ElectrobikeGarminHephaGiant
Sivu 200 / 352 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 100 150 190 198 199 200 201 202 210 250 300 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 5.971 - 6.000 / 10534

Aihe: Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

  1. #5971
    Ihan normi korvakolla on. Kona Honzo '21. Sopivan kokoinen oksa meni häkin läpi ja kiilasi ketjun sivuun. Puolta tuntia myöhemmin pyörä tippui kivikkoisen mäen alas vaihtaja edellä.

  2. #5972

    Vääntöä

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti

    ^Tuskin jarruttamalla saatu vinoksi. Kun teräsrunko niin voi kyllä koittaa vääntää suoraksi varoen. Toisaaltaan voi olla että ei boosteria saa asennettua ja ei tilanne muutu, koittaa kyllä voi...
    .
    Porasin vajaan metrin pituisen puuriman päähän 8 mm reiän, ja työnsin riman päätä niin että jarrutappi meni puuhun porattuun reikään. Sitten vaan väänsin. Havaitsin että puu siinä ensimmäisenä antaa periksi ja reikä muotoutuu erilaiseksi, mutta väänsin silti. Mitään tieteellisen tarkkaa mittausta en tehnyt etukäteen enkä jälkikäteen, mutta minusta jarrutapin tilanne näyttää vääntämisen jälkeen paremmalta.
    "Simplify, then add lightness”
    – Colin Chapman

  3. #5973
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    360
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Rungon kuvista päätellen pyörä näyttää jääneen vähälle ajolle, joten tuon keskiön huollolla ja uusien nelikanttikampien asentamisella vois päästä tavoitteeseen. Minkä verran piikkejä on nyt?
    Muinoin pyörän piti liikkua kampikierroksella pitkäsi ja silloin asennettiin isoja rieskoja kampiin. Vanhat kuutospakat kestivät pitkään, joten tuo saattais hyväksyä vielä uuden kettingin.
    Tuo pyörä on seissy katoksessa toistakymmentä vuotta, eikä sitäkään ennen ole mahottomasti maailmaa nähny. Tuosa on nyt 48t ratas, mietein sitä että huoltasko tuon vai laittasko suoraan uuden jos vaan passaa. Muutenki tarkotus tuota hiukan modernisoida, ergonomia paremmaksi, hiukan kevennystä, nyt paino 15.2 kg viirin kans, ym.

    Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

  4. #5974
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    360
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    Samalla vaivalla ja melkein samalla rahalla saa kammet ja keskiön vaihdettua jos on BSA. Noita kierteisiä pakkoja ei niin kauheasti ole tarjoilla ja niiden välitykset tuskin tätä päivää ellei noita Megarangeja lasketa.
    Juu, ei oo kauhiasti valikoimaa nuissa kierrepakoissa, rapakon takaa saa aivan poskettomalla hinnalla 14-32 ja 14-30 pakkaa, 160$-> otiskossa kun lukee vintage niin voi pyytää?

    Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

  5. #5975
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti laattamaa Katso viesti
    Tuo pyörä on seissy katoksessa toistakymmentä vuotta, eikä sitäkään ennen ole mahottomasti maailmaa nähny. Tuosa on nyt 48t ratas, mietein sitä että huoltasko tuon vai laittasko suoraan uuden jos vaan passaa. Muutenki tarkotus tuota hiukan modernisoida, ergonomia paremmaksi, hiukan kevennystä, nyt paino 15.2 kg viirin kans, ym.

    Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Laskisitko pakan pienimmän rattaan piikit ja suurimman ja mikä rengaskoko?
    Ei tässä varsinaisesti apua täältä löydy, muuhun kuin mietintään.
    Varmasti uusi kettinkikin toimii, mutta tuskin nykyinenkään kaipaa muuta kuin vähän öljyä.
    Ja tuosta rieskan koosta, onhan tuo todella iso. Pienemmän vois löytää ihan hyvästä huoltoliikeestä, tietenkin koko kampisarjan joutuu ostamaan.
    Minkälaista käyttöä ajokille olis mielessä?

  6. #5976
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti Sfb Katso viesti
    Ihan normi korvakolla on. Kona Honzo '21. Sopivan kokoinen oksa meni häkin läpi ja kiilasi ketjun sivuun. Puolta tuntia myöhemmin pyörä tippui kivikkoisen mäen alas vaihtaja edellä.
    No se korvakkeen suoruus ensin tarkistukseen. Ja tosiaan marsusram on oikeassa. Uudemmissa shimanon vaihtajissa on yksi varsi lisää, joka voi myös vääntyä. Korvake ja häkki kuitenkin ehkä ensin.

    Direct mountissa ei tuota ylimääräistä vartta ole.

  7. #5977
    Korvakko on suora (suoristettu ja mitattu).

  8. #5978
    Liittynyt
    03/2009
    Viestit
    1.103
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    No se korvakkeen suoruus ensin tarkistukseen. Ja tosiaan marsusram on oikeassa. Uudemmissa shimanon vaihtajissa on yksi varsi lisää, joka voi myös vääntyä. Korvake ja häkki kuitenkin ehkä ensin.
    Direct mountissa ei tuota ylimääräistä vartta ole.
    Pientä tarkennusta. Direct mount on mahdollista vain Shimanon 11s maastovaihtajissa, ja osassa 10s maastovaihtajissa. Silloin vaihtaja kiinnitetään ilman ns. b-linkiä omanlaiseen direct mount korvakkeeseen. Sinällään toimiva ratkaisu, renkaan vaihto ainakin on helpompaa kun vaihtaja on taaempana ja vähemmän renkaan tiellä. Mutta ongelmana yhteensopivuus, vaatii juurikin tuon aikakauden Shimano takavaihtajan ja oikeanlaisen korvakkeen.

    Uusimissa Shimanon 12s -maastovaihtajissa ei tuota erillistä b-linkkiä ole, vaan vaihtajat ovat aina normaalia tyyppiä. Shimano on siis hyljännyt kehittämänsä direct mount standardin. Sram ei ole sitä ikinä tukenut. Maantiellä näkyy Shimanon 12s -vaihtajissa yhä olevan tuo b-link käytössä.

  9. #5979
    Ei ole tuossa ylimääräistä linkkiä välissä. RD-5100 SGS on malliltaan. Tilasin uuden. Jos jollain on tiedossa hyvä häkinsuoristus video niin vois tuota sitten joskus koittaa oikaista.

  10. #5980
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    360
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Laskisitko pakan pienimmän rattaan piikit ja suurimman ja mikä rengaskoko?
    Ei tässä varsinaisesti apua täältä löydy, muuhun kuin mietintään.
    Varmasti uusi kettinkikin toimii, mutta tuskin nykyinenkään kaipaa muuta kuin vähän öljyä.
    Ja tuosta rieskan koosta, onhan tuo todella iso. Pienemmän vois löytää ihan hyvästä huoltoliikeestä, tietenkin koko kampisarjan joutuu ostamaan.
    Minkälaista käyttöä ajokille olis mielessä?
    Näyttäs olevan 14-26 pakka, laskin aiemmin että oisi 28t tuo isoin, van väärin meni. Eli saa tuohon napsun laajemman pakan suomestaki. Renkaat tuossa on 28".
    Mietein että retki/yleispyörän tekisi, eli sora, mettä ja pikitietä näkenee, renkaiksi ehkä jotku gräveli tyyliset, nykynen kippuratanko vaihtuu moderninpaan.
    Oisko suositusta eturattaan koolle? Mäkiä täällä kainuussa riittää kumminki.

    Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

  11. #5981
    Liittynyt
    05/2015
    Viestit
    17.268
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti hece Katso viesti
    Pientä tarkennusta. Direct mount on mahdollista vain Shimanon 11s maastovaihtajissa, ja osassa 10s maastovaihtajissa. Silloin vaihtaja kiinnitetään ilman ns. b-linkiä omanlaiseen direct mount korvakkeeseen. Sinällään toimiva ratkaisu, renkaan vaihto ainakin on helpompaa kun vaihtaja on taaempana ja vähemmän renkaan tiellä. Mutta ongelmana yhteensopivuus, vaatii juurikin tuon aikakauden Shimano takavaihtajan ja oikeanlaisen korvakkeen.

    Uusimissa Shimanon 12s -maastovaihtajissa ei tuota erillistä b-linkkiä ole, vaan vaihtajat ovat aina normaalia tyyppiä. Shimano on siis hyljännyt kehittämänsä direct mount standardin. Sram ei ole sitä ikinä tukenut. Maantiellä näkyy Shimanon 12s -vaihtajissa yhä olevan tuo b-link käytössä.
    Ymmärrän hylkäämisen täysin 12sp kanssa. Nämä shimanon road 11sp vaihtajat ovat väljiä sohloja. Itseäni on aina ärsyttänyt ylimääräinen klappi takavaihtajassa, jonka olisi tarkoitus toimia tarkasti. Ultegra tai dura-ace, aivan yhtä paljon klapaa siitä b-linkin? pultin kannan välistä.

    Vaihtajan jousi taitaa vetää välyksen toiseen laitaan, eli käytännössä tuo toimii hyvin. Mutten siltikään tajua miksi noin huonosti toteutettu ratkaisu on päästetty markkinoille.

  12. #5982
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti laattamaa Katso viesti
    Näyttäs olevan 14-26 pakka, laskin aiemmin että oisi 28t tuo isoin, van väärin meni. Eli saa tuohon napsun laajemman
    pakan suomestaki. Renkaat tuossa on 28".
    Mietein että retki/yleispyörän tekisi, eli sora, mettä ja pikitietä näkenee, renkaiksi ehkä jotku gräveli tyyliset, nykynen kippuratanko vaihtuu moderninpaan.
    Oisko suositusta eturattaan koolle? Mäkiä täällä kainuussa riittää kumminki.

    Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Pakka on junnujen kisapakan tyyppinen, ihan hyvä aikanaan eikä eturieskassakaan vikaa - aikanaan. Nyt uuteen ajatukseen paljonkin iso ratas edessä, mutta ei ihan helppo uuttakaan suositella mäkimaastoon.
    Renkaan ulkokehän noin mitta 2,14 m, jolla nyt äärivälityksillä eteneminen kampikierroksella:
    48/26×2,14=3,95 m
    48/14×2,14=7,34 m

    Jos pinentäis eturieskaa melkoisesti 38T
    38/26×2,14=3,13 m
    38/14×2,14=5,80 m
    Välitysala jota nyt rohkenisin jo suositella.

    Mutta varmasti kainuusta löytyy monta ylämäkeä joissa on jalkauduttava, kun taas alamäkeä joissa välitykset loppuu.
    Kompromissiin vissiin joutuu tyytymään yhdellä eturattaalla ja maantiepakalla...

  13. #5983
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    360
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti TERU Katso viesti
    Pakka on junnujen kisapakan tyyppinen, ihan hyvä aikanaan eikä eturieskassakaan vikaa - aikanaan. Nyt uuteen ajatukseen paljonkin iso ratas edessä, mutta ei ihan helppo uuttakaan suositella mäkimaastoon.
    Renkaan ulkokehän noin mitta 2,14 m, jolla nyt äärivälityksillä eteneminen kampikierroksella:
    48/26×2,14=3,95 m
    48/14×2,14=7,34 m

    Jos pinentäis eturieskaa melkoisesti 38T
    38/26×2,14=3,13 m
    38/14×2,14=5,80 m
    Välitysala jota nyt rohkenisin jo suositella.

    Mutta varmasti kainuusta löytyy monta ylämäkeä joissa on jalkauduttava, kun taas alamäkeä joissa välitykset loppuu.
    Kompromissiin vissiin joutuu tyytymään yhdellä eturattaalla ja maantiepakalla...
    Juu, kompromissin joutuu kumminki tekemään, laitoin nyt ylävitoselta 14-28 pakan tilaukseen kun oli niin halpa (9€), jos tuon kans laittasi 40t rattaan niin oisi kumminki alapää vielä vähän hitaampi ja yläpää nopaimpi, vai laittasikko tuon 38t

    Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

  14. #5984
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Tulevan pakan kanssa 40t olis jopa parempi mäkiteille. Sitten tietenkin saatavuus, ei tässä piikinpäälle ole, 42t vielä hyvin olis kompromissin sisällä.

    Omistin jotakin vuosia sitten vanhana hankitun ns. harjoituskilpapyörän ja siinä oli juuri sama kuutospakka 14-26t, kammissa kaksi ratasta 52/42, kitkavipuvaihtajat. Raskasrunkoinen, hyvin keskinkertaisin osin kasattu, mutta aivan sopivan kokoinen ja vielä ajamattomaksi jäänyt aiemmalla omistajalla. Huolsin navat, keskiön, ohjaulaakerin, vaihteistoon öljyä niveliin, samoin vaijereihin, laitoin lukkopolkimet ja kolme kesää ajoin. Tällä pääsin maantietankoisten makuun. Maino ajopeli oli.

    Maastot täällä pannukakkuja ja eniten tuli ajetuksi 42t eturieskalla, mutta nousi tuolla vielä mäkikin, kun pakan 26t rattaan väänsi käyttöön. Joku mäentapainen Päivärinteeltä sentäs löytyy.

  15. #5985
    Liittynyt
    04/2021
    Viestit
    1.807
    Joo pannaria on nämä meidän maisemat. Työmatkaa vetänyt pohjoiseen ja itäänpäin semmoisen vajaan tonnin tässä kuussa ja kokonaisnousumetrit alle 4000 joku keinotekoinen maastonmuoto saattaa olla sellainen että viikon väsyttävän työrupeaman jälkeen 26/ 46 tiputtaa vauhdin alle 25km/h

  16. #5986
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    360
    Juu, ei siellä p-pohjanmaan puolella tosiaan kummosia korkeuseroja ole, itekki utajärveltä kotosi niin sai hetken totulella jatkuvaan ylämäki alamäki jumppaan. Pitää katella tuohon kammet ja jompikumpi tai kumpiki ratas, kattoo sitten kummallan on parempi sotkia, tattista vaan neuvoista.

    Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

  17. #5987
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Mäkinen maasto puoltaisi vahvasti kahta ratasta kampiin, vielä nuo pakkatkin.

    Vaikka pannukakkua ympärillä, on kaksi ratasta kammissa hyvä valinta, voi valita pieniportaisen pakan ja välityksen saa sopivan tiiviiksi, vielä kun kammenrattaat valitsee huolella.
    Vähän erilailla sommitellen noita rattaita saa toimivan mäkivaihteiston.

  18. #5988
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    360
    Juu, saisihan sillä huomattavasti paremmat välitykset, mutta kokeilen ensin miten onnistuu 1x voimansiirrolla, jos ei toimi niin laittaa sitten 2x voimansiirron. Kammetki jos laittas varulta jo 2x niin ei tarvi monia ostaa, jos saa ketjulinjan passaamaan.
    Isommalla vaivalla saisi laajemman välityksen jos rupiaisi levittämään perää ja vaihamalla navan tai kiekon niin voisi laittaa usiampi lehtisen pakan.

    Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

  19. #5989

    Osa löytyi cycli.fi ja

    Lainaus Alkujaan tämän lähetti therne Katso viesti
    Kenelläkään tietoa mistä löytyisi Bontrager end cap, osa 511167? 2017 mallin fuel ex 8, 27.5+ kiekot. Näyttää vain brittikauppoja mun hakemisella, eivätkä jostain syystä lähetä suomeen tätä.

    Vaihdoin vapaarattaan xd>hg ja tuo mutteri/holkki puuttuu.

    -Tomi
    Siis osa löytyi cycli.fi jos jollakin muullakin sattuu olemaan samanlaista tarvetta

  20. #5990
    Liittynyt
    03/2007
    Paikkakunta
    Kempele
    Viestit
    5.933
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti laattamaa Katso viesti
    Juu, saisihan sillä huomattavasti paremmat välitykset, mutta kokeilen ensin miten onnistuu 1x voimansiirrolla, jos ei toimi niin laittaa sitten 2x voimansiirron. Kammetki jos laittas varulta jo 2x niin ei tarvi monia ostaa, jos saa ketjulinjan passaamaan.
    Isommalla vaivalla saisi laajemman välityksen jos rupiaisi levittämään perää ja vaihamalla navan tai kiekon niin voisi laittaa usiampi lehtisen pakan.

    Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Ihanteelliset kammet olis, jos nelikanttiin vielä löytyis, compact mitoituksiset 5 käpäläiset maantiekammet 110 BCD, joihin saa rattaita 34-50t väliltä monen kokoisena kahteen paikkaan, yhdessä minulla tuollaiset on mutta pyörä on pojalla ajossa.

  21. #5991
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    360
    Pittääpä tuommosia katella jos löytysi.

    Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

  22. #5992
    Liittynyt
    05/2009
    Viestit
    2.395
    Onko joku uusiokäyttänyt menestyksekkäästi Sramin (11s) Powerlockia? Sehän ei virallisesti ole reusable...

    Tunaroin ketjuvaihdossa ja singautin 50% Missing Linkistä jonnekin päin nurmikkoa... Powerlock oli käsillä, joten laitoin sen tilalle. Nyt vaan en ole varma onko tätä käytetty aiemmin. Uudelta vaikutti...

    Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

  23. #5993
    Liittynyt
    05/2016
    Paikkakunta
    Tampere
    Viestit
    2.827
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    Onko joku uusiokäyttänyt menestyksekkäästi Sramin (11s) Powerlockia? Sehän ei virallisesti ole reusable...
    On. Olen.

  24. #5994
    Liittynyt
    05/2014
    Viestit
    369
    SRAM 12-speed eturattaassa ja pakassa on merkintä ”use SRAM chain only”. Onko kokemusta toimiiko näissä huonommin esim. KMC-ketju, jota mainostetaan SRAM-yhteensopivaksi?

  25. #5995
    Liittynyt
    07/2017
    Paikkakunta
    HEL
    Viestit
    2.488

    Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

    Onkohan SRAMin 11s ja 12s vaihtajan rattaat (mitä ne nyt on, pulley/jockey wheels) ristiin yhteensopivia, jos katsoo vaan saman määrän hampaita.. näyttää olevan 11s aika monesta kaupasta lopussa. 1x Rival noin tarkemmin kyseessä.

  26. #5996
    Liittynyt
    07/2016
    Paikkakunta
    Kajaani
    Viestit
    360
    Liekköhän tämä mahdollisesti shimano uniglide pakka vai wanha kierrepakka?
    Kaiken tuon rasvan ja muun lian alla näkyy samantapaset hahlot kuin hg pakassa ja kierteet tuossa nokalla.

    Edit. On se ug, oisi pitäny tutkia ennen kun tilasi uusia osia




    Lähetetty minun JSN-L21 laitteesta Tapatalkilla
    Kona kikapu deluxe 2004

  27. #5997
    Hain tänään uuden pyörän ja huomasin että etujarrulevy heittää 0,5mm. Sen verran että pitää pientä ääntä pyöräilessä, ja eihän tuo kiva ole uudessa pyörässä. Onko tuo heitto ns. Toleransseissa?

  28. #5998
    Liittynyt
    09/2005
    Viestit
    1.300
    Se on helposti vähän vinossa, saa itse yleensä suoristettua, esim jakoavaimen avulla kevyesti vääntämällä.

    Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

  29. #5999
    Liittynyt
    06/2004
    Paikkakunta
    Espoo
    Viestit
    7.164
    Ja pienen sisäänajon jälkeen saattaa hieman suoristua itsestään ja samalla kun jarrupalat vähän kuluvat voi ääntely loppua. Jarru saattaa olla myös keskitetty aavistus sivuun jolloin jarrupalat ovat lähempänä levyä toisella puolella ja ottavat helpommin pienesti kiinni. Tällaisen uudelleenkeskityksen tekee helposti tarvittaessa itse.

  30. #6000
    Liittynyt
    02/2005
    Paikkakunta
    Turku, Rinkeby
    Viestit
    21.262
    Toisaaltaan jos selkeä heitto niin myyjälle reklamaatio.

Samanlaisia aiheita

  1. Pikakysymykset.
    By lynxlynx in forum Varusteet
    Vastaukset: 7215
    Viimeinen viesti: 18.10.2025, 06.21

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

  • Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •