https://imgur.io/a/bWtygqg
Huomasin pesun jälkeen, että osa Sapim CX rayista on tuolleen kierteellä, niin onkohan nuo nyt pilakalut?
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						https://imgur.io/a/bWtygqg
Huomasin pesun jälkeen, että osa Sapim CX rayista on tuolleen kierteellä, niin onkohan nuo nyt pilakalut?
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Ei ole pilalla, mutta kiekon rihtaajaa kannattaa vaihtaa
Nuo täytyy kiertää vaan suoraksi. Tarvitset nippeliavaimen ja aeropinnoihin tarkoitetun työkalun minkä nimeä en nyt muista...tai sitten teet sen itse. Noilla saat pinnan käännettyä nippelin mukana suoraksi.
Tossa videota.
https://m.youtube.com/watch?v=zszdrNEgSDw
 Vakiovieras
					
					
						Vakiovieras
					
					
                                        
					
					
						 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Vanhemmassa, eli vm.2017 (sähkö)jäykkäperä maasturissa on alkuperäinen Shimanon 9s. Vaihteisto jossa on Deoren takavaihtaja + Alivion ”liipaisin”.
Tuossa tuli kevään aikana mielenkiinnosta rakennettua pyörään hieman kevyemp/laadukkaampi vanne/rengas yhdistelmä jossa takapakka (ja jarrulevyt) päivittyivät XT-sarjan tuotteisiin.
Samalla harkitsin myös vaihteiston päivittämistä, mutta tuota Deore/Alivio yhdistelmää parempia osasarjoja (shimanolta) ei enään tuohon 9s. Järjestelmään enään valmisteta ja kaikki verkkokaupat myivät ”ei oota” (eBaysta muutamat uudet sarjat olisi löytynyt, mutta hinnat todella tähtitieteelliset…)
Nyt sitten törmäsin yksityiseen myyjään joka myi käyttämättämän XT-Sarjan takavaihtajan hyvin edullisesti ja se tuli ostettua.
Onko tuosta XT vaihtajasta sanottavaa hyötyä jos tuota Alivio tason ”liipaisinta” ei vaihdeta samalla parempaan?
Eli pitääkö vielä jatkaa sen metsästämistä ja toivoa että sopiva tulee vastaan samalla tavalla kuin tuon takavaihtajan kanssa kävi.
 Veteraani
					
					
						Veteraani
					
					
                                        
					
					
						On Deore XT jämäkämpi toiminnoiltaan kuin perusdeore vaikka vipuina käyttää nykyisiä Alivoja. Vaihda pois vaan heti kun sopiva kohta tulee.
Vivut voi tietenkin vaihtaa jos sopivasti kodalle tulee, mutta ei noilla järisyttävää parannusta saavuta.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Eniten kyllä vaihteiden "näppituntumaan" vaikuttaa juuri ne liipasimet, ei niinkään se takavaihtaja. Tämä kokemus pohjautuu nykyisiin shimanon 12s sarjoihin, missä deroren vaihtaja tuntuu ihan samalta kun XT kun käyttää XT vipua.
Vaihtajissa ei yleensä ole mallien välillä juuri muuta eroa kuin painossa ja rissapyörien laakeroinnissa, kitkakytkimen huollon helppoudessa. Toki tuossa 9s sarjassa ei taida jälkimmäistä olla.
Sramilla sitten kalliimmissa on käsin tuntuvaa eroa vaihtajan kiinityksessä.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Jos jollain on vinkata mistä voisi löytyä (siis mielellään uutta…) Shimanon 9s. XT sarjan vaihdevipua niin otan vinkin kiitollisena vastaan..,
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Mulla tais olla takapyörän Newmen läpiakselissa tiivisterengas, vasemman pään tyvessä. Siis oli, meni rikki just. Onko sillä mitään tärkeää funktiota, muuta kuin pitää moskaa ja kosteutta etäällä?
Muutaman kerran lähtenyt Maguran MT5:ssa bite-point vaeltamaan, mutta tilanne on yleensä nollaantunut nostamalla pyörä pystyyn ja pumppaamalla jarrua. Eilen etujarru valui sitten siihen pisteeseen, että kahva painui lähes stongaan kiinni. Pumppaaminen vain heikensi tilannetta. Ajoin sitten hetken ja koitin uudelleen, niin kas, tilanne nollaantui. Mikähän tuota bite-pointin haahuilua aiheuttaa? Eilen ajelin Suokin mukulakivetyksillä ja pyöränä täysjäykkä fätti.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						^Ilmaa tsydeemissä?
^juu, niinhän se varmaan on, mutta olen nuo ilmannut useampaakin kertaan. Miksi se sitten yleensä toimii ok?
Voisiko vuotaa ilmaa letkuun tärinässä. Ja sitten pumppaus poistaa sitä ilmaa kahvaan tms.? Ei näy valunutta jarrunestettä?
Ei näy mitään vuotoja. Kerran jo vaihtanut tuon etujarrun kokonaan. Edellinen teki samaa. Voi olla, että magurat saa mennä ja tilalle tulee nelimäntä-xt:t kun sellaisetkin hyllyssä on.
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Voiko fulcrumin quattro carbon kiekkojen kanssa käyttää shimanon hiilikuitujarrupaloja? Mukana tuli nuo campagnolon omat suositellut mitkä ei käyneet 105 jarruihin.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Varmaankin voi, mutta ne campan omat punaiset ovat hyvät. Noita saa myös shimanoon sopivina versioina.
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						Onkos missään selkeitä (suomenkielisiä) ohjeita SRAM AXS:n yhdistämiseen appiin, ei oikein suostu ottamaan blutooth yhteyttä.
Ei suomenkieliset, mutta helpot ymmärtää.
https://www.sram.com/en/life/stories/AXS_App_Top_Tips
 Moottoriturpa
					
					
						Moottoriturpa
					
					
                                        
					
					
						^Thanks, katsotaan yhdistääkö...
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Kenelläkään tietoa mistä löytyisi Bontrager end cap, osa 511167? 2017 mallin fuel ex 8, 27.5+ kiekot. Näyttää vain brittikauppoja mun hakemisella, eivätkä jostain syystä lähetä suomeen tätä.
Vaihdoin vapaarattaan xd>hg ja tuo mutteri/holkki puuttuu.
-Tomi
 Jäsen
					
					
						Jäsen
					
					
                                        
					
					
						Olisiko tämä:
Part Number: 511167
GTIN/UPC: 601479224227
Bontrager Duster Elite End Cap Kit Black | Nr1MTBShop
Adattatori ruota duster elite posteriore | BONTRAGER | Cingolani (cingolanibikeshop.com)
En osaa sanoa toimittaako Suomeen?
Jos ei suoraan tilaus netin kautta onnistu, niin tuohon ensimmäinen Hollantilaiseen voisi laittaa mailia ja selittää ongelman, eli osaa ei mistään EU:n alueelta muualta löydy ja voisivatko ystävällisesti yhden setin Suomeen lähettää? Maksu luonnollisesti etukäteen. Hollantilaiset ovat aika järkevää porukkaa ja ennen kaikkea pyöräilykansaa.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Trekin osat saa helpoiten paikalliselta Trek jälleenmyyjältä, ei niitä kannata alkaa misään ulkomailta tilailemaan.
 Nöösi
					
					
						Nöösi
					
					
                                        
					
					
						Ensimmäisenä kävin paikallisella Trekin myyjällä, nettiin ohjaili... No, taidan käydä uudestaan.
Turhauttavaa joskus näiden kanssa, kun luuli olevansa kätevä ja saa pienellä vaivalla olemassa olevia osia käyttöön, eikä tarvis kiekkokaupoille lähteä. Onneksi ei kiirettä asian kanssa ole.
Kiitos Zykkel, täytyy kysellä tuoltakin jos ei muu auta. Osa on minusta juuri tuo.
Mä en kauheesti luota noihin suomalaisiin Trek kauppoihin (tai ainakaan yhteen). Kävin taannoin kysymässä boost 141 takakiekkoa kaupasta ja myyjä tokaisi ettei semmoisia ole olemassakaan. Sanoin tuutko kattomaan, kun navassa sattuu lukemaan boost 141. Oli edelleen vaikeata myyjällä. Jatkoin matkaa.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Henkkoht olen saanut aina hoidettua paikallisessa (Espoontorin pyörä), etsitty yhdessä varaosanumeroa yms. Tilasi yhden osan jopa toiselta jälleenmyyjältä, jolla sitä oli hyllyssä. Ehkä näissäkin on sitten eroja.
Joo, jotkut palvelevat ja ottavat asiakkaan tosissaan ja toiset ovat ylimielisiä.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						Ei siinä vältämättä ole ylimielisyydestä kyse jos ei tiedä 141 Boostistista, se on erittäin harvinainen koko. Trekin ihan oma keksintö jossa ei ollut mitään järkeä.
Kuitenkin ollaan Trek kaupassa.
 Aktiivijäsen
					
					
						Aktiivijäsen
					
					
                                        
					
					
						^Hopelta löytyy myös sama systeemi.
Kirjanmerkit