ElectrobikeHephaGarminGiant
Sivu 375 / 515 EnsimmäinenEnsimmäinen ... 275 325 365 373 374 375 376 377 385 425 475 ... ViimeinenViimeinen
Näyttää tulokset 11.221 - 11.250 / 15444

Aihe: "Gravel Grinding" -fillarit

K.Kuronen Guest
    Lainaus Alkujaan tämän lähetti stenu Katso viesti
    Mtb-tankojen kanssa tangon pyöriminen ei ole ongelma, koska niissä ei tule samanlaista vipuvartta kuin droppitangoissa.
    Ajattelin lähinnä jäykkyyttä leveämmän mtb-tangon kanssa ja vaikutuin Ritcheyn myyntimiesten jutuista: "...beefed up...extra wide bar clamp...stiffness to next level...". Leveyttä on hieman vähemmän, kuin saman valmistajan C220:ssä, mutta pultit ovat kuitenkin hieman leveämmällä ja selvästi leveämmällä, kuin Easton EA70:ssä.

K.Kuronen Guest
    Piti tutkailla käytössä ollutta Easton EA70 stemmiä. Faceplate on sisäpuolelta vahvasti muotoiltu ja vähän yllättäen paikoitellen kiillottunut, kuin tanko olisi päässyt liikkumaan stemmin sisällä. Samaa kiillotumista näkyy myös itse stemmissä.

Edit: liekö kuitenkin liian kevytrakenteinen vähän painavalle kuskille ja kapeaa leveämmelle tangolle, että olisi notkunut.

Näyttää toi vähän Zippiä järkevämmältä, mutta ei tuossakaan kovin kehuttavasti pinta-alaa ole. Alareunan kulumajäljistä voisi ehkä päätellä, että siellä on sitten se stressikohta, joka lopulta kurttaa tangon. Onko tuo ollut kiinni alu- vai kuitutangossa?
    “Riding a good steel bike, I tell you, is the closest thing to flying without leaving the planet.”

mites olisi joku jämäkkä sprinttistemmi, kuten shimpan pro vibe tai zippin sl sprint?

K.Kuronen Guest
    ^^alutangossa, varmaan Easton EA70 AX.

Ei tuo easton kurttaa tankoa, ainakaan se vanhempi. Meinasin jo kehua oman 3t aeronovan tangon olevan vahvempi kuin muut 3t:t, mutta googlen mukaan noitakin on mennyt rikki. On siis paukuteltu suht huolella katolleen ja useampiinkin routareikiin. Ei luistoa, eikä jälkeä tangossa. Ja on kiritty tiukkaan kiinni.

Siinä vanhemmassa mallissa ei ole muuten noita kevennyksiä.

K.Kuronen Guest
    Piti tutkia myös Ritcheyn joku vähän vanhempi WCS-stemmi, varmaan C220:

Tämäkin on käytetty, mutta sisäpinnalla ei ole jälkiä. Ollut alutangoissa.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti pätkä Katso viesti
    Laitoin äsken ostoskoriin Canyon Grizl CF SL 8:n. Muutaman vuoden gravelöinti tauko katkennee heinäkuussa.
    Otitko L vai XL? Oon 180 pitkä ja M ehdotti mulle. L lienee liian iso..

Lainaus Alkujaan tämän lähetti SuccessFactor Katso viesti
    Grizl CF SLX 8 (jäykkiksenä) nyt ollut alla parisen kuukautta eikä kyllä ole tullut joustoa ikävä. Yllättävän teknisessä maastossa toimii ihan vakiorenkaillakin erinomaisesti, paljon paremmin kuin esim vanhempi Cannondale SuperX. Jos 90% ajoista olisi normaalia hiekkatietä teknisempää single trackia / juurakkoa niin voisi kuvitella joustokeulasta ehkä hyötyäkin, mutta jos ajelee paljon myös maantietä ja poikkeaa silloin tällöin hiekkateitä vaativampaan maastoon, ei lisäpaino ja huoltokohde ole mielestäni sen arvoista. Alugravelista ei ole kokemuksia, mutta uskoisin että erityisesti maastossa tuo hiilari himppusen lisämukavuutta.
    Kiitos vastauksesta! Ehditkö ajaa liukkailla eli ootko hankkinu talvirenkaat ja jos oot niin millaset? Tuliko ostettua Canyonilta pyörän lisäksi jotain pyörään kiinnitettäviä laukkuja?

Lainaus Alkujaan tämän lähetti MiikkaL Katso viesti
    Kommentoinpa tähänkin, itse olen 183 ja inseam abt 91 ja usein maastureissa "L" koko on ollut sopiva mutta Canyonin laskuri suositti Grizlin kooossa M ja on kyllä ollut itselle oikein sopiva sekä siirtymillä että erityisesti maastossa.

Kiitos vastauksesta! Ehditkö ajaa liukkailla eli ootko hankkinu talvirenkaat ja jos oot niin millaset? Tuliko ostettua Canyonilta pyörän lisäksi jotain pyörään kiinnitettäviä laukkuja?
    Pari kertaa tuli eteen hankea/sohjoa lenkkipoluilla eikä kyllä yhtään ollut kyllä pyörä siinä elementissään. Vakiorenkailla oli kyllä yllättävän hyvä pito tällaisessakin kelissä ja selvisin ilman pannuja, kunhan keskittyi siihen että piti ohjaustankoa suorassa eikä koittanut kauheasti kääntyillä mihinkään.

Tässä klippi huhtikuulta, vähän kyllä jänskätti että pysyykö käännöksen pystyssä

Vaakaputken yläpuolelle otin Canyon LOAD Top Tube Bagin , alapuolelle taas Apidura X Canyon Frame Packin ja satulan alle Canyon LOAD Road Underseat Bagin Joku elmukelmusarja kannattaa myös hankkia suojaamaan arimmat paikat, tämä Ridewrapin Gravel & Road Frame Kit oli ihan hyvä.

Tuota vaakaputken yläpuolista laukkua en ole pitänyt asennettuna kun Apiduran runkolaukkuun mahtunut todella hyvin kaikki tarvittavat kamat parin tunnin reissuille. Satulalaukkuun saa sitten mahtumaan hyvin tubeless-paikkasarjan, co2-putkilon suuttimineen, pienen monitoimityökalun ja hanskat. Suosittelen kyllä tuota Apiduran laukkua vaikka onkin kallis. Ulkonäöltäänkin soveltuu pyörään mielestäni hyvin;

SuccessFactor muokkasi tätä : 03.06.2022 at 22.51
    "Lumihiutaleita kaikkialla. Ei ketaan kiinnosta mita sina ostat tai teet. Tai jatat ostamatta tai tekematta." -chrisekh, io-tech BBS

XL, olen 193 pitkä ja M on sulle passeli.

"Gravel Grinding" -fillarit

Ehdottomasti M- koko, ite oon 182 pitkä, 87 inseam. M on miulle just passeli.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti paaton Katso viesti
    Joo, niin ne varmasti on. Eli se ylälaita vedetään yhdeksi puuksi, kuten tuo spessun stemmi.
    Uusissa eastoneissa on se hyvä puoli, että garmin mountin saa siihen eteen. Olen itse vaan keräillyt noita vanhoja kalliilla rahalla ebaysta, koska nuo ovat 10asteisia.
    Harvoin tullut kateltua sen tarkemmin stemmin kiristystä jos pultteja on 4. Mutta huomasin että mondrakerin xc pyörien stemmit on tuollaisia mitkä pitää ensin ylhäältä kiristää rako pois, luki pienellä "no gap". Varmaan siksi ei oo tullut kateltua kun kaikki on aina pysynyt paikallaan ja ehjinä

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

Kiitos vastauksista, M:llä mennään! Ja laitetaan ainakin toi runkolaukku samaan tilaukseen..

https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-2x10...1_style?page=1

Onko linkin White mistään kotoisin? GRX-osasarjaa aika edullisesti tarjolla. Tulisi kevyeen sorateiden ajeluun ja maantiepyörä löytyy erikseen.

^Tuotahan sitä on monesti suositeltu. Varsin hyvä hintaansa, varsinkin jos on vielä jäljellä kun on joku ale. Itsellä ehkä ihan vähän tökkii nuo isohkot grx400 kahvat (tulee mieleen että onko vain uudelleennimetty Tiagra 4700).

Lainaus Alkujaan tämän lähetti marsku Katso viesti
    https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-2x10...1_style?page=1

Onko linkin White mistään kotoisin? GRX-osasarjaa aika edullisesti tarjolla. Tulisi kevyeen sorateiden ajeluun ja maantiepyörä löytyy erikseen.
    Noin vuosi sitten tuli hommattua kyseinen laitos. Hyvin kyllä palvellut, ei ongelmia. Olen tällä espoon keskuspuiston juurakkopulkujakin mennyt soralenkkien piristykseksi. Alussa ohjainlaakeri löystyi ja se piti kiristää mutta se nyt on aika normaalia uusissa pyörissä.

Hintaansa nähden kyllä oiva valinta. Modernit komponentit eikä tossa suuria heikkouksia ole. Haarukoissa mahtuu pyörimään ainakin 50mm leveä kumi.

Ensimmäinen päivitys on kiekot, noi orkkikset punnitsin ja tulos ~2150g. Ne voi sitten jättää talvikäyttöön nastoille, niinkuin itse tein.

Jos laadukkaampaa joskus halajaa, niin osat voi siirtää "parempaan" runkoon.

^Ehkä hieman yliampuva tuo määritelmä "moderni" 2x10:stä. Kun putkiosat ja kiekota vaihtaa niin olisiko vaihtoehtona sijoittaa hieman enemmän että vaihdon tarvetta ei olisi?
    Siis onkos tuo 2150g. pelkkien kiekkojen paino? Siis aivan järkyttävät, helposti saa kyllä puoli kiloa pois.

Kampisuosituksia Grail CF:n? Hakusessa hiukan kevyemmät kuitukammet 1x12 voimansiirrolle. Katselin spekseistä että pitäisi olla wide mallia? Muhvi ilmeisesti leveämpää mallia. Nyt on kiinni nämä https://www.sram.com/en/sram/models/fc-riv-1w-d1

Lainaus Alkujaan tämän lähetti nure Katso viesti
    ^Ehkä hieman yliampuva tuo määritelmä "moderni" 2x10:stä. Kun putkiosat ja kiekota vaihtaa niin olisiko vaihtoehtona sijoittaa hieman enemmän että vaihdon tarvetta ei olisi?
    Siis onkos tuo 2150g. pelkkien kiekkojen paino? Siis aivan järkyttävät, helposti saa kyllä puoli kiloa pois.
    Nojuu, "moderni" nyt voi vähän olla niin ja näin. On kuitenkin siinä mielessä moderni, että on nykyaikaiset runkostandardit ja voimansiirtokin nyt se GRX "pikkuveli" sentään. Jarrut tehokkaat ja huolettomat.

Kiekot tosiaan aika ankkurit, itsekin sen ~500g säästin noin 500€ investoinnilla DT swissin 1600 sarjan kiekkoihin. 1€/g, ei paha. Orkkiskiekot on nastarenkaita palvelemassa.

Paino tosiaan pelkistä kiekoista:

Esittäisin haasteen löytää vastaavaa pyörää alle 2000€, tolla kiekkopäivitykselläkin white on siinä 1700€ tuntumassa. Esim Canyon Grail 7 on sen 1849€ ja siinä 2x11s voimansiirto, jossa siinäkin takavaihtajan isoimman rattaan limitti on 36T, eli siinäkin 1x konversio 4xT takapakalle vaatisi takavaihtajan uusimista.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Kampisuosituksia Grail CF:n? Hakusessa hiukan kevyemmät kuitukammet 1x12 voimansiirrolle. Katselin spekseistä että pitäisi olla wide mallia? Muhvi ilmeisesti leveämpää mallia. Nyt on kiinni nämä https://www.sram.com/en/sram/models/fc-riv-1w-d1
    Ei tarvii olla wide. Mä ostin sen normaalin levyisen rival tehokammen kun kaikki widet oli loppu, ei ongelmia.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Qilty Katso viesti
    Ei tarvii olla wide. Mä ostin sen normaalin levyisen rival tehokammen kun kaikki widet oli loppu, ei ongelmia.

En ole yhtään perehtynyt tuohon uuteen road-wide keskiöön. Mutta tuntuisi oudolta, että tuodaan myyntiin oma road-wide keskiö ja siihen kammet, niin että ne kävisivät edelleen vanhojen kanssa yhteen.

Nopeesti ajateltuna kuvittelisi tuon dub wide keskiön olevan vähän leveämpi ulkomitoiltaan mitä normaalin. Pitäisi googlailla...

https://www.sram.com/globalassets/do...bility-map.pdf

Tuolla on mittoja. Normaalilla road keskiöllä laitetaan 2.5mm enemmän rikkoja puolelleen wide kammille. En kyllä tuosta saa selvää, onko se wide-keskiö sitten tuon 5mm leveämpi ulkoa. Tosin voihan siellä canyonissa olla se road versio paikallaan.

Edit: siis voihan se olla, ettei koko road-wide keskiötä ole edes olemassa. On vaan nimetty sellaiseksi ja mitoitus on täsmälleen normaalia vastaava.

Noin se taitaisi kuvien mukaan olla. Wide keskiön mukana tulee varmaan kasa spcareita, muuten sama kuin normaali.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Kuminauha Katso viesti
    Nojuu, "moderni" nyt voi vähän olla niin ja näin. On kuitenkin siinä mielessä moderni, että on nykyaikaiset runkostandardit ja voimansiirtokin nyt se GRX "pikkuveli" sentään. Jarrut tehokkaat ja huolettomat.

Kiekot tosiaan aika ankkurit, itsekin sen ~500g säästin noin 500€ investoinnilla DT swissin 1600 sarjan kiekkoihin. 1€/g, ei paha. Orkkiskiekot on nastarenkaita palvelemassa.

Paino tosiaan pelkistä kiekoista:

Esittäisin haasteen löytää vastaavaa pyörää alle 2000€, tolla kiekkopäivitykselläkin white on siinä 1700€ tuntumassa. Esim Canyon Grail 7 on sen 1849€ ja siinä 2x11s voimansiirto, jossa siinäkin takavaihtajan isoimman rattaan limitti on 36T, eli siinäkin 1x konversio 4xT takapakalle vaatisi takavaihtajan uusimista.
    ... ja DTSwissin 1800-sarjalaisia saa 3xx hintaan ja setillä painoa 1667gr.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla

Lainaus Alkujaan tämän lähetti leecher Katso viesti
    Sramin red kammet. Painoa se 340g ja siihen päälle vaikka alugearin NW-ratas. Tai joku muu sopiva. Alugearin 44 hampainen painaa sen sata grammaa joten melkoisen kevyehkö setti olisi tuollaisena esimerkkinä.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti Föhn Katso viesti
    Sramin red kammet. Painoa se 340g ja siihen päälle vaikka alugearin NW-ratas. Tai joku muu sopiva. Alugearin 44 hampainen painaa sen sata grammaa joten melkoisen kevyehkö setti olisi tuollaisena esimerkkinä.
    Jos tuo keskiö menee niinkuin arvelin, niin nämä kyllä käyvät. Ketjulinja tulee sitten vaan hieman sisempään. Riippuu varman rungosta ja käytettävästä rattaasta onko tuo huonmpi vai parempi. 2x sydeemeissä nykyrungot ovat ainakin suht penaalista, kun ketjulle ei ole enää tilaa tippua keskiön päälle.

Noita Red kampia juurikin mietiskelin, mutta hankalasti löytyy tosiaan spkeksejä yhteensopivuudesta tuon ”wide” merkinnän kanssa.
    Tehokammet on kyllä nykyään halpoja kun muistelee mitä tuli maksettua joskus ekasta wattimittarista!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tuo kannattaa selvitellä, mutta äkkiä tutkimalla se wide merkintä tarkoittaa ainostaan pidempää akselia, eli keskiö pysyisi samana. Todennäköisesti WIDE merkinnällä olevassa keskiöpaketissa tulee rikat mukana.

Lainaus Alkujaan tämän lähetti jalkkis Katso viesti
    ... ja DTSwissin 1800-sarjalaisia saa 3xx hintaan ja setillä painoa 1667gr.

Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
    Onko tuosta painosta faktaa, interwebbi sanoo, että lähempänä 1900gr olisi paino

^ P1800 painaa tuon 1667g eli maantiekiekot. Vähän on kapeat graveliin ja hölmöä verrata painoa leveämpiin G-, C- ja E-sarjalaisiin.

Kirjanmerkit

Viestin säännöt

• Käyttäjä ei voi aloittaa uusia viestiketjuja
  • Käyttäjä ei voi vastata viesteihin
  • Käyttäjä ei voi liittää liitetiedostoja
  • Käyttäjä ei voi muokata viestejään
  •