä osoittava merkki on sitten toisesta suunnasta tuleville, suurin piirtein tästä suunnasta katsottuna viimeisten talojen liittymien kohdalla.

  13. #13393
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Lisäkilpinuoli määrittää yläpuolella olevien merkkien vaikutuksen. Siis tästä eteenpäin katu on pyöräily- ja ja jalankulkureitiksi opastettu. Voisi olettaa reitin jatkuvan, kun pätkä on osa tuota alimman opasteen reittiä.
    Pyörätiestä eivät merkit kerro mitään.

  14. #13394
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.398
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Malamuutti Katso viesti
    tarkoittavatko ne siis tuon niiden alla olevan nuolen kanssa, että tuolla edessä päin on pyörätie?
    ...
    Joissakin paikoin on sitten kaksisuuntaista pyörätietä osoittava merkki on sitten toisesta suunnasta tuleville, suurin piirtein tästä suunnasta katsottuna viimeisten talojen liittymien kohdalla.
    Voi olla muttei välttämättä. Mitä itse olen nähnyt ja ymmärtänyt niin noita käytetään tie osuuksilla missä vaihtelee tie ja pyörätie. Esim kun tehdään uusi tie niin vanhalle tielle opastetaan pyöräilijät. Tie on silloin välillä tonttiliittymätie ja välillä voi olla pyörätie osuuksia. Eli tuo nuoli kertoo; tähän suuntaan pääsee hyvin pyörällä.

    Jos toisessa päässä on pyörätiemerkki ja toisessa moottoriajoneuvolla ajo kielletty, kuten kuvassa, niin paikka on mielestäni väärin merkitty. Tie ei voi olla sekä pyörätie ja tie.

  15. #13395
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Arosusi Katso viesti
    Voi olla muttei välttämättä. Mitä itse olen nähnyt ja ymmärtänyt niin noita käytetään tie osuuksilla missä vaihtelee tie ja pyörätie. Esim kun tehdään uusi tie niin vanhalle tielle opastetaan pyöräilijät. Tie on silloin välillä tonttiliittymätie ja välillä voi olla pyörätie osuuksia. Eli tuo nuoli kertoo; tähän suuntaan pääsee hyvin pyörällä.

    Jos toisessa päässä on pyörätiemerkki ja toisessa moottoriajoneuvolla ajo kielletty, kuten kuvassa, niin paikka on mielestäni väärin merkitty. Tie ei voi olla sekä pyörätie ja tie.
    Eiköhän se tosiaan ole niin, että noiden on tarkoitus olla tonttiliittymäpätkiä. Jossain kohdassa on Google Street viewin mukaan ilmeisesti merkitty pyörätien loppuminen kesken pyörätietä moottoriajoneuvolla ajo kielletty -liikennemerkillä, jossa on tonteille ajon salliva lisäkilpi: https://www.google.com/maps/@60.5658...7i13312!8i6656 Toiseen suuntaan on pyörätien alkua osoittava merkki. Tuo nimenomainen pätkä on pyörätien levyinen siivu ja mitä olen siitä ajaessani nähnyt niin kevyt liikenne ml. koiran ulkoiluttajat höntyilee siinä aivan kuin pyörätiellä.

  16. #13396
    Liittynyt
    10/2005
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    5.423
    Espoossa on myös tuollaisia, joissa toisesta suuntaa pyörätietä tullessa ei huomaa pyörätien vaihtumista tonttiliittymäksi.
    Esim. tämä:
    https://www.google.fi/maps/@60.2232176,24.7449553,3a,70.9y,205.46h,83.12t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKUSQDqE8n3AhpIlXsojkUg!2e0!7i1 3312!8i6656
    Näyttää toisesta suunnasta pyörätieltä:
    https://www.google.fi/maps/@60.2226879,24.743902,3a,29.9y,50.86h,89.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1snKu-45RjRE_wqZdiFcmsjw!2e0!7i13312!8i6656

    Periaatteessa kai tuossakin pitäisi vaihtumiskohdassa olla moottoriajoneuvolla ajo kielletty+tontille ajo sallittu -merkit. Vai onko tuo haarakohta sellainen, joka automaattisesti vaihtaa statuksen..

  17. #13397
    Liittynyt
    10/2021
    Viestit
    186
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Espoossa on myös tuollaisia, joissa toisesta suuntaa pyörätietä tullessa ei huomaa pyörätien vaihtumista tonttiliittymäksi.
    Esim. tämä:
    https://www.google.fi/maps/@60.2232176,24.7449553,3a,70.9y,205.46h,83.12t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKUSQDqE8n3AhpIlXsojkUg!2e0!7i1 3312!8i6656
    Näyttää toisesta suunnasta pyörätieltä:
    https://www.google.fi/maps/@60.2226879,24.743902,3a,29.9y,50.86h,89.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1snKu-45RjRE_wqZdiFcmsjw!2e0!7i13312!8i6656

    Periaatteessa kai tuossakin pitäisi vaihtumiskohdassa olla moottoriajoneuvolla ajo kielletty+tontille ajo sallittu -merkit. Vai onko tuo haarakohta sellainen, joka automaattisesti vaihtaa statuksen..
    Tulkitsisin tuon niin, että toisesta suunnasta on soveliasta ajaa tonteille, mutta toisesta ei.

  18. #13398
    Liittynyt
    02/2013
    Paikkakunta
    Vantaa
    Viestit
    1.398
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Marsusram Katso viesti
    Espoossa on myös tuollaisia, joissa toisesta suuntaa pyörätietä tullessa ei huomaa pyörätien vaihtumista tonttiliittymäksi.
    Esim. tämä:
    https://www.google.fi/maps/@60.2232176,24.7449553,3a,70.9y,205.46h,83.12t/data=!3m6!1e1!3m4!1sKUSQDqE8n3AhpIlXsojkUg!2e0!7i1 3312!8i6656
    Näyttää toisesta suunnasta pyörätieltä:
    https://www.google.fi/maps/@60.2226879,24.743902,3a,29.9y,50.86h,89.79t/data=!3m6!1e1!3m4!1snKu-45RjRE_wqZdiFcmsjw!2e0!7i13312!8i6656

    Periaatteessa kai tuossakin pitäisi vaihtumiskohdassa olla moottoriajoneuvolla ajo kielletty+tontille ajo sallittu -merkit. Vai onko tuo haarakohta sellainen, joka automaattisesti vaihtaa statuksen..
    Ensimmäisen kuvan suunnasta tultaessa on tonttikatu mikä kääntyy 90° vasemmalle. Kaksi muuta siihen risteykseen tulevaa väylää ovat kevyenliikenteen väyliä. Ongelma on että kelvi päättyy merkkiä ei ole mutta tuossakin kohdassa olisi(ko) voinut käyttää merkki muu vaara lisäkilvellä pyörätie päättyy. Tuossa risteyksessä tontille/tontilta ajava polkupyöräilijä on "etuajo-oikeutettu", mutta risteykseen kelviä saapuvat pyöräilijöistä näyttää että kelvi jatkuu ja vastaan tai vasemmalta tuleva pyöräilijä on väistämisvelvollinen.

  19. #13399
    Liittynyt
    04/2011
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    585
    Alepan tavarankuljetusrobotit eivät osaa kulkea reunassa, vievät turhaan tilaa. Noihin ohjelmoitu hidas kulkeminen ja pysähtyminen epäselvissä tilanteissa ei auta enää, kun ovat jo aiheuttaneet haittaa muille liikkujille. Ajorataa ei varmasti annettaisi prototyyppien harjoitusradaksi, kuvastaa hyvin kevyenliikenteen arvostusta.
    Toivottavasti onnettomuuksilta vältytään.

  20. #13400
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Olli L Katso viesti
    Ajorataa ei varmasti annettaisi prototyyppien harjoitusradaksi, kuvastaa hyvin kevyenliikenteen arvostusta.
    Toivottavasti onnettomuuksilta vältytään.
    Ei pidä paikkaansa - olen nähnyt Kivikon jäteasemalla/Mäkkärin kulmalla sellaisen kuljettajattoman sähköbussin. Oikeastihan se oli lähinnä pakettiauton kokoinen kottero ja kyllä se oli prototyyppi harjoittelemassa tieliikenteessä. Tosin sillä erolla, että se alue jossa se harjoitteli oli varsin suppea ja aika rauhallisen liikenteen alue.

    Jokunen vuosi sitten se oli - sen jälkeen niistä uutisointi on ollut hiljaisempaa.

    Mutta aiheellinen pointti - alepa kulkijat ovat tuossa määrin jossain määrin vaarallisia ja haitallisia muulle kevyelle liikenteelle. Minäkin olen joutunut sellaista väistämään ja jonkinlainen riski se siellä kelvillä on.
    tikola muokkasi tätä : 29.06.2022 at 10.58

  21. #13401
    Liittynyt
    02/2011
    Viestit
    463
    Paitsi ne ihmiskuljetuslaatikot ei liikkuneet/liiku ilman ihmiskuskia. Siellä on kuski mukana varmuuden vuoksi.

    Siitä huolimatta yksi onnistui kolaroimaan Vuosaaressa pysäköityyn autoon.
    https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4...3-35b009f208ae

  22. #13402
    No noin tarkkaan en nyt muistanut mitä näin, mutta kieltämättä siellä saattoi olla hätäjarrumies paikalla ja siten tilanne oli vähän eri. Se oli myös VTT:n tai vastaavan Alepaa pätevämmän tiedeorganisaation tekosia, joskin Alepan rooli taitaa olla vain rahoittaja tässä nykyisesä versiossa.

  23. #13403
    Alkaa Hämeenkylän seudulla Kehä III:n liikennejärjestelyt hiukan hahmottua. Minusta uusi kevyen liikenteen väylä muodostaa melkoisen riskipaikan Uudenkyläntien kulmilla kun sillan alla kehän suuntaan liikkuvat kohtaavat bussilta tulijat mutkassa... En ole vielä uskaltanut käydä koeajamassa paikkaa.
    Sika joka ei pyöräile on vain pelkkä sika

  24. #13404
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.297
    Saa nähdä minkälainen alikulkusokkelo siitä lopulta tulee. Ja toivottavasti koko höskä rakennetaan vesitiiviiksi. Pitkäjärven suisto kuitenkin tulvii 3kk vuodesta.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  25. #13405
    tempokisu Guest
    Ajan Tampereen keskustassa tosi varoen ja muutamassa paikassa jossa talon kulmaus estää näkyvyyden, pysähdyn ja katson, siinä on usein nitä sähkölautoja lojumassa.
    Voin kyllä pysähtyä jos joku haluaa päästä äkkiä, tänään kaksi kertaa kun tavallaan pääkelvin ( Ratinan suoraan menevä kelvi rannan puolella) sivulta ja vasemmalle kääntyi, minä ajelin suoraan. böö.
    No, onneksi ajelin varovasti niin ei tullut kolaria. Kuten viime kesänä, sieltä ukkeli vaan tuli päälle, kaaduin ja jäin siihen kun en päässyt pyörän alta pois.

  26. #13406
    Liittynyt
    09/2006
    Paikkakunta
    itähelsinki
    Viestit
    7.633
    Osmol tuli huono mieli…

    PYÖRÄTIE näyttää päättyvän Helsingin Herttoniemen Laivalahdenkadulla täysin syyttä.

    https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/...008952150.html

  27. #13407
    tempokisu Guest
    No tämä ei tapahtunut pyörätiellä, vaan Ruotutiellä joka on pieni tie ennen KVVY:n taloa eikä ole kelvejä. Edelläni neitokainen ajeli ja yhtäkkiä ( ei katsonut edes taakseen) siirtyi tien vasempaan reunaan ajamaan, sitten tulee risteys jossa on huono näkyvyys korkean pensasaidan takia. Kulman takaa tuli auto, ja neitokainen oli kääntymässä - sitä samaa puolta. Huh.
    Ohitin neitokaisen ja sanoin ihan asiallisesti että kannattaa ajaa tien oikeaa laitaa. "jäkä jäkä...." jatkoin että ihan hyvällä, oman turvallisuutesi takia.
    On siinä autoilijallakin "tilanne" kun kulman takaa tulee pyöräilijä tien vasenta laitaa, ja kuten sanottu siinä on se pensasaita näköesteenä.

  28. #13408
    Eilen säikäytti, kun Tuusulan rantatien klv:llä edelläajava veti täysjarrutuksen täysin yllättäen ja varoittamatta, näki jotain kiinnostavaa ojan penkalla tms. Vauhtia minulla oli myötätuuleen reipas 30 km/h ja vastaan tuli just muutaman pyöräilijän ryhmä. Täpärästi siinä itse paniikkijarrutuksen jälkeen sain väistön tehtyä.

    Tuolla isossa maailmassa, esimerkiksi Kööpenhaminassa kun katsoo, niin aika usein laitetaan hidastamisen merkiksi käsi pystyyn. No kaipa se tapa tänne junttikylillekin joskus tulee.

  29. #13409
    F. Kotlerburg Guest
    Niin suurin osa ei tajua olevansa liikenneväylällä. Siksi klv:llä voi tehdä uukkarin, kääntyä, pysähtyä tehdä oikeastaan mitä vaan muista kulkijoista välittämättä.

  30. #13410
    Liittynyt
    05/2018
    Viestit
    447
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti KalleHermanni Katso viesti
    Eilen säikäytti, kun Tuusulan rantatien klv:llä edelläajava veti täysjarrutuksen täysin yllättäen ja varoittamatta, näki jotain kiinnostavaa ojan penkalla tms. Vauhtia minulla oli myötätuuleen reipas 30 km/h ja vastaan tuli just muutaman pyöräilijän ryhmä. Täpärästi siinä itse paniikkijarrutuksen jälkeen sain väistön tehtyä.

    Tuolla isossa maailmassa, esimerkiksi Kööpenhaminassa kun katsoo, niin aika usein laitetaan hidastamisen merkiksi käsi pystyyn. No kaipa se tapa tänne junttikylillekin joskus tulee.
    Sulla siis aivan liian pieni turvaväli. Vaikka huomioi reaktioajan niin 30km/h nopeudesta fillari pysähtyy kyllä nopeasti. Toki jos siinä toisen perseessä ajaa niin ei kerkeä reagoimaan jos toinen vetää jostain syystä pysähdyksiin nopeasti.

    Ja miksi käyttää käsimerkkejä kun jarruvalot jne keksitty. Itsellä ainakin fillarissa jarruvalo takavalon yhteydessä, sekä toki vilkut jne ettei tarvi olla käsi ojossa joka käännöksessä. Ei haittaisi yhtään vaikka tulisi pakolliseksi jokaiseen fillariin.

Aiheen tagit

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •