GiantGarminElectrobike
Sivu 18 / 25 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 8 16 17 18 19 20 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 511 - 540 / 734

Aihe: Fillarifoorumin yksivaihteiset; speksaus, fiilistely ja vinkit.

  1. #511
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nikolas Ojala Katso viesti

    Ajattele sillä tavalla että saat 0,6 % lisää tehoa. Tuo lisäteho kuluu siihen mihin yleensäkin: erilaisiin ajovastuksiin, kuten ilmanvastus, vierintävastus, jne. Saat 0,6 % lisäteholla jotain mutta se on vähemmän kuin 0,6 % etumatkaa, pääasiassa ilmanvastustehon luonteesta johtuen.
    Tehdään sellainen (virheellinen) oletus että koko 0,6 % lisäteho kuluisi ainoastaan ilmanvastuksen voittamiseen. Siinä tapauksessa nopeus kasvaisi noin 0,2 % ja etumatkan voisit laskeskella sen mukaan.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  2. #512
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    ^Ja siitä pois ne painavat rattaat . Joo, ei pyörivä massa tosiaan noissa pyöri kauhean kovalla nopeudella, mutta lisäpainoa lienee jonkun verran noista, unohtamatta myöskää pitempää ketjua.
    Siinäpä sinulla riittääkin laskemista.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  3. #513

    Peukalo ylös Voimista saadaan tehoja kun kerrotaan ajonopeudella

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti

    3. laske mitä lisäpaino vaikuttaa tehoon.
    Tehoon se ei vaikuta mitenkään mutta lisäys kokonaismassaan vaikuttaa vierintävastukseen.

    Laskelma menee periaatteessa niin, että pyöräilijän tuottama teho kertaa voimansiirron hyötysuhde on yhtä suuri kuin kaikkien eri ajovastusten (kuten ilmanvastus, vierintävastus, yms.) tehojen summa. Yhtälön molemmilla puolilla pitää olla teho (kuten ilmanvastusteho, vierintävastusteho, yms.) jotta yksiköt olisivat oikein ja yhtälössä olisi järkeä. Eli sellaista yhtälöä haetaan, jossa vasen puoli on teho ja oikea puoli on myös teho.

    Erilaiset ajovastukset voivat olla mistä lie tekijöistä riippuvaisia voimia. Näistä erilaisista voimista saadaan teho kertomalla voima ajonopeudella.
    Nikolas Ojala muokkasi tätä : 21.12.2021 at 00.46 Syy: Täsmensin
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  4. #514
    Liittynyt
    11/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    556
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Ihan tosissaan, kyllä tälläselle keskustelulle ja speksailulle on mielestäni paikkansa, niin kauan kun ei aleta ketään haukkumaan tai syyllistämään jos ajaa väärillä rattailla ja vinolla ketjulinjalla.
    Kuten todettua, rattaiden koon merkitys on kokonaisuuden kannalta häviävän pieni, mutta vinosta ketjulinjasta voi kyllä vähän moittia. Se on vähän sama kuin ajaisi rasvaamattomalla ketjulla tai tyhjillä renkailla. Pieni asia, joka on helposti laitettavissa kuntoon, lisää osien käyttöikää ja voimansiirron hyötysuhdetta, sekä vähentää rattaiden rutinaa. Sen verran pitää jaksaa vaivautua, jos sinkulahommiin ryhtyy.

  5. #515
    Liittynyt
    11/2001
    Paikkakunta
    Turku
    Viestit
    556
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Toivottavasti läpällä tai edes humalassa heitetty...
    Ei.

    Jos sinkula on tehty normaaliin kasettinapaan, niin speisereiden avulla sen rattaan saa just oikeaan linjaan, jos vaan viitsii laittaa.
    Jos taas on kierteellinen napa ja irtovapari/fiksiratas, niin sitten pitää etupäässä ehkä puljata hiukan keskiöakselin pituuden tai ratasprikkojen kanssa.
    Kannattaa se silti tehdä.

  6. #516
    Teemulla oli kumminkin ihan hyvä pointti tuossa.

    Vaikka sitoutuisit käyttämään tavanomaisia halpoja rattaita ja hylkäämään kaikki rattaiden kokoon perustuvat hyötysuhdeoptimoinnit, ja vaikka sitoutuisit käyttämään vain halpoja voiteluaineita ketjun voiteluun, ketjun linjauksen säätämiseen ei tarvita mitään kalliita osia, mutta rattaiden välillä suora ketju on hiljaisempi, kuluttaa rattaita hitaammin ja voimansiirron hyötysuhdekin on parempi kuin vinon ketjun kanssa.

    Mutta joo, se on sittenkin oma asia, eikä ole pakko jos ei taho.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  7. #517
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti tommi2 Katso viesti
    Toivottavasti läpällä tai edes humalassa heitetty...
    Teemun pointsit kunnossa mutta palstan historian voisi vielä ottaa pontsiluetteloon mukaan...tuonne ihan alkuun kun katseen tarkentaa.

  8. #518

    Peukalo ylös Turhia tehohäviöitä vastaan voi taistella monin tavoin

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti

    Tässä voimansiirto-optimointi on viety astetta pitemmälle: https://www.cyclingweekly.com/produc...titive-cycling
    Nuo harvahampaiset rattaat ovat mielenkiintoisia. Mahtaakohan mikään firma valmistaa niitä standardiketjuille?

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti

    Silti tehokkaampaa ja helpompaa optimointia voi tehdä ketjun ja ketjurasvan valinnalla: https://www.bikeradar.com/news/frict...in-efficiency/
    Kokeilin aiemmin uittaa ketjua parafiinin ja joidenkin notkeampien voiteluaineiden seoksessa. Kyllä se vaikutti toimivalta, ja voiteluaineen koostumuksesta johtuen se ei kerännyt pölyä ketjuun, mikä oli huomattavan mukava asia.

    Teflonin ja molybdeenisulfidin sekoittaminen parafiiniin on yhä jäänyt minulta kokeilematta.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  9. #519
    Liittynyt
    05/2010
    Viestit
    1.041
    _20220410_133945 by richard räystäs, on Flickr
    Keväistä osien vaihtoa.

  10. #520
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.293
    Toi on kyllä bueno ja menee takuulla täysii.

    Mäkin ajattelin laittaa kesäksi Rolleriin originaalikeulan jarrullisen krossikeulan tilalle. Eilen tosin poljin kesäväleillä vajaa 50 km kaupunkilenkin ja sain polven kipeäksi. Ajoittain vaivasi jo talvella. Pitää ehkä vaihtaa piikkiä isompi takaratas, kunnes on kesäisemmät kelit.

    On myös sellanen olo, että pyöriä on 1-2 kpl liikaa tällä hetkellä. Olin vakaasti suunnitellut luopuvani SSCX:stä. Sillä en tullut ajaneeksi koko talvena kertaakaan ja viime syksyn krossikisatkin meni vaihteilla. Tänään otin sen alle työmatkalle, kun aattelin, että antaa polven vähän levätä ja ei hitto se on kyllä niin kiva ja rakas pyörä, että ei siitä voi luopua.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  11. #521
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.293
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mäkin ajattelin laittaa kesäksi Rolleriin originaalikeulan jarrullisen krossikeulan tilalle.
    #commutingbliss



    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

  12. #522
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    273
    ^mun pitää ehdottomasti saada tollanen!

  13. #523
    Liittynyt
    04/2009
    Viestit
    273
    Mutta tosiaan ensimmäistä kertaa tuli nyt kipuja polven yläosaan sinkulahommissa. Talvella ei päässyt liikkumista harrastamaan niin oli nyt liika kovat rasitukset parille eka lenkille. Hieman tuo hirvitti mutta ajoin sitten pari lenkkiä täpärillä ja vaihteiden kanssa niin taisipa se helpottaa.

  14. #524
    Nickname Guest
    Mennään tämä kesä näin, välitys on 50/22, olin ajatellut ensin 50/20 mutta kun tuo 22 hampainen löytyi samasta kaupasta kuin tanko ja stemmi niin ostin sitten sen, tuo välitys tuntuu oikeestaan ihan hyvälle, tasasella vauhti riittää ja mäet pääsee ylös. Tangosta taisi tulla inasen kapea ( 47cm ) mutta kaipa tuohon tottuu, on toki ketterä ja kyllä, se on edelleen painava.

    Työmatka meni ihan yhtä nopeasti kuin vaihdepyörälläkin, tasamaalla ei hirveästi häviä, alamäessä jää mutta taas ylämäet tuntui menevän nopeammin ja ihan kivahan tuo on ajaa.

    Muistakaa varoa hiihtäjiä.

  15. #525
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Nätti retro ja nätisti aseteltu PU avain, täydet pointsit!

  16. #526
    Nickname Guest
    Tuo 15mm lenkkiavain on ihan hyvä olla mukana tai jää sisuri vaihtamatta jos sanoo "psssss", hetken sai miettiä että mihin tuo olisi järkevä laittaa kun ei satulalaukkuun mahdu, sinkulassa kun minä tuskin tarviin kahta pullotelinettä niin se kävi tohon ihan kivasti.

  17. #527
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Rengas saoo psss nykyisin kovin harvoin, että sen voi silloin paikata kiekkoa irroittamattakin.

    Tuo 50/22×2,135=4,85 metriä kampikierroksella onkin hyvin sopiva välitys, kun se on ainoa.
    Renkaan ulkomitta on silmäarvio kuvasta.

  18. #528
    Liittynyt
    10/1999
    Paikkakunta
    Eura
    Viestit
    11.399
    Nicknamella hieno Monark, tykkään tuollaisesta retro lookista.

  19. #529
    Upea Monark


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  20. #530
    Nickname Guest
    Pyörän pitää olla mulla käytännöllinen, en tykkää kastua enkä pestä vaatteita joka lenkin jälkeen, eikä pitkät lokarit mun mielestä pilaa pyörän ulkonäköä, sopii lähes pyörään kun pyörään.

  21. #531

  22. #532
    Nickname Guest
    ^ Mintunvihreä on kyllä pyörässä hyvä väri, olen miettinyt että jos joskus erehdyn tuon Konani maalaamaan niin siitä voisi tulla tuon värinen.

  23. #533
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.308
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Divi Katso viesti
    Jos sitä itsekin unohtaa sen ysäri-cannondale-monstercrossarin ajatuksen ja tekeekin Stachesta sen sorapyörän.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  24. #534
    Mä oon tykänny tuolla stachella nyt ajella soraa. Jossain vaiheessa varmaan kiekkopäivitys puoli kiloa kevyempiin, ja samalla kumeista kans vähän painoa ja kuviota pois. 32-17 välityksillä mukava kadenssi on semmonen karkeesti 22kmh, ihan sopivanlainen matkavauhti ja pääsee vielä vähän ylämäkiäkin. Ehkä jossain vaiheessa laitan vaihteetkin taas, tai sitten en. Kuvan setupissa on täysin äänetön vähän rajummallakin alustalla, kerrassaan ihana ominaisuus pyörässä.

  25. #535
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    Pojalta peritty harmaa/keltainen Paddy Wagon sai uuden 44/18 setin.
    Rengastuksena edelleen 23mm 4Season. Iloisesti rullailitiin tänään
    kesäisen auringon siivittämänä. Myös tähän tungettu oma tuoli, aka
    Chargen Spoon uusiohankintana nyt mustana ei pettänyt.
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  26. #536
    Liittynyt
    10/2016
    Paikkakunta
    Oulu - Ikuinen vastatuuli
    Viestit
    4.554
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Nickname Katso viesti
    Mennään tämä kesä näin, välitys on 50/22, olin ajatellut ensin 50/20 mutta kun tuo 22 hampainen löytyi samasta kaupasta kuin tanko ja stemmi niin ostin sitten sen, tuo välitys tuntuu oikeestaan ihan hyvälle, tasasella vauhti riittää ja mäet pääsee ylös. Tangosta taisi tulla inasen kapea ( 47cm ) mutta kaipa tuohon tottuu, on toki ketterä ja kyllä, se on edelleen painava.

    Työmatka meni ihan yhtä nopeasti kuin vaihdepyörälläkin, tasamaalla ei hirveästi häviä, alamäessä jää mutta taas ylämäet tuntui menevän nopeammin ja ihan kivahan tuo on ajaa.

    Muistakaa varoa hiihtäjiä.

    Aivan törkeän hieno. Teippaus viimeistelee edellisen 20-luvun hengen. Nyt huomaan isommilla
    rieskoilla saavutettavan tasapainoisemman ulkonäön (vs.44/18)tosin painon kustannuksella
    Chargen jakkara, Spoon, oletan?
    "The World is full of Kings and Queens, who blind your eyes and steal your dreams. It's Heaven and Hell" -RJD-

  27. #537
    Nickname Guest
    ^ Kyllä, Chargen Spoon, sama jakkara molemmissa pyörissä millä eniten ajan.

  28. #538
    Liittynyt
    06/2012
    Viestit
    326
    Onko kokemuksia 8bar:n rungoista? KRZBERGv7 kiikarissa, koska kaikki cinellit ja muut skenerungot tahtovat olla loppu.

  29. #539
    Liittynyt
    10/2006
    Paikkakunta
    Nurmijärvi
    Viestit
    3.574
    Käringsalontie, Ruokolahti. 32mm GravelKing & 46*17. Zenbliss oli wahwa

    "Kaikista seksuaalisista poikkeavuuksista siveys on kaikkein omituisin"
    Anatole France

  30. #540
    Liittynyt
    04/2005
    Paikkakunta
    Hki
    Viestit
    6.293
    Vähän kyllä rinnasta kouraisee rollerikuvia katsellessa. Hyvää jatkoa vaan sille sinne Kuopioon.
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

Samanlaisia aiheita

  1. Yleinen fiilistely (kuva)ketju
    By Sambolo in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 4036
    Viimeinen viesti: 02.11.2025, 13.34
  2. Virallinen™ Fatbike -fiilistely ketju
    By HC Andersen in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 11461
    Viimeinen viesti: 26.10.2025, 21.30
  3. Vastaukset: 70
    Viimeinen viesti: 24.09.2022, 01.08
  4. Parhaat vinkit aloittelijalle (HKI)
    By JohannaKMK in forum Yleiset jorinat
    Vastaukset: 28
    Viimeinen viesti: 02.07.2017, 23.30

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •